המסבירן הקולי בתצפית של בית הכנסת החורבה ברובע היהודי, אבי זעירא (צילומים: ד"ר אדם אקרמן)
המסבירן הקולי בתצפית של בית הכנסת החורבה ברובע היהודי, אבי זעירא (צילומים: ד"ר אדם אקרמן)

ידידותי למשתמש: לטייל עצמאית בירושלים וליהנות מהסברים קוליים

ב-18 נקודות אסטרטגיות ברחבי ירושלים הוצבו מסבירונים קוליים - מכשירים שמרביתם עובדים על אנרגיה סולארית - אשר נותנים בלחיצת כפתור הסבר כולל על האתר שבו הם ממוקמים

פורסם בתאריך: 5.12.19 11:20

ירושלים היא עיר עם כשני מיליון תיירים לשנה, עם היסטוריה אנושית מתועדת בת אלפי שנים ושנמצאים בה, כאלף אתרים ארכיאולוגים וכל שעל אדמה בה, רווי בסיפורי קרבות המשתרעים על פני תקופות רבות. תצפיות מרהיבות מקיפות את העיר מכל עבריה. ירושלים שהיא בעלת כ-100 כנסיות ומנזרים וכ-70 מסגדים ו-200 בתי כנסת בולטים – זקוקה גם למדריכים שאינם מתעייפים ומצטרדים, המוכנים לחזור בנועם ללא לאות על ההסברים שהם נותנים – והעובדים כל שעות היממה ובכל מזג אוויר. במשימה זו עומדים כיום לרשות המטיילים הישראלים והתיירים, 18 מסבירנים קוליים הפזורים בעמדות תצפית בולטות ברחבי העיר. בעזרת לחיצה פשוטה על כפתור הם מעניקים חוויה מעשירה ורב חושית לבודד או לכל המשפחה – המקשיבים והלומדים ביחד על אירוע היסטורי ועל דמויות שפעלו במקום – ומקבלים גם הסברים על הסביבה.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת7"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


האדם העומד מאחורי המסבירן הקולי, הוא אבי זעירא, מהנדס חשמל המתגורר בקצרין, אך אהבתו היא ירושלים והוא מקדיש את פועלו לזכר אחיו, שמחה זעירא, שלמד גאולוגיה באוניברסיטה העברית, נישא לבת ירושלים ונפל במלחמת יום כיפור (בהיותו בן 30). נוסף ל-18 המסבירנים בעיר, זעירא הקים עד כה גם 9 מסבירנים סביב ירושלים: שלושה בגוש עציון, שנים בהר הטייסים, אחד בקריית ענבים, אחד בהר אדר, אחד במבשרת ציון ואחד במצפה יריחו.

הראשון במסבירנים הקוליים בירושלים, הוקם ליד חלקת גדולי האומה בהר הרצל בשנת 2008 בהזמנת משרד הביטחון. כך גם האחרון שבהם, שנחנך ה-2019 ברובע היהודי – לזכר הקרב במקום בתש"ח – מומן אף הוא על ידי משרד הביטחון. גופים נוספים שמימנו עד כה מסבירנים הם מרכז בגין, המרכז להכשרת רבנים ועמותת הפלמ"ח. בינואר 2020 יחנך על ידי בית הספר גוננים ובמימונו, מסבירן שהוא גם "מפעילן" – שמטרתו השמעת חומר לימודי המסייע להפעלת התלמידים. שמונה מסבירונים הפועלים ברחבי העיר, מומנו על ידי העירייה באמצעות הרל"י (הרשות לפיתוח ירושלים), בחוזה שנחתם ב-2014. למרבה הצער הם כיום במצב תחזוקה ירוד.


המסבירן הקולי בתצפית של בית הכנסת החורבה ברובע היהודי (צילום: ד"ר אדם אקרמן)

המסבירן הקולי בתצפית של בית הכנסת החורבה ברובע היהודי (צילום: ד"ר אדם אקרמן)


לעומתם שני המסבירנים שממנה החברה הממשלתית לשיקום הרובע היהודי ופיתוחו: "החורבה" ו"החומה הרחבה" – פועלים היטב ומתוחזקים.

אבי זעירא הוא גם חלוץ ניצול אנרגיית הרוח ובנה את הטורבינה הראשונה ב-1985 ברמת הגולן, שסיפקה חשמל לחברת החשמל. הוא המציא למעשה את המסבירן הקולי, הכולל מערכת אלקטרונית מתקדמת הנזקקת לאספקת חשמל מינימלית – ומרבית המסבירנים מופעלים על ידי אנרגיה סולארית. המערכת האלקטרונית מוטמעת בתוך אלמנט עיצובי, הבנוי מאבן או מתכת, שעליו חקוקה פנורמה נופית עם הסברים על הסביבה. למסבירנים לחצני הפעלה מונעי חבלה, והוא בנוי על כל חלקיו לעמוד בתנאי שטח קשים עם תחזוקה מינימלית. כל מסבירן עולה כ-20 אלף שקל ואם מוסיפים פנורמה נופית עם מפת האזור ומשקפת – מחירו מתקרב ל-40 אלף שקלים.



מוצג מיוחד שזעירא העניק לו "חיים" בירושלים, הוא הרדיו הענק בצבע תכלת (שעוצב בידי האדריכל אילן ברמן), בסגנון שנות ה-60, בו הוא הרכיב את כל המערכת האלקטרונית, המשמיעה מנגינות שרווחו באותם השנים. הרדיו נמצא סמוך לכיכר ספרא, בגן דניאל אוסטר (ראש העירייה היהודי הראשון אחרי הקמת המדינה) ומושך אליו סקרנים רבים והמפעילים את כפתוריו. מערכת המסבירנים שיצר אבי זעירא ברחבי הארץ, היא יחידה בסוגה בעולם. הוא הפך את המסבירנים לכלי הסברתי ותיירותי והגיע כבר קרוב ל-400 עמדות בארץ. שתי הדרומיות ביותר נמצאות באילת. האחת ליד דגל הדיו והשנייה מורכבת משתי פנורמות, שהותקנו בחודש שעבר, סמוך לחוף בתצפיות אל המפרץ.

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר