שרה קוברסקי (משמאל), אילנה דניאל (צילומים: ויצו ירושלים, נעמת)
שרה קוברסקי (משמאל), אילנה דניאל (צילומים: ויצו ירושלים, נעמת)

"ירושלים עיר מאוד מורכבת, קשה לנו להילחם ולהתמודד עם התופעה של הדרת נשים"

לרגל יום האישה הבינלאומי שיצוין ביום שלישי הקרוב, 8.3: יו"ר ויצו ירושלים שרה קוברסקי ויו"ר נעמת ירושלים אילנה דניאל מדברות עם "כל העיר" על האתגרים בקידום נשים בעיר, על שוויון מגדרי, העצמת נשים ועל המלחמה באלימות כלפי נשים

פורסם בתאריך: 8.3.22 07:35

"אצלנו כל יום הוא יום האישה", אומרת השבוע יו"ר נעמת ירושלים אילנה דניאל, בראיון מיוחד לרגל יום האישה הבינלאומי שיצוין ביום שלישי הקרוב, 8.3. "אני לא דוגלת באירועים כמו תצוגות אופנה או להביא זמר או זמרת", מתייחסת דניאל לאופן שבו יציינו בנעמת ירושלים את היום החשוב, "אני מעדיפה אירועים עם תוכן, עם מסר. לדוגמא, אנחנו הולכים להביא הצגה על 'אום כולתום' ולמה דווקא היא – כי היא היתה אישה פורצת דרך. בתקופה ההיא בחברה הערבית אסור היה לנשים לשיר או לשחק והיא נאלצה להתחזות לגבר כל השנים כדי שלא ירצחו אותה.

"בנוסף, אנחנו נביא בשיתוף עיריית ירושלים בחורה ממוצא אתיופי בשם שוש, שעבדה בחברת הייטק כפועלת ניקיון, היא הגיעה מכלום לגדולות – היום היא יזמת חברתית שפתחה חברה משלה, היא פורצת דרך".

***

לנעמ"ת ירושלים שלל אתגרים בסיוע וקידום נשים בעיר, וניתן להתרשם כי היצע התוכניות מכיל אינספור פעילויות הרבה מעבר ליום האישה הבינלאומי.

"אנחנו עורכות למשל אירוע לנשים ירושלמיות שכתבו ספר", ממשיכה לתאר דניאל, "חלקן סופרות וחלקן לא. החלטנו לעשות להן מפגש סופרות בו כל אחת תציג את ספרה.

"יש לנו אירוע נוסף של בחורה בשם דנה, אמא, שבילדותה חוותה פגיעות מיניות חמורות. לאחר 40 שנה היא החליטה לצאת בספר ולחשוף את סיפורה. זה בעיקר בשביל להגיד לכל הנשים שהבושה עוברת צד – שהיא, אין לה במה להתבייש, אלא מי שצריך להתבייש זה מי שעשה לה מה שעשה לה".


אילנה דניאל (צילום: נעמת)

אילנה דניאל (צילום: נעמת)


מה לגביי פעילויות לקידום מעמד האישה בתעסוקה?
"יש סדנא וגם הרצאה בנושא, כיצד להתגבר על תכתיבים חברתיים, חסמים אישיים, יש בנושא הרבה קורסים שאנחנו מספקות. בנוסף, יש לנו קורס דירקטוריות לנשים בחברות העירוניות. עם סיום הקורס, היה ודרוש דירקטורית, אנחנו שולפים את המאגר ומנסים להשיג את המשרה למסיימות הקורס".

ומה לגבי מלחמה באלימות כנגד נשים? כנגד הדרה מהמרחב הציבורי?
"כמובן שישנן גם סדנאות בתחום הזה. למשל, עשינו פעם סדנא לנשים נפגעות אלימות שהיו מוכנות לחשוף את עצמן ולספר על החוויות הנוראיות שעברו, עשינו את זה באמצעות סרטי אנימציה. כל קבוצה של ארבע נשים הכינה סרט אנימציה על החוויות הנוראיות שעברו ולכל סרט כזה היה מסר בסופו – לדוגמא, סלוגנים של תאמיני בעצמך ושל אל פחדי לדבר.

"עשינו השנה גם קמפיין מדהים לבני נוער", מוספיה דניאל, "למניעת אלימות מגדרית. בני הנוער ערכו עשרה סרטוני אנימציה משולבים עם גיפים – סרטוני אנימציה קצרים – שבני נוער יצרו. את אותם סרטונים העברנו למשפיענים בכל הרשתות החברתיות וזה הגיע להרבה מאוד אנשים – לא רק בארץ, אלא בכל בעולם.

"בנוסף, קיימנו כמובן דיאלוגים עם בין בני הנוער, שיחות, הכל בתמיכת עיריית ירושלים. אנחנו עובדים על דברים כדי שיישארו לדורות. עוד הרצאה, פחות הרצאה, זה תמיד יהיה, אבל חשוב לנו להשאיר חותם".


(צילום: נעמת)

(צילום: נעמת)


***

אחד האירועים הזכורים ביותר בירושלים במסגרת אלימות כלפי נשים והדרה מהמרחב הציבורי קשור למרבה הצער בתערוכת תמונות של כדורגלניות שהוצגה על שלטי ענק בכניסה לעיר לפני כשנתיים. התערוכה, ביוזמת נעמת, הושחתה.

"ירושלים עיר מאוד מורכבת", אומרת דניאל, "ובגלל זה קשה לנו להילחם ולהתמודד עם התופעה של הדרת נשים, ואני גם לא רואה שמצליחים להביא תוצאות בהתמודדות עם זה".

אז מה בכל זאת צריך לעשות?
"יש צורך להביא את הנושא לחקיקה בכנסת ולטיפול של רשויות מערכת אכיפת החוק. ראש העיר איתנו בכל הכוח, אבל צריך את האכיפה של הרשויות השונות, משטרה וכד'".

דניאל מביעה שביעות רצון גדולה מהרוח הגבית לה היא זוכה לדבריה בירושלים. "מגיע הרבה קרדיט לעירייה ולעומד בראשה", היא מספרת לסיכום, "יש לי הרבה שיח איתו בנושא והוא לקח על עצמו משימה ואכן בפועל מבצע ומקדם נשים בתוך העירייה לתפקידים בכירים. לפני שמשה ליאון נכנס לתפקיד היו רק 10 אחוז נשים בתפקידים משמעותיים, והיום זה הרבה יותר. הוא ממנה מנהלות אגפים. הוא מעדכן אותי למשל כשהוא ממש מחפש למנות מנהלת אגף. גם יצאנו איתו לקמפיין שנקרא 'הוגנות מגדרית' – ואם יורשה לי אני מסירה את הכובע ויכולה לסכם שיש לי פרטנר מדהים".

***

באירוע המרכזי לציון יום האישה הבינלאומי, יעניק ויצ"ו ירושלים אותות הוקרה לרבנית מלכה פיוטרקובסקי ולמשנה לראש העיר פלר חסן-נחום. "בכל שנה אנחנו נותנות אותות הוקרה באירוע המרכזי שלנו בסינמטק בירושלים", מספרת יו"ר ויצו ירושלים שרה קוברסקי בראיון ל"כל העיר", "אנחנו משתדלות שביום הזה הנושא לא יהיה על אלימות ולא על דברים עצובים, שכל השנה אנחנו עוסקות בהם.

"יש עוד דברים שנשים עושות", מתארת קוברסקי חלק ממגוון העשייה של ויצ"ו, "נשים גם מקדמות, ופורצות דרך ומנהלות בתי חולים ויושבות בדירקטוריונים ומשמשות מנכ"ליות וכו' וכו'. יום האישה היום לא דומה למה שהיה לפני 50 ו-70 שנה – נשים נמצאות היום בכל עמדות ההשפעה. עוד לא מושלם, אבל יש התקדמות גדולה".

"דבר נוסף שאנחנו עושות זה קידום נשים לתעסוקה ולתפקידים משפיעים. לדוגמא, יש לנו קורס דירקטוריות יחד עם מכון מגיד של האוניברסיטה, קורס שקיים כבר 18 שנים. הנושא חשוב, כי זה כלים והכשרה להשתתפות בדירקטוריונים".


שרה קוברסקי (צילום: ויצו ירושלים)

שרה קוברסקי (צילום: ויצו ירושלים)


מה לגבי סיוע לנשים במשבר?
"ודאי, קודם כל יש לנו לשכה משפטית, שמעניקה סיוע משפטי ראשוני בדיני משפחה ודיני עבודה במחיר סמלי ביותר, יש לנו כעשר עורכות דין מתנדבות. יש לנו גם מרכז לאימון אישי, שנשים יכולות להגיע בתקופות של משבר אישי, או בקריירה. אנחנו מתכננות עכשיו תוכנית לאלמנות – קבוצה לליווי ותמיכה חברתית, לאלמנות בוגרות.

"יש לנו עוד קהילה שהקמנו, זאת קהילת אימהות יחידניות, מתרומת זרע. פתחנו אותה לפני ארבע או חמש שנים עם 20 נשים והיום הן קהילה של למעלה מ-200 נשים".

מה לגבי עזרה פרטנית לאישה במצוקה? טיפול באירוע, ללא אג'נדה.
"ברמה הפרטנית או הקבוצתית הקטנה, אנחנו עושות את זה בתוך הארגון שלנו, ואני מאמינה שאנחנו עוזרות להרבה מאוד נשים. כשהגעתי לוויצ"ו פגשתי נשים שאמרו לי, "אני התגרשתי בעזרת ויצ"ו" – אתה מבין? הן אמרו את זה כמחמאה, זאת אומרת שהן נעזרו בשירותים המשפטיים שלנו, ובתמיכה ובסיוע הקהילתי והחברתי".

 

 

האם ניתן לומר כי נרשמת התקדמות בחיזוק מעמד האישה ויצירת שוויון וכן במלחמה באלימות כנגד נשים?
"בקידום מעמד האישה, כן, יש הישגים, אבל למרבה הצער במניעת האלימות אין הצלחות. להגיד 'לעצור אלימות' זה בכלל מילים לא מתאימות. אני לא רואה שזה אפילו ממותן. אבל תשמע, זה לא תלוי רק בארגוני הנשים. צריך שינוי בחקיקה, טיפול בגברים. יש בירושלים מרכז של ויצ"ו למניעת אלימות, שנותן שירותים לא רק לנשים, ויש בו גם קו לגברים, שמרגישים שהם בתוך המעגל הזה, שהם פוגעים ורוצים לעזור לעצמם. יש גם גברים שפונים לפעמים גם בצו בית משפט, הם צריכים לעבור עבודה קבוצתית במקום עונש, במקום קנס. אבל בעיקרון האלימות נגד נשים לא נעצרת. אנחנו עושות ועושים הרבה, אבל לצערנו זה עדיין לא שם".

(צילום: ויצו ירושלים)

(צילום: ויצו ירושלים)

***

אחת המשימות המרכזיות שנוספו באחרונה בויצ"ו ירושלים היא הטמעת שוויוניות כבר מגיל צעיר, הגיל הרך. כך מנסה ויצ"ו למנוע הסללת ילדים לתפיסות מגדריות מקובעות בנושאים כגון צבע, מקצועות וכד. "אנחנו עוסקות בהטמעת שוויון מגדרי", מסבירה קוברסקי, "שאני רוצה לקוות שאם נתחיל אותו באמת בזמן, בגיל הרך, ואנחנו מנסות ממש ממעונות הילדים, אז אולי גם הבנים יגדלו אחרת".

איך למשל מטמיעים שוויון מגדרי בגילאים כאלה?
"עשינו הכשרה למטפלות. אתה יודע, יש את הוורוד והתכלת, והסיפורים ופינת הרופא וכו' וכו'".

יש הסללה בגיל הזה?
"יש הסללה. ולכן אנחנו מאמינות שזה צריך להיכנס כקורס חובה, אני חושבת שיש מקומות שזה כבר קיים. בסמינרים למורים".

***

במרכז העוולות המדוברות בירושלים נמצאת למרבה הצער בשנים הדרת נשים מהמרחב הציבורי, השחתת דמויות נשים בשילוט ציבורי וכד'. לדברי קוברסקי, "ירושלים זאת עיר שמשופעת בארגוני נשים שמנסים לפעול, להגיד לך שתמיד מצליחים? לא. הדרת הנשים היא בעיקר במגזר החרדי והדתי, ומהבחינה הזו יש בעייתיות, אבל ככל שנפעל יותר, אני מאמינה שנצליח יותר. אני בטוחה שנערות חרדיות שעברו תוכנית העצמה, לא יסכימו שידירו אותן. אנחנו לא נשנה להן את השפה, אנחנו לא רוצות לעשות המרה לנערות חרדיות, הן יישארו חרדיות, אבל הראש יכול להיות פתוח לדברים אחרים.

"אני חושבת שיש הצלחות בירושלים", ממשיכה קוברסקי, "יש בעיריית ירושלים ובמועצת העיר נשים, במנהלים הקהילתיים, אתה שומע גם במשרדי הממשלה, אני חושבת שחלק גדול מהפקידות הבכירה כן גרה בירושלים, או בסביבות ירושלים. אז אני מאמינה שבכללי כולנו יחד עושות את המאמץ. להגיד לך שהצלחנו? הדרך עוד ארוכה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר