נוהגים בטוח טיפים לנהיגה בטוחה

בטיחות הנהג/ת והנוסעים תלויה ביציבות הרכב, ומתבטאת בתגובת המכונית לפעולות הנהג/ת.

פורסם בתאריך: 24.9.17 13:00

תפעול נכון של הרכב בעת נסיעה, ימנע מצבי סכנה. חוסר ידע וניסיון במצבי חירום ויתר ביטחון, יגרמו ללקיחת סיכונים מיותרים. בקורסי נהיגה מתקדמת, נותנים דגש רב על זיהוי מצבי סכנה, דרך כניסה למצבי מצוקה ואובדן שליטה ברכב. וכן נלמדים כללי נהיגה נכונה ובטוחה, שימוש מושכל בכוחות הטבע הפועלים על המכונית. תרגילים אילו יהוו בסיס להתנהגות ונהיגה נכונה ובטוחה.

בלימה

המכונית שואפת לנוע קדימה מכוח ההתמדה ובכדי לשנות מצב זה יש להפעיל כוח נגדי. לחיצה על הבלמים יוצרת חיכוך, חום ואנרגיה לבלימת המאסה של המכונית. הכוח הנדרש לבלימה הוא ביחס ישר למהירות המכונית במהירות גבוהה נדרש כוח בלימה רב יותר. בבלימה, הכובד של הרכב נע קדימה, והציר האחורי מאבד את כושר האחיזה שלו בכביש.

בלימה נכונה

בלימה אפשרית באמצעות מערכת ABS  או בלעדיה, אם מדובר ברכבים ישנים יחסית. כיום על הנהג לדעת באיזו מכונית הוא נוהג. עם או בלי מערכת ABS , כיוון שפעולות הבלימה מנוגדות לחלוטין. חוסר ידע בתפעול עלול לגרום לתאונה.
בלימה עם ABS- מערכת ה-ABS מונעת נעילת גלגלים ומאפשרת שליטה במכונית בעזרת מערכת ההיגוי. בבלימה שכזו, ניתן להתרכז בביצוע תמרון עם ההגה כדי לחמוק מהמכשול שלפנינו. דוושת הבלמים עשויה לרעוד לעיתים וליצור תחושה שהבלמים לא תקינים התעלמו מכך! זוהי פעילות אופיינית למערכת ה- ABS שמשחררת לחץ בלימה מכל גלגל כאשר הוא ננעל. ל- ABS גם מגבלות שכדאי להכיר, בכביש יבש עלול מרחק הבלימה לגדול, כיוון שבנעילת הגלגלים החיכוך הדינאמי מהווה ניגוד לתנועה ובולם את הרכב. כיצד נבחין כי הרכב שלנו מצויד במערכת ABS והיא תקינה? בשלב התנעת המכונית, תידלק מנורת בקרה בלוח השעונים, שמעידה על קיום ותקינות המערכת.
בלימה ברכב ללא ABS- הנטייה הטבעית שלנו היא לבלום בעדינות ובהדרגתיות, קודם נלחץ קלות, ואחר כך נלחץ בחוזקה. בלימה שכזו אינה יעילה כמו עם ABS. יש לבלום עד נעילת הגלגלים ואז לשחרר מעט לחץ, כדי לאפשר את תנועת הצמיגים ולשפר את יכולת ההיגוי והשליטה ברכב. בחורף, או בכביש חלק, נבלום לסירוגין, גם כאן חשוב שנבלום בחוזקה בתחילה עד נעילת הגלגלים, ונשחרר לחץ, נבלום שוב ונשחרר. זוהי למעשה בלימה יעילה, שתקצר את מרחק הבלימה ותאפשר לנו שליטה על הרכב.

בקרת יציבות

מערכת בקרת יציבות, מותקנת בכל מכונית מודרנית ובכל מכונית העולה על כבישי ישראל החל משנת 2010. המערכת, מתקנת את השגיאות שמבצע נהג הגורמות לשיבוש ביציבות הרכב. המערכת פועלת באמצעות מחשב וחיישנים אלקטרונים והיא יודעת לזהות מצבים של החלקה ואובדן שליטה. בקרת היציבות, מפעילה מערכת שליטה על גלגלי המכונית ומיצבת את הרכב, על ידי בלימת הגלגלים המכוונים לכך ושינוי עוצמת פעולת המנוע. הפעולות מבוצעות באופן אוטומטי מבלי שהנהג מבצע פעולת תפעול ושליטה כלשהי ברכב.

נהיגה בעיקול

הכוח הצנטריפוגלי פועל על כל גוף המצוי בתנועה סיבובית כלשהי, במקרה שלנו המכונית ואנחנו. ככל שננוע במהירות גבוהה יותר, כך יגדל הכוח משמעותית.
מבחינת יציבות הרכב בסיבוב, מבחינים בשלושה מצבי היגוי:
היגוי ניטראלי- המצב האידיאלי הוא, שהרכב נענה לפעולות ההיגוי שלנו ומבצע פנייה לכיוון הנדרש.
היגוי חסר- המכונית “מתעצלת” לפנות לכיוון הרצוי, וממשיכה בתנועה בקו ישר. הפתרון ליציאה ממצב זה הוא, הורדת לחץ מדוושת הגז והפניית ההגה לכיוון הנדרש. זהו גם מצב אופייני לרכב עם הנעה קדמית.
היגוי יתר- המכונית מבצעת תפנית יתר בשל אובדן אחיזה ונעילת גלגלים בחלק האחורי. הפתרון ליציאה ממצב זה הוא, הפניית ההגה לכיוון החלקה של חלקה האחורי של המכונית, או הפנייתו נגד הסיבוב של המכונית. התופעה מתקיימת בעיקר בכלי רכב עם הינע אחורי.

פעולת האצה
האצת המכונית בעוצמה, תגרום להחלקה מסוג שונה, הגלגלים יסתובבו אך הרכב לא יתקדם. במצב שכזה חשוב לזכור כי בניגוד למצב בלימה, מרכז הכובד ינוע לאחור. האחיזה בציר הקדמי תאבד ותיגרם החלקה, בייחוד שזה בכביש רטוב בעל מקדם חיכוך נמוך. הפתרון: האצה הדרגתית בסל”ד נמוך, פעולה שתמנע החלקה אם תיאלצו לחמוק מרכב אחר או ממכשול שיופיע לפתע בכביש. סביר להניח שתצליחו לתמרן את המכונית.

ישיבה נכונה
בעידן כריות האוויר, חשוב שנשב חגורים כראוי ולא קרוב מדי לגלגל ההגה. על רגל שמאל, לתמוך את הגוף למשענת הכיסא ולהוות ניגוד לתנועת הגוף קדימה בבלימות ובסיבובים. על משענת הגב, להיות במצב מאונך ולא במצב שכיבה ורק כך היא תתמוך כראוי. אמת מידה נכונה למתואר היא כאשר פרק היד מגיע לחלק העליון של גלגל ההגה בשעה 12:00

משענת ראש

אין להקל ראש במשענות הראש. חובה לכוונם לגובה מרכז ראש, תפקידם לבלום את הראש מלהיזרק לאחור בעת תאונה ובבלימת חירום, זו תופעה נפוצה בתאונות חזיתיות ואחוריות ונקראת בשפת הרפואה “צליפת שוט הצוואר”.

אחיזת ההגה

שתי הידיים אוחזות את ההגה “בשעה 9:15” כאשר יד ימין “בשעה 3” ויד שמאל “בשעה 9”. זוהי אגב נקודת המוצא לאחיזת הידיים בגלגל ההגה באופן בטוח. בעת פנייה חדה, היד שבכיוון הסיבוב תגרור את ההגה והיד הנגדית תישאר בנקודת המוצא שלה. החזרת ההגה, מבוצעת על ידי היד הנגדית וכך ימנעו הצלבת הידיים ואובדן אחיזת ההגה. כרית האוויר, המותקנת במרכז גלגל ההגה לא תסכן אותנו בעת פתיחתה.

כיוון מראות

מראות הרכב, מספקות לנו נתונים על המתרחש בכביש מצדנו ומאחורינו על פיהם נקבל החלטות לביצוע כל הפעולות הקשורות בנהיגה סטייה מנתיב בלימה ועקיפה ועוד.
חשוב כי נקפיד לכוון את המראות. מראות צד נכוון כך שהחלק הפנימי יכוון לנקודת ייחוס במרכב הרכב ושאר המראה לכביש. המראה הפנימית תכוון למרכז החלון האחורי. יש להימנע מתליית אביזרי רכב שונים כגון: עץ ריח, בובות ועוד, על זרוע המראה הפנימית. כי הם חוסמים את שדה הראיה ונתקשה להבחין בהולכי רגל אופנועים אופניים ומכוניות הנעות בכביש.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר