קריית היובל
קריית היובל

מתווה ליאון להקמת מבני חינוך לחרדים בקרית היובל – ביקורת חריפה מצד התעוררות

המאבק הפוליטי החדש בעירייה: המתווה החדש שהציג ראש העיר ליאון, לפיו יוקמו מבני חינוך חדשים למגזר החרדי בקרית היובל, במקביל לביטול מעונות לסטודנטים ומכינה קדם צבאית במתחם ורבורג, מעורר ביקורת חריפה מצד האופוזיציה

פורסם בתאריך: 1.9.20 19:13

מתווה השכונות החדש של ראש העיר משה ליאון נחשף אמש – במקום מעונות לסטודנטים ומכינה קדם צבאית בקרית היובל, העירייה תקים במתחם ורבורג היכל תרבות וגן משחקים. עוד בתוכנית, הקמת בית ספר חרדי לבנות בבשטח שבין קרית היובל לבית וגן, בית כנסת ובינוי קבע של גני ילדים למגזר החרדי.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת8"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


חברי סיעת התעוררות שבאופוזיציה, בראשות עופר ברקוביץ, תוקפים את המתווה וטוענים כי מדובר בתוכנית שלא מיטיבה עם התושבים החילונים: "ליאון פורע את הצ'ק לעסקנים החרדים שהמליכו אותו", מוסרים בהתעוררות, "על חשבון הציבור הממלכתי והדתי בירושלים. באישון לילה, ערב פתיחת שנת הלימודים, משה ליאון חושף את התוכנית שלו לשינוי בלתי הפיך של פני העיר. בקרית היובל הוא דורס את הייעוד של מתחם ורבורג ובכך הורס את התכנית היחידה לצמיחת הקהילה הציונית במקום. מצד שני, הוא מוסיף עשרות כיתות לימוד עבור האוכלוסיה החרדית בלב השכונה. את רמות ליאון פשוט מוחק ממפת השכונות הציוניות של ירושלים, עם 5 בתי ספר ו-8 גנים חדשים לחרדים בלבד. התעוררות תומכת במתן מענה לכלל הציבורים בירושלים, תוך שמירה על צביון השכונות, תוך הגעה להסכמות רחבות, תוך מענה לצרכים השונים. אבל הבחור מגבעתיים פשוט מוכר את ירושלים. התוכנית של ליאון לא מציגה שום תקווה לציבור הממלכתי, הציוני והדתי בעיר. אנחנו נילחם יחד עם התושבים מכלל המגזרים נגד הפגיעה הזו בירושלים".


עופר ברקוביץ (צילום: ארנון בוסאני)

עופר ברקוביץ (צילום: ארנון בוסאני)


כפי שפורסם לא אחת ב"כל העיר", אחרי עשור של מאבק, בחודש יולי 2017 אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה את התוכנית להקמת מבני תרבות לציבור החילוני במתחם ורבורג בקרית היובל. מאז חברי המועצה החרדים בעירייה פועלים לביטול התוכנית.

התוכנית החדשה, אותה יזם ראש העיר משה ליאון בשיתוף עם סגני ראש העיר חגית משה (הבית היהודי) וישראל קלרמן (דגל התורה), זוכה גם לתמיכתם של חברי הקואליציה החילוניים לורה ורטון ויוסי חביליו. בעירייה מציינים כי תוכנית זו צפויה להביא מחד לפתרון מצוקת מבני החינוך למגזר החרדי בשכונות המעורבות, אך מאידך לעורר את התנגדותם של התושבים החילוניים. מטרת התוכנית העיקרית היא בניית מבני ציבור כמו בתי ספר, בתי כנסת וגני ילדים לתושבי המגזר החרדי בשכונות קרית היובל ורמות, זאת בעוד בעירייה נמנעו עד היום להצהיר על שינויים בסדרי העדיפויות בשכונות. זמן השלמת התוכנית, כך על פי צפי ראשוני, יהיה בטווח המיידי של 5-3 שנים.


ראש העיר משה ליאון (צילום: דוברות עיריית ירושלים)

ראש העיר משה ליאון (צילום: דוברות עיריית ירושלים)


עיקרי "מתווה השכונות" ותוכנית הבינוי החדשה:

בקרית היובל -, העירייה תבטל את התכנית להקמת מעונות סטודנטים ומכינה קדם צבאית, ותקים במקום זאת היכל תרבות ואודיטוריום לצד פארק ציבורי.

הגנים הקיימים ברחוב קלנר ייהרסו, ותבוצע חלוקה והעמדה מחדש של הקרקע באופן הבא: כ-6 כיתות גן יוקמו בתוך ומחוץ למבנים ואשכול 3 מעונות יום כשהחרדים יקבלו 3 מעונות ו-3 כיתות גן, אשר 3 המבנים הנוספים ימסרו על פי הצורך.

ברחוב שמורק יבנה בית כנסת עבור הקהילה הצרפתית ושאר השטח יהפוך ירוק.

בוואדי היובל יוקם בית ספר יסודי חרדי לבנות עם 24 עד 32 כיתות.

גני הילדים בדירות פרטיות ברחוב ברזיל יועתקו למבנה שיוקם באלין, וגני הילדים ברחוב בורוכוב ושמריהו לוין יעברו לכיתות בעמלנו.

בשכונת הקאנטרי (שכונת השוטרים)  – ייבנו 4 גני ילדים עבור מגזר כללי, בית כנסת, ו-4 כיתות לגני ילדים מהמגזר החרדי.


ישראל קלרמן (צילום: שלומי כהן)

ישראל קלרמן (צילום: שלומי כהן)


כאמור, חברי הקואליציה החילוניים יוסי חביליו (מצילים את ירושלים) ולורה ורטון (מרצ), אשר היו שותפים לקידום המתווה, מברכים: "בשנתיים האחרונות נאבקנו, לשמור על המתחם ולמנוע הקמה של מוסדות חרדיים בו. מתחם ורבורג הפך לסמל המאבק ואנחנו מאמינים שההישג הזה יתרום להשארת הציבור החילוני בשכונה ולשמירה על צביונה. להישג יש מחיר, והוא בניית בית ספר לחרדים בגבול קרית היובל-בית וגן. אני חושב שהפשרה שהושגה טובה, שכן היא מאפשרת לנו לשמור על מגרש ורבורג הנמצא בלב השכונה לציבור שגר בה".


יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)

עו"ד יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)


ורטון מוסיפה ומוסרת כי "הקמת היכל תרבות לקהילה הפלורליסטית בקרית היובל במגרש ורבורג, בלב השכונה, היא אמירה חשובה. יותר מעשור מתנהל מאבק במקום ועכשיו יש הכרעה לטובת הציבור החופשי שחי סביבו. המתקפה של התעוררות היא פתטית, אחרי עשור של הבטחות שווא יחד עם ברקת ,בהן עופר ברקוביץ כסגנו ישב כנציג העירייה בוועדה המחוזית ולא הזיז אבן בקרית היובל. אנחנו פועלים ונמשיך לפעול לטובת תושבי קרית היובל. ברור שלא נוכל להשיג כל מה שנרצה, אבל לדעתי ההישג בוורבורג הוא התחלה של הכרה שלציבור החילוני והפלורליסטי יש דרישות וצרכים. תושבי קרית היובל הם דוגמה למופת לכל העיר, ונמשיך לעזור לגופים כמו פאב המפלצת, התיאטרון הקהילתי וגופים נוספים שמחזקים את הקהילה".


לורה ורטון (צילום: מולי גולדברג)

לורה ורטון (צילום: מולי גולדברג)


ראש העיר משה ליאון, מסר לגבי התחלת הבינוי: "אין ספק שיש לנו פה עוד עבודה רבה מאוד. זה היה התכנון, ומרגע זה אנחנו צריכים לצאת לביצוע, אבל אנחנו ערוכים גם מבחינה תקציבית ונלחץ שזה יתקיים כמה שיותר מהר".

סגן ראש העיר מחזיק תיק משאבי חינוך ישראל קלרמן מוסיף: "על הנושא הזה הלכנו לבחירות. אם בקדנציות הקודמות אמרו שיש שכונות שאין אליהם כניסה, ראש העיר אומר את זה עכשיו בצורה מאוד ברורה ש'זה לצד זה ולא על חשבון זה', ואנחנו באמת מבינים שכל אחד צריך לקבל את המענה בשכונה שלו, ליד ביתו ולא יכולים לשלוח אותו. אנחנו דרשנו את זה ויש לנו קואליציה רחבה, וצריך לעשות הכל בהסכמה מלאה. לכן זה לקח קצת זמן אבל ברוך השם שהגענו לרגע הזה".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. העיר תהיה חרדית ברובה...

    תוך כ 10 שנים.ראש העיר יכול לקשקש שהעיר לכולם,במציאות העיר תהיה חרדית+ כיפות סרוגות שבשנים האחרונות הופכים להיות דומים יותר לחרדים.מיעוט חילוני שישאר כאן או כי לא יכל לברוח מהעיר בגלל סיבות כלכליות,או מובלעות קטנות של שכונות יוקרה שחילונים יגורו שם.
    הבעיה של העיר הזו התחילה עוד לפני ראש העיר הנוכחי,כל ראש עיר חבט בעיר הזו,ומצא בה מקפצה לשאיפות פרטיות שלו.
    העיר הזו מבוזבזת,עיר עם פוטנציאל ענק,תיירותי מסחרי,ומגורים,יפה,מיוחדת,עיר עבר הסטורי דתי חשוב.הופכת למקום שקשה לגור בו.
    על ראש העיר הנוכחי אין הרבה מה לצפות עוד אחד שעובר בעיר,יהרוס עוד קצת את מה שנשאר להרוס מהעיר הזו.
    מספיק היה לשמוע את הגאווה שלהם מפרוייקט המדרחובים,בשביל הבין את גודל הבעיה של העיר הזו,(ממתי חסימת כבישים לאורך חודשים ארוכים נקרא מדרחוב? פשוט מגוחך,מתעסקים בשטויות).
    אז אולי עדיף שהעיר הזו תהיה חרדית וזה בסדר גמור!,אבל מספיק עם העמדת הפנים שדואגים לכולם.שיקבעו שעיר הבירה היא חרדית כמו בני ברק.
    ,עם משרדי ממשלה שמפרנסים את העיר מהארנונה שישלמו לקופת העיר,עם משרדים.
    אבל לפחות שאז יפסיקו לתקצב את העיר באופן מיוחד מכספי קופת האוצר שזה כסף ציבורי,שהעיר תדאג לעצמה.חבל על כספי הציבור.

  2. דוקיום

    צריך לתת צאנס לתוכנית ולא לפסול.אולי בית ספר לקולנוע וסימנטק יעזרו למאזן

  3. חופש לעם

    ורבורג היה צריך לשמש למגזר הדתי לכל מה שקשור לשירותי דת.לעומת רחוב טהון והנטקה שהולכים לשמש את הציבור החילוני עם סינמטק וחנויות ומרכזי קניות ותרבות.

  4. מתן

    למה קריית יובל צריכה עוד היכל תרבות? הרי יש את אולם מלחה בשטרן. זה תרגיל מסריח של ליאון להתקפל בפני החרדים מבלי שזה ייראה כך- יש לי הרגשה שבסוף ההיכל הזה ישמש להרצאות רבנים ואירועי דת ותו לא

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר