הדמיית ההפרדה המפלסית בצומת אורה (צילום הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)
הדמיית ההפרדה המפלסית בצומת אורה (צילום הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

"זו לא הפרדה זו הונאה" – המאבק על ההפרדה המפלסית בצומת אורה מגיע לבית המשפט

ביום רביעי הקרוב, 8.2, יתקיים בבית המשפט המחוזי בעיר דיון בעתירה שהגישו ארגוני סביבה ותחבורה בירושלים כנגד תוכנית ההפרדה המפלסית. הבוקר, ראשון, קיימו פעילים מהארגונים הפגנת מחאה מול משרדי צוות תוכנית אב לתחבורה, יוזמי התוכנית. העירייה: "התוכנית חיונית ומונעת לטווח הארוך פגיעה אפשרית וקשה יותר בסביבה"

פורסם בתאריך: 5.2.23 19:25

תוכנית ההפרדה המפלסית בצומת אורה מגיעה לבית המשפט המחוזי: ביום רביעי הקרוב, 8.2.2023, יתקיים במחוזי דיון בעתירה המינהלית שהגישו ארגוני הטבע והתחבורה הציבורית בירושלים כנגד ההפרדה המפלסית בצומת אורה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה בדרום מערב העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


לקראת הדיון, הבוקר, ראשון, התקיימה הפגנה של פעילי הסביבה והתחבורה הציבורית מול משרדי צוות תוכנית אב לתחבורה, היוזמים של תוכנית ההפרדה המפלסית. בהפגנה הניפו הפעילים שלטים כגון "זו לא הפרדה זו הונאה – דורסים את הטבע", "תסקיר סביבתי זה לא נתון לדיון", "הפרדה מפלצתית" ועוד.

כידוע, כפי שפורסם ב"כל העיר" בחודש נובמבר האחרון, בעתירה, שהגישו החברה להגנת הטבע וארגון '15 דקות – ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל', בשיתוף ארגון 'מצילים את הרי ירושלים', נגד המועצה הארצית לתכנון ובנייה הם דורשים לבטל את ההחלטה על שינויי התשתיות והתחבורה בצומת אורה – שעיקרם ההפרדה המפלסית.


הפגנת פעילי הסביבה והתחבורה הציבורית הבוקר (צילום: מצילים את הרי ירושלים)

הפגנת פעילי הסביבה והתחבורה הציבורית הבוקר (צילום: מצילים את הרי ירושלים)


הטענה המרכזית בעתירה היא שעל אף שמדובר בתוכנית בעלת השלכות מרחיקות לכת על הטבע והסביבה – לא נערך לתכנית תסקיר השפעה על הסביבה, כמתחייב על פי החוק. טענה אחרת של הארגונים העותרים היא שהליך התכנון היה רצוף פגמים מהותיים.

כך למשל, בעתירה נטען כי החלטת המועצה הארצית מהווה תקדים חריג ובעייתי, זאת לאחר שוועדת המשנה לעררים של המועצה קבעה באופן חד משמעי כי היה צורך בהכנת תסקיר השפעה על הסביבה ובבחינת חלופות נוספות. אולם החלטת ועד הערר, כך נטען בעתירה, נהפכה על ידי המועצה הארצית, ללא דיון מעמיק בהשלכות התוכנית.


עיקרי הטענות של ארגוני הסביבה והתחבורה הציבורית נגד ההפרדה המפלסית (צילום: מצילים את הרי ירושלים)

עיקרי הטענות של ארגוני הסביבה והתחבורה הציבורית נגד ההפרדה המפלסית (צילום: מצילים את הרי ירושלים)


מהחברה להגנת הטבע נמסר: "מדובר בפרויקט גדל מימדים ורחב היקף, באזור בעל רגישות נופית וסביבתית גבוהה. לפרויקט השפעות מהותיות ונרחבות על הסביבה, הטבע, הנוף הייחודי, אתרי מורשת והיסטוריה יוצאי דופן וייחודיים ואם ייצא לפועל, הוא יגרום לפגיעה קשה ובלתי הפיכה באזור, בסביבה, בערכי טבע מוגנים, באתרי מורשת היסטוריים ובנופים יחודיים, כמו גם לחיסול יער נטע אדם איכותי ומשמעותי בשטח של כ-18 דונם, המהווה גם שמורת יער מוגנת. מדובר בשטח שבו מחירן של טעויות תכנוניות, הכוללות פגיעות בלתי הפיכות בטבע ובנוף, הינו בלתי נסבל. לכן, במקרים מעין אלה, נדרש יישומו של עיקרון הזהירות המונעת. דיון בתכנית כזאת, מחייב מצע נתונים מלא, סדור ומוקפד, שיובא ויישקל גם במסגרת תסקיר השפעה על הסביבה. זאת בשל השפעתו הניכרת על הסביבה והיותו ממוקם בלב אזור בעל רגישות סביבתית גבוהה. תסקיר כזה, צריך להביא את הנתונים הרלוונטיים במלואם, לנתח את ההשפעות האפשריות של התכנית, בראייה רחבה, ולבחון חלופות מקרו, לרבות חלופת אפס".


הפגנת פעילי הסביבה והתחבורה הציבורית הבוקר (צילום: מצילים את הרי ירושלים)

הפגנת פעילי הסביבה והתחבורה הציבורית הבוקר (צילום: מצילים את הרי ירושלים)


מ'15 דקות', ארגון צרכני התחבורה הציבורית, נמסר: "כולם כבר מבינים שתחבורה ציבורית איכותית היא הדרך היעילה, המהירה ובעצם היחידה לצאת מהפקקים לטווח ארוך. למרות זאת, מוסדות התכנון מתעקשים לאשר צומת חדשה, מרכזית וחשובה שבה הרכב הפרטי מקבל עדיפות על פני הרכבת הקלה העתידית. זאת מבלי לבחון חלופות, ותוך פגיעה בטבע המדהים של הרי ירושלים. נמאס מחוסר האחריות הזה, ואנחנו מקווים שנצליח לבטל את התכנון הרע הזה".

ממועצה אזורית מטה יהודה נמסר: "מטה יהודה תמשיך להוביל ולפעול במאבק על שמירת שטחי טבע ערכיים המהווים את הלב הירוק של ישראל".

"צר לנו שאנו נאלצים להגיע לבית המשפט אחרי שוועדת הערר הארצית כבר קיבלה את עמדת התושבים ופסלה את התכנית, שכל ייעודה הוא המשך ההרס בהרי ירושלים", נמסר מארגון 'מצילים את הרי ירושלים. "אנו נמשיך לעמוד על המשמר ולא נאפשר לתכנית הזו להתקדם. מול הכוחניות של מנהל התכנון, עומד ציבור נחוש שלא יתפשר על עתיד העיר והטבע שלה".

 

 

בעתירה נטען עוד כי לפרויקט השפעות מהותיות ונרחבות על הסביבה, הטבע, הנוף הייחודי, אתרי מורשת והיסטוריה יוצאי דופן וייחודיים. עוד נטען כי מדובר בתכנית שבפועל תיתן עדיפות לתחבורה פרטית על פני תחבורה ציבורית, ואשר תגרום לפגיעה קשה ובלתי הפיכה, באזור, בסביבה, בערכי טבע מוגנים, באתרי מורשת היסטוריים ובנופים ייחודיים.

כידוע, כפי שפורסם לא אחת בעבר ב"כל העיר", עיקרי תוכנית "הפרדה מפלסית צומת אורה" הם מינהור, מכביש משואה (רחוב ע' חיים קוליץ) לכביש הדסה (רחוב קלמן מן) באמצעות שתי מנהרות, כאשר בכל מנהרה כביש עם שני נתיבי נסיעה ודרך חדשה, על פני הקרקע. על פי התוכנית – במקטע שבין אוכף אורה לבית החולים הדסה עין כרם – במקום שני נתיבי רכב כיום, יהיו לא פחות משבעה נתיבי רכב. עוד קובעת התוכנית כי כביש קוליץ יוארך עד סמוך לבית החולים הדסה. לעומת זאת, הרכבת הקלה, תיאלץ להמשיך לחצות את הצומת באוכף אורה, שלוש פעמים, צמתים שיעכבו גם אוטובוסים המשרתים את השכונות ומעלים ומורידים שם נוסעים.

בעתירה מסבירים הארגונים כי מדובר בפרויקט בעל משמעויות תחבורתיות מהותיות. "פרויקט מסוג זה, מעורר מעצם טיבו, את השאלה, אם הוא מעניק עדיפות לרכב פרטי, ומושך עוד תנועה של רכב פרטי, לתוך העיר, או שמא הוא מגביר את היעילות ואת כוח המשיכה, של התחבורה הציבורית", נמסר ל"כל העיר". "לסוגיה זו, השלכות מהותיות ובלתי הפיכות, על הסביבה ועל איכות החיים בעיר ובסביבתה. נושא זה, לא נבחן כראוי, באופן שנקבע בחוק – באמצעות בחינת חלופות תכנוניות בתסקיר השפעה על הסביבה. בסופו של יום, אושר פרויקט תחבורתי, המעניק לרכב הפרטי כביש מהיר יחסית ורציף, בעוד שנתיב הרכבת הקלה בצומת אורה, חוצה את הצומת שלוש פעמים. מדובר בפרויקט שיביא להגברת השימוש ברכב פרטי ולמשיכתו לכביש זה, ורק יעצים את הפערים, בין נוסעי הרכב הפרטי, לבין נוסעי התחבורה הציבורית (אוטובוסים ורכבת הקלה) וייצור עומסי תנועה גדולים יותר באזור".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "תוכנית ההפרדה המפלסית חיונית ומונעת לטווח הארוך פגיעה אפשרית וקשה יותר בסביבה. ההתנגדות של גורמים סביבתיים נובעת מחשש שאינו מוצדק, שמא יש כאן ניסיון ליצור דבר מה אחר. כאמור, חשש זה אינו נכון ואינו מוצדק. מדובר במנהרה שנועדה להקל על זרימת התנועה בצומת אורה ולאפשר העדפה של הרכבת הקלה בצומת זה.

"התוכנית נבחנה על ידי הגורמים הרלוונטיים בעירייה, אושרה ע"י הוועדה המחוזית והמועצה הארצית, והוכנה לה חוות דעת סביבתית בהיקף נרחב, על מנת לצמצם את הפגיעה בסביבה למינימום האפשרי. חוות דעת זו אושרה על ידי רשויות התכנון.

"הפרדות מפלסיות בתוואי הרכבת הקלה קיימות גם באזורים אחרים בעיר (גבעה צרפתית, מנהרת צה"ל, צומת פת, גשר המיתרים) והן הוכיחו את עצמן כמסייעות לתחבורה בכלל ולתחבורה הציבורית ובמיוחד לרכבת הקלה. מדובר בדרך אמינה ויעילה המשרתת את כלל תושבי ירושלים ואינה פוגעת בסביבה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר