מתחם התחנה הראשונה (צילום: דודי סעד)
מתחם התחנה (צילום: דודי סעד)

תוכנית האב השאפתנית בצמוד למתחם התחנה: מאות דירות, שטחי תעסוקה ומלונות

הוועדה המחוזית לתכנון מקדמת את תוכנית האב לאזור מתחם התחנה - לצד גזרת הבילויים ייבנו 610 יחידות דיור. האם הן יהיו דירות רפאים? החידוש בתוכנית - בניית דירות קטנות מתחת ל-50 מ"ר, שבהן יוכלו לגור זוגות צעירים, רווקים ומבוגרים בודדים

פורסם בתאריך: 10.9.19 08:20

אזור מתחם התחנה עולה לגובה – הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, בראשותו של יו"ר הוועדה עו"ד עמיר שקד, החליטה אתמול, שני, 9.9, לאמץ את תוכנית האב השאפתנית לאזור מתחם התחנה – בצמוד לגזרת הבילויים. התוכנית, שהוגשה על ידי רשות מקרקעי ישראל, מתפרסת על שטח של כ-75 דונמים, ומציעה תוספת של כ-610 יחידות דיור, מתוכן 220 יחידות דיור מוגן בבינוי של 10-5 קומות. כמו כן, התוכנית כוללת שטחי בנייה למלונאות ולמסחר בהיקף של כ-170,000 מ"ר. הבנייה תמוקם מדרום למתחם התחנה – בין השכונות אבו תור, בקעה וטלביה, שגובלת ברחובות דרך בית לחם ממערב, דרך חברון ממזרח ומרים החשמונאית מדרום.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


התוכנית מקודמת בשטח מבוקש עם מוקדים עירוניים מרכזיים, כגון, תחנת הרכבת הישנה, מתחם התחנה, פארק המסילה, מוקדי בילוי נוספים, ומגרש חניה נרחב המשמש כיום את מבקרי מתחם התחנה. בנוסף, פארק המסילה נמצא בשטח התוכנית, ובעתיד הקרוב עתיד לחלוף באזור התוואי של הקו הכחול של הרכבת הקלה.


תוכנית האב למתחם התחנה (צילום: מתוך התוכנית שהוגשה לוועדה המחוזית)

תוכנית האב למתחם התחנה (צילום: מתוך התוכנית שהוגשה לוועדה המחוזית)


לפי התוכנית 65 אחוזים משטח התוכנית יוקצה למגורים, 25 אחוזים יוקצה למלונאות ו-10 אחוזים למסחר. הוועדה ציינה בהחלטתה כי "עקרונות השלד הציבורי המוצע בתוכנית, הכולל מעברים, שצ"פים ומגרשים למבני ציבור, רחבות עירוניות וחזיתות מסחריות, הינו ראוי ושומר על אופיו הקיים של המרחב כמוטה הולכי רגל והליכתיות. הוועדה סבורה כי השלד הציבורי מציע מרחב מזמין ונגיש אשר יתרום לפיתוח האזור בכללותו ויחזק את האיכויות הציבוריות הקיימות במתחם כיום".

שירה תלמי באבאי, מתכננת המחוז מדגישה כי "התוכנית תהווה תרומה משמעותית להתחדשות העירונית של האזור, לחיזוק הרקמה העירונית ולפיתוחה, בתמהיל שימושים מגוון ובסמיכות למערך איכותי של תחבורה ציבורית".


עופר ברקוביץ (צילום: ארנון בוסאני)


"למעשה זו תוכנית מאוד חשובה הכוללת את אזור מתחם הרכבת והתחנה, שמאפשרת מגורים, תעסוקה, ועוד", מספר ל"כל העיר" חבר הוועדה המחוזית יו"ר האופוזיציה בעיריית ירושלים עופר ברקוביץ (התעוררות). "מבחינתי, הדגש המרכזי היה להכניס את כל נושא התעסוקה שבהתחלה בכלל לא היה כלול בתוכנית, הדבר הראשון שעשיתי היה לבחור או מלונאות או תעסוקה באזור, ואתמול הוועדה המחוזית שינתה את זה בהחלטתה. אני חושב שתעסוקה זה הצורך הכי חשוב ואסטרטגי, כאשר רוצים להשאיר צעירים מן המגזר הציוני בעיר, וכשרוצים לשלב חרדים וערבים בתעסוקה, צריך לייצר שטחים ומשרדים לתעסוקה אך, לא למסחר כי הכוח הכלכלי בעיר מוגבל, לייצר שטחי עבודה מודרניים בדומה ל-WEWORK – שהגיע לפני שנתיים לעיר, הכוונה שדברים מהסוג הזה צריכים לצמוח שם".


תוכנית האב למתחם התחנה (צילום: מתוך התוכנית שהוגשה לוועדה המחוזית)

תוכנית האב למתחם התחנה (צילום: מתוך התוכנית שהוגשה לוועדה המחוזית)


"בנוסף, מדובר באזור שתהיה בו תחבורה ציבורית רבה כמו רכבת קלה ונתיבי תחבורה ציבורית ועוד, ממשיך ואומר ברקוביץ. "כל האזור יושב על מוקדי תחבורה ציבורית. ולכן, חייבים לנצל אותו לתעסוקה מכיוון שהוא סוג של מרכז עיר. בעקבות התכנית שאושרה יביאו התכניות הפרטניות לכן, ביקשתי לומר שבכל תכנית פרטנית שתהיה יהיו שטחי תעסוקה כלומר שיחייבו את בעלי הקרקע לתעסוקה, לצערי הועדה המחוזית לא אשרה את זה, מדובר בנושא קריטי, וצריך לעשות את כל הפעולות האפשריות שתהיה שם תעסוקה רבה".

מה לגבי הדירות – הן יהיו ברות השגה או שמדובר בעוד דירות רפאים?

"באזור של השכונות בקעה, אבו תור, המושבה – ישנן לא מעט דירות מעל 100 מ"ר שהן דירות רפאים של תושבי חוץ, או אנשים שאינם ירושלמים. לכן, הכנסנו סעיף שיקטין את שטח הדירות, החידוש בתוכנית – יהיו דירות קטנות מתחת ל-50 מ"ר, שבהן יוכלו לגור זוגות צעירים, רווקים ומבוגרים בודדים. המטרה היא שהדירות יהיו מונגשות לצעירים, ולא רק דירות יוקרה, בנוסף התוכנית תכיל מקומות חניה ראויים למוקדי הבילוי, ושבילי אופניים מותאמים מכיוון שמדובר בשטח מישורי".


תוכנית האב למתחם התחנה (צילום: מתוך התוכנית שהוגשה לוועדה המחוזית)

תוכנית האב למתחם התחנה (צילום: מתוך התוכנית שהוגשה לוועדה המחוזית)


כאמור, ביאזור צפויות להתווסף כ-610 יחידות דיור, שיהיו סמוכות לאזור הבילויים במתחם התחנה – שכידוע פועל בשבת. את המקום פוקדים מדי שבת מאות מתושבי העיר – משפחות צעירות עם ילדים, צעירים וצעירות.

"אני לא פוסל אף אוכלוסיה", אומר ברקוביץ. "מתחם התחנה פועל וימשיך לפעול לפי הסטטוס קוו, יש הרבה מקומות שפתוחים בשבת, ויש מסעדות שלא עובדות בשבת, וזה בסדר גמור. אני מניח שרוב האוכלוסייה בשכונות האלה ציונית, ואני מניח שזה יישאר ככה. אם מישהו מהזרם החרדי מחליט לגור שם, אני לא רואה בעיה עם זה".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הדרך היחידה למנוע מהדירות להפוך לדירות רפאים היא שהן תהיינה דירות להשכרה. הקטנת הדירות לא תמנע מתושבי חוץ לרכוש אותן ואחריי טופס 4 לחבר אותן… מתחמי דיור בשכירות מפוקחת – זה הפיתרון למצוקת הדיור.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר