(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

איך להימנע מפציעות ספורט בחדר הכושר

מתאמנים רבים לאחר פציעת ספורט, חוששים בצדק, להפסיק אימוני כושר בדרך כלל בשל החשש לעליית משקל וחשש מירידה במסת שריר ועל כן נמנעים מקבלת סיוע מקצועי, הדרוש להחלמתם.

פורסם בתאריך: 14.2.18 16:04

מתאמנים רבים לאחר פציעת ספורט, חוששים בצדק, להפסיק אימוני כושר בדרך כלל בשל החשש לעליית משקל וחשש מירידה במסת שריר ועל כן נמנעים מקבלת סיוע מקצועי, הדרוש להחלמתם.

דחיית הטיפולים גורמת להחמרת הבעיה, שכן פציעה שהחלה ככאב מציק, ממשיכה להתפתח עד שנגרמת פגיעת כרונית המחמירה, כאשר מופעל לחץ על אזור הפציעה. לדוגמה, בהרמת משקולות ובאימונים המשלבים תנועות דינאמיות עם התנגדות.

כיצד ניתן למנוע פציעות בחדר כושר, וכיצד ניתן לטפל בהן בדרך הנכונה?
כאשר מתחילים להתאמן לראשונה חשופים לסכנות ולפציעות רבות. הסיכון גדל בגיל מבוגר, אם לא ניתנת הדרכה מתאימה. לפי נתונים שפורסמו בכתבי עת מקצועיים, ישנה עלייה חדה החל מגיל 60 בפציעות שונות, והדבר מוביל לכאב ולקושי בתנועה. לעיתים קרובות עלולה להתפתח פציעה רדומה בגב, בברכיים ובמקומות נוספים ובשל חוסר מודעות היא עשויה להחמיר לאחר האימון.

אנו רואים בקרב האוכלוסייה המבוגרת מקרים רבים של כאבי ברכיים, גב תחתון ושוקיים בעלייה במדרגות, הליכה וריצה. יש מקרים שבהם לא נאפשר למתאמן ללכת או לרוץ על הליכון כתוצאה מליקויים של תהליכי שחיקה ושינויים ניווניים במערכת השלד.

כפתרון ארוך טווח רצוי לבצע את הפעילות הגופנית בהתאמה אישית למצב הגופני, ולא לוותר על חימום דינאמי הכולל הנעה מפרקית. לאחר האימון חובה לבצע תרגילי מתיחות סטטיות בכדי לשמור על טווחי התנועה ולאפשר התאוששות תקינה של השרירים.

 

המלצות לחימום דינמי לפני ריצה/ הליכה מהירה:
1. סיבובי ידיים לפנים ולאחור.
2. ריצה קלה במקום.
3. הליכה עם משיכת ברך לבית החזה בכל צעד שני.
4. הליכה עם רגליים לעכוז.
5. סיבובי אגן.

בסך הכל מומלץ לבצע כחמש דקות חימום לכל חצי שעה של פעילות.
תוכנית אישית למטופלים תבוצע לאחר בדיקות של פיזיותרפיסט שיבדקו פרמטרים הכוללים גמישות וכוח יציבות במפרקים.
על סמך תוצאות הבדיקות תיבנה תוכנית שמטרתה חיזוק שרירים חלשים ומתיחת שרירים תפוסים שיסייעו להגיע לאיזון במפרקים בפרט ובגוף בכלל.

מה לעשות במקרה של פציעה או הגבלה בתנועה?
אם נפצעתם או שאתם חווים כאב קודם כל הקפידו לנוח. אם הכאב אינו חולף, הגבילו את השימוש באיבר הפצוע והכואב. בנוסף, עליכם להתייעץ עם איש מקצוע כדי להחליט מה צריך לשנות באימון, כדי לא לעצור את הפעילות הגופנית לחלוטין.

הכי חשוב: הקשיבו לגוף ואל תניחו לפציעה פשוטה להפוך לכרונית.

מרכז o2 פתח סניף חדש בשיתוף מרכז קוסל בגבעת רם המתמחה ומקדם רפואת ספורט ותוכניות בריאות לציבור הרחב לאורח חיים פעיל ובריא. במרכז החדש פועל צוות מומחים רב תחומי הכולל רופאים, פיזיותרפיסטים ומאמנים אישיים המעניקים קשת רחבה של כלים לבניית תוכנית אישית לאורח חיים בריא ולשיפור איכות החיים.

מרכז ספורט קוסל האוניברסיטה העברית גבעת רם. 3492* 02-5810810 www.o2start.co.il.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר