קרית היובל (צילום: אורן בן חקון)
קרית היובל (צילום: אורן בן חקון)

קן לצופים או תלמוד תורה – מי יחליט?

המאבקים שמתקיימים בימים אלה על ליידי דייויס בקרית היובל ובריכת הקאנטרי בהר חומה רק מחדדים את הצורך במציאת מתווה מוסכם לחיים משותפים בין חילונים ודתיים לחרדים. חברת הקואליציה העירונית ד"ר לורה ורטון עם ההסברים והפתרון האפשרי | דעה

פורסם בתאריך: 20.1.23 07:59

לפחות באופן תיאורטי, תושבי העיר חופשיים לבחור את מקום מגוריהם. כך כמובן צריך להיות. כל אזרח אמור להיות שווה זכויות ויכול לגור בכל מקום שיחפוץ בו, כמובן כפוף למגבלות התקציב, וכל עוד אין לו כוונות זדוניות כלפי שכניו. אולם לכל שכונה יש אופי משלה ויש לצפות מתושב חדש לכבד את התושבים הוותיקים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה בדרום מערב ירושלים? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


אין זה נכון לעבור למקום חדש ולדרוש שהתושבים הקיימים יוותרו על השטחים הציבוריים המצומצמים העומדים לרשותם, לטובת יעודים חדשים. הדבר פסול שבעתיים כאשר תושבים מודרים ממוסדות שמוקמים בסביבתם, ללא הסכמתם או ידיעתם. כך, למשל, לא מתאים שאדם חילוני ישכור דירה בשכונה חרדית. זאת ,מכמה סיבות: הוא ירגיש זר במקום, אורח חייו עלול להפריע לתושבים החרדים, ועליו גם לקבל שלא יוכל לדרוש מוסדות ציבור שיתאימו לו. הרי יש מחסור בשטחי ציבור בכל רחבי העיר והשימוש בהם הוא משחק סכום אפס: אם יוחלט להקים מועדון לצופים, לא יהיה מקום למקווה, ולהפך.

המצב חמור ביותר כשמדובר בבקשות מנוגדות מציבוריים שונים מאוד, כגון הציבור הליברלי והציבור החרדי. במקרים אלה התחרות היא לא שווה ולא מאוזנת כי הציבור החרדי, על פי הגדרתו שלו, הוא ציבור מתבדל. בעוד שבשכונות חופשיות כל אחת ואחד מתקבל בברכה, בשכונות חרדיות מפרידים בין גברים לבין נשים, לעתים בין אשכנזים לבין ספרדים, בין אנשים שהם חרדים ושאינם חרדים, וכמובן בין אנשים דתיים לבין חילונים ולא יהודים, שהם בכלל בלתי רצויים. כל זאת בניגוד לערכי היסוד של הציבור הציוני, שבמוצהר מאמין בשוויון והכריז על כך במגילת העצמאות – גם אם לא כל השאיפות התממשו עד כה. הציבור החרדי אף מבדיל על פי לבוש, בהתאם להחלטות שלהם, אם באשר לכיסויי ראש, רגליים או ידיים. מצב זה יוצר המון כעס וחיכוכים רבים.


לורה ורטון (צילום: עיריית ירושלים)

לורה ורטון (צילום: עיריית ירושלים)


יש פתרון. יש מערכות לתכנון עיר שמבדילה בין אוכלוסיות שונות. כך למשל, לאחרונה עטרות הוגדרה כשכונות חרדית ותוכננה בהתאם. בהצגת התכניות צוין מפורשות במצגת לוועדת התכנון שמדובר בשכונה המיועדת לחרדים, ועל כן כבר נקבע שיהיו בה 45 בתי כנסת ו-6 מקוואות. אבל שכונה חילונית? שכונה דתית? שכונה ערבית? לא מכריזים על כאלו, וזאת טעות חמורה.

כשאנשים אחראים עוברים לשכונה חדשה, הם בודקים מראש ולוקחים בחשבון מה יש בה ומי יש בה, או כך יש לצפות. לא הגיוני שאדם יעבור למקום בלי לברר האם יש מוסדות, בתי ספר ושירותים שמתאימים לו ולמשפחתו. אם יידעו מראש ששכונה מסוימת היא שכונה ערבית, לא יידרשו לבנות בה מקווה שעלול לתפוס מקום של גן ילדים לתושבים הנמצאים. אם יידעו שמדובר בשכונה חרדית, לא ייצפו לקן לשומר הצעיר, במקום שתוכנן לבית כנסת. ואם יידעו שעוברים לשכונה חופשית, חילונית ודתית, לא ייצפו שייבנה תלמוד תורה במקום שמשמש בית ספר מקצועי.

 

 

ש להגדיר מראש את השכונות, את המוסדות המוקמים בהם בהתאם, ולשתף את הציבור בתהליך התכנון. בדיונים שהתקיימו לאחרונה בוועדה המחוזית על תוכניות לקרית היובל, לא היתה הכרעה בנושא. כיום מדברים על הכפלת האוכלוסייה בשכונה זו, ולמרות שהיא היתה תמיד מעורבת עם חילונים ודתיים, ושבבחירות האחרונות למינהל זכו אוכלוסיות אלו לרוב גדול, לא ניתנו הוראות ברורות לתכנן בהתאם. היעדר מדיניות מזמינה ויכוחים וחיכוכים שרק יחריפו. דוגמה מזעזעת לכך היתה זריקת אבנים על מכוניות נוסעות בשבת. המשטרה חוקרת אבל אין להיכנע לבריונות.

בהסכמים הקואליציוניים הובטח בכתב שאופיון וצביונן של שכונות העיר יישמרו. יש לעמוד על כך, ושליטה בנכסים העירוניים ומיקום מוסדות היא דרך לעשות זאת.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. פלוני

    אופי השכונה נקבע על־פי התושבים הקיימים, לא על־פי התושבים שלפני עשר שנים. התושבים החרדים הראשונים בקרית יובל הבינו שהם יצטרכו לשלוח את בנותיהם ללמוד בבית־יעקב בית וגן, אבל כשקיים מספיק בנות חרדיות בקריית יובל כדי לאכלס בית־ספר שלם (במתחם צפוף ומלא קרוואנים במרכז בית וגן) הן רשאיות לקבל מתחם קרוב יותר לבית. אותו הדבר היה קורה אם חלק מהתושבים החילוניים היה מחליט לחזור בתשובה. אם תושבים ערבים יתחילו לקנות מלא דירות במוסררה בשלב מסויים הם יצטרכו מסגד – וכנראה יקבלו אותו על חשבון איזה בית־כנסת שידלל את פעילותו עד אז (ואני לא רוצה לשמוע את הצעקות שיקומו ברמה הארצית, אבל זה נושא אחר) אבל עד שזה יקרה תושבי מוסררה הערבים כנראה ימשיכו ללכת לשייח' ג'ראח או לעיר העתיקה. אף אחד לא מגיע במטרה לשנות את צביון השכונה בה הוא גר, אבל כשהרבה מהשכנים מחזיקים בדעה אחרת אסור שהם יופלו על רקע דתי/עדתי…
    משום־מה זה מובן מאילו שעליי לציין כי זריקת אבנים בשבת ראויה לכל גינוי, ולהבהיר כי תופעה זו הינה רק בשולי הציבור החרדי ואינה מייצגת כלל; נכון שסוג כזה של פשיעה קיים רק בציבור החרדי, אבל ישנם פשעים אחרים הקיימים רק במגזר ה"ליברלי" או רק במגזר הערבי – בכל אלה יש להיאבק, אך אסור לשפוט ציבור על־פי פושעיו…

  2. יוני

    חברת העירייה צודקת מאוד, שכונה חילונית לחילונים,שכונה חרדית לחרדים, אבל שאלה אלייך? בכביש בשכונה את גם מוזיזה מכוניות בטענה שאת גרת בשכונה לפניהם? ובתור לקופת חולים את גם אומרת סליחה גברת חרדית אני גרתי פה לפנייך?
    מה לעשות שאנחנו במדינה חופשית וכל אחד יכול לגור היכן שהוא רוצה, ותפנימי, נוצר מצב של ציבור גדול לא חילוני בקרית יובל, ובשל כך מגיע לו שרות ככל תושבי העיר, שווה בשווה, וכרגע בעיניי יש אפליה לטובת הציבור הכללי, תחשבי על זה…

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר