הכניסה למנהרות לכיוון פסגת זאב ונוה יעקב (צילום: ארנון בוסאני, באדיבות חברת מוריה)
הכניסה למנהרות הגבעה הצרפתית לכיוון פסגת זאב (צילום: ארנון בוסאני, באדיבות חברת מוריה)

דעה | עם תקציב העתק של מוריה – אפשר והיה צריך לעשות יותר

שלמה יהושע, מנהל קבוצת 'ירושלים בעיות פיתוח', ראה את תקציב העתק של החברה העירונית מוריה ונדהם. לטענתו - בהרבה פחות אפשר היה לעשות הרבה יותר | טור דעה

פורסם בתאריך: 3.1.24 18:19

עם היקפי ביצוע בסך שלושה מיליארד שקלים – אפשר וצריך היה לתת לירושלים יותר.

הקלישאה "לרתום את העגלה לפני הסוסים" מתאימה, למצער, לירושלים, והסיבה היא כשל עצום בשלבי העבודה, שגורם חוסר נוחות לתושבים עם חוסר נגישות ובטיחות, שהם א'-ב' בניהול פרוייקטים גדולים.

הכשל מדבק, ונוגע לכל המחלקות הרלוונטיות לביצוע הפרוייקטים העירוניים: החברות העירוניות מוריה ועדן בראש, ואחריהן צוות תוכנית אב לתחבורה וכלל האגפים הרלוונטים בעירייה. על כל הכשל הזה מנצחים שניים – ראש העיר משה ליאון ומהנדס העיר יואל אבן. וכמובן הפיקוח על הבנייה, שנדמה כי נעלם משכונות מסויימות.

מנהרות

רוב המנהרות, שנבנו ונפתחו בחופזה (וחלקן לא הושלמו), לא משפרות בצורה דרמטית את התנועה בשעות העומס, ואני מדגיש בשעות העומס. מדובר על מנהרות כביש 16, ההפרדה המפלסית בשז"ר ומנהרת עוזי נרקיס בפגסת זאב (אמנם יותר נוח כשיש רמזור אחד פחות, אך מדובר באחיזת עיניים. הדבר לא תורם משמעותית למיגור הפקקים בשעות העומס).

שלבי עבודה בפרוייקטים

בכל הפרוייקטים שהסתיימו בשנים האחרונות, אין הפקת לקחים משנים עברו. בשלב מסוים נרתמתי לעזור בהתנדבות לעירייה, אך לאחר מספר הזדמנויות שנתתי להם ליישם את המלצותיי, ולאחר שראיתי שהם מנצלים אותי כדי להוריד את להבות הביקורת – ניתקתי עם העירייה את הקשרים כי פשוט מרחו אותי. וחבל.

הכשל בשלבי העבודה קשור גם ל"שחקנים" הנוספים בזירה – חברת חשמל, בזק, הגיחון – כשרוב העבודות לא מתואמות איתן, מה שיוצר כפילויות בפתיחת הכבישים והמדרכות ומוביל, כמעט מיותר לציין, לעוגמת נפש לציבור משתמשי הדרך ולמריחת פרוייקטים לאורך חודשים במקום שבועות.


שלמה יהושע צילום שלו

שלמה יהושע


איכות ביצוע

רוב העבודות בשטח מתבצעות ללא פיקוח יעיל, כך שאיכות העבודות ירודה והמוצר הסופי פגום. אין השגחה וביקורת של מהנדס העיר על חברות הפיקוח ההנדסי. התוצאה – אבנים שבורות תוך כדי מסירת הפרוייקטים. לתושבי ירושלים מגיע יותר.

 

 

עוד כשל בולט בחסות מהנדס העיר הוא גובה אבני השפה בחניות הניצבות. ההנחיות לביצוע הן לא יותר מ-10ס"מ מעל גובה האספלט, אך מהנדס העיר נתן הוראה אבסורדית להגביה את אבני השפה ל-15 ס"מ ואף יותר. כשפניתי אליו הוא אמר "כדי שלא יעלו על המדרכות". כפי שאמרתי למהנדס העיר – אם רכב הגיע לאבן השפה אין לו מה לעשות על המדרכה, כי זו חניה ניצבת לאבן ולא מקבילה. ויותר מכך – אם רכב החליט לעלות על המדרכה, גם 20 ס"מ לא ירתיעו אותו. הוא פסל את דבריי כדי להתיישר עם הכשל המקצועי, שלמרבה הצער וההפתעה נעלם מעיניהם של מנהלי פרויקטים ומפקחים שונים.

גינון

זכורה לכם הפזיזות ממש לפני תחילת שנת השמיטה של שתילת אלפי עצים בירושלים? הם עלו הון והרבה מהם פשוט התייבשו – כי לא דאגו לתשתית מים ראויות, ועצים אחרים נמחצו כי הם נשתלו באתרי עבודה פעילים. בכניסה לעיר, ליד שלט הכניסה מכביש אחד – שותלים ומפרקים את הצמחייה עד היום, כי כנראה שהם לא סגורים עדיין על המוצר הסופי. בהרבה מקומות בעיר שותלים צמחים או מניחים קווי השקייה במקומות שלא יצמחו לעולם – כמו למשל המסלעה שבנו בגבעת התחמושת.

שערורייה בולטת בפרוייקטים שנעשים אליה שמתי לב, היא שבכל הדרכים הזמניות (בדגש על זמניות) משתמשים לתיחום באבן יקרה שעולה מאות שקלים למ"א. האבנים הללו נפגעות כי במקום מבוצעות עבודות, אך עדיין משמשים בהן לתוואי הסופי.

כפי שכבר כתבתי בהתחלה – ניסיתי לעזור ולסייע ככל יכולתי – בהתנדבות כאמור – תוך שאני משתמש בנסיוני בענף פיתוח הכבישים והשטח הציבורי בכללותו מעל 40 שנה. בעירייה מרחו אותי לאורך שנים ולכן התנתקתי מהם.

  • הכותב הינו שלמה יהושע, מנהל קבוצת הפייסבוק ירושלים בעיות פיתוח, מודד בענף הפיתוח עם מעל 40 שנות ניסיון

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. איציק

    אתה קשור לבחירות שיתקימו בקרוב?
    ולכן אתה כותב נגד ראש העיר המכהן שיהיה גם לאחר הבחירות ?

  2. יהושע

    ספציפית למנהרת נרקיס יש הקלה מאד גדולה בשעות העומס.
    לדוגמא עצם שעות העומס מסתיימים כיום בערך ב6 אחה"צ
    בעבר היה העומס בדרך יגאל ידין עד השעה 8.

  3. בן לנדק

    רגע, רוצים לקחת מירושלים את התואר "חלם של המזרח התיכון"? לא באמת, הגזמתם. התואר שייך לנו ולא נוותר עליו.

  4. חברוני

    קישקוש הכל בחירות…
    משה ליאון ראש עיר הכי טוב שהיה בירושלים ביובל האחרון

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר