מיכל סלה ז"ל, אלירן מלול (צילומים: אוהד צויגנברג, באדיבות המשפחה)
מיכל סלה ז"ל, אלירן מלול (צילומים: אוהד צויגנברג, באדיבות המשפחה)

פרשנות | רצח מיכל סלה ז"ל – האם הטקטיקה המשפטית של הנאשם אלירן מלול נועדה להשיג עסקת טיעון?

נראה כי מטרת המהלכים המסתמנים של אלירן מלול הנאשם ברצח מיכל סלה ז"ל ושל עורכי דינו היא הכנעת התביעה להגיע להסדר טיעון

פורסם בתאריך: 25.11.20 15:43

התיק המתנהל נגד אלירן מלול שמואשם ברציחתה של מיכל סלה ז"ל, נראה על פניו "תיק סגור" מכל עבריו. המתתה של מיכל ב-11 דקירות סכין, מעידה בפני עצמה על ה"כוונת תחילה" שנדרשת לשם הרשעתו בעבירת רצח דווקא. והנה המשפט "משתרך" וסופו אינו נראה באופק. למה? באופן טבעי, כל נאשם, ישאף להימלט ממאסר עולם. כאשר אופציית הזיכוי אינה עומדת על הפרק, וכאשר הסיכוי לפטור מאחריות פלילית בטענה שהיה ב"מצב פסיכוטי" ו/או שאינו כשיר לעמוד לדין, שואף לאפס, ינסה אופציות ההגנה שמטרתן להפחית מרוע הגזירה. קרי, הרשעה בעבירה "פחותה" מרצח. כך למשל טענת "הגנה עצמית" או לפחות שקדמה למעשה "התגרות". טענה ש"לא התכוונתי להמית דווקא", צפויה להידחות, משום מספר הדקירות.

במקרה של אלירן מלול זו נראית כ"הגנה דחוקה". מסתמן ש"קו הגנה" שבחר בו אינו בדיוק "משפטי", אלא טקטי: להתיש את המערכות עד אשר יסכימו להסדר טיעון, אולי אז יימלט ממאסר עולם.

עסקת טיעון זה עניין טעון, אשר מציף ביקורת מתמשכת ובלתי נפסקת לפתחן של רשויות אכיפת החוק. המחשבה והטענה היא שהסדר טיעון מקל עם נאשמים, במקום למצות איתם את הדין. הציפייה מהתביעה היא שתהיה מקצועית ואחראית: אם יש ראיות המבססות אשמה – יתנהל משפט עד תום, והדין ימוצה עם הנאשם, בלי "הנחות" ובלי פשרות. אם מלכתחילה אין מספיק ראיות, או שהן אינן "איכותיות", מצופה שמלכתחילה לא להגיש כתב אישום. לפי תפיסתנו, לעתים דווקא הנאשמים הם אלה שנכנעים ומסכימים להרשעה ולענישה במקום שאפשר שהיו יוצאים זכאים בדינם.


מיכל סלה ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)

מיכל סלה ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)


למרות הביקורת, הסדרי טיעון "שולטים בכף". התביעה נוהגת להצדיק הסכמתה להסדרי טיעון בגלל "קשיים ראייתיים", שאולי ימנעו ממנה לגרום להרשעה מלאה ולמיצוי הדין. אכן ניהול משפט באופן מלא, אינו מלאכה פשוטה: לעתים עדים לא מגיעים; אם הגיעו מסתבר ש"לא דייקו" וכי הם אינם ממש מהימנים, ראיות שמתבררות כ"פגומות", "מחדלי חקירה" מאת משטרה שעלולים להשפיע על תוצאת המשפט וכך הלאה. קשיים אשר מכבידים על מלאכת ההרשעה, דהיינו להוכיח אשמה מעבר לספק סביר. מעל כל אלה, ידי התביעה עמוסות לעייפה ולעתים היא מחפשת "קיצורי דרך" כדי לחסוך בזמן.

סנגור או נאשם היודעים לזהות חולשת תביעה, לעתים יוצרים את החולשה בעצמם. השיטה היא "התשת" התביעה עד אשר תאמר "רוצה אני". המטרה היא "לסחוט" הסדר טיעון.

"משא ומתן להסדר טיעון", אינו אלא בגדר מסחר של תגרנים בשוק, ובלשון העם "מסח'ארה" כדרכם של "סוחרים". כל צד מנסה להפיק את המירב והכל בהתאם לטיב מרכולתו. השיטה היא "שיטת המקל והגזר". "מקל" בדמות "אתה תשלם יותר אם המשפט יתנהל במלואו" .ה"גזר", הוא הענקת הטבות בתמורה להודאה. התוצאה היא תיקון כתב האישום, כלומר השמטת עובדות מכבידות , שינוי סעיף העבירה לסעיף קל יותר, הפחתה ממספר העבירות, הסכמה לענישה מתונה או לתקרת ענישה מירבית וכדומה.

לרוב המחשבה היא שעקרונות חשובים שבמשפט הפלילי מוקרבים על מזבח "קשיים" ואילוצי זמן, וכי "התביעה התקפלה". קורבנות עבירה מרגישים קיפוח. הציבור זועם. בהחלט אפשר שדווקא הנאשם הוא זה אשר נאלץ "להתקפל" ולהודות לעתים במעשה שלא עשה ולשאת בעונש שלא באמת מגיע לו. משפט לא התקיים – לעולם אין לדעת מי "נהנה" ומי "חסר".

הזמן יוכיח אם ההתנהלות ה"משפטית" של אלירן מלול היא אכן טקטיקה שבחר בה כדרכו להשיג בסופו של דבר הסדר טיעון מקל, האם אכן התביעה "תתקפל" או תלך דווקא ציפייתה של משפחתה של מיכל, כמו ציפיית הציבור שעוקב בדריכות אחר משפט זה, בבחינת "ייקוב הדין את ההר".

הכותב עו"ד קובי קמר, מומחה למשפט פלילי , יו"ר (משותף) של הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין בישראל




  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת14"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

18 תגובות
  1. רבין

    מאסר עולם ללא ניכוי שליש ,ועד סוף חייו שלא יראה אור יום הישאיר יתומה ,אכזריות רצח מתוכנן 11 דקירות

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הרוצח בדם קר אלירן מלול
    רצח את מיכל סלה ז'ל
    דינו להירקב כל החיים בצינוק
    שלא יראה אור יום,
    ליבי,ליבי עם המישפחה של מיכל סלה ז'ל

  3. ארלינק

    הרוצח בדם קר אלירן מלול
    רצח את מיכל סלה ז'ל
    דינו להירקב כל החיים בצינוק
    שלא יראה אור יום,
    ליבי,ליבי עם המישפחה של מיכל סלה ז'ל

  4. אמיתית

    אים נאשם בפלילים הוא פסיכוטי ועבר עבירה והרי הוא פטור מאחריות פלילית למה מרשיעים אותו או אתה אולי הוא מבין ולא מודה למצבו וחושב שהוא נורמלי למה שולחים אותו לכלא הרי פסיכיאטרים טוענים שהוא פסיכוטי יכול להיות שהוא לא מודע ומבין מה קרה לו ושהוא במצב פסיכוטי למה מענישים אדם כזה

  5. גלעג

    איך אפשר לכתוב מאמר על טקטיקת ההתשה של הנאשם מבלי להביא אפילו לא דוגמא אחת להתשה?
    ולמה המרכאות הרבות?

  6. X

    הרי בארוחת הערב שקדם לרצח הוא דיבר על כך שהסבל של רוצח יותר גדול מסבלם של הקרבן ומשפחתו. כלומר היה פה תכנון

  7. רוניתה

    יש את כל ההוכחות לרצח בדם קר ,מה שלא יהיה הוא חייב להרקב בכלא ,אחרת כל שני וחמישי יהיו פה רציחות .

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לברור ב100% שהיה רצח מתוכנן ללא שום התגרות מקדימה !!!! ברור לחלוטין ,רק מאסר עולם .

  9. כתבות סרק

    מי כותב הכתבה? עיתונאי עם פירושים משלו או עו"ד מטעם הנרצחת? די לכתבות עם ההשערות בגרוש

  10. רוית

    זאת כנראה תהיה עדות חזקה במיוחד להיותה של מערכת משפטית חלשה במיוחד אם רוצח שפל דוגמת אלירן מלול ייצא עם עיסקת טיעון. כל הראיות מצביעות על רצח בכוונת תחילה על אישיות קרימינלית, ולא צריך לתת לו שום הנחות או הקלות. צריך למצוץ איתו את הדין בכל חומרתו, ללא כל ויתורים!!!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר