ציורי הקיר בתלפיות (צילומים: ד"ר אדם אקרמן)
ציורי הקיר בתלפיות (צילומים: ד"ר אדם אקרמן)

לטייל בין הקירות בתלפיות: אמנות מתפרצת באזור התעשייה

כך פרויקט אמנות בינלאומי באזור התעשייה תלפיות הפך את המתחם לאתר תיירותי

פורסם בתאריך: 30.12.20 09:56

אזור התעשיה תלפיות, שהוקם בשנת 1964, בקצה הדרום-מזרחי של העיר, שבמשך שנים ארוכות נחשב כאזור ספר מרוחק ומבודד של ירושלים – משתנה מזה שני עשורים והופך למרכז עירוני ותרבותי המוקף בשכונות מגורים. מאזור שנועד לספק את צרכיה התעשייתיים של העיר, היה המקום הענקי למתחם שירותים עירוני ומגוון, המרתק אליו אלפי אנשים מדי יום. עם קום המדינה שכנו בו מעברות – ולאחר הקמת האזור התפתחו בו מוסכים, בתי מלאכה ותעשיות כבדות וקלות – וכיום נמצאים בו משרדים, מסעדות, ברים ליליים, חנויות, מתחמי תרבות וסדנאות לאומנים. התעשיות פינו את מקומם למרכזי מסחר, תעסוקה ובילוי.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


בשנת 2013 אישרה עיריית ירושלים תוכנית אב חדשה, שמטרתה ביסוס ופיתוח האזור בהתאם לאופיו העדכני. במסגרת תוכנית זו פועלת חברת עדן (לפיתוח כלכלי בירושלים), בשיתוף העירייה, לשינוי המראה הפיזי של המרחב. עם צמיחת העיר, אזור תלפיות שהיה פעם מרוחק מהעיר, "נבלע" בהדרגה בתוכה והרכבת הקלה שמתוכננת לעבור בו, תקרב אותו עוד יותר לכל חלקי ירושלים.

תוכנית אב נוספת, התגבשה לאזור התעשיה תלפיות ל-20 השנים הבאות, היעד הוא שנת 2040, ומתכננת להפוך אותו לשכונת מגורים. לידה יוקמו מבני ציבור, תרבות ופנאי – תוך הוצאת המוסכים ואולמות האירועים – והקמת מגדלי מגורים, בתי ספר וגנים, מוסדות בריאות, דת, ספורט, ופארקים וחניון ענק תת קרקעי.

במסגרת התחדשות תלפיות הנוכחית, יזמה חברת עדן את פרויקט "הקירות" – לציורי קיר. מאז שנת 2018, צצים על הקירות החשופים של מבנה התעשייה, ציורי קיר צבעוניים ומרהיבים ביופיים. עד עתה, קירות של 30 מבנים באזור כוסו בציורים, המעוררים תשומת לבם של עוברי אורח. הציורים החלו גם לשמש כמוקדים לסיורים תיירותיים. זהו מיזם מתמשך ומתגלגל, וככל שהוא מעורר יותר הדים חיוביים, ומושך תשומת לב ציבורית, כן יגדל מספרם של ציורי הקיר. הציורים מוספים נופך אמנותי לנוף העירוני האפור של האזור. אמנים מהארץ ומרחבי העולם משתתפים בפרויקט. כל אחד מהם צייר יצירת אומנות בהתאם לסגנונו וכישרונו, ישירות על גבי הקירות. צבעים וחומרים איכותיים ביותר, סופקו להם על מנת שיאריכו ימים. החברה מימנה את שכרם של האומנים בהתאם לגודל ולמורכבות היצירה. לקידום הפרויקט תרמה העובדה, שקירות תלפיות מחופים במלט או בטיח, שחוקי המנדט הבריטי לכיסוי קירות באבנים ירושלמיות לא חלו עליהם. אמני ציורי גרפיטי מובילים מארצות הברית, מספרד, ממקסיקו, מברזיל ומסין – בשילוב אמנים ישראלים הובאו למקום.


ציורי הקיר בתלפיות (צילומים: ד"ר אדם אקרמן)

(צילומים: ד"ר אדם אקרמן)


הגרעין האיכותי והמקצועי של ראשוני האמנים, הובא לתלפיות על ידי סטודיו "גוסטאון" מחיפה (שקיים ב-2018 תערוכת ציורי קיר בעיר התחתית – ואמניה החיפאים פעילים ברחבי העולם). התחלה של פרויקט ה"קירות" היתה עם ציור "פיילוט" קטן, שיצר אמן ספרדי, והתגובות של בעלי הנכסים סביבו היו טובות ומעודדות. הוחלט שבאזור תלפיות המזרחית עם המציאות היום-יומית האפורה והמחוספסת – יהיו לא רק קישוטיות אלא יצירות יופי מקצועיות, שיעניקו תחושת גלריית אמנות רחוב. בין הרחובות העיקריים בהן מרוכזות כיום יצירות האמנות הם: הרכבים, יד חרוצים, חרשי הברזל, הגלגל, בעלי מלאכה ופועלי צדק.


ציורי הקיר בתלפיות (צילומים: ד"ר אדם אקרמן)

(צילומים: ד"ר אדם אקרמן)


בפרויקט ה"קירות" ניתן לראות המשך לעשרה ציורי קיר, שרחובות מרכז העיר התברכו בהם בין השנים 2016-2000. אלו ציורי קיר בהשקעה כספית גבוהה, שעלותם נעה בין 50 ל-150 אלף דולר כל אחד – כאשר המבצעים היו ציירים צרפתיים מהעיר ליאון. קבוצת אמנים זו, הנקראת "עיר היצירה", יצרו בעבודה קולקטיבית. "אמני עיר היצירה" ביצעו את ציוריהם בסטודיו על יריעות פוליאסטר, העמידות בכל מזג אוויר, ואז הדביקו אותם בדבק אקרילי ישירות על הקירות, או קיבעו אותם במסגרות אלומיניום, שבעזרת ברגים הורכבו על הקיר. הציור הראשון היה "ילדי ירושלים", שנחנך בשנת 2000 ברחוב בן יהודה. הציור האחרון נעשה ברחוב שמעון בן שטח – בו נראות דמויות בולטות מתחומי יצירה ופעילות שונים של ירושלים, ביניהן ראש העיר המיתולוגי של ירושלים טדי קולק, המזמין את העוברים והשבים לשבת על ספסל. ברקע נראית הרכבת הקלה חוצה רחוב ירושלמי, כסמל למודרניזציה. רכבת זו שתעבור בעתיד בשכונת תלפיות – תהיה שלב נוסף בהפיכת המקום לשכונת ספר תעשייתית.


הכותב: ד"ר אדם אקרמן, מחבר הספרים: "101 אתרים בירושלים" ו"ירושלים המסתורית: 99 אתרים חבויים".


  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת12"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר