פרופ' זאב רוטשטיין (צילום: תומר אפלבאום)
פרופ' זאב רוטשטיין (צילום: תומר אפלבאום)

פרופ' רוטשטיין ל"כל העיר": "קצב ההדבקה בירושלים זה קטסטרופה – התאבדות של העיר"

ירידה בתחלואה בירושלים? מנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין מבהיר בשיחה עם "כל העיר" כי "אנחנו בין הערים הגרועות בארץ", ולא חוסך ביקורת על הטיפול של הממשלה במשבר: "בריטניה גמרה את הקורונה, הרבה מדינות השאירו אותנו מאחור"

פורסם בתאריך: 6.8.20 08:13

"קצב ההדבקה בירושלים זה קטסטרופה – התאבדות של העיר", כך אומר בחריפות מנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין בשיחה עם "כל העיר". "קצב הדבקה של 1.53, זה כל חולה מדביק 1.5 אנשים – בשורות לא טובות, אנחנו בין הערים הגרועות בארץ, כרגע הנתונים לא מחמיאים לנו. לפי הנתון הארצי קצב ההדבקה הוא 0.8, ואנחנו בירושלים חייבים לרדת לקצב הדבקה של 0.5".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת6"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


קצב ההדבקה של המאומתים בירושלים אמנם במגמת ירידה, בעיקר בשל שורת מהלכים שנקטה עיריית ירושלים במוקדי ההדבקה בעיר, שהינם הריכוזים החרדיים – בשבוע שעבר הקצב עמד על 1.83 וכעת נרשם קצב תחלואה של 1.53, אך עבור פרופ' רוטשטיין מדובר עדיין בנתון מבהיל. כזה שעלול להוביל, לדבריו – לקטסטרופה בירושלים.

"יש בירושלים אוכלוסיות שנמנעות לבצע בדיקות", אומר פרופ' רוטשטיין בחשש גדול, "כמה פלגים חרדיים, אבל זה רק חלק. לדוגמא, נשים חרדיות שבאות ללדת לא מספרות לנו על ההיסטוריה שלהן. להערכתי, זה מסוכן, זה עלול לפגוע בצוות, ביולדת ובאנשים שבאים אחר כך לבקר אותה בביתה. ההקפדה לבצע בדיקות קורונה", מדגיש מנכ"ל הדסה, "היא חשובה לבריאות כלל המשפחה. מעבר לכך, צריכה להיות ערבות הדדית. אנחנו צריכים להות ערבים זה זה, לגלות מוקדם את הקורונה, ולא להדביק באי-ידיעה. יש כאלה שמדביקים בקורונה מבלי לדעת שהם חולים בקורונה כי אין להם תסמינים. ואם הם באים במגע עם אנשים עם מחלות רקע, זה עלול להיגמר בהנשמות, בטיפולים מורכבים ואפילו במוות".

נכון להיום במחלקת הקורונה בהדסה ישנם 96 חולים המאושפזים באורח בינוני וקשה, ולמעלה מ-20 מונשמים. לדברי פרופ' רוטשטיין, את הירידה בתחלואה ברמה הארצית אנו נרגיש רק בחודש ספטמבר. "יש פער טבעי בין שיעור ההדבקה לבין ההופעה של חולי הקורונה בחדר המיון", מסביר פרופ' רוטשטיין. "מה שיורד היום אנחנו נראה את זה רק בעוד שלושה שבועות. אבל בירושלים, אם אנחנו בקצב הדבקה של 1.5 זה לא טוב. מקדם ההדבקה צריך להיות פחות מ-1. מעבר לכך, לא נבדקים מספיק אנשים, יכול להיות שמקדם ההדבקה האמיתי הוא יותר גרוע".

אתמול, רביעי בבוקר, שוחח פרופ' רוטשטיין עם פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו – בשיחה הציג מנכ"ל הדסה את התנגדותו לאפשרות כי יוטל סגר רפואי. "אני בטוח שלא צריך לעשות סגר רפואי, אבל יש לחצים כאלה ואחרים לסגר. הסקטור הרפואי אומר שלפי התחזיות אנחנו יורדים בשעורי התחלואה הארציים. אפשר לתת לתחלואה להמשיך ולרדת. מעבר לכך, הסגר שאנחנו מבצעים בישראל הוא אכזרי, על זה יש קונצנזוס בקרב הצוות הרפואי", מדגיש פרופ' רוטשטיין, ומסביר את חוסר היעילות בהטלת סגר – "אחנו סוגרים בבתים חולים עם אנשים בריאים, והתוצאה היא שאחרי הסגר יוצאים יותר חולים. זה לא יעיל רפואית כמו שזה נעשה בארץ. כדי לעשות סגר אמיתי צריך לבודד את המדבקים מהאוכלוסיה, ולבודד אותם בצורה מוחלטת".

הבוקר, חמישי, נראה כי ההמלצות להסרת הגבלות הקורונה בסופי שבוע יתקבלו. "גם סגר בסופי שבוע זה לא צעד יעיל", אומר פרופ' רוטשטיין, "לא נרוויח מזה ירידה בשיעורי ההדבקה ורק יהיה אי שביעות רצון בציבור, שרק רוצה לשאוף קצת אוויר. יש כאלה שהולכים לפארק או לבלות ויש כאלה שרוצים ללכת לבית הכנסת. אנשים רוצים לחיות, אז אנחנו נאסור על זה? זה צעד קיצוני שאין לו יעילות ועלול אף לגרום לאי שביעות רצון הולכת וגוברת".

פרופ' רוטשטיין ידוע כמי שלא חוסך את הביקורת שלו על מדיניות הממשלה, ולדבריו מדינות בעולם שבהן התרחשו התפרצויות קורונה קשות, יצאו מהמשבר ונכון לעכשיו משאירות אבק לישראל. "אנחנו צריכים להשוות את עצמנו לשאר המדינות – בריטניה גמרה את הקורונה, הרבה מדינות השאירו אותנו מאחור", אומר פרופ' רוטשטיין. "הבעיה המרכזית שלנו היום היא כלכלית – עצמאיים שאיבדו את העסק, מסגרות שלמות שסגורות, תעופה שאיננה. אנחנו בצרות אמיתיות כתוצאה מהטיפול שלנו במחלה".

"מישהו מנסה לזרוק על בתי החולים את התירוץ להטיל סגר", מציין פרופ' רוטשטיין בשיחה וטוען כי משרד האוצר גורם לבתי החולים לפקק תקציבי, דווקא בשעת חירום של משבר הקורונה. "אנחנו מסוגלים להימתח ולתת שירותי רפואה", הוא מבהיר, "אנחנו לא הגורם שבגללנו צריך לעשות סגר. מי שמלחיץ אותנו הכי הרבה זה מערך האוצר, שגורם לנו לגרעונות קשים, לחוסר יכולת להעסיק אחים ואחיות ולחוסר יכולת לקנות תרופות ואמצעים. אם ישוחררו התקציבים תהיה לנו ודאות בבתי החולים".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. אסתר בלומברג

    פרו׳ רוטטשטיין,
    אתה מתאר מצב קטסטרופלי בירושלים,
    אבל אתה אוומר מה לא טוב,,
    אבל כמו גמזו אתם לא מציעים שום פתרון מעשי!!
    שום פתרון קונקרטי למנוע תחלואה.
    קל מאד לקטר על הממשלה ועל האוצר וכו..
    אבל יש צורך לנקוט בצעדים ממשיים,
    במקום זה אתם רק פותחים ופותחים,,את זה אפשר
    להשאיר לשאשה ביטון שמוקפת בלוביסטים ויחצנים ובריאות
    הצבור לא מעניינת אותה.

  2. אנה

    פרופסור רוטשטיין, לדעתי ולדעת רבים מהעיר סבורים כי רוב ההדבקות בעיר, באות בעיקר מהציבור החרדי וישנם פה ושם חילונים שמזלזלים בקורונה, ולא עוטים מסכות. הציבור החרדי, אלוהים ישמור, הוא מקור הבעיה. שיגידו מה שיגידו, אבל זה נכון. הרבנים שלהם מקור הבעיה ובכלל.

  3. מלי

    הבעיה שהממשלה פוחדת מהפוליטיקאים החרדים. הבעיה היא כמעט רק בריכוזים החרדיים בארץ.
    בבני ברק אחד מתוך 25 איש היה חולה מאומת בקורונה.
    נתון מטורף שכולם מתעלמים ממנו בכוונה.

  4. ג'פרי

    הבעיה העיקרית היא שאין פיקוח רציני יש מלא מובטלים בחל"ת שאפשר לגייס אותם להיות פקחי קורונה שיבצעו או אפילו יחד עם בדיקת הרב קו לעיתים קרובות [כמו ברכבת הקלה ששם הפקחים גם לפעמים עומדים שהנוסעים יעטו מסכה על הפה והאף] ויעמדו חזק שהנוסעים באוטובוס כולם יעטו מסכה על הפה והאף ולקנוס כשצריך [כמובן לאלו שמתעקשים בכל מקרה לא לעטות מסכה] וכל בבתי חולים צריך הרבה יותר להקפיד ממה שמקפידים שלא לדבר שמוכרים בחנויות מזלזלים בעטיית מסכה

  5. תולון

    אנה את מברית המעוצו.ת?
    תחזרי לשם אין שם קורונה. ויש שם רק קצת יהודים.
    מקום הרבה יותר טוב ממדינת ישראל.
    בי

  6. נחו

    פרופ רוטשטיין כל מילה שלו סלע , ובירושלים זו באמת בעיה של החרדים שהן גם מנשקים מזוזות ככה שהם ממש מכנסים את הקורונה לפה , אני אזרח שומר חוק וגם מרחק ומחרדים פי שתיים ,

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר