הילדים המפונים וערכות 'יומן מסע' (צילומים: עמותת 'כנפי דרור')
הילדים המפונים וערכות 'יומן מסע' (צילומים: עמותת 'כנפי דרור')

רחוק מהבית קרוב ללב: המתנה שקיבלו ילדי שדרות שחזרו לבתיהם אחרי חודשים בירושלים

עמותת 'כנפי דרור', הנלחמת בתופעות החרם בקרב ילדים ובני נוער, חילקה ביחד עם העירייה כ-1,000 ערכות פרידה לילדי שדרות המפונים, שחזרו השבוע לבתיהם

פורסם בתאריך: 4.3.24 08:11

עמותת 'כנפי דרור', הנלחמת בתופעות החרם בקרב ילדים ובני נוער, פיתחה והפיקה ביחד עם פסיכולוגיים חברתיים ערכות 'יומן מסע-רחוק מהבית קרוב ללב', אשר מטרתן לייצר חיבור ועוגן עבור ילדים מפונים ששהו בירושלים בחודשים האחרונים.

במהלך השבוע שעבר, חולקו למעלה מ-1,000 ערכות כאלו על ידי עיריית ירושלים לילדי שדרות ששהו בעיר, וחזרו לבתיהם. כידוע, כפי שפורסם, מערכת החינוך בשדרות חזרה אתמול, ראשון (3.3.24) לפעילות בפעם הראשונה מאז השבת השחורה של ה-7 באוקטובר, וכדי לסייע לילדים ששהו בירושלים העניקו להם העירייה ו'כנפי דרור' את הערכות המיוחדות.

הערכות כוללות יומן מסע, דפי ציור וכתיבה וקלפי שיח לכיתה ולבית, אשר באופן משחקי מעודדים שיח מיטב בין הילדים, כמו גם המלצות מפורטות כיצד לנהל את תהליך הפרידה מבתי הספר שבהם למדו בירושלים. כחלק מהפעילות הילדים הנפרדים מהכיתה מתבקשים לכתוב ביומן דברים על התקופה שעברו בירושלים ויתר ילדי הכיתה המארחת – כותבים להם מכתבי פרידה, בהם תיאורים של חוויות משותפות ואיחולי פרידה. בסוף הפעילות יוותרו בידי הילדים העוזבים מכתבים רבים "כצידה לדרך" בתוך מעטפות ששולבו ביומן המסע. במקביל גם העוזבים כתבו מכתב פרידה לכיתה המארחת עצמה, כי התהליך חשוב לא רק למפונים, אלא גם לקבוצה שקלטה אותם: ילדי הכיתות והגנים המארחים.

"הערכה מאפשרת לבצע תהליך פרידה באופן רציף, בין המסגרת החינוכית והבית, כשהילדים מתחילים את ההתבוננות והחשיבה עם החברים והמורים וממשיך בבית עם המשפחה", נמסר מכנפי דרור. "השיח על סיכום התקופה חשוב כדי לאפשר פתיחה טובה של ה"פרק הבא" בסיפור המשפחתי, האישי והקהילתי – מה אנחנו לוקחים איתנו הלאה ומה משאירים. המהלך אמור לחזק את תחושת הביטחון, השייכות והיציבות ולהגביר את החוסן ואת יכולת ההתמודדות עם המציאות המורכבת. יומן מסע – רחוק מהבית קרוב ללב משמעות לכל מה שעבר על הילדים, דרך איסוף חלקים מהמסע הזה לכדי רצף סיפורי מובן. הוא יוצר הקשר ורצף שיכולים לשפר את התמודדות הילדים והמשפחות, ואפילו להוות גילוי של יכולות או חוויות חדשות".

 

 

לדברי אורית רז, מנכ"לית 'כנפי דרור', "מאז ה-7 באוקטובר אלפי ילדות וילדים נדרשים להגיע לכיתה חדשה ולהשתלב חברתית. זהו אתגר עבור הילדים החדשים והוותיקים בכיתות. המציאות מהווה חשש ליצירת זירה מועדת לפורענות בזמני מלחמה. אין באפשרותנו למנוע את ריבוי המעברים בימים אלה, אך לשמחתנו יש באפשרותנו לעטוף את הילדים והמחנכים ולסייע לייצר אקלים תומך ומיטבי".

מעיריית ירושלים נמסר: “העיר ירושלים פתחה את שעריה מתחילת המלחמה לכ-5,000 ילדים, מתוכם כ-2,500 תלמידים מפונים מהצפון ומהדרום ששולבו בבתי הספר השונים בעיר. עיריית ירושלים גאה לסייע לתלמידים האורחים לחזור לביתם בתחושה מחבקת ועוטפת, שתקל עליהם את המעבר הנוסף שהם חווים בתקופה כה קצרה. זו הייתה עבורנו זכות גדולה לארח אתכם ולעמוד לצידכם בימים כה מורכבים. ירושלים היא הבית הנוסף שלכם ואתם תמיד מוזמנים לבקר".

את עמותת "כנפי דרור" הקימה משפחת אל עמי בשמו של בנם, דרור, שחווה פגיעה עמוקה של התעללות חברתית וחרם בילדותו. במאמצים גדולים הוא ידע לצמוח משם ולהצליח בביה"ס, במכינה, בצבא, בלימודים ובמשפחה. עד שצלקות הפגיעה הקשה מתקופת הילדות, שהותירו את חותמם העמוק בנפשו, שבו ונפתחו והכריעו אותו.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר