1050 דירות בחמישה מגדלים של 35 קומות. הפרויקט ברחוב בר יוחאי (הדמיה: ישר אדריכלים)
1050 דירות בחמישה מגדלים של 35 קומות. הפרויקט ברחוב בר יוחאי (הדמיה: ישר אדריכלים)

שנייה לפני המהפכה

שילוב ידיים של הוועדה המקומית עם הוועדה המחוזית ועם הנהלת העיר הביאו לידי כך שבירושלים יש מי שדוחף קדימה ובכל הכוח את עגלת ההתחדשות העירונית. אסף סימון, מנכ"ל "אפריקה התחדשות עירונית", שמקימה בעיר כמה מגה פרויקטים, שישנו ללא היכר את פניהן של שכונות ותיקות, אומר שהבירה עושה כיום את קפיצת המדרגה שתל אביב עשתה לפני כעשור. "התושבים הולכים לחיות בזמן הקרוב בתוך אתרי בנייה ופקקים, אבל בעוד כמה שנים נכונה להם תמונת חיים שונה לחלוטין"

פורסם בתאריך: 24.4.22 14:23

"ראש העיר הנוכחי זיהה שירושלים נמצאת בנקודת התפר שבין קפיצה קדימה לבין המורכבות הפוליטית שלה, והוא בחר לקדם את ירושלים. ברגע שראש העיר מקבל החלטה אסטרטגית, כל העיר נעמדת דום על פי רוח המפקד". כך אומר אסף סימון, מנכ"ל "אפריקה התחדשות עירונית", שמאמין כי ירושלים נמצאת רגע לפני המהפכה. "ירושלים של השנים האחרונות היא העיר שמובילה את ענף ההתחדשות העירונית", מוסיף סימון, "הרבה יגידו שברמת גן או תל אביב רואים מתחת לכל עץ רענן מנוף ובירושלים לא. אבל ירושלים נמצאת שנייה לפני המהפכה, והיא עושה כיום את קפיצת המדרגה שתל אביב עשתה לפני 15-10 שנה".

מה הכוונה?

"במשך שנים רבות ירושלים התמודדה עם הגירה שלילית ועם נטישה של דור העתיד שלא מצא את מקומו בעיר, ועם עזיבה מתמודדים באמצעות כמה אספקטים – תעסוקה, מערכת חינוך ומגורים.

תעסוקה, חינוך ומגורים. אסף סימון, מנכ"ל "אפריקה התחדשות עירונית" (צילום: אריק סולטן)

תעסוקה, חינוך ומגורים. אסף סימון, מנכ"ל "אפריקה התחדשות עירונית" (צילום: אריק סולטן)

"תעסוקה היא הבסיס הכי חזק שיש לכל עיר, ולירושלים יש יתרון שנמצאים בה מוסדות אקדמיים והשכלה גבוהה מהמובילים בארץ, ומדי שנה נכנסים לעיר עשרות סטודנטים כדי ללמוד ולחפש את האופק התעסוקתי שלהם. עד היום, הם סיימו את הלימודים, חיפשו עבודה במגזר הפרטי והעסקי, וכאשר לא מצאו עזבו. ראש העיר הבין זאת, ובדחיפתו המדהימה מוקם רובע העסקים שיכלול מיליון מ"ר של משרדים ותעסוקה של חברות בינלאומית וחברות עסקיות גדולות שישנו את המגמה בירושלים. כל זה, ביחד עם פארק ההייטק בהר הצופים שמחובר לסטודנטים, יביא לשינוי מפת התעסוקה בעיר. בעניין זה חשוב לזכור, שירושלים מורכבת שליש מערבים, שליש מחרדים ושליש מדתיים וחילונים, ולכן מקורות התעסוקה צריכים להיות מגוונים".

האספקט השני, שסימון מתעכב עליו, הוא מערכת החינוך. "בירושלים יש מערכת חינוך מדהימה. ידוע שהורים צעירים מחפשים חינוך ותעסוקה, ופה ירושלים מטופלת בצורה מצוינת".

באשר לאספקט השלישי והמשלים, המגורים, אומר סימון: "ירושלים מוגבלת ביכולת שלה לצמוח. בצפון נמצאת רמאללה, בדרום בית לחם, במזרח מעלה אדומים ומערב זה לדורות הבאים. מה שנשאר זה לגדול מתוך התחדשות. ירושלים של שנת 2040 אמורה להכיל יותר מ-430 אלף בתי אב, כפול ממה שיש היום, ומה שראש העיר עושה זה להתכונן היום למה שיהיה מחר. העירייה משקיעה זמן רב בפגישות עם יזמים, בשולחנות עגולים ובשקיפות מול התושבים, ודוחפת את העגלה קדימה".

תן לי דוגמה לשכונה שעוברת שינוי משמעותי.

"כמעט כל שכונה ישנה שהייתה שכונת קצה עוברת שינוי. הדוגמה הטובה ביותר היא קטמונים, שכונה בקצה העיר, שהייתה נידחת ועזובה, ובעירייה החליטו להכין לה תוכנית אב ל-15-10 השנים הבאות. אותו הדבר גם בארמון הנציב, בשכונת רסקו ובשכונות נוספות, וזה מתחבר למה שקורה בירושלים מבחינה תחבורתית. בכל הארץ מדברים, ורק בירושלים הרכבת הקלה נוסעת, וזה נעשה הודות לשיתוף הפעולה של הוועדה המחוזית שעובדת היטב עם הוועדה המקומית".

איפה אתם משתלבים בפיתוח?

"אנחנו בין היזמים הגדולים בעיר יותר מעשור ופועלים בהמון חלקים של ירושלים. בדצמבר בשנה שעברה הנחנו את אבן הפינה לפרויקט הראשון בקטמונים, 'סביוני קטמון החדשה', וזו הרוח החדשה שנכנסת לשכונה. תוכניות, שבדרך כלל לוקח שבע ושמונה שנים לאשר אותן, אושרו בוועדה המחוזית והמקומית בתוך שנה וחצי, ובחלוף פחות משנתיים התחלנו לבנות. מדובר בפרויקט של 122 יחידות דיור, שנבנות בסטנדרט הכי גבוה עם עירוב שימושים של מסחר, מגורים ומוסדות חינוך. עוד לפני שהנחנו את אבן הפינה, כבר מכרנו יותר מ-50 אחוז, כי הירושלמים צמאים לבניה חדשה".

פרויקט הדגל של "אפריקה התחדשות עירונית" הוא הפרויקט ברחוב בר יוחאי, שבו התב"ע כבר אושרה וצפי תחילת הבנייה הוא עד סוף השנה. מדובר בפרויקט של 1050 יחידות דיור, שייבנו בחמישה מגדלים של 35 קומות בעיצוב האדריכל אבנר ישר.

 

 

סימון: "אנחנו יודעים לייצר בירושלים איכות שונה לחלוטין, שמושכת את האוכלוסייה החזקה לתוך העיר. אני חושב שהשלב הבא זה למתג את ירושלים לא רק כעיר בירה, אלא כעיר שמושכת אוכלוסיות חדשות וחזקות".

פרויקט נוסף שסימון גאה בו הוא "בוליביה 14", שבו שיווק הדירות החל. בפרויקט ייהרסו 56 דירות, שיהפכו ל-220 דירות בשלושה בנינים. האחד בגובה של 19 קומות, ושניים של 10 קומות כל אחד. "פעם כשהיינו מדברים עם העירייה על בנייה לגובה, לא היו מאשרים יותר מ-10 קומות. לאט-לאט הדברים השתנו, ונוצרה ההבנה שאנחנו מדינה שצומחת, והדרך לשם עוברת בעיקר בהתחדשות עירונית. אנחנו מהיזמים הראשונים שלא רק מדברים, אלא מראים שהפרויקט קורם עור וגידים ונכנס לביצוע. התושבים בירושלים צריכים להבין שהם נמצאים כיום ב'דור המדבר', הם הולכים לחיות בתוך אתרי בנייה ופקקים, אבל בעוד כמה שנים נכונה להם תמונת חיים שונה לחלוטין".

122 יחידות דיור בסטנדרט בנייה גבוה. "סביוני קטמון החדשה" (הדמיה: EVOLVE MEDIA)

122 יחידות דיור בסטנדרט בנייה גבוה. "סביוני קטמון החדשה" (הדמיה: EVOLVE MEDIA)

"אפריקה התחדשות עירונית" היא חברה בת בבעלות מלאה של קבוצת "אפריקה ישראל מגורים". היא הוקמה לפני כעשור בעקבות הצורך הגובר בישראל בחיזוק בנייני מגורים, התחדשות עירונית ובנייה חדשה במרכזי הערים, בהם אין עתודות קרקע לבנייה חדשה. "יש לנו ניסיון אדיר ואחריות מאוד גדולה לתושבים", מסכם סימון, "אנחנו נמצאים איתם גם בשמחות וגם באירועים פחות שמחים. הדיירים מבחינתנו הם משפחה, אנחנו תומכים בהם ועוזרים להם להקים קהילה חדשה לגמרי. אנחנו אחראים על הביטחון והעתיד שלהם ולוקחים זאת ברצינות ובמקצועיות גבוהה ביותר".


"אפריקה התחדשות עירונית", טל: 8481*

דוא"ל: [email protected] 

לאתר האינטרנט >>>

לדף הפייסבוק אפריקה התחדשות עירונית >>>

לדף הפייסבוק אפריקה ישראל מגורים >>>

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר