מלחה (צילום: אורן בן חקון)
(צילום: אורן בן חקון)

"חשש לפגיעה בצביון הפלורליסטי"; "השכונה הופכת למרכז תחבורתי" – הפרלמנט של מלחה

קיבצנו את דרור בקל, בנימין (בנג'י) הימן, שרון נידם וציפי רון, כולם תושבים פעילים במלחה, עדי שיספרו מה הם אוהבים בשכונה שלהם ומה שפחות @ וגם: ההיסטוריה, מספר התושבים, המדד החברתי כלכלי והאתרים שלא כדאי לפספס

פורסם בתאריך: 30.5.22 16:24

"מוטרד מהחשש לפגיעה בצביון הפלורליסטי"

דרור בקל, יו"ר ועד השכונה היוצא: "עברתי עם משפחתי לגור במלחה לפני כ-20 שנה, ולאכזבתי גיליתי קהילה לא מגובשת, בעיקר בגלל שלא היה בשכונה מבנה קהילתי. ולכן, כאשר היה צריך לצאת למאבק נגד תוכנית הבנייה במורדות המיוערים של השכונה – קם צוות מצומצם מאוד של פעילים, ואני הצטרפתי אליו. לפני כעשור נבחרתי לכהן כיו"ר ועד תושבי מלחה, ונציג השכונה בהנהלת מינהל קהילתי יובלים. כיהנתי בתפקיד כתשע שנים, במהלכן נאלצתי להוביל מאבקים רבים, שלשמחתי רובם הסתיימו בהצלחה. סיימתי את תפקידי כיו"ר ועד השכונה בסיפוק רב, כשאני יכול להתגאות בקהילה פעילה.

"יחד עם זאת, אני מוטרד מהחשש לפגיעה בצביון הפלורליסטי של השכונה, שמתאפיינת בתושבים מרקעים ומעמדות שונים, שחיו בסובלנות ושכנות טובה. באחרונה, היו מספר פעולות שפגעו באווירה הזאת, ולמתיחות שהלכה וגברה בין התושבים. אני מקווה שההסכמות שהגעתי אליהן בימים אלו עם הרב של חב"ד, יעצרו את ההידרדרות ונחזור לחיים משותפים – ללא פגיעה באורח החיים של האחרים".

"השכונה הופכת למרכז תחבורתי"

בנימין (בנג'י) הימן, תושב השכונה ופעיל חברתי: "אני מתגורר ברחוב הכפיר במלחה מאז שנת 2003. מדובר בשכונה מורכבת: מגורים לצד פונקציות כלל עירוניות כמו גט"י, קניון, אצטדיון עירוני וארנה. בעשור הקרוב צפויה בנייה אינטנסיבית, שתוסיף כמיליון מ"ר ל-160,000 מ"ר הקיימים. יתווספו שימושי תעסוקה, מסחר, משרדים, עוד מתקני ספורט עירוניים וגם אלפי יחידות מגורים – הכל בבנייה רב קומתית.

"במקביל, מלחה הופכת למרכז תחבורתי, עם מפגש בין קווי הרכבת הקלה, הרכבת "הכבדה", יציאה לכביש 1 דרך כביש 16 שבשלבי חציבה, כביש 39 לבית שמש ועוד. התפתחויות אלה מחייבות התחשבות בשכונת המגורים מלחה. אם ישכילו למנוע פגיעה באיכות החיים כי אז השכונה תשגשג ותהיה מבוקשת בשל הקירבה לשימושים העירוניים הנוספים ואיכות האוכלוסייה".

"השכונה עתידה להתפתח ולשגשג"

שרון נידם, יו"ר ועד שכונת מלחה, מ"מ יו״ר מינהל קהילתי יובלים: "בימים אלו אנחנו מקדמים במינהל הקהילתי יובלים מסמך שמטרתו לייצר 'טוב משותף' לכלל האוכלוסיות במרחב, לטובת מענה ראוי לכולם, הנושא עבר פה אחד בישיבת ההנהלה. כנציג שכונת מלחה, אחת מהמטרות שלי היא חיבור הקהילה, ומתן מענה ראוי לכלל האוכלוסיות, בלי פגיעה אחד בשני ולא על חשבון אף אחד. אני מקדם פעילויות בשכונה לקהילה במרחב הציבורי במגוון תחומים ופעילויות לגיל השלישי בבית הקפה השכונתי אביחיל. תפקידנו הוא לחבר ולקרב אוכלוסיות ולתרום לחיי שכנות טובה לכולם. בשנים הקרובות השכונה צפויה לגדול בצורה משמעותית עם אכלוס פרויקט מורדות מלחה. השכונה עתידה להתפתח ולשגשג ברמה הקהילתית וברמת החינוך הנפלא שיש בה, בתקווה לעתיד טוב יותר".

"מלחה הישנה היא פנינה ייחודית"

ציפי רון, פעילה בנושאי חברה וסביבה, יקירת ירושלים: "מלחה הישנה היא היפיפייה הנרדמת של שכונות ירושלים. למרות מיקומה על ציר ראשי – רחוב גולומב ומיקומה מעל לקניון מלחה, היא שכונה הנחבאת אל הכלים. מלחה הישנה הוא כפר היסטורי שיסודותיו נטועים במקרא, ונזכר בספר בראשית ובדברי הימים. התושבים שאכלסו את הבתים הנטושים חיו שנים רבות בתנאים קשים ביותר, כשכונת ספר, ללא מים זורמים וללא חשמל. הכפר חובר לרשתות התשתית רק במהלך שנות הששים. תושבי השכונה כיום הם בעיקר בני המשפחות הוותיקות בשכונה. בימים אלה עוברת השכונה תהליך שדרוג עמוק של התשתיות הכולל הטמנת צנרות (חשמל ותקשורת), חידוש מערכת תשתית ופיתוח סביבתי – ריצוף המרחב הציבורי, החלפת עמודי תאורה ועוד. אלה על פי החלטת ראש העירייה, מר משה ליאון, לאחר שהתוודע לאיכויות הייחודיות של השכונה. זכינו בירושלים לשכונה שהיא פנינה ייחודית ומיוחדת בנוף האורבני. נקווה שתושבי העיר יבוא לבקר ולהתבשם מהמקום".

@@@

מדד השכונה – והפעם: מלחה

גיאוגרפיה
מלחה היא שכונה בדרום-מערב ירושלים. שם השכונה הוא שיבוש שמו של הכפר הערבי אל-מאלִחה שעל בסיס בתיו הנטושים הוקמה השכונה. תושבי הכפר עזבו במהלך מלחמת העצמאות, השם העברי שניתן לשכונה הוא 'מנחת'. שם זה בלווית השם מלחה, ניתן בשלטי ההכוונה בכבישי העיר.

מלחה גובלת בדרום ביער גילה, במזרח בקטמונים, בצפון ברמת שרת, קרית היובל ועיר גנים, ובמערב בגבעת משואה. הסמטאות שבשכונה הישנה נקראות על שם ספינות מעפילים. רחובותיה של מלחה החדשה נקראים על שם בעלי חיים, בשל הקרבה לגן החיות התנ"כי הסמוך. בגבולות השכונה נבנתה בשנים האחרונות קרית הספורט, כשבנוסף ישנו את קניון מלחה, גן החניות התנכ"י, תחנת רכבת מלחה והגן הטכנולוגי.

היסטוריה
הכפר הערבי אל-מאלחה היה זירת קרבות במלחמת העצמאות. עד ההכרזה על הקמת מדינת ישראל, היה הכפר נקודה אסטרטגית ממנה צלפו כוחות ערבים על ירושלים. הוא נכבש בידי צה"ל ב-14 ביולי 1948. ביוני 1949 יושבו הבתים הנטושים של מלחה בעולים חדשים, רובם מתוניס, ומיעוטם מכורדיסטן וממרוקו. הכפר לא שויך תחילה מוניציפלית לירושלים, הוא היה אמור להיות יישוב חקלאי והוגדר כמושב עובדים. בתחילת שנת 1953 סופח השטח רשמית לירושלים, אך הוא חובר לרשת החשמל רק ב-1959.

בראשית ימיה נחשבה מלחה לשכונה מרוחקת ונחשלת, הסובלת מהזנחה ומיושבת באוכלוסייה מעוטת יכולת. עם השנים, ובעיקר לאחר מלחמת ששת הימים, החלו אנשי בוהמה לגלות עניין באופי הכפרי והציורי של השכונה, על בתי האבן הערביים שנשתמרו בשלמותם וסמטאותיה הצרות. בשכונה החל תהליך איטי ובלתי-מאורגן של שימור ושיפוץ חלק מהבתים. באמצע שנות ה-80 החלה פיתוחה והרחבתה של השכונה מעבר לגרעין ההיסטורי. בצד בתי הכפר הישנים קמה שכונה של בתים פרטיים, קוטג'ים ודירות יוקרה. בשנת 1987 החלה הקמת אצטדיון טדי וקניון ירושלים (הידוע לרוב כ"קניון מלחה") – מהגדולים בקניוני ישראל, בעמק שבין השכונה לקטמונים.

ב-1997 נחנך השלב הראשון של הגן הטכנולוגי מלחה מדרום לקניון. בשנת 2005, עם חידוש קו הרכבת ההיסטורי תל אביב-ירושלים, שעבר בסמוך לשכונה, נבנתה במלחה תחנת רכבת, שהייתה התחנה הראשית של ירושלים, עד פתיחת תחנת יצחק נבון בסמוך לתחנה המרכזית בשנת 2018.
בסוף 2019 החלה הקמתו של הקו הירוק של הרכבת הקלה למרגלות השכונה. בדצמבר 2021 אושרה הרחבת קניון מלחה, כולל בניית שני מגדלים בני 18 קומות לתעסוקה ודיור מוגן.

 

 

אוכלוסייה (נכון לשנת 2020)
3,800 תושבים.

מספר משפחות (נכון לשנת 2020)
1,182.

מדד חברתי כלכלי (נכון לשנת 2020)
9.

תעריפי ארנונה בשקלים למגורים (אזור החיוב משתנה בהתאם לרחוב)

טבלת ארנונה למגורים בנחלאות

  • הגדרת סוגי בניינים לחיוב ארנונה
    1 – בניין אשר בו דירה אחת או יותר ששטחה (שטח היחידה) 120 מ"ר ומעלה.
    2 – בניין אשר בו דירה אחת או יותר הבנוי מאבן, בטון או בלוקים.
    3 – בניין אשר בו דירה אחת או יותר הבנוי מאבן, בטון או בלוקים ואשר אין בדירה חלק מחדר אמבטיה/שירותים או שהחדר או חלק ממנו נמצא מחוצה לה.
    4 – בניין רעוע, בניין הבנוי עץ או פח, או דירה ללא חדר אמבטיה/שירותים, או דירת מרתף אשר תקרתה נמצאת בכל העברים בגובה פני הקרקע או למטה ממנו.

ארנונה למ"ר בשקלים לעסקים
עד 150 מ"ר – 343.74 שקלים.
מעל 150 מ"ר – 354.75 שקלים.

שטח בדונם
1,519.

שטח דירה ממוצע
134 מ"ר.

מוסדות חינוך
גנים לגיל הרך: הגן של טל ואיילת, גן תאנה, גן אלון, גן רימון.
בתי ספר יסודיים: השלום ע"ש יצחק רבין.
על יסודי ותיכון: אורט מינקוף.
אקדמיה: האוניברסיטה הפתוחה, סניף ירושלים של המכללה האקדמית אונו (גט"י), ג'ון ברייס.

מבני ציבור, דת, קהילה ופנאי
גני משחקים: גינה קהילתית מלחה ברחוב האייל, גן הדישון, גן משחקים כפיר, גן הנמר, גן יובב.
מסחר: קניון ירושלים (מלחה), שדרת מסחר ברחוב האייל.
דואר: סניף קניון מלחה.
בתי כנסת מרכזיים: זכור לאברהם, מנחת יהודה, שערי רחמים, גינת אגוז, ברכת אברהם, בית חב"ד מלחה.
מקווה: מקווה מלחה – רח' הנמר 3.
קריית ספורט: אצטדיון טדי, היכל פיס ארנה, מרכז הטניס.
מתנ"ס: מינהל קהילתי יובלים – שלוחת מלחה.
אתרים: גן החיות התנכ"י, הגן הטכנולוגי מלחה.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר