חניון בית מזיא (צילום: גוגל מפות)
חניון בית מזיא (צילום: גוגל מפות)

הפסד של 50 מיליון שקל? העירייה אישרה מחדש עסקה שנויה במחלוקת

מאז 2019 עומדת תלויה עסקה למכירת שטח חניון בית מזי"א. לטענת המתנגדים, בהם סגן ראש העיר חביליו ויו"ר האופוזיציה ברקוביץ, מדובר על עסקה לא כלכלית בעליל. מנגד, בעירייה אומרים: "הטענות ומעוותות. סכום העסקה - 27 מיליון שקל - משקף את שווי הקרקע המיועדות להשכרה"

פורסם בתאריך: 3.12.21 07:47

מכרז משנת 2018 מסעיר בימים אלה את עיריית ירושלים. מדובר על עסקת מכר לקרקעות עירוניות שאושרה ביום חמישי האחרון (25.11) בישיבת מועצת העירייה, שהיתה מאוד טעונה.

העסקה שבמחלוקת היא למכירת שטח שעליו שוכן כיום חניון בית מזיא תמורת סכום של כ-27 מיליון שקלים, כשעל השטח אמור לקום מיזם לדיור בר השגה. הטענות של המתנגדים לעסקה הן שהיא טומנת בחובה הנחה של עשרות מיליוני שקלים שמקבל היזם מהעירייה.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


יצוין כי הזוכה במכרז, שיצא כאמור בשנת 2018, בשלהי כהונותו של ראש העיר הקודם ניר ברקת, היא חברת אביסרור משה ובניו. בשנים האחרונות אישור העסקה עוכב לא אחת, וחברת אביסרור אף פנתה לערכות משפטיות שיאשרו את זכייתה במכרז, אולם בית המשפט המחוזי דחה את העתירה ואילו בית המשפט העליון קבע כי על ועדת המכרזים העירונית לאשר את המכרז, אך גם נאמר בפסק הדין כי האחריות הסופיות לאישור העסקה היא בידי מועצת עיריית ירושלים ושר/ת הפנים.

המחלוקת על העסקה נובעת ממספר מישורים, שעיקרם הוא הסכום הנמוך שבו נמכרת הקרקע. לטענת המתנגדים – בראשם עומדים סגן ראש העיר יוסי חביליו (מצילים את ירושלים) ויו'ר האופוזיציה העירונית עופר ברקוביץ (התעוררות) העירייה למעשה מסבסדת בסכום של כ-50 מיליון שקל מיזם להשכרת 40 דירות קטנות במרכז העיר לטווח זמן של 20 שנה, 32 יחידות דיור בשכירות חופשית, חניון ציבורי שיופעל על ידי היזם במחיר מפוקח ושטח לשימוש ציבורי. עסקה זו, כך על פי המתנגדים, אינה משתלמת לעירייה וטומנת בחובה הפסד כספי של עשרות מיליוני שקלים, בשל שווי המגרש.


כיכר ספרא - ללא קרדיט - נועם שרפלר צילם

כיכר ספרא


כאמור, המכרז על השטח יצא בשנת 2018. מדובר על קרקע בשטח של 1.6 דונם בפינת הרחובות עליאש ומסילת ישרים שעליו, כאמור, יבנו 72 יחידות דיור, 1,260 שטחי מסחר, 2,810 שטחי תעסוקה וחניון עם 267 מקומות חניה. במכרז נקבע כי 40 מהדירות שייבנו יוצאו להשכרה ל-20 שנה בהנחה של 20 אחוז משווי השוק, כשבסיום 20 שנות השכרה היזם יוכל למכור את הדירות בשוק החופשי. עוד נקבע במכרז כי הזוכה יחויב להעמיד לרשות העירייה שטח בנוי של 735 מ'ר למטרות ציבוריות.

"מדובר בעסקה כלכלית גרועה", אומר ברקוביץ ל"כל העיר", "שצריך לחקור מה המניעים לאשר אותה אחרי שועדת המכרזים פסלה אותה. גם מי שתומך בדיור להשכרה, מבין שלהפסיד 43 מיליון שקל, זה לא הגיוני. היה ניתן לקדם את העסקה במודל אחר – B.O.T (בנה-הפעל-העבר) והנכס האסטרטגי היה נשאר בידי העירייה".


עופר ברקוביץ מוקטן (צילום: רפי קוץ)

עופר ברקוביץ (צילום: רפי קוץ)


עוד לפני הדיון הסוער במועצת העירייה ביום חמישי, שלח סגן ראש העיר חביליו, אשר מתנגד כאמור לעסקה, מכתב לכלל חברי המועצה ולראש העיר שבו הוא מפציר בהם שלא לאשר את העסקה, תוך שהוא מסביר עד כמה, לדעתו, התמורה נמוכה שלא לומר מגוחכת.

לטענת חביליו, ההנחה שנותנת העירייה ליזם גדולה הרבה יותר מההנחה הממשלתית בתוכנית ‘מחיר מטרה'. עוד טוען חביליו – חוות דעת שמאית של השמאי רוני אפיק קבעה כי מחיר הקרקע בשוק מחופשי מגיע ל-78.6 מיליון שקל – הפסד של כאמור 50 מיליון שקל לקופת העירייה, שלא משופעת ביותר מדי מזומנים.

בחישוב פשוט שערך חביליו במכתב ששיגר לחברי המועצה הוא מראה עד כמה מגוחך הסבסוד שמציעה העירייה: “ההטבה המרכזית במכרז היא ש-40 דירות קטנות של עד 45 מטר תושכרנה ל-20 שנה ב-20 אחוז פחות ממחיר השוק', כתב חביליו לחבריו במועצת העירייה. “זה בערך 850 שקל לדירה לחודש, ובחישוב כולל לכל הדירות ולכל התקופה – 8 מיליון שקל. כלומר, העירייה קונה ב-51 מיליון שקל במזומן הטבה של 8 מיליון שקל, שנפרסת על 20 שנה'.

“איזה פראייר יסכים לעסקה כזאת?', תהה חביליו והשיב בהמשך, “עיריית ירושלים'.


יוסי חביליו (צילום: מצילים את ירושלים)

יוסי חביליו (צילום: מצילים את ירושלים)


מנגד, גורמים בכירים בעירייה דוחים את הטענות ומדגישים בשיחות עם "כל העיר" כי "בניגוד לנטען, הקרקע הזו לא שווה 80-70 מיליון שקל בייעוד הנוכחי שלה, שהוא השכרה למגורים, וכך גם פסק בית המשפט העליון. חשוב להדגיש את זה שוב ושוב – בית המשפט העליון נתן אישור של מינהל תקין, הוא רק ביקש ממועצת העיר לאשר את ייעוד השטח לדיור להשכרה, מה שלא נעשה בהתחלה".

אותם גורמים מסבירים גם מדוע לא כדאי לשנות את ייעוד הקרקע ואת תנאי המכרז: "אם הייעוד ישתנה מהשכרה למכירה – מה שיקרה הוא אחד משניים, או דירות רפאים או השתלטות של חרדים".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "סוגיית מכרז בית מזיא גובשה על ידי ראש העיר והמנכ״ל הקודמים. במסגרת הליכים משפטיים קבע בית המשפט העליון כי חברת אביסרור זכתה במכרז".

עוד מדגישים בעיריית ירושלים: "הטענות שגויות ומעוותות. סכום העסקה – 27 מיליון שקל – משקף את שווי הקרקע המיועדת לדיור להשכרה, על פי חוות דעת השמאי מטעם העירייה,שאושרה בבית המשפט העליון. בהתאם לתנאי המכרז יוקמו דירות קטנות בשכירות מופחתת למשך 20 שנים, בניית 735 מ"ר שטחי ציבור לטובת העירייה, הקמת ותחזוקת הבנין וחניה ציבורית למשך 20 שנים. מכירת הנכס לדיור למכירה (ללא עסקת שכירות) מוערכת בסך 78 מליון שקל. זוהי הנה עסקה אחרת, שאינה מקדמת מגורים מוזלים לצעירים במרכז העיר.

"מועצת העיר בישיבתה האחרונה בחנה לעומק את טובת תושבי העיר, שהיא היחידה שעומדת לנגד עיניה, והחליטה לסיים את הליכי המכרז בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון. בדרך זו מקדמת העירייה את אינטרס התושבים בעיר בדגש על פתרונות דיור מוזלים לצעירים וסטודנטים במרכז העיר. בכך הסתיים תהליך ארוך ומתמשך, שנועד לקדם פתרונות דיור לטובת תושבי העיר".


העסקה שחלמתם עליה מחכה כאן. היכנסו לזירת הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. בושה של אתר

    חשוכים נמאסתם !!!
    איך אנשים שקוראים לעצמם ליברלים ופלורליסטים
    יכולים להגיד על אדם בשוק החופשי שרוכש לעצמו דירה בכסף מלא " השתלטות רק כי הוא חרדי….

  2. יורם

    רבותי , תחשבו ותנתחו מי הם חברי מועצת העיר ובני תלוי ראש העיר לאון שאין לו חברי סיעה .!!!!

  3. ירושלמית ללא פטור מארנונה

    בלי קשר לזהות הקונים- אני זסמוכה ובטוחה שהמתנגדים מריחים עיסקה מסריחה ומושחתת על חשבון משלם המיסים. עו'ד יוסי חביליו בעל שכל חריף ועופר ברקוביץ עינייני וישר כסרגל,מה שלא ניתן לומר על הבובה על חוט ליאון וגרוע מכך על מוליכי החוט שהציבור הכללי מעניין אותם כקליפת השום.בעיניהם אנחנו פראיירים עם ארנק תפוח

  4. נעמה לוי

    ברור לכולם מי יועדף בתור דייר בשכירות מופחתת מאד,באזור הזה.ברור לכולם שאלו לא יהיו סטודנטים חילונים.אם ליאון רוצה לתת יד להישתלטות הדתית של העיר,הוא יאלץ בסופו של דבר לפשוט את הרגל לעיריית ירושלים.משום שלא ישארו פה חילונים שיממנו את השערוריות שהוא מייצר פההדבר היחידי שיאמר לזכותו הוא שהעיר נקייה.אבל כשלא יהיו יותר חילונים ,העיר שגם תתכסהנבצלחותמפלסטיק,תהייה מטונפת לגמרי ובלי כספי ארנונה.בהצלחה ללאון

  5. נעמה לוי

    ברור שאין ללירון תמיכה במוצרים עצה משום שממילא הוא רוצה להיות שליט יחיד,והולך לו לא רע

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר