בית טיילור (צילום: ליזי זהר)
בית טיילור (צילום: ליזי זהר)

בשורת ענק לקרית היובל: מתחם בית טיילור יעבור לבעלות עירונית

בשורה ירוקה לקרית היובל: אחרי שנים של מריבות ודיונים בבתי משפט – העירייה הגיעה להסדר תקדימי עם חברת 'שיכון בינוי', שתקבל בתמורה לשטח המריבה זכויות בנייה מוגדלות בקרקע שבבעלותה בסמוך לגבעת המטוס. ראש העיר ליאון: "לאורך כל הדרך הנחה אותנו קו מחשבה שבמרכזו שמירה על המתחם כשטח ירוק המשרת את השכונה ואת העיר"

פורסם בתאריך: 4.4.23 12:30

בשורה חדשה בירוק – זהו השם שניתן בעיריית ירושלים לתב"ע (תוכנית בניין עיר) חדשה, במסגרתה יועבר שטח המריבה של מתחם בית טיילור ועמק היובל לבעלות עירונית.

המשמעות היא ששטחי המריבה יהיו שטחים ירוקים (וחומים) והעירייה, שתקבל כאמור בעלות על הקרקע, תוכל לייעד אותה לצרכי תושבי קרית היובל וירושלים בכלל.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה במרכז העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


כידוע, כפי שפורסם לא אחת ב"כל העיר", בשנים האחרונות ניטש מאבק ארוך וקשה בין מינהל קהילתי יובלים, תושבי השכונה ופעילים חברתיים לבין חברת שיכון בינוי, שהקרקע בבעלותה. המאבק הזה אף הגיע לבית המשפט, שמנע בשנתיים האחרונות את הבנייה, ובשנה שעברה הוא אף הפך למכוער, כאשר חברת שיכון בינוי הגישה תביעות אישיות נגד חלק מאנשי המינהל הקהילתי.

המחלוקת, כאמור, היתה קשה והמאבק היה משמעותי מאוד עבור הפעילים החברתיים בקרית היובל, שקיבלו סיוע ורוח גבית מסגן ראש העיר יוסי חביליו, שנרתם למאבק וניסה לקדם את הפקעת השטח על ידי העירייה.


ראש העיר ירושלים, משה ליאון (צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)

ראש העיר משה ליאון (צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)


כשכבר היה נראה כי זה הולך להיות עוד אחד ממאבקי הדגל החברתיים (ע"ע עמק הצבאים), הושג בימים האחרונים הסדר תקדימי ומעורר השראה שמשאיר את מתחם בית טיילור ועמק היובל בידי הציבור (הבעלות הרשמית היא עירונית, אבל בפועל היא קהילתית חברתית).

על פי ההסדר בין עיריית ירושלים וחברת שיכון ובינוי, כל השטח שבבעלות החברה באזור בית טיילור ובכלל זה בית טיילור עצמו, יעברו לבעלות העירייה, כאשר מירב השטח ייצבע בירוק וישמש לצרכי קהילה וטבע עירוני, ושטח בו נמצאים המבנים יסומנו בחום וייועדו לצרכי ציבור וקהילה.


מבט על עמק היובל-בית טיילור (צילום הדמיה: אדריכל יגאל לוי)

מבט על עמק היובל-בית טיילור (צילום הדמיה: אדריכל יגאל לוי)


במסגרת התוכנית, שמוגשת היום, שלישי, 4.4.2023, לוועדות התכנון, בעוד ששטח המריבה בקרית היובל יעבור לבעלות עיריית ירושלים וייועד, כאמור, לשמש כשטחים ירוקים ומוסדות ציבור לשירות הקהילה, מהצד האחר, תקבל חברת שיכון ובינוי הגדלה של זכויות בנייה בקרקע שנמצאת בבעלותה בשטח הסמוך לגבעת המטוס. בקרקע המדוברת, יש לציין, לשיכון ובינוי זכויות קיימות לבניית כ-300 יחידות דיור, אשר יורחבו  כעת, ובמסגרת התוכנית ייבנו 6 מגדלים, ובסך הכל כ-1,500 יחידות דיור – תוספת של 1,200 יחידות דיור חדשות בבעלות שיכון ובינוי. תוכנית השכונה החדשה באזור גבעת המטוס תתפרש, כך על פי התוכנית שהוגשה, על שטח של 22 דונם, אשר מתוכו הופרשו 40 אחוז כשטחים "חומים" לצורך מוסדות ציבור.


השטח בקרית היובל שעובר לבעלות העירייה, כולל מגרשי הכדורגל (צילום: עיריית ירושלים)

השטח בקרית היובל שעובר לבעלות העירייה, כולל מגרשי הכדורגל (צילום: עיריית ירושלים)


 

 

התוכנית, על שני חלקיה – העברת הבעלות על מתחם בית טיילור בקרית היובל לעיריית ירושלים והגדלת זכויות הבנייה באזור גבעת המטוס – כמיקשה אחת בתב"ע (תוכנית בניין עיר) אחת.

את הקרדיט להסדר התקדימי הזה יש לתת בראש ובראשונה לתושבי קרית היובל והפעילים החברתיים/סביבתיים אשר נלחמו על מתחם בית טיילור/עמק היובל. לאחר מכן, קרדיט גדול מגיע לאנשים שמאחורי הרעיון – ראש העיר משה ליאון ומהנדס העיר יואל אבן, אשר הגו את רעיון החלפת השטחים, ובתיאום עם ראשי חברת שיכון ובינוי (בהובלת המנכ"ל תמיר כהן), באמצעות אדריכל יגאל לוי, היא הפכה לתוכנית שלמה שמוגשת לוועדות התכנון.


יוסי חביליו (צילום: מצילים את ירושלים)

יוסי חביליו (צילום: מצילים את ירושלים)


גורמים המעורים בפרטים בתוך כיכר ספרא מדגישים היום כי "בעוד פני השטח סערו וגעשו, מתחת לרדאר התנהל, לאורך זמן, מו"מ ענייני ומקצועי אשר ביקש להביא פתרון המתאים לחזון ראש העיר לצרכי העיר ולצרכי הקהילה, אשר שומר על הזכויות והאינטרסים של חברת שיכון ובינוי מהצד השני".


הדמיית שכונת צמרות בגבעת המטוס (צילום הדמיה: אדריכל יגאל לוי)

הדמיית שכונת צמרות בגבעת המטוס (צילום הדמיה: אדריכל יגאל לוי)


ראש העיר ליאון מוסיף ומסביר כי "לאורך כל הדרך הנחה אותנו קו מחשבה שבמרכזו שמירה על השטח כשטח ירוק המשרת את הקהילה. בנקודה זו לא היינו מוכנים לוותר. מצד שני, היה מובן לנו העניין הקנייני והעסקי של חברת שיכון ובינוי, לצד הצורך להוסיף יחידות דיור לעיר, על פי החזון ולפיו לא תהייה פגיעה בטבע ובסביבה עד אשר ימוצו כל האפשרויות לבנייה בדרך של פינוי ובינוי, ובנייה גבוהה לאורך צירי הרכבת הקלה ובשטחים מופרים אחרים. אני מבקש להודות למהנדס העיר יואל אבן על המקוריות והדמיון שהפגין, לאדריכל יגאל לוי, שהרים את הכפפה והצליח ליצור תוכנית מצוינת לעיר וטובה לחברת שיכון ובינוי. לצד אלה, אני מבקש להודות לסגן ראש העיר יוסי חביליו, שאמנם לא היה שותף בסוד הדברים אך המשיך ודחף, לאורך זמן רב, במלוא כוחו את האינטרס הקהילתי והסביבתי. אני רוצה להודות גם למ"מ וסגן ראש העיר הרב אליעזר ראוכברגר, שנמצא לצידי לאורך כל הדרך. לסיום, אני מבקש להודות לראשי חברת שיכון ובינוי ובמיוחד למנכ"ל מר תמיר כהן אשר היו שותפים ראויים והגונים לפתרון המיוחד הזה ויהפכו להיות גורם חשוב בבניית העיר בשנים הבאות".

מנכ"ל שיכון ובינוי כהן: "אנחנו מודים לכבוד ראש העיר משה לאון אשר בדעה חכמה הצליח לאזן בין טובת תושבי ירושלים ומאידך שמר על הערך הכלכלי של הקרקע אשר בבעלותנו. שמחנו להביא יחד פתרון תוך מחשבה יצירתית ושיתוף פעולה. השכונה החדשה שתיבנה תהיה שכונה פורצת דרך בירושלים באזור מרכזי הסמוך למרכזי בילוי. אנו משוכנעים שהתוכנית תאושר בתוך זמן קצר ותביא רווחה לתושבי העיר שיוכלו להנות מהבשורה שבהסדר זה".


מהנדס העיר ירושלים, אינג' יואל אבן (צילום: שרון גבאי)

מהנדס העיר יואל אבן (צילום: שרון גבאי)


"ראש העיר הבהיר לאורך כל הדרך כי איננו יכולים לוותר על השטחים הירוקים, החשובים כל כך לקרית היובל, לקהילת השכונה וחשובים לתושבי העיר כולם, ולעיר עצמה", אומר מהנדס העיר אבן. "בשיחות ביננו נולד הרעיון שמבטיח שהכול יהיו מרוצים ומרוויחים, העיר, הסביבה, צרכי הבנייה של העיר ובעלי הקניין. מצאתי באדריכל יגאל לוי פרטנר מצוין שהפך את הרעיונות לתוכנית נפלאה לעיר".

אדריכל יגאל לוי: "המשימה שעמדה לנגד עינינו הייתה לבנות שכונה לתפארת, שתיטיב עם העיר, תיטיב עם הסביבה ותשמור על הזכויות וקניין של היזמים. התוצאה שהגנו מהווה בשורה לעיר, לשכונת קריית היובל ולאוהבי הטבע והסביבה. אנו נקים שכונה שתהייה מהמבוקשות בעיר, תוך שאנו מעניקים לעיר שטחים ירוקים לצרכיה ולצרכי תושביה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. ירושלמית שנגעלת מצביעות

    ראש העיר לא הזמין את אלעד עמדי לתקלט לאות שמחה? זה יביא לו עוד קולות בבחירות הקרובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר