אריק קפלן (צילום: פרטי)
אריק קפלן (צילום: פרטי)

שביתה במערכת החינוך? "חוסר הוודאות פוגע בנפש של הילדים, זה קורע את הלב"

בצל האיום בהשבתת תחילת שנת הלימודים ב-1.9, אומר יו"ר הנהגת ההורים העירונית אריק קפלן: "אנחנו לא רוצים שככה הילדים שלנו יתחילו את שנת הלימודים"

פורסם בתאריך: 26.8.22 08:55

כמו כל ההורים, ואולי אפילו יותר מהרוב המכריע של ההורים, חוסר הוודאות הנוגע לפתיחת שנת הלימודים ביום חמישי הקרוב (1.9.2022) מכעיס ומקומם את יו"ר הנהגת ההורים העירונית אריק קפלן. וכך, במקום להתכונן לחגיגות פתיחת השנה הוא מוצא את עצמו מתעסק במשא ומתן ובניסיונות לשכנע ולדבר על לב הצדדים כדי שיגיעו להבנות וששנת הלימודים תצא לדרך כמתוכנן.

"זה פשוט הזוי מה שקורה", אומר קפלן בראיון ל"כל העיר" ומסמן שתי בעיות מרכזיות: "הראשונה, חוסר הוודאות. לא רק שהשנה הקודמת נגמרה צולעת עם עיצומים, יש כעת אי ודאות לגבי פתיחת השנה. הדבר הזה לא טוב לא להורים אבל במיוחד לילדים. הם הפסידו מסיבות סוף שנה ופעילויות, וכעת לא יודעים אם ומתי הם חוזרים ללימודים. הבעיה השנייה, שמקבלת משנה תוקף בנוגע לתלמידי כיתות א' או לכאלה שמתחילים כעת חטיבת ביניים או תיכון, היא שאין ימי היערכות ומפגשים עם המורים. זו התחלה לא טובה. הציפייה ומהצד השני חוסר הוודאות פוגעים בנפש של הילדים וזה ממש קורע את הלב".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


קפלן ממשיך ומפרט את הבעיות שצפויות בשל ההשבתה: "מעבר לימי ההיערכות ולפגישות שבוטלו, יש את נושא הכנת הכיתות. יש כרגע הנחיה למורים שלא להגיע לסדר את הכיתות. ואז מה? הילדים יגיעו ביום הראשון, בהנחה שהשנה תיפתח, ואנחנו לא יודעים באיזה מצב הכיתות יהיו ואיך הדברים ייראו. ואם פתאום יגלו שחסר משהו? אנחנו לא רוצים שככה הילדים שלנו יתחילו את השנה. זה פשוט לא נכון – לא מבחינה ערכית, לא מבחינה חינוכית ולא לימודית".

עשיתם עם זה משהו?
"פניתי ליפה בן דויד, ביקשתי לקיים את ימי ההיערכות והפגישות עם הילדים וההורים. לצערי היא לא נענתה וזה מתסכל מאוד שאין במאבק שלה שום התייחסות חינוכית. תראי שאת מוכנה, שאת עושה הכל לקראת פתיחת השנה. גם אם הולכים לקראת שביתה, תעשי את הכל עד לשביתה, תכיני את הדברים, תיערכי – תהיי מוכנה לכך שגם אם ההסכם ייסגר ב-31.8, השנה תיפתח כמו שצריך. למרבה הצער זה לא יקרה וזה מאוד עצוב".

מה אתה מצפה או מקווה שיקרה במשא ומתן?
"קודם כל – אנחנו לא רוצים שיהיה הסכם תלאי על תלאי. חייבת להיות רפורמה שתיתן פתרונות לא רק לשכר המורים אלא מעבר – לאופן הקידום, לטיפול במורים טובים ולכאלה שרוצים לעזוב, אבל המערכת משאירה אותם כי יש מחסור במורים ואין ברירה. מצד שני, צריך לראות מה עושים עם מורים לא טובים שהמערכת מגנה עליהם.

"כמובן שהרפורמה צריכה להקיף גם את נושא ימי החופש והתאמתם לימי החופש של ההורים. אני שמח שיש התקדמות עם ה'אסרו חג', אבל זה עדיין לא מספיק. יש אפשרויות כמו לתת גמישות למורים בבחירת ימי חופש על חשבון ימים מסודרים, דבר שלפעמים המורים מעדיפים והוא יכול להיות WIN-WIN, אבל מאוד מצער שכרגע הסתדרות המורים לא מוכנה להקשיב ולא פתוחה לשינויים".

לדברי קפלן, "כמובן שאנחנו תומכים בהעלאת שכר המורים הוותיקים, כי אחרי הכל – הם רוב המערכת. זאת לצד השדרוג המשמעותי בשכר המורים המתחילים, זה חשוב כי כוח האדם החדש צריך להיות איכותי שמגיע מתוך ראייה כלכלית וגם חינוכית. כאלה שמאמינים בחינוך וגם יתוגמלו כראוי. למרבה הצער זה לא קורה היום, ומספיק לראות מהם תנאי הקבלה הקלים להוראה כדי להבין. חייב לבוא פה שינוי מקיף ומשמעותי. לכן, אנחנו קוראים למשרד האוצר שיפתח את הכיס ומצד שני קוראים גם להסתדרות המורים להבין שלא מדובר רק על שכר. המערכת צריכה להתחדש. זו דרישה לגיטימית ונכונה. בהסתדרות המורים צריכים להבין שבלונג ראן מערכת החינוך תהיה טובה יותר ומצליחה יותר אם נעשה את השינויים המתבקשים".

בשורה התחתונה – אתה אופטימי או לא?
"הייתי פחות אופטימי, אבל אני רוצה להאמין שממשלה שהולכת לבחירות תעשה את הכל מצד אחד, ומצד שני אני קורא לה לא לעשות את הכל אם הנושא היחידי שיטופל זה רק שכר המורים, ולא יטופלו עוד דברים. אני חושב שזו תהיה החמצה אם הפתרון לא יכלול דברים נוספים מעבר לשכר. המערכת צריכה שינוי, יפה בן דויד צריכה להבין את זה ולהתגמש. היא חלק מהמערכת ואנחנו מצפים ממנה שתדע גם להתגמש ולהתאים את המערכת שלא שונתה כבר עשרות שנים. שלא יובן לא נכון – אנחנו לא רוצים שהמורים יעבדו יותר ולא יתוגמלו. אנחנו מדברים על התאמת הימים, על גמישות מחשבתית. הכל משתנה מסביב – חוץ ממערכת החינוך, ולכן אנחנו מצפים שהסתדרות המורים תתגמש. אנחנו לא מצפים שהכל יקרה השנה – אבל כן שהוא יתחיל לרוץ".

***

על אף שאיום השביתה המרחף מעל פתיחת השנה מעסיק רבות את קפלן, כיו"ר הנהגת ההורים בירושלים הוא עוסק גם במערכת החינוך בעיר, ויש לו הרבה מילים טובות לומר. הן לראש העיר והן למינהל החינוך בעיריית ירושלים.

"בעיריית ירושלים עושים כל מה שניתן כדי להגיע לשנה מוכנים", הוא מדגיש ומפרט: "היו לנו, ארגון ההורים, כמה פגישות עם מנח"י ועם לשכת ראש העיר במהלך החופש. הם נערכים, השקיעו כמעט 300 מיליון שקל בשיפוצים. יש בתי ספר חדשים במזרח העיר שמצטרפים לתוכנית הלימוד הישראלית וזה מאוד משמח. זה שינוי מגמה מאוד מבורך במזרח העיר. הם מבינים את הצורך וזה אומר בעצם לקחת חלק יותר גדול בחיים שלנו".

 

 

סיפוק נוסף שואב קפלן מכך ש"בגני ילדים בממלכתי ובממ"ד אנחנו עומדים על על מספר גנים דומה לזה שהיה בשנה שעברה, ובעיר כמו ירושלים ברגע שהמספר לא קטן – זו התקדמות. אני לא מרוצה כי צריך לגדול, אבל ברגע שלא קטנים זה אומר משהו. אנחנו יודעים שבסך הכל יש ירידה במספר הילדים בחינוך הממלכתי והממ"ד בעיקר בגלל יציאה מירושלים וילודה נמוכה יותר – והעובדה שאין שינוי במספר הגנים היא חשובה ומשמעותית. אנחנו צריכים לשאוף שזה יגדל, אבל גם לשמור על הקיים זה שינוי טוב".

מהם הדברים שמטרידים אותך לקראת פתיחת השנה?
"יש כמה דברים. ראשית, תוכנית 'גש"ן' – גמישות פדגוגית ניהולית – במסגרתה כל בית ספר יהיה אחראי על התקציב שלו. משרד החינוך החליט שכל בית ספר מקבל תקציב בהתאם לגודלו ולמצב הסוציואקונומי והוא קונה שירותים. זה נותן מצד אחד גמישות למנהל, אבל מצד שני מתברר שדברים התייקרו מאוד ובהרבה מוסדות אי אפשר לספק את אותם שירותים שהיו בעבר. זה עשה בעיות עם פרויקט מיל"ת למשל, שילדים נשארו אחרי הלימודים והתייקר מאוד, והחשש הוא שהורים רבים ייפגעו מהמהלך. אנחנו בקשר טוב עם מנח"י ועם ראש העיר, וגם משרד החינוך מבין שיש בעיה. אני מקווה שזה ייפתר".

"נושא נוסף שנצטרך לפתור הוא נושא הצהרונים", ממשיך ואומר קפלן. "יש מגבלת מינימום של מספר משתתפים בצהרונים. פנינו לעירייה שתתגמש בנוגע למקומות שלא עומדים במינימום הנדרש (24 תלמידים בצהרון, ר"ג), גם מנח"י וגם לשכת ראש העיר הבטיחו לעזור. אנחנו נבדוק איפה אפשר לאחד בלי לפגוע בילדים ומצד שני איפה שיש מספיק ילדים נדרוש מהעירייה שתמצא פתרונות כלכליים כדי לפתוח צהרונים".


מחפשים דירת 5 חדרים בצפון העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אמא מודאגת מאד

    ימי החופש שלנו ההורים מהעבודה, נאכלים לאורך הקיץ.
    למה ארגון ההורים לא משבית את המשק ליום אחד לפני ה1.9 כדי לאותת למושכים שייסגרו על עצמם ולא ישחקו בילדים שלנו?!!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר