זאב אלקין, יוסי דייטש (צילומים: טל נתנאל-נוריאל, שלומי כהן)
זאב אלקין, יוסי דייטש (צילומים: טל נתנאל-נוריאל, שלומי כהן)

המפסידים הגדולים: אלקין ודייטש מחוץ לסיבוב השני

זאב אלקין ספג מכה כואבת ובמטה הבחירות שלו התקשו לעכל את גודל ההפסד גם יוסי דייטש נחל מכה קשה, אך הוא המשיך לשדר אופטימיות, תוך שהוא קורא לשיח מכבד ומפרה בין המגזרים בעיר

פורסם בתאריך: 1.11.18 12:01

בעוד שבאולמי פביליון בתלפיות ובמסעדת קדמא בממילא חגגו אל תוך הלילה את תוצאות הבחירות ביום שלישי האחרון, במטות הבחירות של המועמדים האחרים לראשות העיר – השר זאב אלקין וסגן ראש העיר יוסי דייטש – האווירה היתה שונה לחלוטין.



שעות ספורות לאחר סגירת הקלפיות כבר הבינו הפעילים במטות הבחירות לאן נושבת הרוח והחלו לקפל את הציוד זמן רב לפני קבלת התוצאות הסופיות. למעשה, כבר לאחר ספירת 30 אחוז מהקולות הבינו גם אלקין וגם דייטש כי הם המפסידים הגדולים של הבחירות.

אלקין: "החיים ממשיכים, אני חוזר לעבוד בממשלה"

אלקין, שהגיע על תקן של סטאר ברמה הארצית ועם טייטל של שר ירושלים ומורשת, זכה במהלך קמפיין הבחירות שלו לתמיכה גורפת מצידם של פוליטיקאים רבים, בהם גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאף ניסה להמריץ את הבוחרים ביום שלישי עם הודעה מוקלטת שקוראת לתושבי העיר לצאת ולהצביע עבור אלקין. זה כמובן לא עזר. אלקין קיבל אמנם 47,635 מקולות הבוחרים, אך הקולות הללו היו שווים רק כ-20 אחוזים שלא הספיקו לו כדי להעפיל לסיבוב השני.

זאב אלקין (צילום: טל נתנאל-נוריאל)

זאב אלקין (צילום: טל נתנאל-נוריאל)

בסביבות השעה 3:00 לפנות בוקר ביום שלישי, כשממדי ההפסד הלכו והתבהרו (אלקין קיבל כ-20 אלף קולות פחות מעופר ברקוביץ ו-30 אלף קולות פחות ממשה ליאון), מסר אלקין הודעה לתקשורת, שבה הוא חזר והבהיר שאין בכוונתו לכהן כחבר מועצת העירייה וכי הוא חוזר לתפקד כשר בממשלה וחבר בקבינט המדיני-ביטחוני.

"התוצאות הן ברורות. בפוליטיקה צריך לדעת לא רק לנצח, ועד היום רק ניצחתי, צריך לדעת גם להפסיד", אמר אלקין. "אני מברך את שני המתחרים – עופר ברקוביץ ומשה ליאון, שעלו לסיבוב השני. מי מהם שינצח ויהיה ראש העיר, אני כשר ירושלים אשתף איתו פעולה באופן מלא ואעשה הכל כדי לקדם את ירושלים".

עוד הוסיף אלקין: "אני מודה לעשרות אלפי ירושלמים שתמכו בי. זה היה מסע מרתק. פגשתי עשרות אלפי אנשים – גם כאלה שתמכו בי וגם כאלה שלא, ואני מלא אהבה לעיר הזו ולתושביה. אני רוצה להודות לאנשים שיצאו איתי למסע הזה. קודם כל לאלה שתמכו – לראש הממשלה בנימין נתניהו שהתייצב לימיני, לשרי הליכוד ושרי הבית היהודי. ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, לראש העיר היוצא ניר ברקת, אבל בראש ובראשונה לשותפים שלי לדרך – חברי הרשימה למועצת העירייה, שהתגייסו בכל הכוח, ולפעילים שהגיעו תוך תקופה קצרה והתגייסו. אין לי ספק שהסיעה שלנו במועצה תמשיך לפעול לטובת העיר ירושלים ותדאג לפיתוחה של ירושלים. אני רוצה להודות לאלה ששילמו את המחיר הכי יקר של המסע הזה – לאשתי מריה ולילדיי, שזה היה עבורם מאוד מאוד לא פשוט. הם האמינו שזה הדבר הנכון ואני מודה להם על הסבלנות של החודשים האחרונים".

מטה הבחירות של זאב אלקין לאחר ההפסד (צילום: טל נתנאל-נוריאל)

מטה הבחירות של זאב אלקין לאחר ההפסד (צילום: טל נתנאל-נוריאל)

לסיכום, אמר אלקין: "החיים ממשיכים, מחר אני חוזר לעבוד בכנסת, בממשלה ובקבינט, ואני לא מצטער לרגע על זה שיצאתי למסע הזה. האמנתי בדרך מסוימת, לקחנו מעשה אמיץ, הימור מסוים – זה לא מקובל ששר עושה מעשה אמיץ כזה, אבל כשאתה מאמין במשהו בחיים ציבורים, צריך לדעת ללכת על זה וצריך לדעת גם לקבל את דין הבוחר".

בסביבתו של אלקין הזכירו לאחר ההפסד את הסלוגן שליווה חלק גדול מהקמפיין – 'הצבעת ברקוביץ, קיבלת ליאון', תוך שהם מציינים כי התוצאות ביום שלישי האחרון לא משאירות הרבה מקום למחשבות נוספות. יחד עם זאת, במטה אלקין היו מי שציינו כי בכוחו של ברקוביץ לנצח את הסיבוב השני, אך כדי שזה יקרה הוא יצטרך לקבל את תמיכת חלק מהבוחרים החרדים, כשהכוונה היא לאנשי אגודת ישראל של יוסי דייטש.


דייטש: "יכולים להיות גאים בדרך ובשיח שהובלנו"

במקביל, גם בבנייני האומה, שם התכנסו החל מהשעה 22:00 מאות רבות מפעילי המועמד לראשות העיר דייטש, שררה אווירה לא שמחה במיוחד. תוצאות האמת שזרמו אט-אט ביססו את מה שהראו הסקרים המוקדמים שקבעו כי דייטש מסיים במקום הרביעי מבין המתמודדים.

דייטש, כידוע, זכה לכ-40,000 מקלות הבוחרים בלבד, הרחק מאחורי משה ליאון, המועמד של רשימת 'דגל התורה', שהלכה ראש בראש נגד דייטש ואנשיו בבחירות בירושלים.

יוסי דייטש (צילום: שלומי כהן)

יוסי דייטש (צילום: שלומי כהן)

כשהתוצאות המשיכו לזרום הפנימו אנשיו של דייטש את גודל ההפסד, שלא לומר תבוסה, שנחלו בקרב על מועצת העירייה. כידוע, לקראת הבחירות הנוכחיות רצו 'אגודת ישראל' ו'דגל התורה' תחת רשימה משותפת, אולם חילוקי דעות פנימיים בתוך החצרות השונות הובילה לפילוג בין החסידים (אגודת ישראל) לבין הליטאים (דגל התורה), כשכל אחת מהרשימות היתה בטוחה ביכולתה להפגין נוכחות מרשימה בקלפיות. בפועל, היו אלו מצביעי 'דגל התורה' שפשטו על הקלפיות והגיעו למספר מדהים של למעלה מ-40,000 קולות, ששווים 6 מקומות במועצת העירייה, בעוד רשימתו של דייטש – אגודת ישראל – זכתה רק לכ-26,000 קולות, אשר שווים 3 מקומות במועצה בלבד.

דייטש עצמו הגיע למרכז הקונגרסים בסביבות חצות הלילה, שוחח עם הפעילים המאכזבים ודיבר הרבה על הקמפיין הנקי והפוזיטיבי שהוביל.

יוסי דייטש מול פעילי 'אגודת ישראל' לאחר ההפסד (צילום: שלומי כהן)

יוסי דייטש מול פעילי 'אגודת ישראל' לאחר ההפסד (צילום: באדיבות מטה דייטש)

כמו במטה אלקין, גם במטה דייטש החלו לדון החל משעות הלילה על הצפוי לקראת הסיבוב השני. לטענת חלק מהפעילים במטה, אשר שוחחו עם "כל העיר", אין לפסול על הסף הבעת תמיכה של דייטש במועמדתו של ברקוביץ. אותם פעילים הוסיפו כי התמיכה הזו עשויה שלא להיות גורפת ועלולה אף לחסל את החסידיות השונות, שחלקן יצביעו עבור ברקןביץ, אחרות עבור ליאון ויהיו אף כאלה שפשוט לא יצביעו לאף אחד מהמועמדים.

למרות התוצאות הלא מחמיאות, דייטש עצמו המשיך לשדר אופטימיות גדולה באשר לעתיד. כן, הוא הודה שמדובר בהפסד, אבל גם אמר לאלפי החסידים שישבו באולם: "המסע שעשינו היה נכון. אנחנו בראש ובראשונה אנשים מאמינים, עשינו השתדלות בצורה היפה והטובה ביותר. הציבור החסידי, של אגודת ישראל, התנהג בצורה מופתית".

דבריו של דייטש הופרעו לא אחת על ידי תרועות רמות של החסידים שהגיעו לבנייני האומה, אך הוא לא עצר והמשיך לדבר: "זה מאוד לא נעים להיות לא בצד המנצח. תארו לעצמכם כמה היה נחמד לעמוד כאן עם ניצחון ועלייה לסיבוב השני? אבל אנחנו יכולים להיות גאים בדרך ובשיח שהובלנו. הוכחנו שלמרות שאנחנו חרדים, אנחנו יכולים לשוחח עם מי שאינו חרדי. התקבלנו בכל הציבורים בירושלים באהבה והערכה. כעת, למרות התוצאה, אנחנו מחויבים להמשיך בשיח הזה ובדרך הזה. אני לא מתחרט לרגע על המסע הזה שעשינו".

יש לציין כי ביום רביעי בבוקר שוחח דייטש עם שני המנצחים – ליאון וברקוביץ – בירך אותם על על העפלתם לסיבוב השני וביקש מהם להמשיך בשיח המכבד בין המגזרים.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר