קמפיין 'לא תמחקו אותי' (צילום: שומרות ושומרים על הבית המשותף)
קמפיין 'לא תמחקו אותי' (צילום: שומרות ושומרים על הבית המשותף)

"לא תמחקו אותי" – כך הפך הקמפיין של נשות בית הכרם לתופעה רחבת היקף

המרחב הציבורי בירושלים והרשתות החברתיות התמלאו בשבועות האחרונים בשלטים עם דמויות נשיות - כל זאת בעקבות המחאה המרשימה של נשות בית הכרם. בינתיים, גם במבשרת ציון יש אמירה ברורה נגד הדרת נשים מהמרחב הציבורי. האם בקרוב תצא בשורה גם מכיכר ספרא?

פורסם בתאריך: 24.8.23 08:21

אולי זו המחאה נגד הרפורמה/המהפכה המשפטית, אולי זו התעוררות לקראת הבחירות המוניציפליות שהולכות ומתקרבות – אבל יותר ויותר קולות מצטרפים בשבועות האחרונים למחאה נגד הדרת נשים מהמרחב הציבורי.

השחתת שלטים עם תמונות נשיות מוכרת לירושלמים מזה שנים רבות. בעיריית ירושלים ובמשטרה לא תמיד התייחסו אליה בכובד ראש. אבל משהו בשיח השתנה באחרונה. לפתע – החל דיבור נגד ההדרה הזו, נגד התופעה הכעורה של השחתת דמויות נשיות. אייטמים בפריים טיים של החדשות, בראשי אתרי החדשות השונים וברשתות החברתיות – כולם יוצאים נגד התופעה. אז שוב – אולי זו המחאה נגד הרפורמה/מהפכה המשפטית, אולי התעוררות לקראת הבחירות המקומיות בירושלים (ובכל רחבי הארץ) – תהיה הסיבה אשר תהיה, התוצאה מבורכת. והבשורה הזו יצאה משכונת בית הכרם.

הכל החל לפני כשבועיים בעקבות השחתה של שלטי בחירות של סגנית ראש העיר חגית משה בשכונת בית הכרם. השלטים שנתלו בשכונת בית הכרם רוססו בשחור. התגובה בבית הכרם, כפי שפורסם ב"כל העיר", היתה נחרצת. התארגנות מהירה של נשים (וגברים) מהשכונה ותליית עשרות מודעות עם דמויות נשיות בכל רחבי השכונה. "לא תמחקו אותי", נכתב מתחת לכל דמות נשית שהתנוססה על המודעות.

הקמפיין הזה הפך ויראלי. עוד ועוד אייטמים בתקשורת, עוד ועוד יוזמות אזוריות ושותפות עם ארגון המחאה הירושלמי 'שומרות ושומרים על הבית המשותף' – ולפתע כל המרחב הווירטואלי ברשותות החברתיות התמלא בקמפיין 'לא תמחקו אותי'.

אז כשאתם רואים את שלטי החוצות שמתנוססים על הסלוגן 'לא תמחקו אותי' תזכרו שהיוזמה יצאה מירושלים. משכונת בית הכרם.


קמפיין 'לא תמחקו אותי' ברחבי ירושלים (צילום: שומרות ושומרים על הבית המשותף)

קמפיין 'לא תמחקו אותי' ברחבי ירושלים (צילום: שומרות ושומרים על הבית המשותף)


 

 

"אנחנו בשיאה של תקופה שבה חבורה קיצונית, שרואה לנגד עיניה חזון בו לנשים ומיעוטים אין זכות שווה לחיים ולכבוד משתלטת על המרחב הציבורי", נמסר מארגון 'שומרות ושומרים על הבית המשותף. "רק בשבוע שעבר הוכרחו בנות צעירות לשבת בחלק האחורי של האוטובוס כאשר הן מכסות את עצמן, וכבר השבוע הושחתו אוטובוסים בירושלים כי הם נשאו תמונות נשים על גבי פרסומת. כל עוד אנחנו כאן לא ניתן לזה לקרות. על כל שלט שנתלש, תלינו שניים חדשים. בשיתוף עם נשים מבית הכרם, יצאנו למבצע אדיר של תליית שלטים ופרסום על שלטי חוצות. תודה לנשים הרבות האמיצות שהצטלמו למבצע. תודה לכל התורמות והתורמים למימון הפרסום. לאתמחקואותי".


ציורי הקיר במבשרת ציון (ציור: אלעד זבולון. צילום: מועצת מבשרת ציון)

ציורי הקיר במבשרת ציון (ציור: אלעד זבולון. צילום: מועצת מבשרת ציון)


בתוך כך – השבוע גם במועצת מבשרת ציון נלחמים בתופעה הכעורה. תחת הכותרת "הדרת נשים מהמרחב הציבורי – לא במשמרת שלי", פרסם שמעון, שמתמודד לקדנציה נוספת כראש המועצה, את הדברים הבאים: "לפני מספר חודשים, הושחתו במספר הזדמנויות תמונות של זמרות בפרסום שנתלה באופן זמני על בית האמפי. מיד עם היוודע הדבר, הנחתי את אגף התרבות לחדש את השלטים שהושחתו, ואת קב"ט המועצה לטפל בחומרה בנושא יחד עם המשטרה. לאחר השחתת תמונות הזמרות, התחייבתי שיבוצעו ציורי קיר קבועים על בית האמפי, כאשר50 אחוז מהאומנים יהיו – אומניות, נכסי צאן הברזל של התרבות הישראלית. השבוע המשימה הסתיימה (בהצלחה). אני אמשיך לפעול לכך, שהמרחב הציבורי במבשרת ציון יהיה שיווני ומכבד לנשים וגברים".

ועולה השאלה – מתי תצא אמירה כה ברורה וחדה גם מעיריית ירושלים?

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים, גם באמצעות באמצעות חברת אריאל, פועלת בהתאם להסכמות, אשר קיבלו תוקף של פסק דין. במסגרת זו, הוקם מרחב מבצעי שאחראי על תחום השילוט ועל נושא אכיפת עבירות השחתה. במרחב יש כ-20 עובדים בנוסף ל-8 עובדי שילוט. כמו כן, עיריית ירושלים ומשטרת ישראל סיכמו כי אגפי העירייה וחברות הבת העירוניות המפרסמים שלטים שניזוקו יגישו תלונה למשטרת ישראל, תוך העברת כלל המידע הנמצא בידי העירייה לגורמי אכיפת החוק, וכך אכן נעשה. עיריית ירושלים מגנה כל פעולת השחתה ומעשי אלימות ותמשיך לפעול למיגורם".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר