ליצן רפואי (צילום אילוסטרציה: תומר אפלבאום)
ליצן רפואי (צילום אילוסטרציה: תומר אפלבאום)

מחקר בשערי צדק: ליצנים רפואיים מפחיתים כאב

מתוצאות המחקר, שנערך במרפאת שיתוק מוחין ביחידה לנוירולוגיה של הילד בשערי צדק, עולה כי ליצנות רפואית תורמת להפחת תחושת כאב אצל ילדים

פורסם בתאריך: 16.5.17 11:04

צוות רב תחומי מהמרכז הרפואי שערי צדק, בראשות ד"ר הלה בן-פזי, מנהלת מרפאת שיתוק מוחין ביחידה לנוירולוגיה של הילד בשערי צדק, בחן את השפעתם של ליצנים רפואיים על תחושת הכאב ב־45 ילדים עם שיתוק מוחין שעברו הזרקות חוזרות להרפיית שרירים. במחקר נמצא כי הילדים שנפגשו במהלך הטיפול עם ליצנים רפואיים דווחו על רמת כאב נמוכה יותר.

 

"ילדים שעברו הזרקה קודמת ניגשים בדרך כלל מפוחדים יותר לטיפול", מספרת ד"ר בן-פזי. "כדי להקל עליהם הפגשנו אותם במהלך הטיפול עם הליצנים הרפואיים במקום, וראינו שהדבר הקל עליהם משמעותית".

עקב כך, החליטו בבית החולים לבצע מחקר שיבדוק את מידת ההשפעה של ליצנות רפואית על רמת הכאב שחווים הילדים. "מחקרים קודמים מראים כי לגוף יש זיכרון של כאב", מסבירה ד"ר בן-פזי. "ילד אשר חווה כאב בעבר יחווה אותו מחדש בהתאם למה שגופו זכר".

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

 

הניסוי שבוצע בשיתוף עם נוירולוג ילדים, ליצנים רפואיים, ופסיכולוגים, נערך בשני שלבים; תחילה התבקשו הילדים לדרג את רמת הכאב שלהם לפני ואחרי ההזרקות. לאחר שהצמידו לכל אחד מהילדים ליצנים רפואיים כולם דיווחו על רמת כאב נמוכה משמעותית ביחס לילדים שעברו את ההזרקות ללא ליצן. המחקר הראה עוד כי בהתאם לגישה המדברת על זיכרון של כאב, לילד שחווה ליצנות רפואית בהזרקה אחת בלבד, כאב פחות בהזרקות הבאות גם ללא הליצנים.

"אף אחד אינו אוהב זריקות, ובפרט ילדים", מוסיפה ד"ר בן-פזי. "אנו עדים לסבלם המתמשך של ילדים הזקוקים לזריקות חוזרות וכואבות במיוחד. למרות שקיימת האפשרות לסדציה בגז צחוק יש הורים וילדים שבוחרים לעבור את ההזרקה ללא גז צחוק אך עם ליצנים רפואיים".

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר