הדמיית מבנה הדת בגבעת משואה (צילום הדמיה: עיריית ירושלים)
הדמיית מבנה הדת בגבעת משואה (צילום הדמיה: עיריית ירושלים)

"משנים את אופי השכונה" – מתחדש המאבק נגד הקמת מבנה הדת הענק בגבעת משואה

תושבים בגבעת משואה אוספים בימים אלה חתימות להגשת התנגדות נגד הקומפלקס שכולל בית כנסת, מקווה ואולם ברחוב אל סלוודור - "זה פשוט יהיה פיל לבן". העירייה בתגובה: "הקמת המקווה בשכונה נעשתה בהתאם לצורכי תושבות השכונה"

פורסם בתאריך: 3.5.22 08:05

בגבעת משואה מחדשים את המאבק נגד הקמת קומפלקס הדת בשכונה. הקומפלקס המיועד, שהמאבק נגדו החל עוד בשנת 2019, כולל על פי התוכנית של האגף למבנה דת בעיריית ירושלים בית כנסת, מקווה בגודל בינוני ואולם לאירועים.

כאמור, בשבוע האחרון התחדש המאבק הציבורי של תושבים בגבעת משואה, כשהסיבה היא פרסום התוכנית ברשומות לקראת הפקדה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. המתנגדים שכרו עורך דין והחלו בהגשת התנגדויות לתוכנית, כשהמועד האחרון להגשתן הינו ביום שלישי הקרוב, 10.5.2022.



למתנגדים יש מספר טענות מרכזיות נגד התוכנית – המיקום שלה, ברחוב אל סלוודור שהוא רחוב חד סטרי, צר וצדדי, שאינו יכול להכיל מספר מבקרים גדול. טענה שנייה ומהותית יותר – היא שינוי אופי השכונה ובתוכה גם, כך לטענת המתנגדים, שאין בכלל צורך בהקמת מקווה בגודל כזה או בית כנסת כל כך גדול בשכונה שרובה חילונית.

"התוכנית פורסמה ברשומות ויש לנו עד ה-10.5 להגיש התנגדויות, אז שכרנו את משרד עורכי הדין מלחם גיטליץ וגייסנו כסף מהתושבים לטובת מאבק ציבורי", אומר בשיחה עם כל העיר הרב החילוני נרדי גרין, תושב גבעת משואה וממובילי המאבק נגד קומפלקס הדת בשכונה.
לדבריו, "הטענות שלנו הן במספר מישורים. ראשית, מדובר במבנה ענק שפשוט יהיה פיל לבן בתוך השכונה. המיקום שלו בעייתי – ברחוב צדד, חד סטרי ובלי חניה. זה יוביל לעומס אדיר".

וישנו עניין נוסף – אופי השכונה והצביון שלה. "משנים לנו את אופי השכונה", מוסיף וטוען גרין. "תראו, אין באמת צורך בבית כנסת כל כך גדול וגם לא במקווה בגבעת משואה. בטח לא מקווה בגודל המתוכנן. לפי בדיקה שעשינו על נתוני השימוש במקווה בקרית מנחם, שם טובלות תושבות השכונה, הגענו למספר משוער של 3 טובלות מגבעת משואה בערב, ואלו הן טובלות שהמקווה הקיים משרת אותן היטב ולמרביתן הוא גם קרוב יותר לבית. עכשיו המקווה שיוקם ברחוב אל סלוודור הוא בגודל בינוני, עם 2 בריכות טבילה, והוא מיועד לעד 46 טובלות בערב – זה פי 15 יותר ממה שגבעת משואה צריכה, אם היא בכלל צריכה".

הטענה של גרין, שמייצג עשרות מתושבי גבעת משואה השותפים למאבק, היא "מה שיקרה בפועל שיהיו כאן מספרים מדהימים של טובלות שיגיעו מחוץ לשכונה".
לפני כשנתיים וחצי הושגה פשרה בחסות המינהל הקהילתי, איך זה שאתם מתנגדים עדיין?

"הפשרה הושגה על ידי מינהל קהילתי גנים, שלנו תושבי משואה לא היתה נציגות. מעבר לכך, הובטח לנו כל הזמן שיוקם מבנה קטן עם בית כנסת קטן, כשבנוסף יועד גם מבנה בכניסה לגבעת משואה לשימוש הציבור הכללי. בינתיים, התוכנית לקומפלקס הדת מתקדמת ומאושרת, ועל המבנה לציבור הכללי אף אחד לא מדבר. מה שנקרא, עבדו עלינו".

גרין לא מסתפק בכל ומוסיף וטוען כי "אחד הדברים המוזרים הוא שלרוב, בבניית בית כנסת – מתארגנת עמותה, אוספת כספים ותרומות ואז היא בונה. במקרה זה – התקציב הוא ממינהלת מבנה דת בעירייה, וזה עלות משוערת של כ-25 מיליון שקלים בלי שהשכונה שלנו בכלל צריכה את זה. עלות האחזקה של מקוה גם היא גבוה, ואלו סכומים מטורפים שבמקום לשרת את תושבי השכונה ישרתו אנשים שיגיעו מחוץ לשכונה. זה פשוט מקומם".

 

נתנאל פישר, יו"ר מינהל גנים היוצא, האיש שאמון על מתווה הפשרה, מציין מנגד כי "יש ביקוש למקווה שהגיע מהשטח. אני לא יודע להגיד מה גודל הביקוש, אבל יש ביקוש. באשר למתווה שגובש – לעניות דעתי יש פה איזון נכון. אנחנו כמינהל קהילתי ביקשנו לנצל את ההחלטה לבנות מקווה ולשנות מה שאפשר. אמרנו שכדי לתת מענה לצרכים נוספים וגם כדי לייעל את השימוש במבנים, נוסיף את המקווה המתוכנן למבנה דת – בית כנסת במקרה הזה – ובתמורה נפנה מגרש אחר ונשנה לו את הייעוד ממבנה דת למבנה ציבור. לקחנו שטח גדול ואיכותי בכניסה לשכונה ואנחנו הופכים אותו לייעוד כללי קהילתי. איזון".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "התוכנית ברחוב אל סלוודור שהוגשה כוללת בית כנסת, מקווה טהרה לנשים ואולם קידושים קטן עבור אירועים קהילתיים, שאינם מסחריים, כגון בר מצוות, אזכרות וכדומה. הקמת המקווה בשכונה נעשתה בהתאם לצורכי תושבות השכונה ולא לפי צרכים של משתמשות משכונות אחרות. במסגרת קידום התוכנית, ראש העיר קיים שיחות עם התושבים ובנוסף, נעשה תהליך שיתוף ציבור לרבות קיום ערב פתוח לתושבי השכונה. במסגרת המפגש, הובהר לתושבים כי התוכנית כוללת בין היתר שינוי השימוש במגרש אחר שבכניסה לשכונה – מבית כנסת לשימושים קהילתיים אחרים למען כלל תושבי השכונה".


העסקה שחלמתם עליה מחכה כאן. היכנסו לזירת הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. ישראל ברוכים

    בוקר טוב שוב כתבה מגמתית לא מאוזנת שמטרתה לקדם אג'נדה מסויימת בשכונה. מדוע לא מצאתם לנכון לראיין תושבים או נציג אחרהתומך בהקמת המקווה?!. אתם משמיעים באדיקות ובחזרתיות קולות שוליים שמטרתם ללבות שנאה וללא מניעים טהורים בעליל.
    אם היו מקימים מבנה ציבורי אחר זה לא היה מפריע ברחוב הזה. העיקר לא מבנה דת בשכונה שהיא אגב מסורתית ברובה ולא חילונית למהדרין כפי שמוצג לשוא בכתבה.
    צר לי שכתבה זו מתפרסמת בערב יום הזיכרון לחללי צהל ולא מדגישים את המאחד בין התושבים. אגב יש נןשאים אחרים כגון תחבורה ותשתיות וניקיון שהרבה יותר מפריעים לתושבים. כמו צואת הכלבים המפוזרת לתפארת גבעת משואה ברחובותיה….

  2. עתיד עגום לירושלים

    כוונת ראש העיר הנוכחי ,לרצות ולהיתרפס בפני החרדים . משה לאון ניכנע לדרישותיהם ולמגמת הישתלטותם על ירושלים רבתי. לכן הינם באים בדרישות בלתי הגיוניות כשהמטרה הינה סילוק החילונים למען אוכלוסיה חרדית שתכתיב את רצונותיה וגחמותיה על שארית החילונים כדי לסלקם
    סופית . הבעיה הינה שללא החילונים גם לא יהיה
    תקציב ,כי החרדים אינם עובדים ואינם משלמים
    מיסים בהיותם ניזקקים .כך תהפוך ירושלים לעזה השניה ולכפילתה הזכורה לרע ולאחר מכן
    תהפוך מהר לנטל של נחשלות ועוני על המדינה .

  3. יודע דבר

    תושבי גבעת משואה אשמים שבחרו ראש עיר
    שרק מעונין להיתרפס לפני החרדים ולרצותם ,על חשבון תושבי ירושלים החילונים והמסורתיים .

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הם נילחמים בדת ישראל ושנענשים על ידי מחלות ומרצחים הם בוכים אם זה היה עוד מיסגד זה היה טוב

  5. Ovi

    מי שנלחם בתורה ומצוות של ה' יתברך לא יודע מה מחכה לו.זה עניין של זמן
    כמובן שאין דבר העומד בפני התשובה.

  6. Ovi

    יחתיכת צבועים שכמותכם.
    אין לכם שום בעיה עם שום בנין.
    הבעיה היחידה שמפריע לכם בגלל שזה קשור לדת ולתורה אז לכן זה מפריע לכם ומוציא אתכם על דעתכם .
    אין לי צל של ספק אם היו בונים שם בניין לנוצרים או לרפורמים או לבודאיסטים הייתם עוזרים בשמחה להקים את הבניין והכל בשם "הסובלנות"
    אחחחח הצביעות

  7. ציונה

    מדהים כמה העיתון הזה מנסה לקדם כל דבר חילוני. מה עם קצת איזון???
    בהר חומה אתם תומכים במיעוט סהרורי שרוצה בריכה בשבת. ובמשואה אתם תומכים במי שלא רוצה מקווה ובית כנסת????
    אפילו השומר הצעיר השמאלנים החילונים שמו אצלם בתי כנסת. מאיפה שנאת היהדות הזו שיש במערכת כל העיר?
    לפחות תאזנו ותביאו את שני הצדדים…
    פשוט בושה.

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לחסום בנית מקוה בשכונה יהודית זאת כפיה חילונית לכל דבר. מישהו דורש מכם להכנס ולטבול? זה נועד לאפשר לתושבות אחרות, שמעוניינות ורוצות. שום כפיה דתית, רק אפשור. חסימה של זה היא התנכרות לתושבות השכונה.

  9. משה

    חילונים המשיכו להילחם למען העיר הזאת, הטרם תדעו כי אבדה ירושלים? משה לאון ממשיך להרוס את העיר ולחרד אותה, העיר מתה לגמרי בשבת, העיר בשלב אחרון לפני הפיכת כולה למאב שערים.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר