עומסי התנועה במחלף גבעת מרדכי, השבוע
עומסי התנועה במחלף גבעת מרדכי, השבוע (צילומים: פרטי, רץ ברשת-מפורסם לפי סעיף 27א - להוספת קרדיט יש לפנות למערכת)

כרוניקה של כאוס ידוע מראש: המחדלים והסיבות לפקקים שגרם כביש 16 במחלף גבעת מרדכי

כביש 16 חדיש, מודרני ומדהים - אבל את הפקקים והבלגן שחוגגים מאז פתיחתו במחלף גבעת מרדכי היה מי שצפה כבר לפני שלוש שנים. לתקן כעת יהיה קשה, אבל אפשרי, השאלה אם עכשיו יסכימו להקשיב?

פורסם בתאריך: 16.9.22 07:48

כביש 16, ובכך חייבים להודות, הוא ברובו המכריע כביש מדהים. הוא כולל 6 ק"מ, 7 גשרים, 4 מנהרות ו-3 מחלפים ורמת הביצוע שלו בשלב זה נראית מרשימה ביותר, וכך גם חווית הנסיעה. וכן, הוא גם שחרר את הפקק בכניסה לירושלים וביציאה מהעיר.

ועדיין, למרות המחמאות הללו והעובדה כי כביש 16 בהחלט שחרר את הפקקים ואת עומסי התנועה כניסה לירושלים וביציאה מהעיר – הוא יצר לא מעט בעיות אחרות – כשאפשר לסכם אותם ולומר, את מה שנאמר עוד לפני פתיחתו ואפילו עוד בשלב תכנונו, שהוא מעביר את הפקקים ואת עומסי התנועה לתוך ירושלים – כשבשלב זה מתנקזות הצרות לאזור מחלף בייט-גבעת מרדכי-ניות, שם סובלים התושבים מאז פתיחתו של כביש 16 מעומסי תנועה קשים ולרעש לא סביר משאון המכוניות, הפקקים והצפירות. שלא לדבר על זיהום האוויר שלבטח נוצר בשל מאות ואלפי המכוניות שעוברות שם כעת מדי שבוע.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


המחדל באזור מחלף בייט גדול, והוא גדול מכל כיוון אפשרי. כך, לאחר חווית הנסיעה המדהימה בכביש 16 – אם אתם רוצים להתחבר לבגין דרום (לשכונות דרום מערב העיר – מקרית היובל ועיר גנים דרך מלחה וגוננים ועד לגילה, הר חומה וארמון הנציב) סביר להניח שאתם תעמדו בפקק מרגיז שמתחיל עוד בתוך המנהרה של כביש 16 מכיוון שבחיבור של 16 עם בגין דרום ישנו רמזור של פנייה ימינה (למה?), ולאחר מכן הופך החיבור משלושה נתיבים לאחד – עומס שרבים צפו והתריעו לגביו אך לא נעשה דבר כדי לתקנו (על הפתרונות והמענים הזמניים שניתנו במהלך השבוע האחרון – בהמשך).


עומס תנועה ביציאה מכביש 16 לכיוון בגין דרום

עומס תנועה ביציאה מכביש 16 לכיוון בגין דרום


בכיוון ההפוך – משכונות דרום מערב העיר דרך כביש בגין לחיבור עם כביש 16 – בעיה זהה. הנוסעים על בגין (לכיוון צפון) לרדת במחלף גבעת מרדכי ומשם בעיקרון להתחבר לכביש 16 ולצאת מהעיר בקלות. אולם לפניהם דרך חתחתים – תחילה עליהם לעבור כיכר (חיבור עם חזרה לבגין צפון ולאוניברסיטה העברית בגבעת רם), אחר כך הצרת נתיבי נסיעה משניים לאחד ועוד שלושה רמזורים – חלם. התוצאה? כמעט בכל שעה של היום עומס שנוצר במנהרת מחלף גבעת מרדכי – לא פקק בלתי אפשרי אבל בהחלט משהו שתכנון נכון יותר היה יכול לפתור. הבעיה – למרות אינספור התרעות ואזהרות אף אחד לא תכנן פתרון שכזה – לא העירייה, לא צוות תכנית אב לתחבורה ולא משרד התחבורה. ושוב – כבר ב-2019 הזהיר חבר מועצת העירייה דאז אלעד מלכא כי הנקודה הזו בעייתית.

אבל רגע – נסיים עם הצרות שגרם כביש 16. את המחיר הגבוה ביותר מהכביש כיום משלמים תושבי גבעת מרדכי (וגם במידה פחותה תושבי רמת בית הכרם ואפילו בית וגן). בגבעת מרדכי פשוט נצורים בשכונתם. שתי היציאות מגבעת מרדכי – לבייט-בזק ולרחוב הרצוג עמוסות במידה חריגה ובלתי אפשרית, זאת בשל ריבוי הנהגים שבוחרים להתחבר לכביש 16 או לצאת מכביש 16 דרך השכונה (מנפלאות אפליקציות הניווט). תושבי גבעת מרדכי מדווחים כי בשעות רבות של היום הרחובות המרכזיים בשכונה – שח"ל והלר – עמוסים ופקוקים. הדבר מוביל לעצבים של הנהגים, לאינספור צפירות ולריבוי עבירות תנועה. אכיפה – אם תהיתם – אין בנמצא. "זה נראה כמו ג'ונג'ל", תיאר תושב השכונה בשיחה עם "כל העיר". "בסוף זה גם יגיע לאלימות כי לפי הצפירות האינסופיות – רמת העצבים היא גבוהה".


עומס תנועה מכביש בגין למחלף גבעת מרדכי

עומס תנועה מכביש בגין למחלף גבעת מרדכי


תושבת גבעת מרדכי מוסיפה: "פשוט הרסו את גבעת מרדכי. עשו כביש בלי תכנון בשכונה שגם ככה עיריית ירושלים ומשרדי הממשלה, במיוחד משרד התחבורה, לא סופרים אותה. אין פה תחבורה ציבורית נורמלית, ועכשיו גם פקוק כמעט כל היום בגלל כביש 16".

"מיום שנפתח הכביש החדש אין באפשרות התושבים בגבעת מרדכי לצאת לעיר", כתב תושב השכונה דור און בפנייה לעזרה ליו"ר האופוזיציה עופר ברקוביץ (התעוררות). "כל יום בשעות העומס רחוב שח"ל נסתם כולו על ידי נחיל של מכוניות וגם אוטובוסים לכל אורכו מהכניסה הדרומית ועד לחיבור ביציאה הצפונית לכיוון בייט. אין באפשרות הדיירים הגרים ברחוב לצאת מהחניות לכביש אלא עם כן מסתכנים בתאונה. הכביש עמוס ומכוניות מנסות לתמרן ולעקוף את הפקק דבר שגורם לסיכון הן ילדים והן למבוגרים. הרמזור שמוסט את היציאה קצר. יש לציין כי הרחוב הינו רחוב שכונתי ולא תוכנן למסה של תנועה".

הפעיל החברתי קובי אייזן, תושב גבעת מרדכי, אשר הגיש בעבר עתירות כנגד כביש 16, אומר ל"כל העיר": "ראשית, חשוב לי לומר – כביש 16 הוא באמת נוח ואיכותי. בתור אחד שיוצא כל יום מהעיר – הוא בהחלט נותן מענה. אבל הבעיה המרכזית, והתרענו על זה מההתחלה – וגם המשך כביש 16 לא יפתור – היא לאלה שעולים על בגין צפון ומשם עוברים לכביש 16 – אין היגיון ואין שום פתרון. יש פה מסה אדירה של רכבים שיגיעו מדרום העיר גם מגוש עציון דרך כביש בגין – והכל נשפך למחלף גבעת מרדכי. יש פה כשל רציני, גם בתכנון הקיים וגם בתכנון העתידי".

***

התכנון העתידי שעליו מדבר אייזן הוא פרויקט המשך כביש 16, אשר באמצעות שלוש מנהרות נוספות – מנהרה שתחבר את כביש 16 ישירות עם כביש בגין לדרום (מענה לבעיית הפנייה ימינה שיש כרגע ביציאה מהכביש), מנהרה שתחבר את כביש 16 עם בגין צפון ("לא ברור למה צריך אותה בכלל", לדברי אייזן ואלעד מלכא), ומנהרה שתחברה את כביש 16 עם החניון (חנה וסע) שמוקם בימים אלה במחלף בייט.


סימון המנהרה שחסרה מבגין צפון לכביש 16

סימון המנהרה שחסרה מבגין צפון לכביש 16


אולם, לדברי אייזן ומלכא – החיבור שנדרש ואינו מתוכנן בכלל הוא לנוסעים על בגין צפון שרוצים להתחבר לכביש 16.

"זה הפלונטר הגדול ובינתיים אף אחד לא מוכן להקשיב", אומר אייזן. "צריך לבטל את החיבור מ-16 לבגין צפון לכיוון קרית משם ולעשות מנהרה הפוכה – ממלחה ושכונות דרום העיר לכביש 16. זו המנהרה שצריך, כי את שאר המטרדים שנוצרו כעת ניתן לפתור ואני מאמין שגם ייפתרו בקרוב. חבל שלא חשבו על זה קודם – אבל זה פתיר".

עוד מוסיף אייזן: "אחד האתגרים שבעירייה ובמשרד התחבורה צריכים לפתור זה את הנושא של ווייז ואפליקציות הניווט. אם האפליקציות האלו ימשיכו לקחת אנשים דרך גבעת מרדכי – אז לא יהיה פתרון לשכונה. היא תמשיך להיות עמוסה".

חבר המועצה מלכא, שהיה מחזיק תיק התחבורה בקדנציה הקודמת, עומד גם הוא על הבעיות של הכביש במתכונות הנוכחית. "אקדים ואומר שבאופן תיאורטי עדיין ניתן לתקן את הבעיות שיש בכביש 16", אומר מלכא. "ביציאה מכביש 16 צריך לעשות כמה שינויים קטנים שיפתרו את הבעיה – לבטל את הרמזור בפנייה ימינה לבגין דרום, רמזור שלא היה קיים בתוכניות המקוריות ושאין בו הרבה היגיון. מעבר לכך – להרחיב את הפנייה ימינה ואת החיבור עם כביש בגין. זה ניתן לפתרון בזמן קצר ובלי הרבה מאמץ".


כאוס תחבורתי בתוך גבעת מרדכי (צילום: רץ ברשת-מפורסם לפי סעיף 27א - להוספת קרדיט יש לפנות למערכת)

כאוס תחבורתי בתוך גבעת מרדכי (צילום: רץ ברשת-מפורסם לפי סעיף 27א – להוספת קרדיט יש לפנות למערכת)


אולם לדברי מלכא, הבעיה החמורה יותר – שעליה הוא התריע כבר בשנת 2019, היא כאמור בחיבור של כביש בגין לכיוון צפון עם מחלף גבעת מרדכי. "אין שום הגיון שמחלף לכביש מהיר כמו כביש 16 יעבור דרך כיכר ושניים-שלושה רמזורים. מישהו מעלה על דעתו שהחיבור בין איילון לכביש 1 לירושלים יהיה עם רמזורים? אני התרעתי על הבעיה הזו עוד בטרום הביצוע. אפשר והיה צריך לבצע את התיקונים הנדרשים גם במחיר של עיכוב הפרויקט בחצי שנה עד שנה. אבל אז לפחות היו עושים אותו כמו שצריך".

***

כאמור, כבר בשנת 2019, כשהתוכנית של הכביש היתה בטרם הביצוע בפועל, כתב מלכא את הדברים הבאים: "מעיון בתכנית שאושרה אך לאחרונה עולה כי היציאה מהעיר דרך כביש 16 תהיה עמוסה מאוד. על אף שמטרת פרויקט ״המשך כביש 16״ הייתה ״יצירת חיבורים ישירים בין כביש 16 לכביש בגין״, מתכנני הכביש יישמו חיבורים ישירים רק לנכנסים לירושלים. חיבור ישיר ללא רמזור מכביש 16 לבגין דרום, חיבור ישיר ללא רמזור לבגין צפון, וחיבור ישיר לחניון חנה וסע".


אלעד מלכא (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

אלעד מלכא (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)


עוד כתב מלכא: "מדוע לא מיישמים חיבורים ישירים ליוצאים מירושלים? כאשר יפתח כביש 16 רוב תושבי דרום ירושלים עתידים להשתמש בו ע״מ לצאת מהעיר. התנועה תגיע מדרום העיר לבגין צפון וע״מ לצאת לכביש 16 מערב היוצאים צריכים לעמוד ברמזור גבעת מרדכי. כך גם משתמשי החניון, בשעות הבוקר יגיעו תושבים מחוץ לירושלים בחיבור נוח וישיר לחניון שיבנה למרגלות גבעת רם. אולם בשעות אחרי הצהרים כאשר ירצו לצאת מהעיר הם יצטרכו לעמוד ברמזור בצומת גבעת מרדכי. כלומר, אין חיבורים ישירים ליוצאים מהעיר".

השבוע היה זה עופר ברקוביץ שנזכר בדבריו של מלכא, ואף שלח אותם בשנית לראש העיר משה ליאון ולחברי מועצת העירייה – זאת בשאילתא שהגיש בנושא עומסי התנועה והמחדלים של כביש 16. בפנייתו תוהה ברקוביץ מדוע לא שעו לאזהרות שעלו אז, ולא רק זאת אלא ביטלו אותן ביהירות.


עופר ברקוביץ (צילום: שרון גבאי)

עופר ברקוביץ (צילום: שרון גבאי)


בשיחה עם "כך העיר" אומר ברקוביץ: "עומסי התחבורה בירושלים ממשיכים להיות חמורים. מדובר באיבוד זמן יקר ומחירים כבדים שתושבי העיר משלמים כתוצאה מחוסר תכנון והיעדר אסטרטגיה. כביש 16 הוא אמנם אלטרנטיבה נעימה לנכנסים וליוצאים מהעיר, אך כבר עתה ברור כי קיים מחדל תכנוני בחיבור הכביש לכביש בגין בתוך העיר, מחדל עליו התרענו בעבר. תושבי גבעת מרדכי בית הכרם וניות סובלים מפקקים שבעבר לא חוו. פתיחת הכביש גרמה למצב בו תושבי האזור נותרו חסרי אונים והפקקים הועברו מהכניסה לעיר לתוך השכונות".

עוד מוסיף ברקוביץ: "צר לי שליאון לא נשמע לאזהרות שהעלה חברי לסיעה אלעד מלכא כבר לפני 3 שנים. ראש העירייה חייב להיות קשוב להצעות הנכונות, לכשלים עליהם אנחנו מצביעים. זה תפקידנו כתנועה הציונית הגדולה בירושלים. נמשיך לפעול בכל הכוח למען התושבים ולפתרונות משמעותיים למצוקות".

***

בינתיים, כפי שכבר צוין, ניתנו מעניים ראשוניים וזמניים על מנת לפתור ככל הניתן את המצוקות של תושבי גבעת מרדכי והשכונות הסמוכות.

כך למשל, מאז יום חמישי שעבר הוצבו פקחים באופן קבוע הן בירידה לכביש בגין מכיוון כביש 16 והן בתוך שכונת גבעת מרדכי. המטרה היא לווסת את התנועה לכביש בגין במהירות האפשרית ובתוך גבעת מרדכי למנוע את הכאוס שנוצר בכביש בשל ניסיונות של נהגים כאלה ואחרים להתחכם ולחתוך את הפקקים – מה שיוצר עומסים לכיוונים אחרים.

 

 

בתחילת השבוע נעשו שינויים נוספים ברחוב שמואל בייט – הוספת נתיב ישר מכביש בזק לכיוון כביש 16 על חשבון ביטול נתיב פנייה שמאלה לרחוב שח"ל בגבעת מרדכי; נתיב נפרד לבאים מכיוון דרום לרחוב שמואל בייט – לעומת המצב שהיא בעבר שהוא השתלבות לכביש. בנוסף, נעשתה פנייה לחברה וויז על ידי העירייה, במטרה שלא תפנה נהגים לרחוב שח"ל בגבעת מרדכי אלא תיקח אותם בדרכים חלופיות – כביש בגין או הרצוג-ניות.

יצוין כי כבר כעת עמלים בעירייה על השלבים הבאים – בהם הרחבת ההשתלבות לבגין דרום מכיוון 16 (ולבאים מאזור גבעת מרדכי/ניות) לשני נתיבים, ומתן מענה לרמזור היציאה מגבעת מרדכי לרחוב בייט.


כביש 16 (צילום: צחי קראוס)

כביש 16 (צילום: צחי קראוס)


אפשרות נוספת, רעיון שעלה בקבוצות הוואטסאפ השונות של התושבים, מדברת על הפיכת רחוב שח"ל בגבעת מרדכי לכזה שמהירות הנסיעה המותרת בו היא 30 קמ"ש – דבר אשר באופן מידי ואוטומטית ימנע הכנסת רכבים אל השכונה מאפליקציות הניווט השונות. אולם אפשרות זו היא בגדר רעיון שנזרק לאוויר.

***

ראש העיר משה ליאון: "כביש 16 הוא אחת מהכניסות החדשות לעיר. כניסה מרכזית והכרחית שמשפרת את הכניסות והיציאות מהעיר, מטרתו היא ניתוב תנועה מיטבי וחלוקת עומסי התנועה בכניסה לעיר ובתוכה. כבכל הארץ גם בכביש 16 ישנם עומסי תנועה בשעות מסוימות, ובעזרת מספר פתרונות המקודמים בימים אלה אנו משפרים את העומסים למען ציבור הנהגים. חשוב להבין שהעיר ירושלים נמצאת במהפכה תחבורתית – תשתיתית, מקדמת פתרונות תחבורה ירוקה, שבסופה עתידה ירושלים לצאת מהפקקים ולעבור לתחבורה ציבורית (רכבת קלה). אנו מודעים לרחשי הציבור, קשובים ומסייעים ככל הניתן".


מרב מיכאלי ומשה ליאון בטקס חניכת כביש 16 (צילום: רונן חורש, לע"מ)

מרב מיכאלי ומשה ליאון בטקס חניכת כביש 16 (צילום: רונן חורש, לע"מ)


עוד מוסיף ליאון: "תושבי גבעת מרדכי היו אלה שסבלו מחבלי הלידה של הכביש וגם האספקט הזה מטופל בימים אלה. צוותי העירייה בראשותי נפגשו עם התושבים והשגנו פתרונות מהירים לשביעות רצונם. אני מברך את שיתוף הפעולה בין התושבים לעירייה וסבור כי זוהי הדרך הנכונה להצלחה".

יגאל עמדי, יו"ר דירקטוריון חברת נתיבי ישראל, אשר היתה אמונה על הקמת כביש 16, אומר ל"כל העיר": "נתחיל מזה שהכביש באמת מדהים והוא נותן מענה מצוין כמעט לכולם. יש בעיה במחלף גבעת מרדכי – בעיקר ביציאה מכביש 16 – וזו בעיה שאנחנו מודעים אליה ומנסים למצוא לה פתרון ביחד עם עיריית ירושלים. אבל חשוב לראות גם את הדברים הטויבים – הכביש פתח את הפקקים בכניסה וביציאה מהעיר, הוא מווסת את התנועה וחווית הנסיעה מעולה. מעבר לכך, גם פתחנו את הכביש שנה לפני המועד המתוכנן – וזו בהחלט בשורה".

אולי לאור הפקקים והבעיות שיש זו לא כזו בשורה?
"אני לא מסכים. יש בעיות, אנחנו מודעים לכך, וייתנו על כך את הדעת. יש אנשים רציניים בצוות תכנית אב לתחבורה והם ימצאו פתרון. מעבר לכך, ישנו כבר פרויקט המשך מאושר ומתוקצב שאמור לתת מענה. המנהרות הנוספות לחיבור ישיר של כביש 16 עם כביש בגין ועם החניון התת קרקעי יפתרו כמעט את כל הבעיות. כרגע ממתינים להחלטה לגבי המבצעים. מדובר בכביש עירוני ולרוב האחריות היא בידיים של מוריה, אבל אולי נתיבי ישראל יקבלו את זה כי היינו אחראים על הפרויקט של כביש 16. אם אנחנו נבצע – נעשה את הביצוע בזמן מהיר".

ובכל זאת – למה אי אפשר היה להמתין? הרי היו מי שצפו את הבעיות הללו.
אי אפשר היה להמתין – הכביש הזה נותן יתרון מדהים. נכון, יש בעיות – נוצרו עומסים בגבעת מרדכי ורמת בית הכרם. שערי צדק – ואנחנו לא מתחמקים מהן. אנחנו נפתור אותן. אבל העומסים בכניסה לירושלים מתחלקים היום וזה נותן מענה מצוין. מחלק את העומסים בצורה מיטבית".

הזכרת את פרויקט ההמשך – הוא לא נותן מענה ליוצאים מהעיר – לחיבור של בגין עם כביש 16.
"נכון, יש שם בעיה ואני מניח שחושבים על הנושא הזה מבחינה תכנונית. אבל צריך לזכור שיש לקחת בחשבון גם את נושא התחבורה הציבורית – הרי כביש 16 אמור לחבר את הנוסעים בו לתחבורה הציבורית שתהיה בתוך ירושלים, וזה כיוון מאוד חשוב בתכנון. אבל אנחנו בהחלט נבדוק את הנושא של חיבור היוצאים מירושלים עם כביש 16".

הנושא הזה עלה כבר לפני 3 שנים בעיריית ירושלים?
"אנחנו לא חלק מהעירייה. יש פה טענה נכונה שאנחנו בהחלט נבדוק כעת".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. משה קרליאונה

    רשעים הרוחצים בניקיון כפיהם. פשוט ניהול דוחה ומושחת של העירייה.

  2. The philosopher

    לא תמיד צריך לנסות לעשות הרבה !!! תנסו לעשות את המועיל .. זה מה שהכיסא גורם לכם

  3. רופא

    מטורפים….כביש נפלא!!!! רק יודעים לקטר. רעי לב. עשה לי את החיים קלים. משה ממודיעין

  4. דודי

    בכתבה לא מוזכר הפקק הענק שנוצר גם ביציאה הצפונית מכביש 16, בהשתלבות עם כביש 1 לפני מנהרות הראל, וגם חסימת הכביש בעמק מבשרת המוביל לשכונות הדרומיות במבשרת ולמוצא שכולם הבטיחו שיישאר פתוח.
    בכל יום בשעות אחה"צ והערב פקק תנועה ענק שאף אחד לא חשב שצריך למצוא לו פתרון. הזוי!!

  5. הפתרון הרצוי

    הפתרון הארכת כביש 16 וחיבורו לכביש הרצוג ושחרור גבעת מרדכי מהבלגן וסגירת כביש בזק מגבעת מרדכי לניות בכיוון אחד (חד סיטרי

  6. ישראל

    חלם זה כאן…!
    אין שום תכנון ארגוני כמו שצריך, כל כל ירושלים חפורה כבר שנתיים ואין שום תכנון, ישנם רחובות שכבר חפורים בפעם הרביעית מתחילת השנה, כגון ירמיהו, פתח תקווה שדרות גולדה – כביש הדמים שנהרגו בו בשנים האחרונות כל כך הרבה אנשים, אבל למי איכפת…

  7. סוף מעשה במחשבה תחילה

    הפיתרון המהיר וחסר החשיבה קדימה ,הינו הפיתרון
    היקר והבלתי יעיל . כל זאת בגלל החשיבה המגלומנית
    של ראש העיר הנוכחי . התיכנון הלקוי בקביעת מספר הנתיבים וההישלבות בתנועה הקיימת ,יצרו פקקי תנועה בתוך ירושלים ,במקום בכניסה לעיר . על כן
    מה הועילו "חכמים בלילה" בתקנותיהם החפוזות ?
    על בחירתם של תושבי ירושלים בעירייה הזו ,משלמים
    ביוקר !!! תהיה לכם היזדמנות לתקן בבחירות !

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר