גינת המשחקים במושבה הגרמנית, שבה נחשף בור המים העצום (צילום: עדית רובין)
גינת המשחקים במושבה הגרמנית, שבה נחשף בור המים העצום (צילום: עדית רובין)

מדהים: מערה תת קרקעית היסטורית נחשפה מתחת לגינת משחקים בלב המושבה הגרמנית

השבוע נחשפה, מתחת לגינת משחקים בלב המושבה הגרמנית בירושלים, מערה תת קרקעית גדולה - האתר התגלה במקרה בעקבות עבודות שיפוצים המבוצעות במתחם. חברת מינהל קהילתי גינות העיר עדית רובין: "כשהטרקטורים נכנסו לגינה התברר כי מתחת ישנו בור מים, לא האמנו כמה הוא ענק"

פורסם בתאריך: 22.1.19 16:57

מדהים: מערה תת קרקעית נחשפה השבוע, ממש במקרה במסגרת עבודות שיפוץ, מתחת לגינת משחקים בלב שכונת המושבה הגרמנית בירושלים. מדובר בבור מים ענק, באורך של כ-40 מטרים, בן כ-1,500 שנה, מהתקופה הביזנטית. שטחה של המערה – 225 מ"ר.



המערה נחשפה, כאמור, בעקבות עבודות שדרוג שנערכות בבגינה הציבורית ברחוב רחל אימנו במושבה. "מדובר בבור מים ככל הנראה מהתקופה הביזנטית", אומרת עדית רובין, חברת מינהל קהילתי גינות העיר ותושבת השכונה, "זה בור שאורכו כ-40 מטר, פשוט בור עצום".


בור המים העצום במושבה הגרמנית (צילום: רשות העתיקות)

בור המים העצום במושבה הגרמנית (צילום: רשות העתיקות)



"גינת המשחקים היתה מוזנחת הרבה שנים, ואנחנו במינהל הקהילתי עשינו שיתוף ציבור לפני כשנה, על מנת לשדרג את הגינה", מספרת רובין. "בשיתוף היו מעורבים תושבים, שכנים, ונציגי ישיבת ערלוי המתגוררים בסמוך לגינה. כולנו ביחד ישבנו וחשבנו איך לעצב את גינת המשחקים שתשמש את כולם, ולהפוך אותה למקום יותר משודרג. היה תהליך מכרז, שבו הייתי שותפה, ובחודש ספטמבר גידרו את הגינה והכניסו טרקטורים קטנים על מנת להתחיל לעבוד. כשהטרקטורים נכנסו לגינה התברר כי מתחת ישנו בור מים, לא האמנו כמה הוא ענק".


האתר שבו נמצא בור המים העצום במושבה הגרמנית (צילום: עדית רובין)

האתר שבו נמצא בור המים העצום במושבה הגרמנית (צילום: עדית רובין)


השבוע הגיעו לבור המים הגדול צוותים של רשות העתיקות, שירדו מטה וצילמו את האתר הארכיאולוגי. "אנחנו נמצאים בימים אלה בדיונים עם רשות העתיקות על מנת שלא יסגרו את האתר, אלא שיהיה פתוח לציבור", מציינת רובין, "וזאת לצד הגינה שנמצאית בשיפוצים. יש כאן חיבור בשכונה בין הקהילות, יש שיח משותף ומהלך ציבורי מדהים. אנחנו רוצים להמשיך את המהלך הזה ולמצוא את הדרך הנכונה שתאפשר לשמר את המקום הארכיאולוגי וההיסטורי וגם לחדש את הגינה. אני חושבת שעכשיו צריך להכניס פתרונות מקצועיים".


בור המים העצום במושבה הגרמנית (צילום: רשות העתיקות)

בור המים העצום במושבה הגרמנית (צילום: רשות העתיקות)


הארכיאולוג יוני מזרחי מוסיף ומציין בשיחה עם "כל העיר": "אנחנו חושבים שמציאת עתיקות בגן ציבורי, באמצע המושבה הגרמנית, זו הזדמנות חד פעמית לשלב את העתיקות עם הגן. יתרה מכך, זוהי הזדמנות לעירייה לקדם חפירה ארכיאולוגית יחד עם התושבים ולהפוך את הקהילה לשותפים. לא רק בפיתוח הגן, אלא גם בחקר העבר של שכונתם".

ברשות העתיקות מציינים כי "בשנת 2005 התקבלה ידיעה ברשות העתיקות לפיה החול שבארגז החול במגרש המשחקים שברחוב רחל אימנו בשכונת קטמון הישנה בירושלים, נבלע בבטן האדמה. בבדיקה שערך אז ד"ר יובל ברוך, ארכיאולוג רשות העתיקות, התברר שארגז החול בנוי על גבי מאגר מים. בעקבות הגילוי, תועד המקום בצלילה על ידי הארכיאולוג ד"ר עוזי דהרי והמהנדס עופר כהן מרשות העתיקות, שירדו אל המאגר ומיפו אותו בעת שהיה מלא במיים. התברר כי מדובר במאגר מיים נדיר במצב השתמרותו ועצום, שאורכו יותר ממידותיה של חצי בריכה אולימפית- 34.2 מ' וסך כל שטחו 225 מ"ר. נפח המיים המקסימלי שיכול הבור להכיל מגיע ל-1,125 מ"ק. לדברי ד"ר יובל ברוך, ניתן לתארך את הבור לתקופה הביזנטית ולקשר אותו לאתר ארכיאולוגי שנחשף בסמוך למקום, ושמור כיום במרתפי בית הכנסת רמב"i שברחוב אמציה".

עוד נמסר מרשות העתיקות כי "לפני כחודשיים החליטה העירייה על שיקום מגרש המשחקים. כחלק משיקום זה, הוחלט, בעצה אחת בין העירייה לרשות העתיקות לבדוק את מצבו הפיסי של מאגר המיים ולוודא שהוא אינו מהווה סכנה לבאים למגרש המשחקים ולציבור בכלל. בנוסף, נבחנת האפשרות לאפשר את פיתוחו של המאגר כך שיהפוך מוקד חוויתי יוצא דופן בשכונת קטמון הישנה, בדומה למאגרי מיים דומים בארץ – כגון בריכת הקשתות ברמלה, ואף בעולם, באתר הסיסטרנה באיסטנבול. אתרים אלה הונגשו והפכו מבוקשים ביותר על ידי תיירים.  יש להדגיש כי בשלב זה המאגר הוגדר על ידי העירייה כמסוכן, המקום מגודר והכניסה אליו אסורה. לדברי ד"ר ברוך, רשות העתיקות תושיט לעירייה את כל הסיוע הנדרש כדי לפתח את האתר".



"כשאנחנו מצליחים להחזיר לקשיש כספים שגנבו ממנו בשיווק אגרסיבי, זה שווה הכל"

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. בני לנדק

    לא רוצה להשתחצן, אבל לפני שנים, כשאימי מנוחה התגוררה ברחוב יותם הסמוך, הבחנתי בחלל הזה בפינת רחל אמנו-חזקיהו המלך. ניסיתי לעניין מישהו בעיריה, אבל כמובן לא עשו דבר, פרט לסתימת החור בלוח בטון. מעליו התקינו קרוסלה…. תודה לאל, מישהו עושה משהו עם זה.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    האתר אינו "בלב המושבה הגרמנית" אלא בין המושבה היוונית לבין קטמון הישנה. ואם הכל נעשה "בשיתוף התושבים" מדוע לא נמסר להם דבר על המימצא (למשל, במודעה על חומת המתכת המקיפה עכשיו את האתר) מספטמבר עד שלהי ינואר?

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    גם בבית כנסת רמב"ן ברחוב אמציה ישנה מערה מתקופת בית שני

  4. שלומית

    תגלית חדשה ומדהימה מלפני 14 שנה?… מנסה למצוא קשר בין כותרות התמונות והכתבה לבין מה שכתוב בה.

  5. אילנה

    זו הכתבה הכי הזויה שקראתי מחיי. חצי ראשון – ואו איזה מדהים, התגלה מערה ענקית במקריות כחלק משיפוצים. חצי שני – אה כן, וידענו על זה כבר 14 שנה, ותכננו כחלק מהשיפוץ לרדת ולבדוק מה מצבו…
    ואגב מקום מדהים, אז כשזה קרס היו כמה ימים שהיה שם סולם ויכולנו לרדת למטה ולשחות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר