כביש 16 (צילום: צחי קראוס)
כביש 16 (צילום: צחי קראוס)

6 ק"מ, 7 גשרים, 4 מנהרות ו-3 מחלפים: כביש 16 נפתח לתנועת כלי רכב

אחרי אינספור תלונות של תושבי הר נוף בית הכרם ומוצא – כביש 16, כביש הגישה החדש לדרום מערב ירושלים – נחנך השבוע. האם הוא באמת יקל על עומסי התנועה? עוד מוקדם לקבוע, אבל לפחות החפירות מתחת לבתי התושבים ייפסקו כעת

פורסם בתאריך: 31.8.22 15:38

כשנה לפני המועד המתוכנן – כביש 16, כביש הגישה החדש של ירושלים אשר מחבר את מוצא עם מחלף בייט בכביש בגין – נפתח ביום רביעי האחרון לתנועת כלי רכב.

עדיין מוקדם לקבוע האם מדובר על פתרון והקלה משמעותית על עומסי התנועה בעיר, כפי שטוענים בעיריית ירושלים, בנתיבי ישראל ובמשרד התחבורה, אבל מה שבטוח – סיום העבודות ייתן מעט שקט לתושבי הר נוף, בית הכרם ומוצא, אשר אמנם יישארו עם שלל טענות על נזקים שנגרמו לבתיהם אבל לפחות יוכלו לישון בשקט וללא רעשי חפירות ופיצוצים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


כביש 16 מהווה למעשה כניסה חדשה לירושלים, והוא מחבר בין כביש 1 מאזור מוצא לאזור התעשייה גבעת שאול ולרחוב בייט בירושלים, סמוך למחלף גבעת מרדכי בשדרות מנחם בגין.

כביש 16 הינו מיזם תשתית תחבורה לאומי שבוצע בשיטת PPP (שיתוף פעולה בין המדינה לבין המגזר הפרטי-עסקי), שיצא לפועל באמצעות ועדת מכרזים בין משרדית בראשות החשב כללי במשרד האוצר, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ועיריית ירושלים באמצעות חברת נתיבי ישראל. הזוכה במכרז הינה שותפות "שפיר-פיצרוטי", שהקימו את הפרויקט ואחראיים לתפעול ולתחזוקה לשני העשורים הבאים.

יצוין כי הכביש נפתח לתנועה כשנה לפני המועד המתוכנן. "הקדמת לוחות הזמנים המשמעותית התאפשרה בזכות עבודה יעילה בשיטת הביצוע במתכונת PPP", נמסר ממשרד התחבורה.

אורך הכביש הוא כ-6 ק"מ, והוא כולל 4 מנהרות (שניים לכל כיוון נסיעה), 7 גשרים ו-3 מחלפים – מוצא, רבידה ובייט (סמוך לרחוב בייט, ולבית החולים שערי צדק). עוד כללו העבודות – שדרוג מערכת הדרכים המקומית, שדרוג תשתיות קיימות ונטיעה של כ-700 עצים חדשים. "מהירות הנסיעה המותרת בכביש תהיה 80 קמ"ש", מציינים במשרד התחבורה ומוסיפים כי "עלויות הקמתו עמדו על יותר ממיליארד שקלים. הכביש צפוי לשפר משמעותית את הנגישות לירושלים, להקל על עומסי התנועה ויאפשר גישה מהירה וקלה לדרום ומערב העיר".


כביש 16 (צילום: רונן חורש / לע''מ)

כביש 16 (צילום: רונן חורש / לע"מ)


עוד מציינים במשרד התחבורה כי "במסגרת הפרויקט בוצע פיתוח נופי נרחב המאפשר גישה לתושבי העיר ליער ירושלים וסביבתו תוך בניה של שבילי אופניים, אזורי פנאי ונופש ופינות תצפית".

ייחודיותו של הפרויקט הינה השיטה בה בחרה המדינה להוציאו אל הפועל – PPP – בשיתוף המגזר העסקי הפרטי, שותפות "שפיר-פיצרוטי", אשר מממנת את הקמת הפרויקט בתמורה לתשלום עבור שנות הזיכיון, בהן גם יתפעלו ויתחזקו את מערכות המנהור והכביש. יודגש כי זהו אינו כביש אגרה, והזיכיון הינו מול המדינה, אשר תשלם לזכיין תשלום רבעוני עבור הפעלה ותחזוקה.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: "אנחנו חונכות וחונכים היום כניסה נוספת חדשה לירושלים, בירת הנצח של עם ישראל. במסגרת שינוי המדיניות והיפוך הפירמידה, אנחנו חייבים לעשות הכל כדי שגם הכביש הזה ישרת בסופו של דבר כמה שיותר כלי תחבורה ציבורית והסעת המונים כדי שכמה שיותר יוכלו להגיע אל ומבירתנו. ישראל לעולם לא תוותר על עיר הבירה שלה ולא על הביטחון שלה, ביטחון שהוא שלום. הכביש הזה, הדרך החדשה הזו, מצטרפת לדרך שאסור לנו להזניח, דרך של ביטחון ושלום שנחוצה לכולנו. אני רוצה להודות לעובדות והעובדים על קיצור הזמנים בפרויקט, דבר שאנחנו במשרד התחבורה הופכים לשגרה. שתהיה לכולנו נסיעה טובה".


מפת כביש 16


ראש העיר משה ליאון מוסיף כי "מהפיכת התחבורה כבר כאן, והיא תביא לידי כך שירושלים תהיה הראשונה לצאת מהפקקים. פתיחת כביש 16 היום, מוקדם אף מהצפוי, היא נדבך חשוב בהפיכת הכניסה לירושלים לפשוטה יותר ולמהירה יותר והיא תפחית במידה ניכרת את עומס התנועה בחלקים המערביים של העיר. בטווח הרחוק חזון העיר ומשרד התחבורה הוא להפחית את תנועת הרכב הפרטי בעיר, לחזק את התחבורה הציבורית, את התנועה המיקרומובילית ואת ההליכתיות ובכך לקדם חיי קהילה בעיר נקייה יותר, ושירותית יותר השומרת על הסביבה כאשר פניה לעתיד טוב יותר. אני מודה לשרה ולמשרד התחבורה על שיתוף הפעולה והסיוע שהם מעניקים לעשרות מיזמים בעיר".

 

 

מנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק: "ברכות לתושבי ירושלים ולנכנסים בשעריה. כביש 16 הוא בשורה לתושבי דרום העיר שיוכלו להיכנס ולצאת בדרך ישירה, ובכך להקל על התנועה במרכז העיר. בקרוב נחל בהפעלה של שירותי תחבורה ציבורית בכביש החדש, לאזורי מסחר ופנאי בדרום העיר, ולכשיושלם הקו הירוק של הרכבת הקלה תהיה קישוריות מלאה לנכנסים לעיר באמצעות חנה-וסע".

החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג: "היום אנו עדים לפתיחה של כניסה חדשה לעיר הבירה ירושלים. זוהי בשורה גדולה לא רק לתושבי מערב ודרום ירושלים, אלא גם לשאר הנהגים שזמני הנסיעה שלהם יתקצרו משמעותית. בזכות שיטת המכרז – בשיתוף המגזר הפרטי וניהולו באמצעות ועדת המכרזים הבינמשרדית ומערכת התמריצים החכמה שנקבעה, שבה כל מגזר עוסק בנושאים בהם יש לו יתרון יחסי, מתאפשרת הקדמה משמעותית בלוחות הזמנים. ההקדמה בפתיחת הכביש לתנועה מתאפשרת על אף אתגרים רבים שנתגלו לאורך תקופת ההקמה של פרויקט כה מורכב. הפרויקט הינו תוצר ישיר של עבודת הצוותים באגף החשב הכללי יחד עם השותפים במשרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל, כמו גם של הוועדה הבינמשרדית בה השתתפו בנוסף עיריית ירושלים, חברת ענבל ואגף התקציבים באוצר".

ניסים פרץ, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל: "פרויקט כביש 16 החדש הינו אחד המיזמים ההנדסיים המורכבים שבוצעו במדינת ישראל. הכביש הוא חלק משלל פתרונות תחבורתיים של העיר ירושלים, כי לאתגר תחבורתי מורכב, ראוי שיהיו מספר פתרונות. כביש 16 הוא חלק מפתרון לצפיפות ולגודש. אני תקווה כי הכביש יקל על התנועה אל העיר והחוצה. זהו יום חג לתושבי ירושלים ולבאים אליה״.

אורן כהן, מנכ"ל הזכיין "שפיר פיצרוטי": "מדובר בפרויקט שהוא פרי שיתוף פעולה מצוין עם שותפינו האיטלקים, שהוביל להקדמה בלוחות הזמנים של שנה וחודשיים מהזמן שננקב, למרות מגפת הקורונה שליוותה אותנו בתקופת העבודות. מדובר בכביש טכנולוגי, מתקדם ויעיל שהנסיעה בו תהווה בשורה משמעותית לאזרחי ישראל בכלל ולתושבי ירושלים בפרט".


מחפשים דירות גן במרכז העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. דוד

    אכן מקצר ויפה. אבל: שילוט גרוע, גודל גופן קטן ולא ברור, הצבת השלטים לא מאפשרת מרחק מספיק כדי לבחור נתיב, מעט מדי שילוט.
    לתשומת לב הרשויות. תודה.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר