רופאי הדסה והפעוטה (צילום: דוברות הדסה)
רופאי הדסה והפעוטה (צילום: דוברות הדסה)

זמן קצר לאחר הלידה – הרופאים בהדסה טיפלו בתסמונת הנדירה של העוברית

שחלותיה של עוברית שסבלה מתסביב שחלתי דו צדדי ניצלו בזכות ניתוח חירום ייחודי ונדיר בהדסה, שבוצע חצי שעה לאחר לידתה

פורסם בתאריך: 31.7.23 12:51

כשהגיעה תמר לוי לבדיקה שגרתית במהלך הריונה, כשהייתה בשבוע 35, היא לא תיארה לעצמה את הדרמה הסוערת שעתידה להתרחש ובוודאי לא חשבה שחצי שעה לאחר לידת בתה, היא כבר תנותח בהצלחה בהדסה, בניתוח ייחודי וראשון מסוגו.

"הגעתי לבדיקת אולטרסאונד שגרתית בקהילה לקראת הלידה, במהלכה זיהתה הטכנאית משהו לא תקין בחלל הבטן של העוברית שלי, אך לא ידעה לומר בדיוק במה מדובר", מספרת תמר. "לאחר התייעצות עם רופא הנשים שלי, ד"ר מרק זרח, נשלחנו במהירות למיון בבית החולים הדסה עין כרם".

זה היה מאוד מלחיץ", היא מתארת. "הייתי יחד עם אמא שלי ולא כל כך הצלחנו להבין מה קורה. כשהגעתי לבית החולים פגשתי לראשונה את ד"ר שי פורת, מנהל יחידת אולטרסאונד מיילדותי בהדסה עין כרם. ד"ר פורת קיבל אותי ברוגע וערך לי בדיקת אולטרסאונד מעמיקה בה הסביר לי כי העוברית שלנו סובלת מצ'יסטות בשתי השחלות, ואולי גם מתסביב שחלתי דו צדדי, מצב שיכול לגרום לאובדן של שתי השחלות. הוא הדגיש שכל שניה שעוברת עלולה להוביל לתוצאה שכולם מפחדים ממנה. המתח היה עצום. התפללתי שזה לא יהיה מאוחר מדי, אלו היו רגעים מאוד מלחיצים אבל ד"ר פורת עשה הכל בנועם ונתן לי להרגיש שהכל בשליטה".

"תסביב שחלתי הוא מצב המוכר יותר אצל נערות או נשים בוגרות", מסביר ד"ר פורת. "זהו מקרה בו השחלה של האישה או הנערה מסתובבת סביב צירה ובתוך כך נחסמים כלי הדם המאפשרים חיות של השחלה. הדבר גורם לכאבים עזים", הוא מדגיש. "תסביב שלא מאובחן ומטופל במהירות עלול לגרום תוך מספר שעות לאובדן של השחלה, ובמקרה שזה אובדן דו צדדי ההשלכות על חייה של אותה האישה או נערה ובמקרה שלנו, עוברית – הוא מרחיק לכת".

השחלות הן "בית החרושת לביציות" ומפעל ההורמונים הנקביים אסטרוגן ופרוגסטרון. בהיעדר שחלות, אותה מטופלת לא תוכל להביא ילדים בזכות עצמה ובשימוש בגנטיקה שלה, ותזדקק לתרומת ביצית מאשה אחרת. בנוסף, היא תזדקק לטיפול הורמונלי חלופי לשנים רבות על מנת לשמר את בריאות העצמות, כלי הדם ומערכת המין.

הניתוח הייחודי שעבר בהצלחה, עורר הדים רבים. "תסביב שחלתי דו צדדי הוא מקרה נדיר ביותר ומתואר בספרות הרפואית פעמים בודדות, כאשר בעוברים לא מתועד כלל", מוסיף ד"ר פורת. "תמר הגיעה אלינו לאחר זיהוי של ממצא חשוד בבדיקת אולטראסאונד שעברה בקהילה. בדרך כלל קשה מאוד לזהות תסביב שחלתי אצל עובריות אך ישנם סממנים שעוזרים לנו לדייק את האבחנה. בזכות שדרוג מכשיר האולטרסאונד במערך בהדסה עין כרם רק מספר שבועות לפני כן, יכולנו לראות בבדיקה שבוצעה לעוברית בצורה ברורה כי עדיין אמנם קיימת זרימת דם לשחלות שלה, אך הזרימה הייתה איטית. ידעתי שעלינו לפעול במהירות כדי לא לאבד את השחלות", הוא מדגיש. "מיד יצרתי קשר עם ד"ר דן ארבל, מנהל יחידת כירורגיה אונקולוגית ילדים ועם ד"ר נעה אופק שלומאי, מנהלת יחידת פגים וילודים בהדסה עין כרם, ולאחר התייעצות הוחלט לילד במהירות את תמר ולהכניס את התינוקת לניתוח חירום".

"ניתוחי יילודים ובפרט פגים הם מאתגרים, וגם ניתוח שהיה לכאורה פשוט לביצוע במבוגר, דורש מיומנות גדולה כשמדובר בפג", אומר ד"ר דן ארבל. "הודות לערנותו של ד"ר פורת שהפעיל מיידית את כל צוותי בית החולים על מנת לטפל מהר בתינוקות, יכולנו לנתחה בזמן שיא – כבר חצי שעה לאחר לידתה, בתוך האינקובאטור בטיפול נמרץ יילודים. בניתוח אכן מצאנו שתי שחלות בתסביב (תשזיר), והן התאוששו במהרה לאחר התרת החסימה בכלי הדם וניקוז הציסטות. כל זה התאפשר כמובן הודות לצוות טיפול נמרץ יילודים, ובראשם ד"ר אופק שלומאי, שכן ללא הרדמה וניטור לאורך כל הניתוח – אין יכולת לבצע ניתוח".

תמר היולדת מסכמת בהתרגשות: "הכל קרה כל כך מהר, כולם התאמצו ופעלו במהירות אבל גם בזהירות – כדי להציל את השחלות של הבת שלי. תוך מספר דקות מהרגע שהייתה אבחנה נכנסתי לניתוח קיסרי חירום ומיד אחריו לקחו את התינוקת לניתוח וברוך השם הכל עבר בשלום. אני מודה לכל מי שטיפול בי במהלך הדרך, ולעבודה הנפלאה והמהירה שעשו הצוותים בבית החולים על מנת לטפל בבת שלנו".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר