גיא לוזון (צילום: שרון בוקוב)
גיא לוזון (צילום: שרון בוקוב)

"טוב שלוזון הלך. הוא אולי מאמן טוב, אבל בן אדם – לא"

יכולת גרועה, תוצאות חלשות, יחסים גרועים עם שחקנים ומשפט אחד על השומנים של ערן לוי. כל הסיבו שהובילו את בעלי בית"ר ירושלים משה חוגג לשלוח את גיא לוזון הביתה

פורסם בתאריך: 26.10.18 00:45

חמישה חודשים הצליח גיא לוזון להחזיק בתפקיד מאמן בית"ר ירושלים לפני שפוטר ביום שני האחרון. הוא החזיק ברזומה בניצחון בודד אחד ב-11 משחקים רשמיים של המועדון (באירופה, בגביע הטוטו ובליגה), ואם לחשב גם את משחקי האימון שהקבוצה היתה שותפה להם – ב-14 משחקים הוא הוביל את הקבוצה לשני ניצחונות בלבד: אחד, בקושי, מול בני סכנין בטדי, ואחד מול בית"ר כפר סבא מליגה א' צפון.



עד כמה המצב של בית"ר ירושלים היה קטסטרופלי בתקופתו של גיא לוזון? אפילו משחק אימון נגד הכוח עמידר רמת גן מתחתית ליגה א' דרום הסתיים ללא ניצחון: בית"ר הצליחה לאזן רק בדקה ה-90, מבעיטת עונשין של אופיר קריאף, שקבעה 3:3. וכשלא הולך במשחקי אימון, לא הולך גם במשחקים הרשמיים, והתוצאה? מקום אחרון ומכתב פיטורים.

"גיא היה חייב ללכת, והיו צריכים לעשות את זה מזמן", טוען שחקן בבית"ר בשיחה עם "ספורט כל העיר". "הוא איבד אותנו מזמן, וגם הדרך שבה התבטא נגד ערן לוי ביום ראשון לא היתה מתאימה. אני מאמין שעכשיו, אחרי שימונה מאמן חדש, הכול ייראה טוב יותר ואנחנו נחזור לעצמנו".

מאז מונה לוזון למאמן בית"ר ירושלים הלכה ודעכה. היכולת היתה רחוקה מלהרשים, תירוצים ואמירות שהקבוצה לא מחוברת ושייקח זמן עד שהשחקנים יתחברו הופרחו לאוויר על ידי המאמן, ובמסיבת העיתונאים לפני המשחק מול מכבי תל אביב אמר לוזון שגם הפועל באר שבע הגדולה עוד לא התחברה, ושגם לה לוקח זמן. אלא שמאז באר שבע חיברה שני ניצחונות ברציפות, ואילו בית"ר ירושלים רק הלכה והידרדרה, עם נקודה אחת בלבד.

"היו צריכים לשלוח את לוזון הביתה כבר אחרי המשחק נגד קרית שמונה", אומר בנחרצות גורם בבית וגן. "היתה פגרה ארוכה מספיק כדי להביא מאמן חדש, שיכין את הקבוצה להמשך. אבל אוחנה צדק: הוא ערך אספה ביום שלישי ואמר לשחקנים 'אל תתחבאו מאחורי המאמן. לא משנה מי המאמן – אתם צריכים לנצח'. ראיתי את היכולת נגד מ.ס אשדוד – מה זה הדבר הזה? מה זאת ההפקרות הזאת?".

בשבעה משחקי ליגה שבהם בית"ר ירושלים שיחקה תחת הדרכתו של לוזון, הוא לא עלה עם אותו הרכב, גם לא שבועיים רצופים. את מרבית השינויים בהרכב הוא עשה בחלק האחורי של הקבוצה, אך דבר לא עזר והוא המשיך לספוג ביקורת על משחק ההגנה הרעוע. נוסף על כך, חוסר האמון בשחקנים רבים על הספסל הוביל לפיצוץ ולמרמור, וגרם לכך שהמאמן יזכה לחיצים רבים על התנהלותו ולביקורות רבות.

"לפני אשדוד ידעתי שאנחנו לא מנצחים. לא הצלחנו לנצח אפילו את עצמנו, גם במשחקי אימון", ביקר גורם בבית"ר את תפקודו של לוזון. אותו גורם מצהיר כי הסיבה לכך שהקבוצה לא הצליחה היא כי "אנחנו לא מאומנים. היתה שיטה כמו שאני מאמן. המאמן לא אימן את הקבוצה. אמרנו 'ויפה שעה אחת קודם' על זה שהוא הלך. טוב שהוא פוטר. בני בן זקן, כמה שתקפו אותו, היו לו אחוזי הצלחה מטורפים לעומת מה שהיה לנו עם לוזון. הוא רשם את אחוזי ההצלחה הכי טובים".

 

משה חוגג (צילום: ארנון בוסאני)

משה חוגג (צילום: ארנון בוסאני)

מעבר לכישלון בצבירת הנקודות, בית"ר ירושלים היתה רחוקה מלהרשים במשחקיה, וגם כשניצחה את בני סכנין זה קרה הודות למזל רב. שחקני בני סכנין נתנו לבית"ר את הניצחון על מגש של כסף, כשלא הפסיקו להחמיץ ולהחמיץ מול דודו גורש.

שבעה משחקי ליגה, כאמור, ניהל לוזון במדי בית"ר, ובהם ספגה הקבוצה 14 שערים. גם באירופה בית"ר לא הצליחה לנצח, והפסידה 2:1 בבית לצ'יחורה הגיאורגית – תוצאה שמשמעותה הפסד של יותר ממיליון יורו הכנסות, מול קבוצה שלא מתקרבת אף לא ליכולת של קבוצת אמצע טבלה בליגה הלאומית. בית"ר גם הפסידה פעמיים בגביע הטוטו – פעם אחת למכבי תל אביב, ופעם אחת למכבי פתח תקוה.

בשונה מהעונה שעברה, שבה ההתקפה הבית"רית פרחה, השנה תחת פיקודו של גיא לוזון ההתקפה פשוט קרסה, וכבשה מתחילת העונה תשעה שערים בלבד ב-11 משחקים. למרות ההצהרות של הבעלים, משה חוגג, בתחילת העונה, על כך שלבית"ר יש "יורגן קלופ" על הקווים, הקדנציה של לוזון הסתיימה כ'פלופ' וביום שני בבוקר, אחרי כל ההצהרות והגיבויים, אזלה סבלנותם של משה חוגג ואלי אוחנה והם הראו למאמן את הדרך החוצה.

"עדיף מאוחר מאשר בכלל לא", אומר שחקן בבית"ר בשיחה עם "ספורט כל העיר". "לא נראינו טוב בכלל במשחקים האחרונים, ולא היתה לנו שיטה. גיא איבד את הקבוצה, והדברים שאמר על המשקל של ערן לוי רק חידדו את זה. מה גם שאף אחד מאיתנו לא היה רוצה להיות ערן לוי הבא – זה שנופל בפה של המאמן".

ערן לוי (צילום: הארץ)

ערן לוי (צילום: הארץ)

לא במקרה מוזכר שמו של לוי כאן פעם נוספת. כזכור, אחד הכוכבים של הכדורגל הישראלי בשנים האחרונות הגיע לבית"ר למרות אי רצונו של המאמן בשחקן, ולרבים ישנה ביקורת רבה על התנהלותו של לוזון מול לוי. בתום המשחק התיקו המאמן התבטא קשות, כאמור, כנגד השחקן. הוא טען שהשחקן לא עמד במדדים של ספורטאי ראוי, ושההחלטה להשאירו מחוץ לסגל הקבוצה למשחק מול אשדוד הייתה ההחלטה הכי קלה שלקח כמאמן. את ההצהרות הללו נתן לוזון אל מול מצלמות הטלוויזיה, בריאיון שלאחר המשחק, דבר שלדעת רבים במועדון הוביל לכך שיסיים את תפקידו בבית"ר.

"גיא מאמן מצוין. אבל הוא היה צודק ולא חכם", טוען גורם במועדון בשיחה עם "ספורט כל העיר", ומסביר: "ערן לוי מלא, נכון, אבל לדבר עליו ככה? לא בדקו את ערן לפני כן? רק השבוע הגיע תזונאי? אז איך הוא ידע כמה הוא שקל לפני כן, ואם הוא עלה במשקל? במקורות כתוב 'אל תלבין פני חבר'. אתה רוצה – 'לכלך' עליו בחדר, אל תוציא את זה החוצה. בגלל זה לוזון הלך הביתה".

ההחלטה של גיא לוזון להוציא את ערן לוי מהסגל הובילה כמעט לפיצוץ במועדון. השחקן שקל לעזוב את בית"ר ירושלים אחרי המשחק, כך נודע ל"ספורט כל העיר", וגורם במועדון מספר על השתלשלות העניינים: "ערן לוי רצה לבקש לעזוב את בית"ר ושייתנו לו להתאמן בקבוצה אחרת. אם גיא לוזון היה נשאר, ערן לוי היה מודיע שהוא עוזב. הוא לא יכול היה לראות אותו. טוב מאוד שלוזון הלך. חשבתי שהוא פיקח. הוא אולי מאמן טוב, אבל בן אדם – לא".

מלבד היחסים הרעועים עם שחקנים רבים בחדר ההלבשה, בבית"ר לא אהבו, בלשון המעטה, את הדרך של המאמן ואת היחס שהפגין. חלק גדול מהשחקנים היה ממורמר בחדר ההלבשה, ושחקנים רבים טענו עוד לפני הפיטורים כאן ב"ספורט כל העיר" שהמאמן איבד את חדר ההלבשה. שחקנים רבים, כמו דוד קלטינס, עוז ראלי, יעקב בריהון ולירוי צעירי – כך על פי עמיתיהם – הרגישו שלוזון לא ספר אותם, והמשיך לדבוק בשחקנים ספציפיים. השיא היה באשדוד, אז המאמן ביצע שני חילופים בלבד, דבר שהרתיח את שחקני הספסל של הקבוצה.

"שחקנים סוף-סוף נכללים בסגל, והם לא נכנסים, כי לוזון ערך רק שני חילופים", אומר שחקן בקבוצה. "גיא לא האמין בספסל. יש 11 שחקנים שאיתם הוא הלך, והוא לא האמין באף אחד אחר, וככה זה נראה".

אלי אוחנה( צילום: שרון בוקוב)

"זה לא משנה איך היינו מתאמנים. היינו נותנים את האימון של החיים שלנו – ולא משחקים. לא קיבלנו הזדמנות", משתף עוד שחקן בבית"ר. "אתה מתאמן כמו חמור, מתאמן מצוין, ולא נותנים לך לשחק – זה מתסכל, במיוחד כשהקבוצה לא נראית טוב. אם היא היתה נראית טוב הייתי נושך שפתיים, אבל זה לא מה שהיה. חוץ מעידן ורד, שיש לו מקום קבוע בהרכב, אף שחקן לא נופל מאלה שישבו על הספסל. למה לא שיחקנו? זאת שאלה שצריך להפנות לגיא לוזון. הקבוצה לא נראתה טוב, בגלל זה היה פיצוץ בחדר ההלבשה. בשנה שעברה הקבוצה רצה, לא שמעו פיפס על מרמור או על עצבים בחדר ההלבשה. שחקנים שלא שיחקו לא דיברו, חדר ההלבשה היה בריא. אנחנו מאחלים לגיא רק בהצלחה, אבל אני חושב שאם הוא היה מתייחס לשחקנים אחרת, הוא היה נשאר".

 

"צריך לראות את ההבדלים כשמסתכלים על ההתנהלות של מאמן של מכבי תל אביב, ולדימיר איביץ'", מתייחס לעניין גורם נוסף בבית"ר. "אצלו אין שמות – מי שטוב משחק, והדוגמה הכי טובה לכך זה דן גלזר. אם איביץ' לא היה המאמן, השחקנים הצעירים במכבי לא היו משחקים, וזה חלק מההצלחה של מכבי. הוא לא סופר אף אחד, לא מעניין אותו פרצופים. מי שטוב משחק ומי שלא – לא. אצלנו זה היה הפוך. לוזון מאמן טוב, אין לי שום דבר נגדו, אבל אין מה לעשות, זה מה שקרה".

שחקן אחר בבית"ר טוען כי "גיא איבד את חדר ההלבשה. עידן ורד, אופיר קריאף ודן איינבינדר אהבו אותו מאוד ושמרו עליו, אבל הוא איבד את ערן לוי, את סילבסטרה, את סאבו כשהיה כאן, וגם לא שמר על כחילה. אבל ככה זה – מי שמשחק מבחינתו הכול טוב, ומי שלא משחק משמיע את הדעה שלו. גם ההשעיה של יעקב בריהון והתוצאות במשחקי האימון הן דברים שלא מוסיפים לחדר ההלבשה, זה מטפטף".

מי שאיבד את מקומו בהרכב בעידן לוזון הוא כחילה, למרות שהוא הציג יכולת נפלאה בשנתיים האחרונות ועשה התקדמות אדירה, במיוחד בעונה שעברה, שבה הוביל את בית"ר לגמר הגביע ואף למאבק צמוד עם הפועל באר שבע על האליפות. אבל לוזון הוא לא כל כך 'ספר אותו', והוריד אותו לספסל.

 

"יש שמחה שלוזון עזב בעיקר אצל כל אלה שלא שיחקו ושחושבים שהגיע להם לשחק", מספר גורם במועדון. "הוא שרף אנשים. כחילה, שחקן ששיחק לאורך כל העונה שעברה והיה טוב, ערן לוי, דוד קלטינס – שלושה שחקנים הוא שרף, ולשלושתם אני חושב שיש מקום בהרכב. זו ממש אנחת רווחה עבורנו שהוא הלך. לוזון לא אהב את כחילה, שחקן בית שגדל פה. ככה אתה הורס שחקנים שלנו?".

"קשה לי להסביר מה לא עבד עם גיא לוזון", אומר שחקן נוסף בקבוצה ל"ספורט כל העיר". "כנראה יש שחקנים חדשים שהמעמד שלהם שונה. אני הייתי בקשר טוב כמעט עם כל מאמן שעבדתי איתו, ולדעתי בסופו של דבר יש מאמן, ויש שחקנים שתפקידם לבצע את הוראות המאמן. אם יותר מדי שחקנים לא מתחברים ולא אוהבים את התפיסה שלו, קשה להצליח. לפעמים, בלי קשר ליכולות האימון, זה עניין של חיבור. עד עכשיו זה נראה טוב פחות: לא הצלחנו להביא תוצאות, למרות שאני הייתי אופטימי מאוד וחשבתי שזה יכול להשתפר. אני מרגיש שיש בבית"ר מספיק שחקנים טובים, שצריכים לקחת אחריות. עכשיו המבחן האמיתי הוא שלנו: בסופו של דבר למאמן יש את החלק שלו, ולשחקנים החלק שלהם. לכל אחד יש חלק באי ההצלחה, וזה בסדר. השינוי תמיד קורה בעמדת המאמן, זה לגיטימי וזה חלק מהכדורגל. אני פחות מתעסק בשאלה מה לא עבד".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. סמי

    שחקנים ניסו להעיף את לוזון מהיום הראשון שלו בקבוצה נטולת טביב. מטביב הם פחדו. כשראו את האדישות של טביב אחרי ההדחה מול הגרוזינים, הבינו שהוא כבר מחוץ לקבוצה והרשו לעצמם להמשיך לזלזל. את חוגג הם לא סופרים. יש להם גב מהאוהדים. מול טביב זה עבד.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר