אילסוטרציה של נפגעת עבירה (צילומים: kmiragaya-depsositphotos.com)
אילסוטרציה של נפגעת עבירה (צילומים: kmiragaya-depsositphotos.com)

חשיפה: פגיעות מיניות באמצעות טכנולוגיית AI מטלטלות את בתי הספר בירושלים

בתיכון מוביל בעיר גילו לפני כשבוע וחצי על שימוש בבינה מלאכותית לשם פגיעה מינית בחלק מהתלמידות. כאשר בעירייה ובמשרד החינוך צללו לפרשה - התגלה שזה ממש לא המקרה היחיד. כל הפרטים על הסערה במערכת החינוך העירונית

פורסם בתאריך: 21.3.24 18:59

חצר בית הספר הירושלמי רעשה וגעשה. תלמידות אחת השכבות בחטיבת הביניים מוביל בעיר, גילו שמישהו מחבריהם לשכבה השתמש בטכנולוגיית בינה מלאכותית (AI) והפשיט באמצעותה מספר תלמידות. התגלית הזו, שאירעה לפני כשבוע וחצי, גרמה לסערה רבתי בבית הספר כולו, טלטלה של ממש – אלא שאז התברר שזהו רק קצה הקרחון בסיפור שמטלטל את מערכת החינוך העירונית.

התברר שזה לא המקרה היחיד, של שימוש בטכנולוגיית AI לשם פגיעה מינית בתלמידות. סיפורים דומים התגלו ב-3 בתי נוספים, וכבר מדובר על 2 נוספים בהם מתבצעת בדיקה מעמיקה. בשלב הראשוני הבדיקה התמקדה בתיכונים ממלכתיים בירושלים, אך הסברה הרווחת היא שישנם גם תיכונים מהזרם הממלכתי-דתי שנתקלו בשימוש הפסול בטכנולוגיה.

ובחזרה לבית הספר שבו נחשפה הפרשה. הנהלת המוסד נכנסה מיד עם התגלית הראשונה לפעולה. הורי התלמידות שנפגעו/הופשטו באמצעות האפליקציה עודכנו מידית בנושא. הורי התלמידים המעורבים זומנו לשיחות בירור. מינהל החינוך בעיריית ירושלים עודכן, וכך גם משרד החינוך. מאז, כבר שבוע וחצי, שהעניין מטופל בכל הרמות החינוכיות בעיר – וכך, כאמור, גם התגלו המקרים הנוספים.

בינתיים, חלק מהורי התלמידות שנפגעו לא המתינו לטיפול הבית ספרי ו/או של מערכת החינוך. שניים מההורים ניגשו בשבוע שעבר לתחנת 'לב הבירה' של משטרת ירושלים והגישו תלונה במשטרה. החוקרים, כמעט מיותר לציין, החלו בבדיקה. ל"כל העיר" אף נודע שבמסגרת הבדיקה זומנו מנהלי בית הספר לתת עדות בפרשה.

יחד עם זאת, יש להדגיש כי על פניו לא נראה שיש עבירה פלילית בשלב זה. החוק בעניין זה ברור – כשעצם השימוש באפליקציה אינו מהווה עבירה. מה שכן מהווה עבירה הוא הפצת התמונה, וזה, כרגע, מה שנמצא בבירור. בבדיקה ראשונית של "כל העיר" לא העלתה כי התמונות המדוברות הופצו בקבוצות הוואטסאפ הכיתתיות/שכבתיות, אלא נראו על ידי מספר מצומצם של תלמידים. אבל, כאמור, העניין הזה נמצא כרגע בחקירה.

בינתיים, בבתי הספר השונים שבהן אירעו הפגיעות ממשיכים לעסוק בנושא. הטיפול מתמקד בשני מישורים – הטיפול בתלמידות שנפגעו ובשאר בנות השכבה ובתי הספר ובטיפול ענישתי-חינוכי בתלמידים שעשו שימוש לרעה בטכנולוגיה.

משרד החינוך ומנח"י מעורבים גם הם עד מעל הראש. ביום שני האחרון, כך נודע ל"כל העיר", התקיימה שיחת זום בהשתתפות מנהלים מכלל בתי הספר הממלכתיים בעיר. היתה זו שיחה קצרה, שבה ניתנו הנחיות למנהלים על קיום מערכי שיעור בנושא, שיח עם התלמידים והתלמידות ועוד.

 

 

בתשובה לשאלת "כל העיר" האם לא קיים שמערכי שיעור על הנושא לא יוביל לשימוש יתר בטכנולוגיה אומר גורם בכיר במערכת החינוך בירושלים: "אנחנו כבר מבינים שהתלמידים מכירים ומגיעים לטכנולוגיות לפני שמערכת החינוך מגיעה ומכירה. כמובן שיהיו את אלה שאנחנו נחשוף בפניהם את הדבר, אבל הרוב המכריע של התלמידים מכיר את הטכנולוגיה לפנינו. המטרה של מערכי השיעור הללו תהיה להסביר על הסכנות, על הפגיעה האפשרית ולתווך שימוש נכון וחכם באפליקציה. עדיף תמיד לעשות פעולה יזומה".

ממשרד החינוך נמסר כי "הנושא נבדק על ידי כלל הגורמים הרלוונטיים במחוז ובעירייה".

מעיריית ירושלים נמסר: "מדובר בתופעה ארצית, אשר הגיעה גם לעיר ירושלים. לעירייה ידוע על מספר בתי ספר בהם התגלתה התופעה. כל אירוע שכזה, מטופל מול הורי התלמידים המעורבים.

"העירייה ומשרד החינוך מלווים את צוות בתי הספר, לצד מעורבות המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת ומשטרת ישראל. בנוסף, פועלת העירייה, בשיתוף מפקחי בתי הספר ליצירת מערכי שיעור לשיח ומניעה בסוגיה, אשר יועברו באמצעות הצוות החינוכי לכלל תלמידים בבתי הספר העל יסודיים בעיר".

יצוין כי מקרה דומה של שימוש בטכנולגיית בינה מלאכותית לפגיעה מינית בתלמידות אירע לפני כחודש בגבעתיים. לאחריו פורסם באתר משרד החינוך מאמר תחת הכותרת: "אזהרה לציבור – פגיעה מינית בילדים ונוער באמצעות טכנולוגיית AI ותוכנות עריכת תמונות".

בתוך המאמר נכתב, בין השאר, כי "לאחרונה מתרחבת תופעה קשה של יצירה והפצת תמונות מיניות, מזויפות ופוגעניות באמצעות טכנולוגיית AI (בינה מלאכותית). במרבית המקרים הפוגעים משתמשים בתמונה קיימת של צעירה או צעיר, יוצרים תמונת עירום מזויפת באמצעות AI או תוכנות עריכת תמונות, ומפיצים אותה".

כעת, כאמור, התופעה הגיעה לירושלים והיא מטלטלת לחלוטין את מערכת החינוך העירונית, שמתמקדת בשבוע וחצי האחרונים בעיקר בנושא הזה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. שמיר

    יש להילכם בתופעה כבר בתחילתה בעזרת עונשים קשים ומרתיעים. אחרת תתפשט ותפגע באורח חמור בתלמידים ומורים ואת סופה מי ישורנה

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר