יאיר כוכב, בר התחריר (צילום: קובי שרביט, יח"צ)
יאיר כוכב, בר התחריר (צילום: קובי שרביט, יח"צ)

בר התחריר נסגר: "אוכלים את פירות הבאושים של הנהגה חסרת חזון"

יאיר כוכב, בעלי הבר שפעל בשוק, מסביר כי הבירוקרטיה וחוסר ההתחשבות גרמו לו להרים ידיים: "בסופו של דבר לכל העסקים בעיר קשה"

פורסם בתאריך: 7.7.17 09:14

בשורה מרה לקהל הצעיר ושוחר התרבות של ירושלים. 'התחריר – בר תרבות מזרחית', שמתגאה במקום שהוא נותן למוזיקה המזרחית והערבית וגם בחיבור התרבותי שאפיין אותו, סוגר את שעריו.

בשיחה עם "כל העיר" מספר יאיר כוכב, הבעלים והנפש הפועמת שמאחורי הבר הייחודי שפועל בשוק, על הקשיים, על החוויות וגם על מה שעתיד לעלות בגורלה של היוזמה החברתית שהוא ייסד.

הבירוקרטיה הכריעה - יאיר כוכב (צילום: קובי שרביט)

הבירוקרטיה הכריעה – יאיר כוכב (צילום: קובי שרביט)

 

"אני באתי למען יוזמה שבאה מלמטה למעלה, ובמקרים כאלה צריך להיזהר לא לדרוך על היוזמה והיוזמים והרשויות לא נזהרו", טוען כוכבי בכאב ובמרירות. "חוק רישוי עסקים בהגדרתו הופך את בעל העסק לעבריין מהיום הראשון, כיוון שלא מתקבל רישיון לפני שהעסק נפתח. לפי המציאות הזאת "התחריר" נפתח וכמה חודשים אחרי זה קיבלתי תביעה על 'ניהול עסק ללא רישיון', זאת למרות שהתחלתי בהליך והגשתי בקשה לרישוי. ואז באה העירייה והוסיפה חטא על פשע, יום אחרי שהכרעת הדין בתביעה על ניהול עסק ללא רישיון, הוגש מטעם העירייה כתב אישום נוסף".

בתגובה לדברים של כוכב אומרים בעירייה: "המחלקה לרישוי עסקים בעיריית ירושלים נפגשה עם בעלי בר התחריר פעמים רבות. הוא זכה לדלת פתוחה וקשובה של כלל הגורמים, והיה רצון לעזור ולסייע בכל הליכי הבירוקרטיה, הארצית והעירונית, לעסק עם חשיבות תרבותית עירונית. העירייה רואה חשיבות רבה בקידום עסקים בעיר, מסייעת ועוזרת לעסקים חדשים באמצעות שירות סטארט לעסקים, שתומכת בעסק מיומו הראשון באמצעות מתן מידע וסיוע עם כלל גורמי הרישוי הממשלתיים, כמו גם באמצעות אנשי שטח העוזרים לעסקים בעסק עצמו בכל סוגיה".

נסגר - פאב התחריר (צילום: יח"צ)

נסגר – פאב התחריר (צילום: יח"צ)

 

***

***

כך או כך, הבירוקרטיה והקשיים הכריעו לבסוף את כוכב, אבל הוא לא סוגר לגמרי את הדלת לחזרתו לסצנת התרבות בעיר. "ברגע שתהיינה אפשרות לפתוח מקום בירושלים, אני רוצה להאמין שנקבל שוב את החיבוק של הקהל שיביא חזרה למקום ראוי את הפאזה הבאה של "תחריר", הוא אומר ומוסיף ש"פאזה שעדיין קיימת ובועטת ומהווה אמירה חדשנית מצד אחד אבל מחברת מצד שני והמקום, כמותג, כתנועה, כפעילות חברתית, אמנותית ותרבותית ימשיך לקבל תעופה, לפרוח ולפרוץ".

בשיחה עם כוכב קשה היה שלא להתייחס למאבקי הכוחות ולניסיונות השילוב של המוזיקה המזרחית בפלטפורמות השונות. "זה לא סוד", הוא מציין, "היתה פה ויש כאן עדיין הגמוניה ששולטת באמנות ובתרבות, במה נחשב ומה לא נחשב. כשאתה מחזיק בפריבילגיות ונדרש לוותר עליהם, פתאום השוויון מרגיש כמו דיכוי".

המצב עליו מעיד כוכב לא נוגע רק למוזיקה, אלא טומן בחובו תמונת מראה על מצבם העגום של העסקים הקטנים בעיר, "בסופו של דבר לכל העסקים כאן קשה", הוא אומר, "וזה לא משנה אם המקום הוא אשכנזי או מזרחי, כולנו אוכלים את פירות הבאושים של הנהגה חסרת חזון אמיתי".

כוכב רואה את עצמו כפעיל חברתי והוא נחוש להמשיך במשימתו לחבר בין הקהלים השונים, אתיופים, יוצאי עדות המזרח, יוצאי ברית המועצות לשעבר, יהודים וערבים ולתת ביטוי למקום של כלל האוכלוסיות באמצעים תרבותיים ואמנותיים שנוגעים למוזיקה.

קידש את המוזיקה הערבית והמזרחית - התחריר (צילום: יח"צ)

קידש את המוזיקה הערבית והמזרחית – התחריר (צילום: יח"צ)

 

למרות שהבר עצמו יהיה סגור עד להודעה חדשה, כוכב לא מתכוון לוותר על הדברים שהביא באמצעות התחריר. כך למשל הפרויקטים "תחריר עושים שכונה", "רכבת לילה לתחריר" ו"לילות תחריר בעתיקה", שבמסגרתם הוא מתכוון להגיע אל הפריפריה החברתית, גם זו שבתוך ירושלים, ולהמשיך לתת דגש חזק על חיבור ואיחוד בין קצוות האוכלוסייה השונים.

אירוע הפרידה מ"התחריר" התקיים ביום רביעי שעבר, אבל מהשיחה עם כוכב ברור כשמש שזה לא הסוף: "אני אופטימי כי יש גל גדול שמביא איתו עשייה עצומה. אלה לא אקטיביסטים של מקלדת, רוב מה שאני עושה אני פשוט עושה, מרים עוד הפקה ועוד יוזמה של יהודים וערבים, אשכנזים וחילונים ויש קהל".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר