מימין - מדרכה משודרגת ברחוב ברטונרה חסומה עם עמוד חשמל, אבני מדרכה סדוקות בשל חניית רכבים ברחוב עזה, רחוב רחל אימנו - חודשים ארוכים ממתינים לנטיעות (צילומים ברחובות שלנו)
מימין - מדרכה משודרגת ברחוב ברטונרה חסומה עם עמוד חשמל, אבני מדרכה סדוקות בשל חניית רכבים ברחוב עזה, רחוב רחל אימנו - חודשים ארוכים ממתינים לנטיעות (צילומים ברחובות שלנו)

שדרוג או שנמוך? ככה מתפספסת לה הזדמנות למרחב ציבורי בטוח

ברחובות שלנו: בעיריית ירושלים מתגאים בשדרוג הרחובות שמתבצע בכל רחבי העיר, אולם במקרים רבים התוצאה עגומה. כך למשל קרה ברחוב אחד העם כאשר השדרוג לא עצים ולא טיפל בהפרעות להולכי הרגל, כך קרה בבצלאל, שם השאירו מדרכה ברוחב 30 ס"מ וכך קורה במקומות נוספים בעיר | טור דעה

פורסם בתאריך: 12.5.23 08:09

המרחב הציבורי בירושלים זוכה להזדמנות פז. משרד התחבורה מממן שדרוגי רחובות (אשר להם זיקה לרכבת הקלה) – כבישים והמדרכות שלצידן. עיריית ירושלים בוחרת את הרחובות ואת סטנדרט השיפוץ. על פניו, מדובר בהזדמנות לשפר את המראה ואת הבטיחות של הולכי הרגל האומללים על מדרכות אשר מזמן הפכו למגרשי חניה מאולתרים בחסות מדיניות האכיפה (או אין אכיפה) של ראש העיר.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה במרכז העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים

אך פוטנציאל לחוד ומימוש לחוד. ניתן היה לצפות שהעירייה תעבוד עם קריטריונים ברורים לקביעת הרחובות שישודרגו וכיצד הם ישודרגו. קריטריונים שעוצבו, כמעט מיותר לציין, בתהליך שיתוף ציבור וכמובן תפרסם אותם. ניתן היה לצפות שבטיחות הולכי הרגל יקבלו עדיפות בשדרוג, במיוחד לאור העבודה שבזכות תשתיות הולכי הרגל הרעועות בעיר הפכה ירושלים לשיאנית ארצית במספר הולכי הרגל אשר נהרגים ונפצעים בתאונות דרכים בישראל.

את כל זה ניתן היה לצפות. בפועל – בכיכר ספרא דברים מתנהלים אחרת. כמו ברפובליקת בננות. מי שקובע היכן, מתי ואת סטנדרט השדרוג הם הפקידים של העירייה. הם לא מתייעצים עם המינהלים הקהילתיים ולעיתים הם אף מתעלמים מהבקשות של המינהלים הקהילתיים אשר מחוברים לשטח. את התוצאה רואים בשטח.

 

 

כך קורה שמשדרגים רחובות אשר אינם זקוקים לכל שדרוג. לדוגמא, רחוב ברטנורה ואחד העם ברחביה אשר שודרגו ללא כל סיבה, מלבד הסמיכות למתחם בלפור אשר כנראה חשוב לנכבדי כיכר ספרא. השידרוג לא כלל כל שתילת עצים ולא טיפל בהפרעות להליכתיות. התוצאה עגומה. רכבים חונים על המדרכות ששודרגו ומפוצצים את אבני הריצוף החדשות, עמודי חשמל חוסמים את המדרכה ופחי האשפה חוסמים את המדרכות במקום ליעד להם מקום בטוח.

דברים דומים ניתן ראות ברחוב בצלאל. רחוב מרכזי בעיר אשר עבר שדרוג. אך גם במקרה הזה קיבלנו רחוב קירח ללא כל צל עם הפרעות להליכתיות. הגדילו לעשות ברחוב אלישע במרכז העיר – שבו השאירו להולך הרגל מדרכה ברוחב של 30 ס"מ. נראה את נכבדי העירייה מצליחים ללכת על מדרכה ברוחב כזה.

פניות של עמותת 'ברחובות שלנו', לרבות פניה דרך בית המשפט המחוזי, לקבל את תוכנית העבודה של העיריה לשדרוג רחובות לא זכו לכלל התייחסות. לאחרונה העירייה גם נסוגה מהכוונה לשדרג את המדרכות כאשר משפצים את הרחוב. לדוגמא, ברחוב משמר העם עשו מתיחת פנים אך מתיחת הפנים נראית כמו מריחת פנים. במעט גומות העצים שהוסיפו לא שתלו עצים. פניות לאגף שפ"ע בנושא זכו להתעלמות וגלגול אחריות לאגפים אחרים. את המדרכה זנחו ולא שיפצו. אך את האספלט על הכביש מרחו בצורה מרושלת. התוצאה היא עוד רחוב שבו השדרוג הפך לשנמוך.

אני שואל את עצמי היכן מהנדס העיר וראש העיר בסוגיית שידרוג הרחובות? האם לא הגיע הזמן לרדת מהרכב וללכת על המדרכות של ירושלים ובכך לחוות את רחובות העיר כאחד האדם? האם לא הגיע הזמן לעבוד בצורה מקצועית עם הציבור ועם קריטריונים ברורים ושקיפות? הרי לא מדובר בכסף פרטי אלא בכסף ציבורי, ובהזדמנות פז לעודד אנשים להישאר בירושלים ולא לעבור לערים אחרות אשר בהם מקבלים רחובות משודרגים שכוללים גם מחשבה על הולכי הרגל ולא רק קוסמטיקה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. יוני

    שני דברים, אחד: על מי שלא עושה לא יהיו תלונות, מי שעושה תמיד יהיה מי שיתלונן, וכוונתי: שיש הרבה ערים שפשוט לא עושים כלום והתושבים כבר הפסיקו להתלונן, הבינו שאין עם מי לדבר, בירושלים מתכננים ועושים, וטבעי שיש שלא יסכימו….
    אגב מי שזוכר בעשורים הקודמים ירושלים הייתה זוועתית ועכשיו משתפרת יפה.
    2( הנתון של מס' ההרוגים בתאונות דרכים בירושלים הוא נכון ולא נכון, נכון שמס ההרוגים הוא הגבוהה ביותר בארץ, אבל שוכחים לציין שירושלים היא העיר הכי גדולה בארץ מבחינת כמות תושבים, בירושלים יש כמעט פי 4 תושבים מהרבה ערים בסיסיות במרכז, כך שבאחוזים מס ההרוגים הרבה פחות מעיר אחרת.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר