פארק אלמליח בגוננים (משמאל עם כיוון השעון), גן המפלצת בקרית היובל, גן סאקר, גן יוניסי בגבעת המבתר, גינת ברלין ברחביה (צילומים: ארנון בוסאני)
פארק אלמליח בגוננים (משמאל עם כיוון השעון), גן המפלצת בקרית היובל, גן סאקר, גן יוניסי בגבעת המבתר, גינת ברלין ברחביה (צילומים: ארנון בוסאני)

אבאל'ה בוא לפארק

בשנים האחרונות הוקמו ושודרגו עשרות פארקים, גינות, וגני משחקים בשכונות ירושלים

פורסם בתאריך: 2.1.23 13:31

את השדרוג המדהים שעבר מתחם גן סאקר כמעט כולם כבר מכירים. מאז פתיחתו, לפני כשנה, פקדו אותו מאות אלפי ילדים ומשפחות, כשבחודשי הקיץ נהנו ממנו כ-40,000 איש מדי יום.

ממש בימים אלו, שוקדים כבר בעיריית ירושלים על המשך השדרוג והפיתוח של גן סאקר – הפעם לא באזור המתקנים ומגרשי הספורט, אלא במשטח הדשא ובמערכת ההשקיה. התוכניות ערוכות, העובדים מוכנים והעבודות כבר בעיצומן.

מדובר על מדשאות ומערכות השקיה שקיימות בגן מאז שנות ה-60 של המאה הקודמת, זמן מכובד למדי, ולכן הוחלט לחדש ולהחליף כדי להביא את  הפארק העירוני הגדול לרמה של מתחם מתקני המשחק והספורט, שהיא גבוה מאוד.

גן הצלם רחמים (צילום: ארנון בוסאני)

גן הצלם רחמים (צילום: ארנון בוסאני)

גן סאקר, כמעט מיותר לציין, הוא רק אחד מעשרות גנים שכבר עברו מהפכה של ממש בשנים האחרונות, כשבתוכניות העבודה ישנם עוד כ-40-30 פארקים וגני שעשועים שצפויים להשתדרג בכל אחת מהשנים הקרובות.

"תקציב שדרוג ופיתוח הפארקים הכפיל ושילש את עצמו בשנים האחרונות", אומר איציק נידם, סמנכ"ל וראש מינהל תפעול בעירייה. "התקציב, עמד בעבר על כ-30-25 מיליון שקל בשנה וכיום אנחנו מגיעים לכ-80 מיליון שקל בשנה לטובת שדרוג ופיתוח של פארקים וגנים קיימים".

גן יוניסי בגבעת המבתר (צילום: ארנון בוסאני)

גן יוניסי בגבעת המבתר (צילום: ארנון בוסאני)

את פיתוח הפארקים והגנים הציבוריים בירושלים אפשר לחלק לשניים – האחד, שדרוג של פארקים קיימים, כאשר בירושלים ישנם 900 גנים/פארקים בגודל קטן-בינוני, שעוברים שיפוץ ושדרוג על פי תוכנית מוסדרת בפריסה עירונית רחבה ככל הניתן.

החלק השני הוא הקמה של פארקים חדשים ממש, דוגמת פארק אלמליח בגוננים, בגן גבעת המבתר ובגנים נוספים אחרים ברחבי העיר. "אנחנו מאתרים שטח שלא היה בו שום דבר לפני כן, והופכים אותו לפנינה", מסביר נידם, ומציין כי "בגבעת המבתר מגיעים מידי יום עשרות ילדים לבילוי בפארק ונהנים ממתקני משחקים איכותיים, מדשאות, פינות ישיבה ושתילה מהממת שביצענו. זה באמת מקום שהפך לפנינה. הגן הפך למוקד משיכה גדולה של הקהילה, וההשקעה היתה גדולה".

* * *

ובחזרה לגן סאקר, במסגרת העבודות לשדרוג ופיתוח הגן, שהוא הפארק המרכזי והגדול ביותר בעיר שמשתרע על פני שטח של 100 דונם. הגן עבר במהלך השנה האחרונה מתיחת פנים משמעותית, כשפרט למדשאות ולמערכת ההשקיה (שלא ניתן היה להחליף בשל שנת השמיטה), טופל כל אלמנט – החל משדרוג שבילי הליכה קיימים, דרך הוספת שבילי ריצה ייעודים ועד לחידוש התאורה והתקנה מערכת כריזה ותוספת מצלמות להגברת הביטחון האישי.

אחד השדרוגים העתידים לבוא הוא הקפצתו של הגן למאה ה-21 עם הפעלת רשת אינטרנט אלחוטית. בנוסף, הגן התחדש ב-700 מטר של שביל אופניים שמתחבר בצידו האחד לתחנת הרכבת נבון והתחנה המרכזית ובצידו השני לתחנת הרכבת במלחה. זאת ועוד, בגן הוצבו פינות ישיבה, ריהוט רחוב וברזיות חדשות, נבנה מבנה שירותים נוסף בצדו הדרומי, והוקמה גינת כלבים גדולה והותקנו ברזיות לכלבים.

גן סאקר המחודש (צילום: ארנון בוסאני)

גן סאקר המחודש (צילום: ארנון בוסאני)

בגזרת הספורט, נבנה מתחם צפוני של מגרשי ספורט, הכולל רחבת TRX, כדורגל משולב, כדורסל וסקייטפארק. במסגרת השדרוג הוקם גם מתחם משחקים ייחודי על פני שטח של כ-3 דונם, בהם גם מתקן משולב ונגיש, המותאם לשימוש עבור ילדים עם מוגבלות ומכיל מגוון רחב של משחקים.

"בעבודות השדרוג של גן סאקר הושקעו עשרות מיליוני שקלים", אומר נידם ומציין כי "לאחר סיום עבודות החלפת הדשא, זה בהחלט יהיה מהגנים היפים והמשובחים במדינה".

 

 

גן סאקר, כאמור לא לבד. אחד הפארקים המוצלחים ביותר שהוקמו ממוקם בשכונת הקטמונים, וזהו פארק אלמליח המחודש – מהפארקים הגדולים והיפים שהוקמו בירושלים בשנים האחרונות. הפארק ממוקם בסמוך להיכל הפיס הארנה, כשהוא מתפרס על פני כ-45 דונם, והוקם לרווחת התושבים כחלק מעבודות התשתית של הרכבת הקלה. הפארק כולל בין היתר מדשאות רחבות ידיים, עצי חורש וארץ ישראליים, אזורי פנאי, מתקני משחק מתקדמים וייחודיים, הצללה, פינות ישיבה, ריהוט רחוב, שירותים ציבוריים, שבילי הליכה ואופניים ועוד. כמו כן, במסגרת הפרויקט בוצעו גם עבודות חידוש ושדרוג תשתיות וכן התקנת תאורה חדשה וריצוף דקורטיבי.

הלאה ברכיבה חסרת מעצורים אל 'גן הסוס' המיתולוגי, השוכן מול בית פרומין, מקום משכנה הראשון של הכנסת, בוצעו עבודות שיקום ופיתוח נופי, אשר כללו בין היתר: הסדרה של הרחבה העליונה, שתילת צמחייה, מדשאות מחודשות ובניית אזורי ישיבה לטובת מבקרי הגן. בנוסף, בוצעו במתחם עבודות הנגשה ותאורה וכן שודרג מתחם השירותים הציבוריים במקום.

גן סאקר המחודש (צילום: ארנון בוסאני)

גן סאקר המחודש (צילום: ארנון בוסאני)

זהו? לא! כמובן שזוהי שאלה רטורית, מכיוון שרק בחודש שעבר נחנך תוך חגיגת יום הולדת 50, גן המפלצת המחודש בקרית היובל. במסגרת השדרוג שעברה, הוסרו שכבות הצבע על ידי התזת חול, כולל העשרת קווי הצביעה המקוריים, הבטון שוקם וכן נוקו הברזל החשוף והמעקות. בנוסף, נשתלו מאות פרחים וצמחים בגן והותקנה תאורת לד, המאירה את ה-"מפלצת" ומדגישה את ייחודיותה, כפי שנעשה במיצבים ומקומות ייחודים בעיר. "חידשנו את הצבע, חיזקנו את המתקן, תאורה יפה – הפכה להיות בולטת בנוף", מספר נידם על מתיחת הפנים שעברה המפלצת. "המתקן נראה הרבה יותר טוב, מחוזק ובטיחותי, וביחד עם השתילה שיש באזור – זה נראה מהמם. אני חושב שכבר עתה ניתן לומר שתושבי קרית היובל והעיר כולה נהנים מהשדרוג של המפלצת".

גן נוסף שנחנך ממש באחרונה הוא גן צ'רלס קלור, שמחבר את שכונת רחביה עם עמק המצלבה. הגן שודרג הודות לתרומה גדולה ומשמעותית שגייסה הקן לירושלים מקרן צ'רלס קלור, וכיום הוא הפך לפינת חמד נעימה ומזמינה עבור כלל תושבי העיר. העבודות לשדרוג הגן, שמתחבר לריאה הירוקה הגדולה של ירושלים – גן סאקר, באמצעות מערכת שבילים חדשה, כללו הקמה של שבילים מונגשים, תאורה חדשה ופינות ישיבה הצופות אל הנוף המרהיב של עמק המצלבה והכנסת.

עוד גן אשר נחנך לאחרונה, הוא גינת "בית ברלין", הנמצאת בסמוך לשכונת משכנות האומה. בגינה, אשר משתרעת על פני שטח של דונם, הוקמה גינת כלבים מגודרת, הכוללת מתקנים ייעודיים לכלבים, ספסלים, אשפתונים, ברזיה ושילוט. גינת הכלבים מתווספת ל-28 גינות כלבים נוספות הפזורות ברחבי העיר, ועוד שלוש שנמצאות בשלב התכנון. גם בגינה זו, הוקם משטח דשא מוריק, לצד מתקני משחקים חדישים ומתקני כושר, לרווחת תושבי השכונה והמבקרים בה.

גן צרלס קלור (צילום: ארנון בוסאני, באדיבות הקרן לירושלים)

גן צרלס קלור (צילום: ארנון בוסאני, באדיבות הקרן לירושלים)

ועוד מאירועי החודש האחרון – חניכת גן יוניסי בגבעת המבתר, ששודרג ועבר מתיחת פנים רצינית ומשמעותית וגם החליף את שמו, על שם הפעילה החברתית שרית אפרת יוניסי ז"ל, שדחפה כמעט עד יום מותה לשדרוג שבוצע. גן המשחקים החדש, כולל 3 משטחי משחק: שטח לבוגרים, שטח לפעוטות ומתקני כושר, ובנוסף, הותקנו והוקמו בו מדשאות, הצללה, מצלמות, ריהוט גן ותאורה חדשה. במסגרת העבודות להקמת הגן, הוקם גם חניון חדש המשרת את באי הגן ובית הכנסת הצמוד.

גן נוסף אשר שודרג ונחנך בזמן האחרון, הוא גן הצלם רחמים ברמת שרת. שהוקם לפני 20 שנה וזכה לעדנה מחודשת. במסגרת הפרויקט לשדרוג הגן חודש הריהוט בגן, הוחלפו מתקני המשחק הקיימים במתקנים חדשים, הותקנו מצלמות אבטחה במעגל סגור, הותקנה רשת הצללה באזור המשחקים ושוקמה הצמחייה באזורי הגן. בסמוך לגן המשחקים ברמת שרת ניצבת אנדרטת זיכרון לזכרם של לוחמי האצ"ל שנהרגו בקרב על מלחה בזמן מלחמת השחרור, ומבליטה את הקשר העמוק של באי הגן ודיירי השכונה להיסטוריה ולמורשת הייחודית במקום, וכמו כן את הקשר לצלם הירושלמי הוותיק רחמים ישראלי ז"ל.

המפלצת (צילום: ארנון בוסאני)

המפלצת (צילום: ארנון בוסאני)

זוהי, כמובן, רק טעימה קטנה מהפיתוח של הפארקים והגנים בשנים האחרונות. אין שכונה בעיר שלא זכתה לשדרוג של לפחות אחד מגני השעשועים שהיו בה – בכל האזורים, לכל המגזרים ולכלל התושבים.

פארק אלמליח בגוננים (צילום: ארנון בוסאני)

פארק אלמליח בגוננים (צילום: ארנון בוסאני)

והתושבים הם פקטור חשוב ומשמעותי בשדרוג הגנים והפארקים. "לכל פארק או גן שאליו אנחנו נכנסים, מהגן השכונתי הקטן ועד לפארקים הגדולים, לתושבים ולמינהל הקהילתי יש אמירה מאוד משמעותית , איך ייראה המקום לאחר העבודות", מסביר נידם. "הם שותפים מלאים מהתכנון ועד לרמת בחירת המתקנים והצבע שלהם. התושבים והמינהלים יושבים בוועדות שלנו ומקבלים את ההחלטות ביחד עם אנשי המקצוע“.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. תושבת רוממה ירושלים

    קיבלנו אתמול את הלוח שנה שחילקה העירייה לתושבים בתיבות הדואר,מעוצבות לתפארת עם תמונות מרהיבות כשהכותרת היא ירושלים בתנופה.
    אנחנו משלמים ארנונה תבין וטקילין בלי שום הנחה,והתעניינתי לראות מה התחדש בירושלים.
    אחרי עיון מעמיק בלוח הגעתי למסקנה הכואבת ששכונת רוממה וסביבותיה-השכונה שלי פשוט לא חלק מירושלים.
    לא פארקים,לא שבילי אופניים,לא מבני תרבות וספורט,כלום.
    רק כבישים,אתרי בניה לרוב ובנייני יוקרה לעשירים.פקקים,רעש,זיהום אויר,וכן גם כביש מסוכן שחיים רבים נלקחו בו בתאונות.אבל את זה לא ידפיסו על הלוח היפה,רק את הרחובות המטופחים (בשכונות הלא חרדיות) והפוטוגניים שמצטלמים יפה.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר