הדמיית גשר פארק המסילה בתוכנית 'כביש הברך' (צילום הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושלים)
הדמיית גשר פארק המסילה בתוכנית 'כביש הברך' (צילום הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושלים)

לבחון מחדש ולצמצמם את הפגיעה בפארק המסילה – תוכנית כביש הברך הגיעה לכנסת

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דנה היום בתוכנית, שחוצה כידוע את פארק המסילה. בדיון השתתפו תושבי השכונות הסמוכות לפארק, שמתנגדים לתוכנית, לצד מהנדס העיר ומנכ"ל צוות תכנית אב לתחבורה. השורה התחתונה? נראה שוועדת הפנים לא הכי התלהבה מהתוכנית ותעקוב אחר ביצוע ההחלטות שהתקבלו

פורסם בתאריך: 5.7.23 17:59

סערת 'כביש הברך' שצפוי לחבר בין גוננים לתלפיות תוך שהוא חותך את פארק המסילה הגיעה השבוע (רביעי) לועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אשר דנה בנושא הקמת הכביש בעקבות יוזמה של 'התעוררות' ושיתוף פעולה שנרקם עם חברת הכנסת אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) וצגה מלקו (הליכוד).


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירת 5 חדרים בקרית היובל? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת קראה השבוע לעיריית ירושלים, למשרד התחבורה ולמינהל התכנון לבחון שוב את התוכנית להקמת 'כביש הברך' (שצפוי לחבר בין גוננים לתלפיות תוך שהוא חותך את פארק המסילה), וביקשה מכלל הגורמים לראות כיצד ניתן לצמצם את הפגיעה של הכביש בפארק המסילה – הריאה הירוקה של ירושלים – תוך שמירה על בטיחות הולכי הרגל ותושבי האזור.

בנוסף, קראה הוועדה לשתף את הציבור בהליכי התכנון ולבדוק האם בנייתו של הגשר הכרחית. מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ ארז מלול הודיע כי יתקיים דיון מעקב אחר ההחלטות.

כידוע, כפי שפורסם לא אחת ב"כל העיר", עיריית ירושלים מקדמת במרץ את סלילת כביש הברך, שאמור לנסוע לצד תוואי הרכבת הקלה. מדובר על כביש של ארבעה נתיבים (שני נתיבים לכל כיוון נסיעה) שאמור לחתוך את פארק המסילה – הריאה הירוקה הגדולה והמשמעותית של אזור דרום ירושלים – בדיוק בנקודת החיבור שלו עם ארבע שכונות: גוננים, תלפיות, בקעה, בית צפאפא.

לתוכנית מתנגדים רבים מתושבי השכונות הסמוכות, פעילי סביבה וגם חלק מחברי מועצת העירייה, אשר חברו יחדיו ומנסים, כל אחד בדרכו, לתקוע מקל בגלגלי התוכנית ולהוביל לעצירתה.

לדיון שהתקיים בוועדת הכנסת הגיעו תושבים, ששטחו את טענותיהם בפני הוועדה. אחת מהן, יובל שלם, סיפרה בדיון כי היא מתניידת ברגל ובעזרת מקל הליכה, וכי בשכונה בה היא גרה מתגוררים אנשים מבוגרים ונכים שלא יהיו מסוגלים לעלות על הגשר. "תסתכלו לי בעיניים ותגידו לי איך אנשים מבוגרים יוכלו לעלות במעלה הגשר", אמרה שלם כשהיא פונה למהנדס העיר יואל אבן ולמנכ"ל צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים זהר זולר. "הגשרים האלה יוצרים מסדרונות רוח מטורפים, ובימים של שמש לא תהיה טיפת צל. אתם מכריחים אוכלוסיות שלמות לטפס על גשר".

 

 

דנה, תושבת השכונה הוסיפה: "לטובת תלפיות – השכונה החדשה שתבנה בעוד 10 שנים – אתם זורקים את תושבי הקטמונים". תושבים נוספים שהשתתפו בדיון טענו כי לטובת תפיסה תכנונית מיושנת משנות ה-70 סוללים כביש רחב שמסכן את בטיחות הולכי הרגל ופוגע בתוואי של פארק המסילה שמשרת את כל תושבי העיר. לדבריהם לא נעשה שיתוף ציבור בנוגע לכביש.

מנגד, היו את אנשי העירייה ורשויות התכנון, שהסבירו את חשיבות הכביש. זולר אמר בדיון כי הכביש נדרש לטובת הפיתוח העתידי של אזור התעשייה תלפיות שיהפוך לדבריו לאזור מגורים ותעשייה. עוד הסביר כי הגשר יאפשר חציה בטוחה של הצומת. מהנדס העיר אבן אמר: "הנושא של הליכתיות ופארק המסילה חשוב לנו בצורה שאי אפשר לתאר. עשינו מספר שיתופי ציבור בלי קשר לתהליכים הסטטוטוריים". לדבריו, השיפוע של הגשר לא יורגש ויאפשר רציפות כדי שהולכי רגל יוכלו לצלוח את תוואי הרכבת. הוא הדגיש כי הולכי הרגל יוכלו לבחור האם להשתמש בגשר או להמשיך לצעוד לצד הכביש. בעניין רוחב הכביש אמר אבן, כי שני מסלולים לכל כיוון הם המינימום שהציר מחייב על מנת לשרת את תושבי האזור ושכונת תלפיות המתפתחת.

הדיון, כאמור, התקיים בדחיפה של התעוררות ששיתפה לצורך העניין פעולה עם ח"כ פרקש-הכהן. בסיום הדיון מסר יו"ר התעוררות אדיר שוורץ: ״המאבק על פארק המסילה ימשיך עד שעיריית ירושלים תשנה את התוואי המתוכנן. במקום לדאוג לעשרות אלפי המבקרים, הרצים, רוכבי האופניים והילדים שנהנים ממרחבי הפארק ומאחת מפנינות הטבע היחידות בירושלים, בוחר ראש העיר משה ליאון לדהור ולקדם תכנית דורסנית שתחריב את האופי הייחודי של הפארק לטובת כלי הרכב הפרטיים. יש תכנית טובה יותר, חלופה שמאפשרת לסלול כביש ולשמור על הפארק. התעוררות תמשיך להיאבק למען תושבי ירושלים וכלל מבקרי הפארק עד שננצח".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. יוני

    כביש חיוני ביותר, גם ככה תלפיות פקוקה מאוד, צריכים דחוף את כביש הברך, ושום פוליטיקה לא תגבר על התכנית…

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר