ד"ר שני פאלוך-שמעון (צילום: דוברות שערי צדק)

ד"ר שני פאלוך-שמעון, על החידושים בתחום הטיפול בסרטן השד

במסגרת תפקידה מקדמת ד"ר פאלוך שירות ייחודי וחדשני לטיפול בנשים צעירות שאובחנו במחלה. בנוסף לכך, היא חברה בוועדה הבינלאומית אשר אחראית על ניסוח הקווים המנחים לטיפול בסרטן השד בקרב נשים צעירות ובקרב בעלות סרטן שד גרורתי

פורסם בתאריך: 7.10.19 10:25

ד"ר שני פאלוך-שמעון מנהלת את המערך האונקולוגי ואת תחום סרטן השד במרכז הרפואי בשערי צדק בירושלים, ומקדמת במסגרת תפקידה שירות ייחודי וחדשני לטיפול בנשים צעירות שאובחנו במחלה. בנוסף לכך, היא חברה בוועדה הבינלאומית אשר אחראית על ניסוח הקווים המנחים לטיפול בסרטן השד בקרב נשים צעירות ובקרב נשים עם סרטן שד גרורתי.

במסגרת תפקידך את מנהלת את "מרכז טליה" המסייע לנשים צעירות המאובחנות בסרטן שד. מדוע עלה הצורך למרכז המיועד לנשים צעירות?

"נשים צעירות אשר מאובחנות בסרטן שד צריכות להתמודד עם שלל אתגרים מיוחדים בשל העובדה שהן נמצאות בשיא הקריירה ובניית חיי המשפחה. נשים אלו זקוקות לסיוע במגוון סוגיות – כמו הפגיעה בפריון והאופן שבו ניתן לעבור תהליך של שימור פריון, ההתמודדות עם המחלה לצד האתגר שבגידול ילדים קטנים, ההשלכות של המחלה על התא המשפחתי ובניית הזוגיות ועוד שלל סוגיות ייחודיות. בנוסף, לרוב לאנשים צעירים ובריאים אין ממשק עם מערכת הבריאות, ולכן פעמים רבות נשים אשר מגלות על המחלה מרגישות שהן נזרקות אל שפה חדשה לגמרי. במרכז טליה שפועל בשערי צדק אנחנו מעניקים מענה הוליסטי לנשים הללו. ישנה "מנווטת" אשר מתאמת עבורן את כל הבדיקות הדחופות שהן צריכה לעשות ונמצאת שם עבורן לאורך כל הדרך –משלב האבחנה עוזרת לתאם את כל הבדיקות הנדרשות, , מכינה אותן לקראת הפגישה הראשונה עם האונקולוג כדי שיוכלו להגיע מוכנות עם כל השאלות שחשובות להן, וכשצריך, תומכת ומחבקת בטיפול הכימותרפיה הראשון . בנוסף, במסגרת  מרכז טליה הן זכאיות לקבל טיפול וליווי מפסיכו – אונקולוגית, מהמנוסות ומובילות בתחום בארץ".

האם ישנם שירותים ייחודיים נוספים המוענקים בשערי צדק?

"לפני מעל עשור פרופ אפרת לוי להד יחד עם גב פנינה מור הקימו את מרכז נוגה – המרכז הראשון בארץ לנשים הנושאות מוטציה בBRCA1/2 שמעלה את הסיכון שלהם לחלות בסרטן שד ושחלות –  מתוך ההבנה שישנו צורך במתן מענה ייחודי לנשים נשאיות הזקוקות למעקב צמוד לגילוי מוקדם של סרטן השד וסרטן שחלות. כיוון שנשים אלו זקוקות לבדיקות תקופתיות רבות, הצוות בנוגה דואג לאגד את כלל הבדיקות ביומיים מרוכזים ובכך להקל על תהליך המעקב". בנוסף, יש לנו תוכנית חצי שנתית מאוד מצליחה בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן המיועדת לנשים מחלימות במסגרתה הן משתתפות בקבוצת תמיכה, שיעורי ספורט, מקבלות ליווי דיאטנית ויועצת מינית. כל זאת על מנת לעזור להן להשתקם ולחזור אל חיי השגרה".

מהם החידושים האחרונים בדרכי הטיפול בסרטן השד?

"בחמש-עשרה השנים האחרונות ישנה התקדמות מרשימה בעקבות התפתחותן של תרופות ביולוגיות חדשות ממוקדות מטרה אשר מגיעות באופן ישיר אל התא הסרטני. אם במשך שנים רבות היו גידולים שחשבנו שניתן לטפל בהם רק באמצעות כימותרפיה, היום אנו יודעים לזהות מאפיינים ביולוגיים ותורשתיים אשר עוזרים לנו להתאים טיפול מותאם לביולוגיה של הגידול. בשנה האחרונה התפרסמו עבודות חשובות העוסקות בטיפולים אימונותרפיים בסרטן שד . כדי להגיע לפריצות דרך הבאות, דרוש מחקרים קליניים – כעת יש לנו מגוון רחב מאד של מחקרים קליניים עם תרופות חדשות עבור המטופלות שלנו – לכל שלבי המחלה של סרטן שד ולכל סוגי הסרטן שד, ובין היתר בודקות תרופות ביולוגיות ואימונתרפיה חדשניות ".

האם יש קשר בין שמירה על אורח חיים בריא לבין הסיכוי לחלות בסרטן השד?

בעשרים שנים הקרובות הגורם מספר אחת לסרטן שד בקרב נשים בעולם המערבי יהיה משקל יתר. שמירה על אורח חיים בריא, תזונה נכונה ופעילות ספורטיבית מפחיתים את הסיכויים לחלות. יתרה מזאת, נמצא כי נשים אשר מקבלות טיפול כימותרפי ועושות פעילות ספורטיבית תוך כדי תקופת הטיפולים סובלות פחות מתופעות הלוואי של הטיפולים. בנוסף, גם עבור נשים אשר הבריאו הפעילות הספורטיבית מפחיתה את הסיכויים שהמחלה תחזור".

האם העובדה שאת אישה אשר מסייעת לנשים אחרות בתקופה הקשה בחייהן משפיעה על מערכת היחסים שלך איתן?

"כמובן. אני מרגישה זכות מאוד גדולה שהנשים הללו בוחרות שאלווה אותן ומתייחסת אליהן ביראת כבוד. אני מאמינה שהעובדה שאני אישה מסייעת לי להבין בצורה יותר טובה את האתגרים שנשים מתמודדות איתם. אני תמיד מנסה לשים לב לנושאים הרגישים, המורכבויות, האופן שבו המחלה משפיעה על התדמית העצמאית והנשיות ובעיקר לזהות מתי המחלה מתחילה "לנהל" את המטופלות ולכוון אותה לסיוע המתאים. בנוסף, אמא שלי נפטרה מסרטן שד ואין לי ספק שזה משפיע על הדרך בו אנו רואה את המטופלות ואת בני משפחתן. אני יודעת איך זה להיות בצד השני שמלווה. זו זכות להוית חלק מצוות שמנסה להעצים את הנשים שנמצאות בתקופה כל כך מטלטלת ".

האם ישנו שינוי שאת חושבת שצריך לקרות באופן שבו תופסים את המחלה?

"הצבתי לעצמי משימה מאד חשובה עם כניסתי לתפקיד בשערי צדק – לשנות את האופן שבו מדברים על הסרטן. אני חושבת ששימוש במונחים של "מלחמה בסרטן" פוגעים במטופלים כיוון שבמלחמה ישנם מנצחים ומפסידים וזה לא ככה בסרטן – הרי אם המחלה חוזרת זה בגלל שמישהי "לא נלחמה מספיק" או "וויתרה" – הרי ברור שלא! המטופלות מתמודדות בגבורה ואומץ לב – הנשים האלה במסע מאתגר, ולא בשדה קרב,  אני חושבת שצריך לקרוא לתהליך ההתמודדות עם המחלה מסע שהמטופל עובר יחד עם משפחתו והצוות המטפל".


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר