חזירי בר בגילה ובירושלים (צילומים: רונן בכורי, פרטי)
חזירי בר בגילה ובירושלים (צילומים: רונן בכורי, פרטי)

חזירי הבר שמעוררים אי נחת בגילה: "להקה עם גורים יכולה להיות תוקפנית"

חיפה לא לבד: אחרי שכבר נצפו לא מעט פעמים בשכונות פסגת זאב, רמות וסנהדריה - בתקופה האחרונה גם תושבים בגילה מתלוננים על כך שחזירי בר החלו להסתובב בשכונתם. "העירייה ורשות הטבע והגנים פועלות בשיתוף פעולה מלא על מנת למנוע חדירת חיות בר לשטח העירוני", נמסר מעיריית ירושלים. צפו בתיעוד

פורסם בתאריך: 9.6.23 07:17

בחיפה כבר רגילים למראות של חזירי בר המסתובבים בסמיכות לשכונות העיר ולא פעם אף נכנסים לעומק השכונות. מתברר שזו לא תופעה שהיא נחלתה הבלעדית של העיר מהכרמל, הידועה בחזירי הבר הנצפים לא אחת ברחובותיה, ובשנים האחרונות היו מספר דיווחים על חזירי בר שנמצאים גם במבואות ירושלים – בעיקר בסמיכות לשכונות פסגת זאב, רמות, סנהדריה. באחרונה, עניין של חודשים ספורים, החלו להיראות חזירי גם בשכונת גילה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה בארמון הנציב? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים



"במוצאי שבת האחרון ראיתי חזירי בר שמסתובבים בגב של רחוב האנפה, בשטח חוות הסוסים שנמצאת במקום", מספר רונן בוכרי, מנהל חוות עמותת 'מצפה רחל', שמתגורר ברחוב האנפה. לדבריו, זאת לא הפעם הראשונה שהוא נתקל בחזירי בר באזור, "בפעם הקודמת הילדים שלי ראו את חזירי הבר לפני כחצי שנה", הוא משחזר. "הפעם אני ראיתי אותם וישר שלפתי מצלמה כדי לתעד".

איך הגיבו בעלי החיים בחווה?
"לא רק בשבילנו, אלא גם בשביל שאר החיות שבחווה מדובר באירוע לא רגיל. שמעתי את הכלבים נובחים והרגשתי שהסוסים לא רגועים ואז ראיתי לפתע את החזיר רץ לכיוון שלי. מיד שלפתי מצלמה כדי לתעד והעליתי את זה ברשתות החברתיות. החזיר התחיל לרחרח את אחד החמורים, והייתה קצת המולה, סוג של מערבולת או סביבון כששאר החיות החלו לרוץ מסביב".

בשיחה עם בוכרי הוא מסביר מדוע הגיעו החזירים לגילה: "הם מחפשים אוכל וכנראה הריחו שאריות של אוכל והגיעו לחווה כדי לאכול על מנת לשרוד. הם מגיעים רק בלילה, כי ביום הם מתחבאים בגלל שהם חייבים צל. אני מאמין שבמהלך היום החזיר נמצא בסביבות השטח של החווה ובשעת הלילה מחפש אוכל. אמש יצאתי לחפש שוב את החזיר אחרי ששמעתי פעם נוספת את הנביחות של הכלבים, אבל לא הצלחתי לראות אותו".

עוד הוא מספר כי "מדובר בלהקת חזירי בר, כנראה אמא, אבא וגורים, לדעתי לא יותר מחמישה או שישה חזירי בר בסך הכל, אשר מחפשים איך להתקיים אחרי עונת ההמלטות. עד כה הם חיו באזור מורדות גילה, אבל השטח מצטמצם כי יש שם בניה וזה דחק אותם כלפי רחוב האנפה, לאזור שטח החווה שם בעבר היו עמדות של הצבא בתקופה שבה היה ירי על גילה מכיוון בית ג'אלה. הם חיים על שאריות של אוכל רחוב, פטריות ואורניות הצומחות מתחת לעצי האורן".

הם יכולים להיות תוקפניים?
"להקה עם גורים עשויה להיות תוקפנית אם החזירים מרגישים צורך להגן על עצמם. בנוסף, גם עדיף לא להסתובב באזור עם חיות קטנות, כלומר לא כלבים או חתולים, זה יכול להיות מסוכן עבורם".

 

 

כאמור, אין זו הפעם הראשונה שבה נצפו חזירי בר בשכונות בירושלים. בעבר זה היה בעיקר באזור צפון העיר. אז, לאחר האירועים הקודמים, התייחס עמיר בלבן, מנהל תחום הטבע העירוני בחברה להגנת הטבע, לנושא ואמר: "חזירי הבר מורגשים בעיקר בסוף האביב ותחילת הקיץ. באופן כללי הן חיות בר שפוחדות מבני אדם. כשפוגשים חזיר בטבע, ברוב המקרים החזיר קולט אותנו לפני שבני האדם קולטים אותו והוא בורח. אם אנחנו רוצים להימנע ממפגש עם חיות בר, צריך ללכת עם בגדים צבעוניים, לעשות רעש ובאופן טבעי חיות הבר יברחו. במידה ובכל זאת נתקלנו בחזיר בר או עדר חזירים, ואין לאן לברוח, אז יש בעיה וצריך לדעת לסגת ולפנות מקום. זאת על מנת שהם יתפנו בשקט. בשום פנים ואופן אין להאכיל חזירי בר כי אז הם מאבדים את הפחד מפנינו".

לדברי בלבן, יש לטפל בתופעה באמצעות מספר צעדים על מנת שלא להגיע למצב שבו ניצבת חיפה אל מול כמות אדירה של חזירי בר. "בירושלים צריכים לעשות תכנית פעולה יחד עם רשות הטבע והגנים, קק"ל והעירייה ולטפל בתופעה. צריך להשקיע הרבה מאמצים בחינוך ובשמירה על הניקיון במרחב הציבורי. התוכנית הזו צריכה לכלול צמצום מקורות מזון בשטחיים החקלאיים ובעיר. מקורות המזון שלהם לחים ואלה עושים את ההרס. מספיק שיש פח נגיש או מדשאה רטובה והחזירים יריחו את הריח מקילומטרים וילכו לקראתו. כל עוד מערכת האשפה העירונית לא תהיה טמונה ויהיו פחי אשפה נגישים, ולא יתבצע איסוף זבל מיידי, חזירים יימשכו לשם ולא יעבור המון זמן עד שחזירים יעברו ברחובות ירושלים בדומה למה שקורה בחיפה. בנוסף, צריכים לטפל באזורים שבהם יש התפרצות גם באמצעים חריגים – במקומות שבהם יש עליה משמעותית ושם יש סכנה לתנועה בכבישים וכו'".

בלבן מסכם: "חיות בר חשובות, אבל אנחנו רוצים אותן בשטחים הציבוריים ולא בתוך העיר. לכן צריך להתמקד בעיקר בהימנעות מהשארת מקורות מזון נגישים. אני מקבל דיווחים בחודש האחרון על הרבה חזירי בר שמתועדים במוצא, רמות, הר נוף וכו' – וזה סימן לא טוב".

מעיריית ירושלים נמסר: "עם קבלת הפניה, יצרו אנשי עיריית ירושלים ורשות הטבע והגנים קשר עם הפונה לבירור פרטים נוספים, לשם הטיפול בסוגיה. הפנייה מטופלת על ידי פקח ייעודי שתוקנן זה מכבר בעיריית ירושלים לצורך מקרים כאלה. העירייה ורשות הטבע והגנים פועלות בשיתוף פעולה מלא על מנת למנוע חדירת חיות בר לשטח העירוני, תוך הפעלת הפקח הייעודי לנושא זה. פניות שמתקבלות בנושא מטופלות באופן מהיר, תכליתי ונחוש. יש להקפיד ולדווח למוקד 106 על אירועים כאלה על מנת שנוכל לתת מענה מיידי".

מחזיק תיק קידום עסקים והשירות הווטרינרי יהודה בן יוסף מוסיף: "אנו פועלים בנחישות לאתר את החזיר ולהוציאו מאזור ירושלים ולפעול על פי הנחיות רשות הטבע והגנים. בשיתוף פעולה יחד עם רשות הטבע והגנים, הקצנו תקן של פקח שיפעל באזור סובב ירושלים ויפעל לצמצם את כניסת חזירי הבר לעיר. על התושבים לדאוג ולמנוע מקורות משיכה של חיות הבר לעיר, העירייה משקיעה רבות בניקיון העיר, ואכיפתו במרחב הציבורי".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אוריה

    חייבים להרוג אותם בכל דרך שקיימת : נשק חם או נשק קר או להרעיל אותם !!!!

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא צריך למנוע מהם להיכנס.הם חמודים.אנשים סתם רעים

  3. ישעיהו

    העיריה צריכה להרעיל את החזירים כדי שלא יהיה כמו בחיפה.
    מצעע להביא ציידים נוצרים שיהרגו אותם בכמויות הם יהנו מהבשר והתושבים משקט

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר