(צילומים: מחלקת ילדים ונוער ימקא, צלמירי, ויקה בביוף, אלין)
(צילומים: מחלקת ילדים ונוער ימקא, צלמירי, ויקה בביוף, אלין)

כל מה שצריך לדעת על הקייטנות בירושלים: מחירים, תאריכים וטיפים לבחירה נכונה

החופש הגדול בפתח, ומגוון עצום של קייטנות מוצעות בימים אלה להורים ולילדים. "כל העיר" עם המדריך המלא

פורסם בתאריך: 7.6.18 07:49

החופש הגדול כבר ממש מעבר לפינה, ומגוון רחב ועצום של קייטנות מתחרות על כיסם של ההורים ועל ליבם של הילדים. בישול, כדורגל, מבוכים ודרקונים, ספורט, מחול, אמניות, חיות ומה לא. המחירים, כמעט מיותר לציין, משתנים מקייטנה לקייטנה בהתאם לאורכה ולפעילות המוצעת בה והם נעים בין כ-1,000 שקלים לקייטנות הציבוריות שמציע משרד הפנים, דרך כ-1,500 שקלים ומעלה לקייטנות של המינהלים הקהילתיים ועד ל-2,000 שקלים ויותר לקייטנות הפרטיות. המחירים הינם לרוב לשלושה שבועות בשני מחזורים שונים – האחד בין התאריכים 19.7-1.7 (בימים ראשון עד חמישי), והשני בין התאריכים 9.8-22.7 (בימים ראשון עד חמישי).



התסכול מהפערים בין ימי החופשה של ההורים לבין אילו של הילדים בולט במיוחד בימי החופש הגדול. הפער הזה גובה עלויות של התקציב המשפחתי החודשי, בד בבד עם לחץ לצאת לחופשה ולאפשר לילדים לצאת לקייטנות הקיץ.


קייטנת אפייה (צילום: פוטוליה)

קייטנת אפייה (צילום: פוטוליה)


קרש ההצלה העיקרי הוא קייטנת "בית הספר של החופש הגדול" (שידועות גם בשם החודש ה-11) שמציעה העירייה בחודש יולי. קייטנת החופש הגדול פועלת בשלושת השבועות הראשונים של חודש יולי (19.7-1.7) למסיימי כיתות א'-ג' והן חינמיות לגמרי. כמדי שנה הקייטנה תפעל בין השעות 13:00-8:00, כשניתן להוסיף 750 שקלים עבור כל התקופה ולהישאר בצהרון עד השעה 16:00.

בגני הילדים העירוניים תפעל קייטנת החודש ה-11 במתכונת ארוכה יותר – עד לסוף חודש יולי. העלות עבור יום קצר הינה 895 שקלים ועבור יום ארוך כולל ארוחת צהריים 1,150 שקלים.


קייטנה ללימוד צרפתית במכון הצרפתי על שם רומן גארי (צילום: באדיבות המכון הצרפתי על שם רומן גארי)

קייטנה ללימוד צרפתית במכון הצרפתי על שם רומן גארי (צילום: באדיבות המכון הצרפתי על שם רומן גארי)


זהו, כאמור, קרש ההצלה שמציעה העירייה להורים. אך הן כוללות רק את ילדי הגנים וכיתות א'-ג', והן לתקופה של שלושה שבועות עד חודש. כשלאחר מכן צריך למלא את ימי החופשה של הילדים, שכידוע נמשכת עד ל-31.8.

כאן נכנסות לתמונה, כאמור, הקייטנות השונות, שההרשמה אליהן נמצאת בימים אלה בעיצומה. אז מה כדאי לברר לפני שבוחרים קייטנה? איך לשכנע את הילדים שמעדיפים להישאר בבית ולשחק במחשב או לצפות בטלוויזיה? ואיזה קייטנות מפתות את הילדים להצטרף?

הורים המעוניינים בקייטנות מאתגרות יותר ובעלות קונספט אחר משל בית הספר, ייאלצו להיפרד מכ- 2,200-1,700 שקלים עבור כל ילד. מדובר בקייטנות שמציעות אטרקציות מהנות, קונספט מיוחד ויוצא דופן בתחומים עדכניים.

דומה כי היצע ההרפתקאות המוצע מדי שנה לקראת החופש הגדול הולך ומשתכלל – החל מעיסוק בתחומי המחול, דרך ספורט וכלה במשחק או באופנה. מארגני הקייטנות מנסים לקלוע לטעמם של הילדים באמצעות התמקדות בתחומי תחביב. הקייטנות המתקיימות בחוות הסוסים מציעות ללמד את הילדים לטפל בסוסים באורווה, להאכיל, לנקות ולסרק, לרכוב על סוס ואפילו לזרוק לאסו. קייטנות הספורט יעבירו את "מסי" הצעיר אימוני כדורגל מפרכים ומהנים עם הקניית מושגי יסוד בכדורגל ושיפור היכולת האישית, בקייטנות המדעיות יוכלו הילדים להתנסות בעצמם בניסויים מדעיים מעוררי השתאות ולהבין על תהליכים מדעיים העומדים מאחוריהם, זאת לצד שלל קייטנות איכותיות המתקיימות במוזיאונים ברחבי העיר.


פעילות מסלול באלי"ן (צילום: אלי"ן)

פעילות מסלול באלי"ן (צילום: אלי"ן)


ברי המזל זוכים לקייטנת סבא-סבתא, בה מתרכזים מספר נכדים אצל סבא וסבתא לשהייה של עד שבועיים, לפי כוח הסבל של השניים, יוצאים לבלות יחד במוזיאונים, בבריכה או נהנים יחד בבית הממוזג עם פנסיון מלא. המהדרין מעצבים חולצות וכובעים תואמים עם כיתוב מדליק לכל הנכדים ולמדריכי ה"קייטנה".

חשיבותה של הקייטנה אינה טמונה רק ביצירת שקט להורים. נוספים אליה ממדים שונים החשובים גם לילדים. "הקייטנה מהווה קודם כל קיום רצף של מסגרת. הרבה הורים חוששים מהחופש כי מבחינתם זו אנרכיה – אין מסגרות, אין כללים, והקייטנה מאפשרת המשך רציף עם כללים, עם לו"ז קבוע, עם מדריכים", מציינת אורנה צח, מנהלת בית הספר להורים של מכון אדלר. "בנוסף, קייטנה ראויה יכולה להוות מסגרת חינוכית וחברתית. זו הזדמנות לבלות עם קבוצת השווים, לתרום ולהיתרם, במיוחד לאור האלטרנטיבה של שהייה מול מסכים בבית. העולם החברתי מאוד הוגבל בגלל העולם הדיגיטלי, כך שהקייטנה מאפשרת לחזק חברויות, להעצים קשרים, במיוחד לילדים שחלשים יותר בלימודים, כאן יש אפשרות להתבלט בתחומים אחרים, זו הזדמנות לתת לכל ילד להוציא מיטב במגוון פעילויות".

צח מוסיפה ומציינת כי "ברוב המקרים המדריכים בקייטנות הם צעירים, רבים מהם בעלי רקע בתנועות הנוער ובמסגרות התנדבות, ומדריך שכזה יכול להיות דמות להזדהות וחיקוי, בניגוד למורה מבוגר שמרוחק מעולמו של הילד ונתפש יותר כדמות הורית, כאן יש צעיר שהילד יכול להרגיש קרוב, חופשי, להתייעץ ולשתף אותו, וכמובן זה מודל שניתן ללמוד ממנו על תקשורת בין אישית, עצמאות ואחריות".


מחנה רכיבה (צילום: באדיבות חוות סוסים סבא ג'ק)

מחנה רכיבה (צילום: באדיבות חוות סוסים סבא ג'ק)


החופש הגדול הוא תקופה מורכבת ולחוצה עבור הורים רבים, הנאלצים למצוא פתרון לעובדה הפשוטה שהילדים בחופש – והם לא. הקייטנות הפכו לברירה הטבעית הראשונה ולאפשרות של ההורים לשמור על שפיות יחסית, בתקופה שלכל הדעות נחשבת לקשה ביותר לאורך השנה. וכך, סוגיית בחירת הקייטנה לילדים הפכה לבעלת משמעות מכרעת – החלטה שמצריכה שקלול של פרמטרים רבים, דוגמת מרחק גיאוגרפי, אפשרויות הסעה, אופי הקייטנה והערך המוסף שהיא מעניקה, כשהמטרה היא לבחור את הקייטנה שתתאים ביותר לילדים ולהורים כאחד.

על פי בדיקת "כל העיר", טווח המחירים הממוצע של קייטנות בנות שלושה שבועות נע בין 1,400 ל-2,100 שקלים עבור יום קצר (עד השעה 13:30), ובין 2,000 ל-3,200 שקל עבור יום ארוך (עד השעה 16:00). ההוצאה בקיץ למשק-בית עלולה להגיע לכ-5,000 שקל עבור שני ילדים.

כאמור, סך ההוצאות בתקציב המשפחתי על קייטנות אינו קטן, בעיקר למשפחות עם ילדים קטנים המנסים לכסות חלק גדול מימי החופש הגדול בקייטנה לילדים. "כהורים לשישה ילדים אנחנו מגיעים להוצאה של כ-6,000 שקלים עבור קייטנות בלבד", מספרים נעמי ורייאן ג'ונס, הורים לשישה ילדים – נדב (בן 14), נריה (12), יונתן (9), שיר (7), נועם (5) ואמונה (שנתיים וחצי). "חשוב לנו לדאוג לכך שלכל ילד תהיה קייטנה אחת לפחות במהלך החופש, כדי שלא יישארו סתם בבית. אז נכון, בית הספר של החופש הגדול מאוד עוזר, כך שחודש יולי די מכוסה. בנוסף סבתא מתגייסת לעזור לשמור על הילדים. ועדיין, מבחינת תקציב זה לא פשוט, ולכן ההורים עוזרים בהוצאות ובנוסף אנחנו חוסכים קצת במהלך השנה בשביל החופש הגדול. מה שהכי עוזר זה להיות יצירתיים, אנחנו מקיימות קייטנת אימהות, כך שהילדים בבוקר בקייטנת בית הספר ולאחר מכן בצהריים לפי חלוקה של 5 ימים,  בכל יום מתארחים בבית אחר. ההורה צריך לקחת רק את היום הזה כחופש והילדים מסודרים, זה ממש מצוין. בנוסף אנחנו קובעים מספר חברים וחברות, נפגשים בגן החיות, יוצאים יחד לבריכה, לפיקניק".


מחנה רכיבה חוות עומרי (צילום: ויקה בביוף)

מחנה רכיבה חוות עומרי (צילום: ויקה בביוף)


נעמי ג'ונס מעידה כי היא מגבילה את שעות המסך של הילדים בבית, ולכן אם אין פעילות נוספת מאוד קשה להעסיק אותם. "אם אני עושה חישוב של להוציא את הילדים לבילויים באטרקציות שונות, זה יוצא הון תועפות, אפילו יום אחד של בריכה. לכן אנחנו חייבים את הקייטנות וזה  באמת לא פשוט".

כאמור, הקייטנות סוגרות להורים שלושה שבועות בחודש יולי, אבל ההורים נשארים עם הילדים שישה שבועות נוספים, והבעיה בולטת בעיקר בגילאים הנמוכים שזקוקים להשגחה צמודה. אז בין הטיסות לחו"ל לבין הפעלת סנקציות על סבתא וסבא שייחלצו לסייע, גם השנה מבשרים בעירייה על קיום קייטנת החודש ה-12 לילדים הגנים העירוניים.

לאחר הצלחת פיילוט קייטנות גני הילדים בחודש אוגוסט בשנה שעברה, ביוזמת ראש העיר ומחזיק תיק החינוך ניר ברקת, יופעלו הקייטנות גם השנה במהלך השבועיים הראשונים של חודש אוגוסט במטרה לתת מענה לילדי וילדות הגנים העירוניים בכל רחבי העיר, בכ-70 גנים ברחבי העיר.

ניר ברקת, ראש העיר ירושלים ומחזיק תיק החינוך: "אני רואה את החינוך כראשון בסדר העדיפויות העירוני, לעתיד ילדינו ולעתיד העיר ירושלים. אני שמח על הצלחת הפיילוט בשנה שעברה ועל כך שגם השנה אנו יכולים לתת מענה לצורכי המשפחות הצעירות בחודשי הקיץ. ילדי ירושלים ייהנו מקייטנות עשירות ומגוונות וההורים מביטחון בכך שהם נמצאים בידיים טובות ומקצועיות. אנו נמשיך לפעול כדי למצוא פתרונות איכותיים למען תושבי העיר".


קייטנה במוזיאון ישראל (צילום: בני מאור)

קייטנה במוזיאון ישראל (צילום: בני מאור)


אריאלה רג'ואן, ראש מנהל תרבות חברה ופנאי: "אני גאה שגם השנה אנחנו מצליחים להעניק להורי ירושלים בחודשי הקיץ רצף חינוכי מבוקר ועד ערב. גם השנה, בחודש אוגוסט הורי הגנים יוכלו ללכת עוד שבועיים לעבודה בידיעה שיש לילדים פתרון ראוי".

התוכנית מיועדת, כאמור, לילדי הגנים העירוניים בלבד והיא תפעל בין 14.8-1.8 (בימים ראשון עד חמישי), בין השעות 16:00-7:30. העלות הינה 850  שקלים עבור כל התקופה, המחיר כולל ארוחת צהריים חמה ופעילויות העשרה.

היצע הקייטנות, אם כן, רחב ומקיף ומיועד לטווח גילאים נרחב. המחירים, כאמור, אינם זולים כשהוצאה למשפחה עם 3 ילדים עשויה להגיע לכ-6,000 שקלים ומעלה. להורים אין הרבה ברירות, וכל שנותר להם הוא רק לחפש את הקייטנה המתאימה לילדיהם. הרי אם כבר מוציאים כל כך הרבה כסף, רצוי מאוד שהילדים לפחות ייהנו וההורים יקבלו את התמורה ההולמת.

בריכה עם ילדים (צילום: נועם גלימפס)

(צילום: נועם גלימפס)

איך מתאימים קייטנה לילד?

ד"ר ניקול בן נון, ראש המסלול לגיל הרך במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין, עם 7 טיפים מועילים

לבחור קייטנה לפי מה שמתאים לילדים – לא להורים.

עדיף להתייעץ עם הילדים לגבי סוג הקייטנה שהם רוצים ולברר מראש להיכן הולכים חבריהם.

בניגוד למקובל לחשוב, ילדים יודעים להעסיק את עצמם, ואם נותנים להם את האפשרות והזמן, הם מוצאים תחומי עניין משלהם.

תפיסת החופש של הילדים שונה מאוד משלנו, המבוגרים. מבחינתם אם אבא ואמא בעבודה – זה כמו כל יום רגיל.

חשוב לשמור על עניין, אבל חשוב עוד יותר לשמור על מינון.

צרך לשמור על השגרה ולא תמיד קייטנה שמבטיחה הרים וגבעות ופעילויות מדי יום – זה מה שטוב להם. לעיתים יותר מדי פעילות דווקא יכולה להכניס אותם למעין סטרס והסתגרות.

ילדים צריכים דמויות קבועות. יש לוודא שהמדריכים אינם מתחלפים ושהילדים, וההורים, יודעים לפחות יומיים מראש מה לוח הפעילויות. הדבר יסייע להורים ולילדים להתכונן לכך.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר