אוטובוס של מערך התחבורה 'נעים בסופ"ש', גשר המיתרים בכניסה לירושלים (צילומים: עיריית תל אביב, עיריית ירושלים)
אוטובוס של מערך התחבורה 'נעים בסופ"ש', גשר המיתרים בכניסה לירושלים (צילומים: עיריית תל אביב, עיריית ירושלים)

נעים בסופ"ש? לא לירושלמים

מערך התחבורה החינמית בשבתות מתל אביב ואליה הגיע השבוע עד למבשרת ציון - אז למה עיריית ירושלים לא מרימה את הכפפה ומצטרפת? זה שוב קשור לתירוץ שתקף רק כשנוח - הסטטוס קוו

פורסם בתאריך: 2.6.23 08:34

אוטובוסים בשבתות, ועוד בחינם, לאזור גוש דן נשמע כמו חלום עבור מאות, אולי אלפים, מבין תושבי ירושלים, אבל הם יכולים להמשיך לחלום. לעומתם – תושבי מבשרת ציון, אבו גוש, שורש ויישובים סמוכים דווקא זוכים להתגשמות החלום הזה, שעשוי להפוך את חייהם לנוחים יותר – לבטח אם הם צעירים שרוצים לצאת מדי פעם לבילוי לילי בתל אביב בליל שישי.

כן, החל מהיום, שישי, 2.6.2023, המועצות המקומיות במבשרת ציון, אבו גוש ומטה יהודה הצטרפו למיזם "נעים בסופ"ש" – מערך תחבורה שפעל עד עתה באזור גוש דן (עם 8 רשויות מקומיות בהובלת תל אביב-יפו) – וכעת הוא מגיע מרחק פסע מירושלים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה במרכז העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


המיזם, חשוב לציין, הינו שיתופי, ולדברי סגנית ראש העיר תל אביב, מיטל להבי, יוזמת הפרויקט, הוא נעשה מתוך רצון ומחשבה לסייע ולעשות טוב, ואין לו שום מטרה לעשות דווקא ולהיות לעומתי. לכן, כך היא מסבירה, שיתוף הפעולה מצד הרשות המקומית ומצד ראש העיר או הרשות חשוב מאין כמוהו, ומהווה למעשה תנאי להצטרפות למיזם.

יחד עם זאת, בעיריית תל אביב ציינו כי ישמחו לקלוט כל רשות שתהיה מעוניינת בכך, בכלל זה ירושלים, ושכולן מוזמנות. יש לציין כי עלות מערך התחבורה כיום, עם ההצטרפות של מבשרת ציון, נאמד בכ-20 מיליון שקלים. את מרבית העלות ממנת עיריית תל אביב, אך כל רשות שמצטרפת נדרשת לשלם סכום מסוים.

"כל העיר" ניסה להרים את הכפפה ופנה לעיריית ירושלים בסוגייה, במטרה לשנע את מערך התחבורה 'נעים בסופ"ש' גם לירושלים, בטח כעת שישנו כבר קו עד למבשרת ציון.

עיריית ירושלים, בטח לא תופתעו לשמוע, הדפה את רעיון ההשתתפות, תוך התכנסות תחת הסטטוס קוו. והנה התשובה הרשמית: "בירושלים מתקיים מזה שנים סטטוס קוו המכבד את כל אוכלוסיות העיר וכך ראוי שיימשך".

***

עיריית ירושלים טוענת שהסטטוס קוו מכבד את כל אוכלוסיית העיר, אך יש מי שלא מסכימים לקביעה הזו – לבטח אלפים מבין התושבים שאינם שומרי שבת, וגם גורמים בתוך עיריית ירושלים. אחד מהם הוא סגן ראש העיר יוסי חביליו, שאומר ל"כל העיר": "ירושלים היא עיר עם כמיליון תושבים, כ-60 אחוז מהם אינם שומרי שבת וזקוקים נואשות לשירותי תחבורה ציבורית בסופי שבוע – גם בתוך העיר וגם החוצה ממנה. אין שום סיבה הגיונית שהרכבת מתל-אביב ונתב"ג לא תפעל 24/7, ואין שום סיבה שמפעילי תחבורה ציבורית ממזרח העיר לא יוכלו להרחיב את הפעילות שלהם בשבתות גם למערב העיר. אני מברך את תושבי מבשרת ציון על הפעלת מערך ההיסעים של 'נעים בסופ"ש', ומקווה שהשירות יגיע גם אלינו לירושלים – בין היתר כי הייתי רוצה לראות יותר תל-אביבים עולים לירושלים בשביל ליהנות מהמוזיאונים, מהטבע העירוני ומתחמי התיירות והפנאי – בזמן שהם מחזקים את העסקים המקומיים שפתוחים ופועלים בשבתות".

 

 

חברת מועצת העיר לורה ורטון, שהיתה ממייסדות מיזם 'שבוס' – מיזם תחבורה בשבתות גם בתוך ירושלים וגם ממנה ואליה- אומרת: "אני גאה שהמיזם הראשון בארץ לתחבורה סדורה בשבת, שבוס, הוקם בירושלים אצלי בסלון עם קבוצת חברים, והוא ממשיך לפעול בערים אחרות. אני גם שמחה מאוד שהרעיון התפשט בכל הארץ ושיותר ויותר אנשים זוכים לחופש תנועה בסופי שבוע כמו בכל מקום אחר בעולם – וכמו שצריך להיות גם בבירה. היעדר תחבורה ציבורית בשבת היא בראש ובראשונה בעיה חברתית, כי מי שיש לו רכב פרטי לא דואג, ומי שנפגע הם צעירים, חיילים, אנשים מבוגרים, אנשים עם מוגבלות וכל מי שכלכלית לא יכול להרשות לעצמו להחזיק רכב. אני מקווה שמדינת ישראל תקח על עצמה את האחריות לתחבורה ציבורית בכל הארץ גם בשבתות, אבל אם לא, נחזור למודל של הפעלה פרטית, כמה שהיה בירושלים עד פרוץ הקורונה. בינתיים, מאחלת לערים נוספות להצטרף כדי שכל מי שרוצה להנות מחופש בשבת. יוכל לעשות זאת. תחבורה ציבורית אמינה וטובה כל ימות השבוע צריכה להיות מובנת מאליה, כמו מים זורמים וחשמל".

***

ובחזרה למבשרת והצטרפותה למיזם 'נעים בסופ"ש', וכאן אולי המקום לציין כי גם תושבי ירושלים יכולים ליהנות ממנו, לו יצליחו להגיע לנקודות ההסעה במבשרת ציון. לא נוח, אבל קיים.

הקו החדש ממבשרת ציון לתל אביב (ובחזרה) – 715 – יפעל בסופי השבוע, בימי שישי החל בשעה 19:00 ועד השעה 3:00 לפנות בוקר, ובימי שבת החל ב- 11:00 בבוקר ועד השעה 18:00. הקו יחל את פעילותו בתחנת מעוז ציון במבשרת ציון, יעבור בקניון הראל ובבניין המועצה בשדרות הראל, ימשיך במחלף חמד ובמחלף שורש ויסיים בתחנות בתל אביב-יפו: שד' רוטשילד, רחוב דיזנגוף, חופי הים ונמל תל אביב.
כאמור, מערך ההסעות "נעים בסופ"ש" פועל ב-9 רשויות מקומיות (כולל מבשרת ציון), ומשרת למעלה מ-30 אלף נוסעות ונוסעים בכל סוף שבוע.

המערך כולל 13 קווים ויותר מ-500 תחנות, והוא מאפשר נסיעה אל מרכז הערים ובין השכונות השונות בשעות שבהן תחבורה ציבורית סדירה אינה פעילה, תוך התחשבות באזורים שבהם מתגוררים שומרי שבת. לא שזה משנה עבור ירושלים.

כמו כן, המיזם מאפשר לתושבים להתנייד ללא תלות ברכב הפרטי. השירות כולל נגישות לאנשים עם מוגבלויות, שיכולים בתיאום מראש לקבל שירות נסיעה מונגש. "מלבד התועלת הבטיחותית, שכן מערך ההסעות החינמי בסופי השבוע מאפשר לבליינים לצאת ולבלות ללא הצורך בנהיגה, הוא מהווה גם פתרון להתמודדות עם עומסי התנועה הכבדים להם אנו עדים לאחרונה בסופי השבוע ובחגים", נמסר.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. ירושלמית

    כותרת מצחיקה.
    לירושלים נעים בשבת לנוח בבית,ללכת לבית כנסת ולסעוד עם המשפחה.אחרת למה לגור בעיר הקודש דווקא?
    מי שרוצה שבת כמו כל העמים יכול לגור בכל מקום אחר.מי שבוחר לגור בירושלים זה אנשים שהקדושה והדת חשובה להם.והם רוצים לשמור שבת.

  2. ירושלמי

    הירושלמית פה יודעת בדיוק מה נעים, מה חשוב ומה רוצים כל הירושלמים.

  3. ירושלמי מתוסכל

    השאלה למה זה כל כך כואב להם שמי שרוצה יוכל להשתמש בשירות… אני בטוח שהוא לא מתוכנן לעבור בשכונות שומרות השבת גם ככה.

  4. ירושלמית אחרת

    אנחנו גרים כאן בגלל משפחה נרחבת, עבודה, מזג אוויר וטבע. לחילונים ולתיירים מגיע להגיע לאיזור המרכז בשבת,
    זה לא אמור להפריע לאף דתי. גם ככה בירושלם מכוניות נוסעות בשבת.

  5. טליה

    כפיה דתית בירושלים נהיה בילתי נסבלת וזה אומרת אחת שגם שומרת שבת. אני בניגוד לאחרים מבינה שיש אנשים שונים וטוב שככה. מה אתם, צדיקים, תעשו כשכל החילונים יעזבו? מי ישלם לכם ארנונה? מי יעבוד בשביל שאתם תשמרו שבת? חייבים לתת מענה לכל המגזרים ולא רק לדתיים. עם כל הכבוד ויש כבוד אבל חייבים ללמוד לחיות ביחד אחרת שוב יהיה אסון

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר