כיכר ספרא
כיכר ספרא

הקרב החדש בכיכר ספרא: לאשר או לא לאשר תקציב לשנת 2024?

כשהבחירות צפויות להתקיים בעוד כחודש וחצי - בעירייה מעוניינים לאשר את תקציב התשתיות והפרויקטים העירוניים לשנת 2024. אולם במועצת העירייה יש מי שמתנגד ומאיים בנקיטת צעדים משפטיים. מהצד השני, יש גם חברי מועצה שטוענים: "אי אפשר לעצור את עבודת העירייה". ניפגש בבית המשפט?

פורסם בתאריך: 21.12.23 17:54

ברקע המהומה המתמשכת סביב סוגיית מועד הבחירות לעיריית ירושלים (ולמרבית הרשויות המקומיות בישראל), נשכח נושא מהותי מאוד הקשור לעבודה השוטפת של העירייה – אישור תקציב לשנת 2024.

מלחמת 'חרבות ברזל' הובילה לדחיית הדיונים על התקציב, בהוראה מפורשת של מנכ"ל משרד הפנים אשר קבע בחוזר מנכ"ל כי יש לדחות את אישור התקציב עד לאחר הבחירות (המועד הקבוע כיום הוא 30.1.2024). אולם בעיריית ירושלים מבקשים לאשר בשבוע הקרוב את החלק בתקציב שנקרא תקב"ר (תקציב בלתי רגיל) אשר מיועד רובו ככולו לתשתיות ופרויקטים עירוניים מתמשכים.

לחברי מועצת העירייה נשלחה בשבוע שעבר הודעה בדבר קיום דיונים על התקב"ר, אולם לדיונים הללו, ולאישור הצפוי של התקציב הבלתי רגיל בשבוע הקרוב (ביום שני בוועדת הכספים וביום חמישי הבא במועצת העירייה) יש מתנגדים – סגן ראש העיר יוסי חביליו (וחברי רשימת 'האיחוד הירושלמי') ואדיר שוורץ (התעוררות), אשר שלחו מכתבים דחופים לראש העיר משה ליאון וליועץ המשפטי לעירייה עו"ד אלי מלכה, שבו הם דורשים לדחות את הדיונים ואת אישור התקציב עד לאחר הבחירות.


משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)


התעוררות, וכך גם חביליו, מדגישים בשיחות עם "כל העיר" שהפנייה לראש העיר וליועמ"ש היה בבחינת מיצוי הליכים לפני הגשת עתירה.
הטענה המרכזית של חביליו, כפי שהיא באה לידי ביטוי במכתב ששלח, היא כי חוזר מנכ"ל משרד הפנים המתוקן התייחס לנושא התקציב בשל דחיית הבחירות, ונכתב במפרוש: "יובהר כי על מנת לאפשר את אישור התקציב לשנת 2024 על ידי המועצה שתיבחר ותפעל לפיו, יש להביא את תקציב הרשות לשנת 2024 סמוך לאחר הבחירות לאישור המועצה הנבחרת ואין להביאו לאישור המועצה שתכהן עד למועד הבחירות האמור".

"לצערנו, ראש העיר משה ליאון מצפצף ומתעלם מהנחיות משרד הפנים ופסיקת בתי המשפט שקובעות שאסור לאשר תקציב לשנה שלמה בתקופת בחירות", נמסר מ'האיחוד הירושלמי' בראשות יוסי חביליו. "אין שום תירוץ לתקציב פוליטי בסכומים של 6 מיליארד שקלים לשנה שלמה. צריך לאשר תקציב מצומצם לדברים דחופים בלבד, התקציב המלא צריך להיקבע על ידי ראש העיר והמועצה שייבחרו בבחירות הקרובות. אנחנו נאבק בהחלטה לאשר את התקציב עכשיו, ולאחר הבחירות נדאג גם בתקציב הבלתי רגיל, וגם בתקציב הרגיל, לשנות את סדרי העדיפויות, יותר הטבות למילואימניקים שמחרפים את נפשם, לעסקים שנפגעו, מארגני התיירות, וכל מי שנפגע מהמלחמה, ופחות למי שלא נושאים בנטל המלחמה".


יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)

יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)


שוורץ הביא מגוון רחב של טיעונים נוספים, אשר נוגעים בין השאר לכך שחלק מחברי מועצת העירייה מטעם 'התעוררות' נמצאים בשירות מילואים ואינם יכולים לאשר או לאשר את התקציב או לדון עליו. כמו כן, טוען שוורץ כי עולה חשש שהתקציב לא ישקף את המועצה הבאה, חשש מהכנסת אינטרסים פוליטיים לפני רגע הבחירות ועוד.

"זה לא הזמן לדיוני תקציב", אומר שוורץ ל"כל העיר". "מעבר לעובדה שזה לא חוקי לנהל דיון תקציב בתקופת בחירות, זהו זמן מלחמה שדורש מכולנו לעסוק ולהתרכז רק בה. 40 אחוז מחברי המועצה של התעוררות נלחמים כרגע בעזה ושומרים על הבית. שאר החברים עסוקים אך ורק בסיוע הכרחי בעורף. מצער אותי לעסוק בעניינים הללו בזמן מלחמה ואני מקווה שכלל הגורמים יתעשתו וידחו את הדיונים בנושא לאחר הבחירות. פניתי לראש העיר בנושא והתעוררות תעתור לבית המשפט במידה וידרש".


אדיר שוורץ (צילום: שרון גבאי)

אדיר שוורץ (צילום: שרון גבאי)


 

 

***

מנגד, בקרב חברים בקואליציה העירונית יש מי שטוען שאי אפשר להקפיא את עבודת העירייה, וכי אישור התקציב הבלתי רגיל, שמיועד כאמור לתשתיות ולפרויקטים עירונים משמשכים, אינו אמור להיות מושפע מזהות חברי מועצת העירייה. כך למשל, סגנית ראש העיר חגית משה (המפד"ל-הציונית הדתית), שאומרת ל"כל העיר" כי "מדובר פה על תקציב מקצועי, זה לא משהו פוליטי שאפשר לשנות על פי מחזיק תיק כזה או אחר. בפן החינוכי – אם לא יאושר החלק הזה בתקציב, אי אפשר יהיה לאשר שיפוצים במוסדות חינוך או הקמת כיתות חדשות של גנים ובתי ספר".

לדבריה, "לא מדובר פה על התקציב הרגיל של העירייה, שאותו בוודאי אין לאשר לפני הבחירות אלא רק אחריהם. זה תקציב מקצועי לגמרי. אי אפשר להקפיא את עבודת העירייה. מצד אחד, אנחנו מבקשים לדחות את הבחירות בחודש נוסף, אז אני לא מבינה איך חושבים שאפשר יהיה להתנהל בלי תקציב לתקופה כל כך ארוכה".


חגית משה (צילום: רמי זרנגר)

חגית משה (צילום: רמי זרנגר)


בדעה הזו תומך גם סגן ראש העיר אריה קינג (מאוחדים). גם קינג, כמו משה וכמו חביליו ושוורץ, מחזיק בדעה שיש לדחות את קיום הבחירות לעירייה לפחות עד סוף פברואר בשל מלחמת 'חרבות ברזל', ועל כן הוא טוען ש"חייב להעביר את התקציב הזה. אי אפשר להשבית את עבודת העירייה, והחלק הזה של התקציב הוא לא חלק פוליטי".

קינג, שמשרת במילואים מאז ה-7/10, מתייחס גם לנושא הזה ואומר: "מי שיכול לשלוח מכתבים והתנגדויות יכול גם לעבור על מסמכי התקציב ולאשר או להגיש עליהם התנגדות. העיר חייבת להמשיך ולתפקד".


אריה קינג (צילום: שגיב כהן)

אריה קינג (צילום: שגיב כהן)


מעיריית ירושלים נמסר: "בניגוד לנטען, הוראות חוזר מנכ"ל משרד הפנים אינן חלות על התב"ר, אלא רק על התקציב הרגיל.

"התב"ר, שהינו תקציב הפיתוח, נועד להבטיח את המשכם של פרויקטים חיוניים והכרחיים לעיר ולתושביה, והוא כולל את כל הפרויקטים בתחום התשתיות והפיתוח בעיר כמו עבודות רכבת קלה, סלילת כבישים ומדרכות, הקמת פארקים, בינוי מבני ציבור, חינוך ועוד. בשונה מ'תקציב רגיל', שמאפשר לעירייה להמשיך את התקצוב העירוני שנקבע בשנה הקודמת, תקציב הפיתוח נדרש לאישור מיידי שאלמלא כן – ייעצרו מיידית הפרויקטים בתחום הפיתוח והתשתיות בעיר, מה שיגרום נזק אדיר לציבור, לספקי העירייה, ואף עלול לחשוף את העירייה לתביעות ספקים שלא יקבלו תשלום עבור התחייבויות העירייה. העירייה ניסתה לדחות את אישור תקציב הפיתוח לאחר מועד הבחירות המתוכנן, אולם דחיית מועד הבחירות מעבר לסוף השנה, מאלץ את העירייה לאשר מיידית את תקציב הפיתוח, בכפוף לאישור שר הפנים, שרשאי גם שלא לאשר את התקציב הבלתי רגיל, כולו או חלקו, לפי ראות עיניו. התקציב הבלתי רגיל המובא לאישור הינו שקול, מאוזן, נקבע על ידי הדרג המקצועי בעירייה ונקבע כבר באומדנים ותוכניות העבודה של השנה שעברה. אישור תקציב הפיתוח לא ימנע מהמועצה שתיבחר לאחר הבחירות מלבצע בו שינויים ואף לשנותו, כך שאין באישורו כדי לכבול את ידיה של המועצה הבאה. בנסיבות אלו, ונוכח העובדה שמועד הבחירות עלול להידחות שוב ושוב, אין מנוס מאישור התקציב לאלתר".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר