התינוקת בינה פריגר (צילום: דוברות הדסה)
(צילום: דוברות הדסה)

התינוקת נולדה עם בקע בסרעפת – הצוות הרפואי בהדסה הציל את חייה

התינוקת נותחה בהדסה באמצעות הליך ייחודי תוך שימוש בסיב אופטי וחייה ניצלו. אמה ליבי פריגר: "בינה התינוקת שלנו כעת בריאה, וכנגד כל הסיכויים זה קרה כל כך מהר ובמינימום כאב"

פורסם בתאריך: 25.6.19 20:33

ניתוח מציל חיים בוצע השבוע בתינוקת בת כמה ימים בהדסה, בהליך ייחודי. התינוקת, בינה פריגר, אובחנה ביום לדיתה כמי שסובלת מבקע בסרעפת. "עם לידתה, אבחן הצוות בחדר הלידה כי ישנה בעיה עקב מצוקה נשימתית", מספרים בהדסה, " צילום מיידי שבוצע אישש את החשש – בקע סרעפתי אשר גורם לחלק גדול מתוכן הבטן – מעי דק, מעי גס וטחול – להיות בבית החזה ולדחוק את הריאות ואת הלב".

הצוות הרפואי פעל במהירות והבהיל את התינוקת לחדר הניתוח. שם היא נותחה בהליך ייחודי זעיר פולשני. בהדסה מציינים כי מדובר בהליך "שבוצע לראשונה בירושלים – בהדסה". התינוקת, הונשמה והצוות דאג לייצוב מצבה של התינוקת ביחידה לטיפול נמרץ פגים. הוריה, ליבי וג'ו פריגר, מספרים שלמרות בדיקות שביצעו בקופת החולים, הם לא ידעו לאורך ההיריון כי בתם סובלת מן הבקע – החור בסרעפת, ומאוד הופתעו כאשר נולדה.



ד"ר עמוס פרומן, מנהל המחלקה לכירורגית ילדים בהדסה, מספר כי לרוב תינוקת שכזו לאחר ייצובה בטיפול נמרץ פגים, אמורה לעבור ניתוח מלא של פתיחת בית החזה, החזרת תוכן הבטן לבטן וסגירת הפגם בסרעפת.ללא ניתוח, לא ניתן להמשיך ולחיות. אך הפעם בהדסה עלה רעיון מקורי ובסיעור מוחות מקצועי הוחלט שמצבה של התינוקת בהדסה מאפשר ביצוע תורוסקופיה, ניתוח זעיר פולשני באמצעות שני סיבים ומצלמה, שאינו מחייב פתיחת בית החזה – ניתוח משמעותי ומורכב יותר.

"הצוות שלנו יודע לבצע פרוצדורה זו, אך היה עלינו לבחור נכון לבצע זאת בתינוק שהבדיקות שלו אינן מציגות בעיה לבבית או לחצי ריאה שקיימים במי שסובלים מבקע סרעפתי", מדגיש ד"ר פרומן, "ואכן כאן הבנו שהתינוקת תעמוד בניתוח הזה. רצינו להקל עליה ועל ההחלמה שלה, למרות האתגר הגדול שבניתוח ת'ורקוסקופי.


התינוקת בינה פריגר וצוות המנתחים, יוני 2019 (צילום: דוברות הדסה)

התינוקת בינה פריגר וצוות המנתחים, יוני 2019 (צילום: דוברות הדסה)




"הצוות שלנו הגיע במיוחד מהבית, והתכונן היטב לניתוח ראשון מסוגו שאנו מבצעים כאן", מספר ד"ר פרומן. "היה זה מבצע של ממש. ד"ר דיאא זגייר – רופא בכיר בכירורגית ילדים ניתח, ד"ר ודים קפולר היה אחראי על ההדמיה והצילום תוך כדי ביצוע הפעולה – עם הכנסת הסיב האופטי בניתוח, וד"ר מרים ראושנבך היתה המרדימה – במבצע מתוכנן ומדויק ביותר שקדמו לו המון לבטים וחששות כמו לפני כל הליך שמבצעים לראשונה. לכל אורך הדרך עמדה לנגד עיננו רק התינוקת מספר ימים שלא תוכל להמשיך לחיות עם הבקע בסרעפת".

"ניתוח ת'ורקוסקופי, הוא ניתוח במהלכו מחדירים מצלמה דרך בית החזה ולידה שני סיבים נוספים לסגירת הבקע – בסך הכל שלושה חורים ברוחב 3 מילימטר כל אחד", מסביר ד"ר זגייר. "הבעיה היא שהמרחב באזור זה מוגבל, על אחת כמה וכמה בקרב תינוקות ולכן מקובל לבחור בניתוחים עם פתיחה מלאה של בית החזה – כלומר ניתוח גדול בהרבה. לכן, בארץ לא נוטים לבצע אותו בילדים וגם אנחנו בהדסה לא עשינו זאת עד כה. עם זאת, אנו יודעים את הדרך ויש לנו את הטכנולוגיה המעולה לשימוש בכזה ניתוח, וכשנולדה התינוקת הבנו שזוהי הדרך המתאימה לה כי מצבה היה יציב. אם היינו מנתחים בניתוח המשמעותי הכולל פתיחה של בית החזה, זמן הניתוח היה כפול וכך גם החלמה, שבועות ארוכים בטיפול נמרץ ולא מספר ימים כפי שקרה כאן. לאלו ניתן להוסיף סיכון יותר גבוה לזיהום שאחרי הניתוח ואפילו עקמת מסוימת בגב".

הניתוח הייחודי הסתיים בהצלחה ומיד לאחריו לוותה התינוקת לטיפול נמרץ פגים שם יוצב מצבה, והחלה להראות סימני התאוששות חיוביים. "ההחלמה מניתוח שכזה הינה קלה יותר, גם עבור תינוקת כזו קטנה. היא לוחמת אמיתית ואנחנו שמחים שאפשרנו לתינוקת המתוקה לחיות חיים מלאים, רגילים, מלאי בריאות", מסכם ד"ר פרומן. "זוהי המהות של הצוותים בכירורגית ילדים בהדסה".

"בינה התינוקת שלנו כעת בריאה, וכנגד כל הסיכויים זה קרה כל כך מהר ובמינימום הכאב שהרופאים הקפידו עליו", מספרת אמה ליבי. "בינה תגדל בע"ה להיות תינוקת חייכנית, בריאה תמיד וכל זה הודות לצוות המדהים בהדסה שלא היסס ובחר בדרך הניתוח הנכונה עבורה. לא נשכח זאת אף פעם ונספר לה על כך כשתגדל".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר