אילוסטרציה של רכב הסעות, ילד מפוחד (צילומים: pyotr021/depositphotos.com)
אילוסטרציה של רכב הסעות, ילד מפוחד (צילומים: pyotr021/depositphotos.com)

עדות מבפנים: צעקות, השפלות, הברזות ואיחורים בהסעות של החינוך המיוחד בירושלים

בשיחה עם "כל העיר" מתאר מלווה בהסעות בצפון העיר את המתרחש ברכבים. לטענתו, נהגים משפלים ומבזים את המלווים, צועקים על הילדים ולפעמים אף בורחים להם. "העירייה ועמותת לביא לא מטפלות בתלונות", הוא אומר. העירייה בתגובה: "נפעל לחידוד הנהלים אל מול חברות ההסעות והמלווים"

פורסם בתאריך: 22.6.23 07:58

אלימות פיזית ומילולית, השפלות, הברזות ורכבים תקולים – כך נראות הבעיות הקשות במערך ההסעות של ילדי החינוך המיוחד בירושלים. וכעת לא מדובר על תלונה כזו או אחרת מצד הורים, אלא על עדות מבפנים – של מלווה בהסעות, שחושף בשיחה עם "כל העיר" את הכשלים, כמו גם את חוסר הטיפול המתמשך מצד עיריית ירושלים ועמותת לביא, שמפעילה עבור העירייה את מערך ההסעות.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד


מחפשים דירה בקטמון הישנה? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


מדובר על מלווה בצפון העיר, בקו שנע בין פסגת זאב לסנהדריה. לדבריו, "חלק מרכבי ההסעות אינם תקינים, יצא לי לנסוע אפילו ברכב ללא טסט. הנהגים מעליבים ומגדפים מול הילדים ומול הגננות. הנהגים בורחים, הנהגים לא מתחשבים בשעות הלימודים".

אתה מתאר פה מצב בעייתי מאוד. דיווחת על האירועים? הם מטופלים?
"העירייה ועמותת לביא לא מטפלות בתלונות, יש רכזת שיודעת את כל הסיפורים ושום דבר לא נעשה".

ציינת שנהגים בורחים לילדים?
"כן. יש נוהל שקובע שצריך להמתין 4 דקות לילד. אבל יש נהגים שלא נצמדים לנוהל ופשוט בורחים אם הילד וההורה שלו לא נמצאים כשההסעה מגיעה. היה מקרה גם שהנהג השאיר ילד בגן בגלל לחץ של זמן. כאשר המלווה דרש שיחזור לאסוף את הילד – הנהג קילל אותו והשפיל אותו מול העיניים של הילדים ואחר גם לעיני הגננות. העירייה מכירה את זה, הרכזת מכירה את האירוע – אבל כלום לא קרה".

התיאור הזה של המלווה מהווה חיזוק לאירועים בעייתיים לא מעטים בהסעות. לאורך כל השנה נפתחות מאות קריאות במשל"ט העירוני בנושא ההסעות. יצוין כי חלקן מטופלות באופן מידי. מקרה כזה אירע ביום שישי האחרון, כשאם לילד בחינוך המיוחד ראתה נהג מכה את הילד. תלונה שהועברה לעירייה דרך איציק טובול, מנהל קבוצת פתרונות בהסעות, שמסייע דרך קבע להורים טופלה במהירות והנהג סיימת את עבודתו.

בשיחה עם "כל העיר" אומר טובול, ״צר לי שאלו פני הדברים, המלווה הוא האדם החשוב ביותר בהסעה וצריך לקבל יחס בהתאם. עצוב שמלווים צריכים לספוג יחס משפיל ומבזה, ועצוב עוד יותר שהעירייה לא מטפלת במקרים אלו כמו שצריך״.

 

 

לטובול מסייעים בשנה האחרונה נציגי סיעת 'קודם ירושלים' שהכריזה באחרונה על התמודדות בבחירות למועצת העירייה. אחד הנציגים, בני בירנצוויג, מוסר בתגובה: ״התמונה שעולה מדבריו של מלווה ההסעות עגומה ומאכזבת. לצערנו, עיריית ירושלים לא מפקחת על תחום ההסעות בחינוך המיוחד כפי שהיה מצופה ממנה ולכן הדברים מתנהלים כמו במערב פרוע. בסופו של דבר, הנפגעים העיקרים הם הילדים. כנציג החינוך המיוחד במועצה הבאה, אפעל להביא לשינוי נרחב במערך ההסעות ובדרך שבה העירייה מתייחסת לנושא״.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "התלונות שהועברו ייבדקו על ידי מערך ההסעות ברצינות הראויה. ככלל, מערך ההסעות בירושלים מסיע מעל ל-27,000 תלמידים ביום, מתוכם כ-11,500 תלמידי חינוך מיוחד בלמעלה מ-4,400 הסעות (מסלולים). העירייה פועלת כל העת לייעול המערך ומפעילה מוקד ייעודי שנותן מענה בזמן אמת לכל בעיה העולה מהשטח. זמן ההגעה לבית ספר תלוי גם בצירי התנועה ובעיכובים היכולים להיגרם לאורך המסלול.

"בנוגע לוויכוח בין המלווה לנהג – מדובר באירוע נקודתי במסגרתו התגלע ויכוח בין הנהג למלווה בעניין מקצועי. הסוגיה נמצאת בבירור וככל שיידרש, יינקטו צעדים להפרדת הצוות המדובר.

"בעניין ההמתנה – ככלל, על הנהג להמתין מספר דקות בודדות להגעת ההורים. זאת, על אף העובדה כי על ההורים מוטלת האחריות להתייצב בנקודת האיסוף בזמן במטרה למנוע עיכוב בזמני ההגעה למוסד החינוכי. במקרים בהם מתפספסת ההסעה, ניתן מענה נקודתי ככל שמתאפשר.

"בעניין הנהג שנטען כי הוא צועק על הורים ומדבר לא יפה לילדים – למוקד ההסעות לא מוכרות תלונות מתועדות אודות הנהג, המשמש בתפקידו מזה שנים.

"העירייה תפעל לחידוד הנהלים אל מול חברות ההסעות והמלווים, במטרה להקפיד על התייחסות נאותה לילדים ולהבטיח את הגעתם למסגרות בבטחה ובשלום".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. יוסף

    לצערי הכתבה הזאת נכונה מאוד
    וגם אני ניכוותי הרבה והייתה תקופה מאוד ארוכה שהבת שלי הייתה מתחילה באיחור כל יום של כמעט שעה
    עד שפנינו לראש העיר ליאון שבכבודו ובעצמו הוא דאג לשינוי
    ולאחר אין ספור של תלונ

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר