מנגנון הנעילה הייחודי לממ"ד (צילום יאיר אברמסון)
מנגנון הנעילה הייחודי לממ"ד (צילום יאיר אברמסון)

שדרוג לקרש: הפיתוח המיוחד של בצלאל המגן מפני חדירה לממ"ד

מתקפת הטרור של ה-7/10 חשפה סיפורים מצמררים של תושבי העוטף, שנאלצו לאחוז במשך שעות ארוכות את ידית הדלת של הממ"ד, בניסיון למנוע את כניסת המחבלים. בעקבות הסיפורים הקשים הללו, בסדנאות בצלאל פותח מנגנון מיוחד שכבר הותקן באלפי דלתות ממ"ד ביישובי קו העימות

פורסם בתאריך: 13.11.23 16:18

עדכון אחרון: 15.11.23 09:04

מתקפת הטרור הרצחנית של החמאס בשבת השחורה בל ה-7/10, חשפה בעיה משמעותית בממ"דים הביתיים, אשר תוכננו ללא אפשרות נעילה. התכנון המקורי ללא נעילה נועד לאפשר כניסה ויציאה מהירים של דיירי הבית, כשאף אחד לא לקח בחשבון אפשרות או מחשבה על הגנה מפני חדירת גורמים עונים מבחוץ.

זה, כידוע, השתנה בשבת השחורה ההיא, שחשפה שורת סיפורים מצמריים של תושבי עוטף עזה אשר נאלצו במשך שעות ארוכות לאחוז את ידית הדלת של הממ"ד הביתי, בניסיון למנוע את כניסת המחבלים מבחוץ, במקרים רבים ללא הצלחה.

מיזם חדש אשר פותח בסדנאות האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל (ללא מטרות רווח), נותן מענה להיעדר האפשרות לנעול את דלתות הממ"ד. המנעול הייחודי פותח על ידי ארבעה יזמים צעירים, ביניהם סטודנט במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל. עבודת הפיתוח מתבצעת בליווי מקצועי של פרופ' ספי חפץ, ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל ומומחה בעיצוב חירום ופרופ' עידו ברונו, פרופ' בכיר לעיצוב תעשייתי בבצלאל ומומחה לעיצוב מוצרים מצילי חיים לסביבות אסון.

המנעול הייחודי שפותח בסדנאות של בצלאל מספק מנגנון אבטחה חזק, אמין, קומפקטי וזול, שישמש פתרון יעיל המקנה תחושת ביטחון. באקדמיה בצלאל מציינים כי "הפרויקט קודם מתוך תקווה שיצרני הממ"דים ביחד עם מכון התקנים הישראלי ישלימו את הפער, שהתגלה ביכולת ההגנה של הממ"ד התקני מפני חדירת מחבלים, ויטמיעו בממ"ד העתידי מנגנוני נעילה אינטגרליים".

תהליך הפיתוח כלל סקירה של עשרות דלתות ממ"ד ביישובי קו העימות וברחבי הארץ, בחינה מדוקדקת של מנעד הגיאומטריות המצויות במרחבים המוגנים הקיימים ופיענוח מבנה אוניברסלי שניתן להתאימו לכל דלת ממ"ד הקיימת בשטח. לצורך כך, עשו המפתחים שימוש בדגמים דיגיטאליים רבים, אותם בחנו בעזרת דגמים פיזיים שנחתכו בעזרת לייזר ואמצעים מתקדמים אחרים בסדנאות המתכת והייצור הדיגיטלי בקמפוס בצלאל ע"ש ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל.


ייצור מנגנון הנעילה הייחודי לממ"ד (צילום יאיר אברמסון)

ייצור מנגנון הנעילה הייחודי לממ"ד (צילום יאיר אברמסון)


לאחר פיילוט מוצלח שבמסגרתו הותקנו מאות מנגנונים בממ"דים במספר יישובים ברמת הגולן, בגליל ובדרום, מיוצרים בימים אלה כ-3,000 מנגנונים נוספים מדור 02 של אב הטיפוס. בבצלאל מציינים כי בימים אלה מושלם תכנונו של אבטיפוס 03, שהוא קל יותר, זול יותר לייצור, ומעוצב כך שהרכבתו על ידית הממ"ד בשעת חירום תהיה מהירה ואינטואיטיבית.

"אין לנו את היכולת לשלוט בתמונת הלחימה בחזית, אך אנו מחויבים לעשות את המרב על מנת לספק לעורף, לאזרחי ישראל, תחושת ביטחון וחוסן פיזי ונפשי משמעותית", מסביר יאיר אברמסון, אחד מיזמי הפרויקט. "היה ברור לנו כי יצירת מנגנון אוניברסלי ואמין לנעילת הממ"ד, הוא רכיב עיקרי ביצירת מרחב ביתי המוגן מאיום חיצוני. לאחר אירועי השבת השחורה, סיפורי המלחמות על ידיות הממ"ד הפכו לאחד מסמלי אותו יום ארור, אנו כאן כדי לעשות הכל כדי שסיפורים כאלו לא יחזרו על עצמם".

 

 

פרופ' ברונו, אשר מלווה את המיזם מוסיף: "מדובר במנגנון העשוי מחומר פשוט וזול מאוד לייצור. למנגנון מבנה גאומטרי פשוט ומתוחכם המאפשר התאמה מהירה וקלה לכלל סוגי דלתות הממ״ד. היה חשוב לנו מאוד ליצור דגם שמספק פתרון רחב ופשוט לתפעול והתקנה ככל שניתן, תוך מתן דגש על היבטים של בטיחות, שימוש תקין ונוח, ומבנה חכם. מאפיינים אלה יבטיחו את האפשרות לספקו לכל בית שחש צורך בהגנה משלימה. הפיילוט גרף עד כה תגובות טובות והמוצר מתפקד באופן בטוח ויעיל. בכוונתנו להמשיך ולפתח מוצרים נוספים שמטרתם לתת פתרונות מצילי חיים במקרים בהם ישנו חסר במוצר מגן.

"בדיקות התפקוד של המנגנון נערכו בשטח תוך דגימה של מגוון רב של דלתות ממ"ד כפי שהן מתפקדות בפועל בבתים בקו העימות. פיתוח המנגנון מלווה על ידי מהנדסי מכונות מוסמכים וביצוע בחינות עמידות מחמירות בעזרת סימולציה הנדסית ממוחשבת. סבב ההתקנה הראשון של כ-3,500 יחידות מסתיים בימים אלה ביישובי קו העימות בדרום, בגליל ובגולן. התאמת המנגנון לדלת הממ"ד הספציפית תתבצע על-ידי מתנדבים שהוסמכו לכך ובפיקוח של רכזי הביטחון היישוביים. המתנדבים ידאגו להתאמה מיטבית של המנגנונים לדלתות הממ"דים הספציפיות, יעבירו הדרכות בטיחות, ויוודאו שימוש נכון".


התקנת מנגנון הנעילה הייחודי לממ"ד (צילום יאיר אברמסון)

התקנת מנגנון הנעילה הייחודי לממ"ד (צילום יאיר אברמסון)


פרופ' ספי חפץ, ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל: "בימים אלה מתבצע גיוס כספים נרחב, להרחבת הפרויקט ולאפשר הפצה נרחבת של המנגנון אשר יותקן בהתנדבות מלאה. בכוונתנו להגיע להתקנה בכל בית בו ישנו צורך באפשרות לנעול את הממ"ד, תוך תיעדוף בתים על קו העימות, ואזרחים החשים חוסר ביטחון לנוכח אירועי השעה".

בבצלאל מסכמים ואומרים כי "בשבועות האחרונים נרתמה בצלאל למאמץ האזרחי במגוון פעולות התנדבותיות, לתמיכה בכוחות הלוחמים, לחברה האזרחית ולעורף. היוזמות פרושות בכלל המחלקות ומשלבות דיסציפלינות שונות באקדמיה, תוך מעורבות פעילה של חברי.ות סגל מנהלי, סגל אקדמי, סטודנטים.ות, בוגרים.ות, נשות ואנשי הקהילה היוצרת בארץ. על מנת לייצר המשכיות לפרויקט, בצלאל עובדת על הקמת תשתית שתרכז את כל היוזמות ותאפשר לקהילת הסטודנטים.ות, המרצים.ות והבוגרים.ות להציע יוזמות רלוונטיות ו/או להצטרף לפעילות קיימת".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר