השקת תוכנית 'גשרים' היוקרתית במערכת החינוך בירושלים (צילום: עיריית ירושלים)
השקת תוכנית 'גשרים' היוקרתית במערכת החינוך בירושלים (צילום: עיריית ירושלים)

בדרך ל-8200? התוכנית היוקרתית ללימוד מקצועות ההייטק בבתי ספר בירושלים

שיתוף פעולה ייחודי בין צה"ל לבין עיריית ירושלים הוביל להכנסת תוכנית 'גשרים' היוקרתית לחטיבות הביניים בעיר. בנוסף – תיפתח כיתה במסלול 'מגשימיםAI', שתכשיר תלמידים ירושלמים לתפקידי ליב"ה בצה"ל ובתעשיית הבינה המלאכותית

פורסם בתאריך: 13.9.23 07:43

שתי תוכניות יוקרתיות וחשובות של צה"ל יילמדו במוסדות החינוך הרלוונטיים בירושלים. זו התוצאה הסופית של הסכם שיתוף פעולה ייחודי בין עיריית ירושלים וצה"ל. במסגרת השת"פ החינוכי טכנולוגי – בחטיבות הביניים בירושלים תחל לפעול תוכנית 'גשרים' היוקרתית ללימוד מקצועות ההייטק.

בנוסף, בשנת הלימודים הנוכחית – תשפ"ד – תיפתח בירושלים כיתה במסלול החדשני 'מגשימים AI', אשר תכשיר תלמידים מהעיר לתפקידי ליבה בצה״ל ובתעשייה בתחום מדע הנתונים והבינה המלאכותית.

שתי התוכניות היוקרתיות ייכנסו למערכת החינוך הירושלמית במסגרת התרחבות של תוכנית ״המרחב השלם״ של מינהל החינוך, והן יהוו חלק בסיסי מרצף חינוכי שיאפשר להם לבחור ולהעמיק בתחומים אלה גם בהמשך לימודיהם.

תוכנית 'גשרים' הוקמה בשיתוף פעולה מיוחד בין אגף כוח האדם ואגף המודיעין בצה"ל, יחידה 8200, חיל החינוך והנוער וחטיבת תומכ״א, לבין המרכז לחינוך סייבר, המרחב השלם, המרכז לשלטון מקומי, מפעל הפיס, קרן רש״י ומשרד החינוך.

התוכנית נלמדת כחלק מהמאמץ החינוכי הרחב ובתוך מערכת השעות בבית הספר, ובמסגרתה מלמדות מדריכות-חיילות את כל התלמידות והתלמידים בכיתה. בשיעורים ייחשפו התלמידים לעולם ההייטק, ילמדו מבוא לקוד, פיתוח אתרים ואפליקציות, הגנה בסייבר וניהול מוצר, וכן ירכשו מיומנויות נוספות הרלוונטיות לעידן הדיגיטלי, תוך כדי למידה עצמאית וחווייתית.

בעיריית ירושלים מציינים כי "ברובד השני של המיזם, רכזי 'המרחב השלם' הפועלים בבתי הספר יעודדו תלמידים שיגלו מוטיבציה ו/או יכולת לתחום, להתמיין למסלולי המשך טכנולוגיים, בהם תוכנית ההמשך למצטייני 'גשרים' – 'סטארטק' – המאפשרת לחניכים והחניכות להתנסות מעמיקה יותר בשפות תכנות ובכישורים טכנולוגיים נוספים, ומהווה הכנה לקבלה לתוכניות המצוינות לגילאי התיכון – "מגשימים" ו"ממריאות" וכן תוכניות המאפשרות הכנה והכוונה לעתודה בצה״ל".

התוכניות הייחודיות הללו מובלות ע"י המרכז לחינוך סייבר. מדובר בתוכניות תלת-שנתיות מעמיקות לתלמידים מצטיינים בכיתות י׳-יב', המכינות את המתקבלים והמתקבלות לשירות צבאי ולאומי בתפקידי טכנולוגיה בצה"ל ובגופי ביטחון נוספים.

על פי נתוני המרכז לחינוך סייבר וצה"ל – כ-70 אחוז מבוגרי התוכניות מתקבלים לתפקידים טכנולוגיים ביחידות שונות בצה״ל ובכך זוכים למקפצה משמעותית גם לעתיד.

***

כאמור, פרט לתוכנית 'גשרים', השנה יפתחו בירושלים גם כיתות לימוד במסלול 'מגשימים AI' – תוכנית המכשירה את החניכים לתפקידים מבוקשים בתחום מדע הנתונים והבינה המלאכותית. לדברי העירייה, בשנת תשפ"ד ילמדו למעלה מ-1,000 תלמידות ותלמידים בירושלים את תוכנית 'מגשימים AI'.

"כניסתה של תוכנית 'גשרים' מצטרפת לתהליך של הרחבה משמעותית של כמות התלמידות והתלמידים הלוקחים חלק בתוכנית 'מגשימים' למצוינות טכנולוגית ומחקרית, שיחד אמורות לייצר רצף חינוכי טכנולוגי איכותי לתלמידות והתלמידים בעיר", אומרים בעיריית ירושלים ומוסיפים: "תוכנית 'גשרים' נכנסת למערכת החינוך הירושלמית כהרחבה לתוכנית 'מגשימים' – תכנית הדגל של 'המרחב השלם', שפועל לעיצוב חינוך מותאם תקופה, הרלוונטי למאה ה-21, על ידי הנגשה של תוכניות חינוך מגוונות, הנטמעות כחלק מהותי מהמערכת הבית ספרית ויוצרות הזדמנויות ורצף חינוכי עבור התלמידים להיחשף, להתנסות ולהצטיין בתחומים שונים".


תוצרי תוכנית המרחב השלם (צילום: המרחב השלם)

תוצרי תוכנית המרחב השלם (צילום: המרחב השלם)


כידוע, כפי שפורסם בעבר ב"כל העיר", 'המרחב השלם' פעל עד השנה האחרונה ב-24 בתי ספר על יסודיים בעיר. השנה מתרחבת התוכנית לכ-50 בתי ספר בפריסה עירונית רחבה. "הפעילות במרחב השלם נעשית בשיתוף פעולה עם צה״ל והמרכז לחינוך סייבר", מציינים בעירייה, "במטרה משותפת להרחבת המצוינות הטכנולוגית בעיר".

התוצאות, חשוב לומר, כבר נראות וניכרות. כך למשל, בשנה שעברה, לאור המאמצים המשותפים, הייתה עליה משמעותית בנציגות תוכניות המצוינות של השתתפות נערות ונערים בבתי הספר במיקוד. עלייה משמעותית נרשמה בשכונות רבות בעיר ובפרט בתיכון 'דרך' בהר חומה, ובתיכון ע"ש טדי קולק בשכונת פסגת זאב.

 

 

ראש העיר משה ליאון: "תוכנית המצוינות 'מגשימים' הינה נדבך חשוב ומשמעותי ביותר לחינוך הירושלמי. העלייה הדרמטית במספר התלמידות והתלמידים במסגרת ה'מרחב השלם' שמתקבלים לתוכנית מוכיחה כי מדובר בתחום מבוקש בימים אלו, ויש לאפשר לכל מי שחפץ לרכוש 'ארגז כלים' בתחום זה למען העתיד, לא משנה מאיפה הוא בא. נמשיך לפתח, להשקיע, לקדם, ולתמוך בדור העתיד של ירושלים ובתחום החינוך על כל רבדיו".

אלוף (במיל') טל רוסו, ממובילי המהלך: "החיבור בין אמ״ן-יחידה 8200, אכ"א, חיל חינוך ומערכת החינוך הירושלמית במסגרת ה'מרחב השלם' יוצר מכפיל כוח חשוב. האקו-סיסטם של היחידה מביא לידי ביטוי הלכה למעשה ערכים של מצוינות, הישגיות, וחדשנות לצד ערכים של נתינה ושירות משמעותי המהווים את הדגל של החינוך הירושלמי בשנה"ל תשפ"ד".

מנהל תיכון ׳דרך׳, שמעון אביכזר מוסיף כי: ״עם הקמת בית הספר שמנו לנו כמטרה לאפשר לתלמידנו מגע עם מצוינות טכנולוגית. בזכות החיבור ל'מרחב השלם', התאפשר לנו לטפח קבוצות מצוינות טכנולוגית בכל שכבה, וכן להנגיש לימודי בסיס בקוד ומחשוב למאות תלמידים. קבלתם של תלמידים רבים מקבוצת המצוינות שלנו לתוכנית 'מגשימים' מרגשת מאוד ומהווה את פירות ההשקעה הזו. אנו מוקירים את המדריכים, המחנכים והתלמידים על ההישג הייחודי.


תוכנית המרחב השלם (צילום: המרחב השלם)

תוכנית המרחב השלם (צילום: המרחב השלם)


***

התייחסות נוספת ונפרדת הן לתוכניות הייחודיות והן ל'מרחב השלם' נותן ראש מינהל החינוך (מנח"י) בעיריית ירושלים יואב (זימי) זמרן.
בהתייחסו לתוכנית 'מגשימים' אומר זמרן ל"כל העיר": "החיבור בין מערכת החינוך הירושלמית ב'מרחב השלם' ליחידות הטכנולוגיות של אמ"ן ובפרט ל-8200, הוא אחד מהמהלכים הדרמטיים שאנו מובילים בשנתיים האחרונות, ונרחיב אותו בצורה משמעותית בשנה הקרובה. אנו מכניסים את הפעילויות של היחידה בצורה ממוסדת לתוך היום יום, ולתוך תוכנית הלימודים והמסלולים השונים לקראת בגרות במספר בתי ספר בירושלים, כאשר הראשון בהם יהיה 'המקיף' בגילה".

לדברי זמרן, "המטרה שלנו היא להנגיש את הפעילויות של היחידות הטכנולוגיות, בכדי לאפשר ליותר ויותר תלמידים לכוון גבוה, לייצר בגרות איכותית, ולהיכנס ליחידות טכנולוגיות של צה"ל בהמשך. כל זאת, תוך חיבור ליחידות שפועלות במרחב ירושלים, אימוץ היחידות, אימוץ החיילים ויצירת קשר יום יומי בין החיילים ביחידות הטכנולוגיות לבין העיר, הן בתחומי החינוך והן בתחומי התרבות. ראש העיר מוביל את המהלך הזה בשנה וחצי האחרונה ואנחנו רואים את התוצאות, ראינו אותן השנה ונראה אותן בגידול דרמטי בשנה הבאה".

זמרן, כאמור, ממקד גם תשומת לב בתוכנית 'המרחב השלם', שכאמור הכפיל השנה את מספר בתי הספר והתלמידים הירושלמים שמשתתפים בו, ואומר: "המרחב הוא תפיסה חינוכית שרואה את החינוך בבית ספר לא רק כמקור מידע שתפקידו ללמד מקצועות לקראת הבגרות, אלא את בית הספר כבית החינוכי של התלמידים.

"בית הספר צריך לראות את התלמיד ואת המשפחה שלו 24/7. ב-4 השנים האחרונות למעשה הרחבנו את התפיסה שנקראת "המרחב השלם", שמחברת בין הפורמלי לבלתי פורמלי, ומחברת בין פעילות החוץ לפנים בית הספר. אנו רואים את בית הספר כמי שמתכלל את כל הדבר הזה ורואה את הילד לאורך כל היום. השנה, המרחב השלם מרחיב את פעילותו מבתי ספר תיכוניים גם לבתי ספר יסודיים. השנה המרחב נפתח ל-52 בתי ספר במערב העיר, כשבשנה שעברה הנתון עמד על 24 בתי ספר, ובמזרח העיר הוא מתרחב מארבעה בתי ספר לעשרה.

"התפיסה הזאת מחברת בין כלל הגורמים שפועלים בקהילה, מחברת בין בית הספר לתנועות הנוער והמינהל הקהילתי, לגופי הרווחה, לגופי השירות הפסיכולוגי וקידום נוער. יחד היא מחברת את כולם לצוות חשיבה אחד שרואה את התלמיד, מחפשת את נקודות החוזקה שלו, ומאפשרת לנו להבין איך אנחנו יכולים להצליח ולהעצים את הילד מתוך המקומות שהוא מרגיש בטוח וחזק בהם".

עוד מוסיף זמרן: "לסיום, העיר ירושלים מאז ומעולם היתה הדוגמא לחיבור ושיח בין ציבורים שונים. אני מאחל לכולנו, שהשנה הזו תהיה שנה של חיבורים, של עבודה על הטוב המשותף של כולנו, שנת שקט ושלום, שתהיה שנה טובה לכולנו".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר