יער רמות, צבאים במצפה נפתוח (צילומים: חביבה שפר, באדיבות הצלם יוסי זמיר)
יער רמות, צבאים במצפה נפתוח (צילומים: חביבה שפר, באדיבות הצלם יוסי זמיר)

יער רמות: שני מסלולי טיול מהנים לכל המשפחה

לקראת חג סוכות ובכלל, בפארק ירושלים ממליצים על שני מסלולים המותאמים לכל המשפחה, שבהם תהנו מנופים נהדרים ואולי גם מצבאים

פורסם בתאריך: 28.9.17 11:32

בפארק ירושלים ממליצים לקראת חג סוכות, שיחל ביום רביעי הקרוב (4.10) על שני מסלולי טיול עצמאיים ביער רמות, דרך שביל מצפה נפתוח או שביל הצבאים. ממנהלי הפארק נמסר כי בימים אלה שוקדים קק"ל והרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י) על תכנונו והקמתו של שביל שיחבר את שכונת רמות ואת יער רמות למערכת השבילים של פארק ירושלים כולו. השביל יהיה מיועד להולכי רגל, לרוכבי אופניים ולמשפחות עם עגלות ילדים.

ביער רמות מסומנים שני שבילי טיול מעגליים – שביל מצפה נפתוח (סימון שחור), שאורכו כ־1.5 ק"מ, ושביל הצבאים (סימון אדום), שאורכו הוא כ־2.5 ק"מ. נקודת היציאה הנוחה לשני השבילים העוברים ביער רמות היא גן הקיפוד, והיא גם נקודת הסיום. תחילה צועדים בתוואי משותף לשני השבילים עד למקום שבו הם מתפצלים.


מצפה נפתוח (צילום: חביבה שפר)

מצפה נפתוח (צילום: חביבה שפר)

כידוע, במשך כשני עשורים היו ניסיונות לבנייה באזור היער, אך התושבים באזור התנגדו ואף הקימו את 'עמותת רמות למען הסביבה' שנאבקה לשמרו. העמותה, קק"ל והמינהל הקהילתי רמות אלון הגישו תוכנית אלטרנטיבית לפיתוח פארק יער קהילתי רמות ומצפה נפתוח. "התחלנו במאבק לפני כ־20 שנה", אומרת הילרי הרצברגר מעמותת 'רמות למען הסביבה'. "התוכניות לבניית שכונה חדשה השתנו כל הזמן. דבר אחד נשאר קבוע: תמיד על חשבון היער. אנחנו מאמינים שלציבור יש כוח, ולא ניתן לאחרים להחליט עבורנו".

העמותה עוסקת גם בחינוך סביבתי, במִחזור פסולת ובארגון אירועים ביער. "מי שרוצה לנהל מאבק מוצלח לשמירה על הסביבה, מוזמן ללמוד מהעמותה", אומר גידי בשן, רכז קהילה ויער של קק"ל באזור.

מסלולי הטיול העצמאיים ביער מתחילים, כאמור, מיד ביציאה מגן הקיפוד, בו מוצב שלט מבואה של קק"ל עם מפת מסלולי היער. לאחר כ־50 מטר מגיעים לדרך מסומנת בכחול. פנייה שמאלה מובילה למסלול הטיילת. לאחר פנייה ימינה וכמה צעדים קדימה מתגלות שתי כיפות המזכירות קברי שיח' מהסוג הקיים בהרי יהודה. זוהי יצירת האמנות "תגין למקום", שיצרו תלמידות בית הספר אור תורה. מימין לדרך ניצב גזע אקליפטוס מפוסל, גם הוא מעשה תלמידות אותו בית ספר. לאחר כ־100 מטר נוספים מגיעים שוב לצומת שבו פוגשים שביל ירוק הפונה שמאלה. לפני שצועדים בו, כדאי לפנות ימינה, לצעוד כ־200 מ' ולרדת במדרון לגן התנ"ך. אחרי הביקור בגן התנ"ך ניתן לשוב לצומת ולהמשיך בשביל הירוק עוד כ־100 מ' כדי לפגוש שביל מסומן שחור העולה לראש מצפה נפתוח.

זוהי נקודת הפיצול, והיא משולטת בשלטים בעלי רקע צהוב. מכאן מתפצלים השביל הארוך (מסומן ירוק) והשביל הקצר (מסומן שחור). בנקודה זו אמור להיות מוקם השביל החדש שיחבר את שכונת רמות עם מערכת השבילים של פארק ירושלים.


צבאים במצפה נפתוח (צילום: באדיבות הצלם יוסי זמיר)

צבאים במצפה נפתוח (צילום: באדיבות הצלם יוסי זמיר)

השביל הקצר, שביל מצפה נפתוח, עולה ביער דליל שנטעה קק"ל ומגיע לראש ההר (707 מטר מעל פני הים). שיטוט בפסגה חושף את נופי הכפר ליפתא ואת השכונות הצפוניות של ירושלים ובהן גבעת שאול, הר חוצבים, פסגת זאב ונבי סמואל. השביל סובב את פסגת ההר ושב לנקודת המוצא.

המסלול הארוך של שביל הצבאים יורד במורד המוביל לעמק הארזים, לאחר כ־300 מטר השביל מגיע לחניון טורצ'ינר, חניון שהציבה קק"ל בצל עצי היער. החניון הוא צומת שבילים נוסף. אפשר לרדת ממנו היישר לעמק הארזים או להמשיך בשביל הצבאים לצד החניון ולעלות בדרך הסלולה, שבשולי היער הנטוע במדרון המערבי של מצפה נפתוח.

השביל עובר שוב בין כרמים של עצי זית ומגיע לשביל הטיילת (סימון כחול) לרגלי שכונת רמות. כאן פונים שמאלה ומגיעים חזרה לנקודת המוצא.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר