ח"כ יוליה מלינובסקי (מימין עם כיוון השעון), לוח מודעות שהשוחת בגוננים, תמונת ניצולת השואה פני פרנס שהשוחתה (צילומים: פלאש 90, מתוך פייסבוק, לי הי שולוב)
ח"כ יוליה מלינובסקי (מימין עם כיוון השעון), לוח מודעות שהשוחת בגוננים, תמונת ניצולת השואה פני פרנס שהשוחתה (צילומים: פלאש 90, מתוך פייסבוק, לי הי שולוב)

ח"כ מלינובסקי ל"כל העיר": "אנחנו לא רוצים שירושלים תהיה אפגניסטן, אז חייבים חקיקה מחמירה"

הצעת החוק למניעת תופעת השחתת דמויות נשים משילוט ציבורי תעלה בקרוב להצבעה במליאת הכנסת, ומגישת ההצעה - ח"כ יוליה מלינובסקי - מסבירה מדוע החוק נחוץ וטוענת כי "עיריית ירושלים יכולה לעשות יותר"

פורסם בתאריך: 18.2.22 07:52

בימים אלה ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) ממתינה להעלאה במליאה של הצעת החוק שלה כנגד השחתת דמויות נשים משילוט ציבורי, ובינתיים היא מבהירה מדוע ההדרה הזו עלולה להגיע הרבה יותר רחוק משילוט."תשמע, מה זה שילוט, תחשוב רגע, זה יגיע עד פרנסה של נשים", מנתחת ח"כ מלינובסקי השבוע בשיחה עם"כל העיר","הרי המפרסמים משקיעים כסף, ומיד משחיתים להם את אמצעי הפרסום. ומפרסם מבין שיהרסו לו את השלט בירושלים ובעוד כמה ערים במדינה. הוא מבין שהוא יפסיד כסף אם יבחר באישה לקמפיין שלו, אם יצלם אישה לפרסומת שלו. הרי העלויות של הנזק הן עליו, הוא קונה שלטי פרסום מעיריית ירושלים ומגופים נוספים, והוא מבין שאם יבחר אישה לקמפיין ייגרם לו הפסד של כסף, כי ישחיתו לו את השלט. אז מה הוא יעשה? מה לדעתך חברה כלכלית תגיד לעצמה בנושא העסקה של אישה בקמפיין?".

אני משער שחברה כלכלית עלולה להגיד לעצמה שעדיף לבחור לקמפיין גבר.
“בדיוק. נדמה לי שהמקרה האחרון של השחתה היה עם הפרסומת של בנק דיסקונט ורותם סלע, נכון? תשמע, אני לא נכנסת למקרה ספציפי, אבל זה מובן שחברה שאמורה לייצר רווח כלכלי עלולה להעדיף גבר, ותחשוש לקחת אישה, כי בשביל מה לה כל הכאב ראש?".

שלטי פרסום בירושלים, כפי שפורסם לא אחת ב"כל העיר", מושחתים חדשות לבקרים, דמויות נשים עוברות תקיפה ברוטאלית של קריעה או ריסוס. באחד האירועים המדוברים של התקופה האחרונה, בחודש דצמבר 2021, הושחתה בכיכר ספרא דמות של ניצולת השואה פני פרנס, מה שגרם באופן חריג להתערבות בג"ץ שהורה למשטרת ירושלים ולעיריית ירושלים לשתף פעולה ולהציג תוכנית לעצירת התופעה."נו באמת, בוא", אומרת מלינובסקי שפועלת לחקיקה בנושא כבר כשלוש שנים,"תגיד לי, צריך בג"ץ בשביל זה? בשביל להבין שאין לתופעה הזו מקום ולטפל בה? מה קורה לנו – מדירים נשים מהמרחב הציבורי ואנחנו צריכים בג"ץ כדי לטפל?".

משטרת ירושלים לא עושה מספיק בנושא?
“לא. ממש לא. במסגרת החקיקה שאני מציעה ייערכו גם תיאומים והבהרות עם המשטרה ויוגדרו הפעולות הנחוצות. גם עיריית ירושלים יכולה לעשות יותר – יש שיטור עירוני, ובהחלט צריך להכניס את נושא ההשחתה של דמויות נשים לאחריותם".


תמונת ניצולת השואה פני פרנס שהשוחתה (צילום: מתוך פייסבוק)

תמונת ניצולת השואה פני פרנס שהשוחתה (צילום: מתוך פייסבוק)


לפי הצעת החוק של מלינובסקי אדם שיורשע בהשחתת דמויות נשים בשילוט ציבורי ייענש בשנת מאסר בפועל או בקנס בגובה 75 אלף שקל. הצעת החוק מחכה כאמור להעלאה לקריאה ראשונה בשבועות הקרובים, ומדובר בהעצמה בולטת של החוק כיום, שאינו מתייחס כלל להשחתה של דמויות נשים, אלא רק נוקב בגובה קנס של עד 29 אלף שקל בגין השחתת שלט ציבורי. נדמה כי התופעה לא עלתה בזמנו בדמיונו של המחוקק, שלא תיאר לעצמו כי דמויות נשים יושחתו משילוט.

“אנחנו נעשה הכל כדי שתהיה חקיקה ברורה", אומרת מלינובסקי,"התופעה הזו הולכת וגדלה, ואם לא יהיה חוק – זה רק יהיה יותר גרוע. זה נכון שהתופעה מתרחשת במקרים רבים בירושלים, אבל זה בעוד מקומות במדינה. אנחנו גם נרחיב בחוק החדש את ההגדרה של מה זה שלט במרחב הציבורי ומהי השחתה. אני מתחייבת לעשות הכל כדי שתהיה חקיקה נוקשה נגד עבריינים וכדי שהתופעה הזו תיפסק".

זו תהיה בשורה לנשים הליברליות בירושלים.
“החוק החדש יהיה בשורה לכולם ולכולן, בירושלים, ובכל הארץ, לכל הגברים ולכל הנשים. גם לאישה ליברלית בירושלים, גם לאישה חרדית, וגם לגבר חרדי בירושלים. מה זה? אנחנו הנשים זה עם אחר? הצורך שזה ייפסק שייך לכולנו, זה של כולם – גם לנשים וגם לגברים, גם לחילונים וגם לחרדים. אומרים שמי שמשחיתים זה מיעוט קיצוני, אז בבקשה, בואו נחוקק חוק. פעם אחת מישהו ייתפס ויקבל עונש חמור, וזה באמת ייתן דוגמא והרתעה לאחרים".


ח"כ יוליה מלינובסקי מציגה תמונות נשים שהושחתו בוועדת הכנסת (צילום: פרטי)

ח"כ יוליה מלינובסקי מציגה תמונות נשים שהושחתו בוועדת הכנסת (צילום: פרטי)


את פעילה כבר כמה שנים בנושא, מה מנע מהחוק הזה לעבור עד כה?
“אני ניסיתי להעביר אותו גם בכנסת ה-20, כששרת המשפטים היתה איילת שקד. לצערי, זה לא עבר אותה, היא לא אישרה את זה מבחינת ועדות החקיקה, והחוק לא המשיך להצבעות. אני חושבת שזו בושה. איילת שקד העדיפה אז ללכת עם המפלגות החרדיות שלא רצו שתהיה חקיקה מחמירה. היא פשוט גיבתה את החרדים. זה מכעיס, כי איילת שקד לא היתה אז נאמנה לציבור הנשים, וגם לא נאמנה לעצמה, כי גם הדמות שלה הושחתה משלטים ציבוריים בירושלים".

שקד, כיום כידוע שרת הפנים, לא מסרה השבוע תגובתה לדברים, למרות פניית"כל העיר", אך מלינובסקי מנגד משוכנעת כי הפעם הנית יוזמת החקיקה מקונצנזוס בקואליציה."זה כבר עבר את שר המשפטים גדעון סער", היא מספרת,"והחוק הזה יעבור בהצבעות כי כל הקואליציה תומכת בו".

גם השרה שקד?
“השרה שקד לא רלוונטית. היא לא חברת כנסת".

 

 

מדוע בעצם המפלגות החרדיות מתנגדות להחמרת הענישה למשחיתים? הרי בנוסח החוק המוצע אין טענה שהמשחיתים הם בהכרח חרדים.
“זו בושה. פשוט ביזיון. לדעתי הנציגים של המפלגות החרדיות מביישים את עצמם. אני ישבתי עם נשים חרדיות בבית שמש – הן בעד החוק. מה זה, אישה חרדית לא רוצה שיכבדו נשים? לגבר חרדי אין אחות, או בת, והוא לא חושש שתהיה נגדן אלימות כזאת? החוק הזה הוא של כולנו.

“אני זוכרת", ממשיכה מלינובסקי, "שאחד היועצים של שר חרדי בכיר אמר לי פעם, ‘לציבור שלנו אין כל כך הרבה כסף לשלם’. אז אמרתי לו, אוקיי, אז שלא ישחיתו. זו פשוט בושה. פעם אחת גם דיברתי על זה בכנסת, ונציג מהמפלגות החרדיות ממש תקף אותי. כל הגישה הזו של הנציגים החרדים בכנסת היא גישה אלימה ושוביניסטית – הרי גם נשים חרדיות צריכות הגנה מהאלימות".


ח"כ יוליה מלינובסקי מציגה תמונות נשים שהושחתו בוועדת הכנסת (צילום: פרטי)

ח"כ יוליה מלינובסקי מציגה תמונות נשים שהושחתו בוועדת הכנסת (צילום: פרטי)


מלינובסקי נזכרת ומספרת שבתה, חובבת של משחק הכדורגל, פנתה אליה בשיחה מלב אל לב לפני כשנתיים ושאלה אם זה בסדר שתשחק כדורגל עם חברות וחברים?"אמרתי לה שברור שכן", מספרת מלינובסקי,"עניתי לה שהיא יכולה לעשות כל מה שהיא רוצה, שאין דבר כזה משחק רק לבנים או רק לבנות". אבל כמה שבועות לאחר מכן השתיים הגיעו ברכבן לכניסה לירושלים. זה היה בסוף שנת 2020 – בכניסה לעיר הוצגה תערוכת חוצות של כדורגלניות ישראליות במדי משחק. דמויותיהן, כמובן, הושחתו.

“אתה מבין את האבסורד?", שואלת כעת מלינובסקי, "מצד אחד אני אומרת לבת שלי שמותר לה הכל, ומצד שני פתאום היא רואה שהשחיתו את הדמויות של השחקניות. נכנסנו לירושלים – ומה הייתי אמורה להסביר לה? למה הדמויות של השחקניות ככה? אין לזה שום מקום וחייבים לסיים את התופעה המבישה הזו.
“תשמע, ירושלים זו עיר מאוחדת", היא מסכמת, "זו עיר של חרדים, חילונים, מסורתיים – צריך לשמור עליה. אני מאמינה שגם רוב מכריע של החרדים בירושלים מתנגדים לאלימות. כמעט כולם מתנגדים לברוטליות, מבינים שזה מסוכן.

“אנחנו לא רוצים שירושלים תהיה אפגניסטן, אז חייבים חקיקה מחמירה. באפגניסטן נשים ממש מודרות מהמרחב הציבורי. אסור שהן ייראו, ודאי לא בפרסומות. פה זה ירושלים, לא אפגניסטן. חייבים לעשות משהו, כי אחרת התופעה הזו תלך ותחמיר".


הבית החדש שלכם מחכה בלוח הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. פלוני

    מה שיקרה זה שיישלחו קטינים לבצע את ההשחתות; בכל מקרה רוב המשחיתים הם קטינים בכל מקרה…

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר