העבודות בעמק הזיתים, מורדות ארנונה (צילום: שדולת ירושלים בת קיימא)
העבודות בעמק הזיתים, מורדות ארנונה (צילום: שדולת ירושלים בת קיימא)

"מחטף בחסות הקורונה": הירוקים נאבקים נגד כריתת כ-150 עצים עתיקים סמוך לארנונה

"המסכה על הפנים שלנו לא תסתום לנו את הפה": ארגוני ירוקים מגישים ערר נגד התוכנית לכרות 151 עצים עתיקים בעמק הזיתים, סמוך לשכונות ארנונה, ארמון הנציב וצור באהר, לטובת הקמת ספורטק ענק ומגרשי ספורט

פורסם בתאריך: 15.4.20 19:16

עדכון אחרון: 15.4.20 20:29

ארגוני הירוקים יוצאים במאבק נגד הכוונה לכרות 151 עצים עתיקים בעמק הזיתים, לטובת בניית מתחם ספורטק, שכולל מגרשי אימונים. "העירייה ניצלה את משבר הקורונה ואת חופשת הפסח, פרסמה בקשה לכריתת 151 עצים במסגרת פיתוח של שכונת 'מורדות ארנונה'", טוענים בשדולת ירושלים בת קיימא. "הבקשה פורסמה באופן שמונע מהציבור את הזכות הלגיטימית לערער: ימים בודדים לפני פסח, בעיצומו של בידוד". למעשה, ניתן לערער עד הערב, מוצאי חג שביעי של פסח.

"זה מחטף בחסות הקורונה", טוענים בשדולת ירושלים בת קיימא. "היום 150 עצים, מחר איזה מהלך העירייה תקדם תוך השתקת הציבור? זה לא רק עצים, זה בעיקר אמירה ברורה לעירייה: המסכה על הפנים שלנו לא תסתום לנו את הפה".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת 15"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


רשימת העצים המיועדים לכריתה (צילום: מתוך כתב הערר)

רשימת העצים המיועדים לכריתה (צילום: מתוך כתב הערר)



בין שאר העצים המיועדים לכריתה – 76 ברוש מצויף 27 אורן ירושלים, 1 זית אירופאי, 2 חרוב מצוי, 3 כליל החורש, 17 מייש דרומי, 22 שקד מצוי, 1 פיקוס התאנה, 2 תות שחור, 8 זית אירופאי.

בערר שעומדים להגיש ארגוני הירוקים, שאמור להיות מוגש עד הערב, 15.4, בחצות – מודגש כי עמק הזיתים הינו אתר טבע עירוני, "שכולל עצי זית עתיקים בני 500 שנה שבעבר היו בכל ירושלים וכעת נדירים בנוף המקומי. על שימורו של אתר זה מתנהל מאבק ציבורי אחר ששותפים לו אלפי תושבים תוך שיתוף פעולה יהודי-ערבי מרשים (חלק גדול מהם תושבי השכונות ארנונה, ארמון הנציב וצור באהר המוסקים את הזיתים) וארגונים סביבתיים רבים נוספים (ביניהם החברה להגנת הטבע והשדולה לירושלים בת-קיימא, גרינפיס, עמותת צלול ונאמני אילנות בכל הארץ). למאבק זה דף פייסבוק פעיל עם 3,500 עוקבים".

"עיריית ירושלים מתכוונת להקים בעמק הזיתים מגרשי אימונים לאגודות הספורט עם יציעים ל-1,000 צופים. המאבק הציבורי להצלת העמק נסוב סביב כוונה זו".

נעמי צור, יו"ר שדולת ירושלים בת-קיימא, מוסרת בצאת החג כי "המחטף שמאיים בכריתה מידית של 151 עצים מצער משתי סיבות. זהו ניצול ציני של ימי חג בתקופת הקורונה, שבימים כתיקונם כלל לא סופרים את הימים האלה בהליכי תכנון ובאישור תוכניות והיתרים. אבל יותר מזה, זה עומד בניגוד להבטחה שניתנה על ידי ראש העיר לארגוני שדולת ירושלים בת-קיימא, שיבחן בכובד ראש כל כריתה, ויעשה כל מאמץ לשמר את העצים הוותיקים של ירושלים, שהם נכס עתיר ערך לעיר, לנופיה ולבריאות הפיזית והנפשית של תושביה".

כפי שפורסם לראשונה ב"כל העיר" לפני כשלושה חודשים – מדובר בתוכנית להקמת מתחם ספורטק עירוני חדש בסמוך לארמון הנציב וארנונה, בשטח הממוקם באתר 'עמק הזיתים'. מתחם הספורט החדש, בדומה לספורטק בעמק הארזים, צפוי על פי התוכנית לכלול 2 מגרשי כדורגל, שלצד כל אחד יציע עם כ-400 מקומות ישיבה. המגרשים, כך על פי התוכנית, ישרתו את אגודות הספורט העירוניות ובעירייה מציינים כי הם יעמדו גם לרשות התושבים. לתוכנית מתנגדים החברה להגנת הטבע, שדולת ירושלים בת קיימא, המינהלים הקהילתיים של השכונות ותושבים.

"היער במורדות ארנונה הפך עם השנים למוקד חשוב לרווחת הפרט והקהילה", מצוין בערר, "והוא הריאה האקולוגית הירוקה והיחידה ממזרח לשכונת ארנונה. הוא משמש כאתר לבילוי משפחתי, לפעילויות של תנועות נוער, ניווט ספורטיבי, לפעילויות פנאי וספורט ולפעילויות קהילתיות. אלפי מטיילים נהנים מהאווירה המיוחדת שבו, ומיופיו הקסום של המקום – בייחוד בעידן הקורונה. מכיוון ששטח העבודות המתוכנן גדול מאוד, ייגרם נזק בלתי הפיך לריאה הירוקה הייחודית הזו, ותיגרם פגיעה קשה באיכות החיים של התושבים".

"משום מה החלו את העבודות בשטח ללא הוצאת היתרי כריתה ותוך פגיעה בעצים", נטען בערר, "חניקתם בעפר, חשש פגיעה בשורשים והעדר סימון של העצים לשימור".

עד כה חתמו על הערר מאות אנשים, שמבקשים מפקיד היערות שלא לאשר את כריתת העצים.



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

10 תגובות
  1. תושב

    עיריית ירושלים, אנחנו רוצים פארקים ועצים, לא עוד אבן ואספלט!!!!

  2. עמוס

    למעוניינים להצטרף להגשת הערר, זה הקישור לחתימה (כולל כל הטקסט של הערר).
    ניתן להצטרף עד היום 15.4 בשעה 22:00.

    הקישור לטופס החתימה נמצא בדף הפייסבוק של "נאמני אילנות בירושלים". לא ניתן לשלוח קישור ישיר כאן בתגובות.

  3. מיכאל

    נזכרתם?!
    לספורטק של עמק הארזים עקרו לא פחות מכ350 עצים כולל כ200 עצי פרי היסטוריים (שקדים ואפרסמון), וכל הגופים הירוקים הרשמיים נאלמו דום! (למעט התנגדות של תושבים פרטיים וחברת מועצה) החברה ל"הגנת" הטבע לא רק שלא התנגדה אלא אף נתנה את אישורה ועידודה להשחתת פנית הטע המיוחדת לטובת השגעונות של ניר ברקת להקמת ספורטק מלפצתי שמשרתת כמה קבוצות ספורט על חשבון הראיה הירוקה!

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני חושבת שהילדים צרכים לשעון את אויר של אביב ולראות את הפרחה

  5. שוב אנו מטפלים בתסמינים ולא בגורם להופעתם

    חברים וחברות יקרים, לאחר שנים רבות של מעורבות בנושא בארץ ובעולם, בצער רב מתקבלת המסקנה שאנו שבים ומטפלים בסימפטום, ולא בסיבה – שהיא קודש הקודשים של החברה הישראלית המובילה בשיעור הילודה של המדינות המפותחות. קשה וכואב להשלים עם העובדה הכל כך חד משמעית שהדבר הכי בריא ונכון לסביבה שאנו בתור פעילים ירוקים יכולים לעשות (בעיקר בעבור ארץ כל כך קטנה וכל כך צפופה כמו שלנו) הוא לא להביא ילד לעולם, ולמי שממש קשה – לא יותר מילד אחד. עם זאת, זה לא אומר שעלינו לשבת בחיבוק ידיים ולהשלים עם ההרס. ישר כח ובהצלחה!

  6. בן

    ניסינו להכנס לקישור לחתום על הערר לא ניתן להתחבר מישהו בבקשה איך מצטרפים לחתימות?

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר