תלמידים עם תעודות (צילום אילוסטרציה: עיריית חיפה)
תלמידי תיכון עם תעודות (צילום אילוסטרציה: עיריית חיפה)

המאבק השנתי בין העירייה למשרד החינוך – מהו אחוז הזכאות לבגרות האמיתי בירושלים?

מנתוני התמונה החינוכית של משרד החינוך עולה כי אחוז הזכאות לבגרות בירושלים עומד על 53.3 אחוז, בעוד שבעיריית ירושלים מציגים מספר גבוה בהרבה - כ-85 אחוז, ומסבירים כי הפער נובע מחישוב מוטעה של משרד החינוך אשר כולל בנתונים את תלמידי המגזר הערבי והחרדי, שכלל לא לומדים לבגרות. אז מי מהם צודק?

פורסם בתאריך: 15.9.22 07:58

החיים בעיר, ואת זה יודע כל ירושלמי עוד מצעדיו הראשונים, הם מורכבים ושונים מכל עיר אחרת. אוכלוסיית ירושלים, כידוע, מונה כמיליון תושבים והיא מחלוקת (באופן די שווה) לשלושה מגזרים שונים – חילונים-דתיים, ערבים וחרדים.

המורכבות הזו באה לידי ביטוי כמעט בכל עניין, וכך גם קורה מדי שנה בזמן שמשרד החינוך מפרסם את נתוני התמונה החינוכית – בהם גם אחוז הזכאות לבגרות – במערכת החינוך. בעיריית ירושלים טוענים מזה שנים כי משרד החינוך שוגה כשהוא מתייחס לירושלים כמכלול, בלי להתחשב באפיוני המגזרים השונים, והמאבק הזה ניטש גם השבוע.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מצד אחד – משרד החינוך שטוען כי אחוז הזכאות לבגרות בירושלים עומד על 53.3 אחוזים ומהצד השני עיריית ירושלים שטוענת כי אחוז הזכאות לבגרות האמיתי עומד על כ-85 אחוז.

אז היכן הפערים? המספרים אולי מספרים את הסיפור. על פי משרד החינוך, בירושלים ישנם למעלה מ-17,142 תלמידי י"ב רשומים. מתוכם, כך על פי משרד החינוך, 10,002 תלמידים אשר רשומים במוסדות חינוך אשר מגישים לבגרות. אליבא דמשרד החינוך – מתוך 10,002 התלמידים הללו – אחוז הזכאות עומד על 53.3 אחוז.

אולם בעיריית ירושלים טוענים כי המספרים שמשרד החינוך מפרסם מנותקים מהמציאות, ואינם לוקחים בחשבון את המאפיינים הייחודיים של תלמידי המגזר הערבי ותלמידי המגזר החרדי – מאפיינים שונים בתכלית מאלו של המגזר הכללי. על פי עיריית ירושלים – במערכת החינוך העירונית היו בשנת הלימודים תשפ"א 5,587 תלמידים במסלול לבגרות מלאה, כשמתוכם אחוז הזכאות לבגרות גבוה משמעותית ועומד על 85 אחוזים. והיכן שאר התלמידים אתם שואלים? על פי העירייה, "בקרב הציבור החרדי והערבי, ניגשים לבחינות חלקיות בבגרות, לפעמים אפילו למקצוע אחד בלבד", וכשזה המצב כמובן שאין להכניס את התלמידים הללו לחישוב. הם אמנם לא זכאים לבגרות – אבל הם גם לא ניגשים מלכתחילה לבגרות – בהגדרה של המוסדות שבהם הם לומדים.

זאת ועוד, בעיריית ירושלים טוענים כי "מערכת החינוך של ירושלים מצוינת והיא מהטובות במדינת ישראל. בשנים האחרונות קיימת מגמה קבועה של השתפרות ועלייה בכל המדדים".

על פי העירייה, "אוכלוסיית ירושלים היא שונה מגוונת ומיוחדת ולא ניתן להשוות אותה לערים אחרות מבלי להביא את הדבר בחשבון. למעלה משליש של התלמידים שייכים למגזר המזרח-ירושלמי שמאפייניו שונים בתכלית השינוי ושליש נוסף מהתלמידים שייכים למגזר החרדי, שמאפייניו אף הם שונים בתכלית והם חיים על בסיס סדרי עדיפויות שונים. מכאן, שיש להתייחס לנתוני הבגרות בירושלים כפי שפורסמו עי משרד החינוך ככאלה שאינם מבטאים כלל את רמת החינוך בירושלים מכיוון שהם כוללים בתוכם את כל המגזרים, ללא הבחנה ביניהם. תמונה זו אינה מייצגת כמובן את המציאות המורכבת של העיר".

יחד עם זאת, בעירייה מבקשים להסתכל על פרמטרים נוספים בנתוני משרד החינוך – מהם עולה כי "מסתמנת מגמת עליה בזכאות הכללית לבגרות בקרב כלל האוכלוסייה בעיר, באחוז תעודות הבגרות בעלות 4 ו-5 יחידות לימוד באנגלית ובמתמטיקה, וכן במספר תעודות הבגרות המצטיינות. זאת, כהמשך לעליה בנתונים בשנים האחרונות, כפי שמשתקפת מנתוני המשרד ובסך הכל – עליה של 12.2 אחוז בתוך שש שנים במספר הזכאים לבגרות. גם עלייה זו גבוהה בשיעור ניכר אם מביאים בחשבון שהיא מתייחסת לכלל האוכלוסייה בעיר. מגמה זו, הינה פועל יוצא של מדיניות עירונית עקבית על פני שנים וביתר שאת בשנים האחרונות, והוא באה לידי ביטוי בהשקעה עצומה בקידום תוכניות חינוכיות ובפיתוח תשתיות לימודים".

ומה באשר לאחוזי הזכאות בבתי הספר? נתונים מסודרים יימסרו ממשרד החינוך בעוד כשבועיים, כשעד אז ניתן לבדוק בתי ספר ספציפיים כאן.

 

 

תגובות

"יש לנו בירושלים מערכת חינוך מצוינת, מהטובות במדינת ישראל, אשר הולכת ומשתפרת משנה לשנה ועוד היד נטויה", אומר ראש העיר משה ליאון. "ההשקעות הגבוהות של העירייה בחינוך, הן במבנים וטיפוח והן בתכניות לימודים ובהנהגות החינוכיות מעידות עד כמה החינוך יקר ללבנו וחשוב לנו. יחד עם זאת העיר שלנו מתאפיינת בכך שיש בה מגזרים רחבים אשר דרכי החינוך שלהן שונות מאלה של הציבור הכללי. אנו משקיעים גם בהן אך מכבדים את דרכם העצמאית והשונה. כמובן שנתונים אלה לא באים לידי ביטוי בפרסומים. ירושלים תמשיך להוביל מצוינות בחינוך, גם בעתיד".

מחזיקת תיק החינוך, סגנית ראש העיר חגית משה מוסיפה כי "מערכת החינוך הירושלמית היא מהטובות והחדשניות ביותר בישראל, רק השבוע ראינו הוכחה לאיכות החינוך כאשר בית הספר התורני ׳פלך׳ נבחר לבית הספר המצטיין ביותר בבחינות הבגרות. ירושלים היא עיר מורכבת עם אוכלוסיות מגוונות ואני מודה לראש העיר משה ליאון בהזדמנות זאת על הרוח הגבית שנותן למינהל החינוך בהנגשת מענה הוליסטי לאוכלוסיות השונות על מנת לצמצם פערים כמה שניתן, משילוב שיטות למידה טכנולוגיות במגזר החרדי ועד הטמעת תכניות למידה ישראליות במזרח העיר״.

גם לדברי ראש מינהל החינוך (מנח"י) יואב זימרן, "ירושלים היא מהמצליחות והמורכבות ביותר בארץ. בעיר גרות אלו לצד אלו קהילות רבות, חלקן הגדול לומד למידה אחרת שאינה תכנית הבגרות של מדינת ישראל. למעשה, מתוך 17,000 תלמידי י"ב בשנה שעברה, ישנם 5,580 שלמדו את תוכנית הבגרות, ומתוכם הזכאות לבגרות עומדת על 85 אחוזים, מהציונים הגבוהים בארץ. כל ניסיון להכניס למשוואה ציבור שאינו לומד את תוכניות הבגרות הינו הטעיה מכוונת של המציאות וחוסר הבנת המורכבות התרבותית בירושלים. מערכת החינוך הירושלמית טובה ומקדמת מקצועיות והישגים".

תגיות:

תגובות

2 תגובות
  1. הנאשם לכלא

    ברור שמשרד החינוך… זה שהם לא לומדים בגרות מבחירה לא הופך את הנתונים ללא נכונים.

  2. מבחין

    צודקת העירייה. לא זו בלבד, אלא שיש לפרסם את הזכאות לבגרות ואת תוצאות הבחינות לפי מגזרי החינוך השונים. אם הזרם הממלכתי והממלכתי דתי נבדלים זה מזה, יש לפרסם ולהעריך את הביצועים של כל אחד בנפרד. בוודאי שאין למהול את הכישלונות של הזרמים הערבי והחרדי עם ההצלחות של כל השאר, אם ישנן כאלו.

    כך יוכל הורה לתלמיד בזרם הממלכתי בירושלים להעריך באמת את ביצועי המערכת העירונית אליו הוא שולח את ילדיו, מול ביצועי הזרם הממלכתי במודיעין, לדוגמא.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר