קלפי בירושלים, שר הפנים משה ארבל (צילומים: פרטי, גדעון שרון/לע''מ)
קלפי בירושלים, שר הפנים משה ארבל (צילומים: פרטי, גדעון שרון/לע''מ)

בחירות 2024: ההפתעה שחיכתה לחלק מבני ה-17

בבחירות לעיריית ירושלים, בניגוד לבחירות לכנסת, יכולים להצביע כל מי שמלאו לו 17 שנים - אלא שצעירים רבים שחגגו בחודשים האחרונים יום הולדת הופתעו לגלות שהם דווקא לא רשומים בספר הבוחרים. חלקם יוצאים כעת למאבק ושוקלים אפילו להגיש עתירה לבית המשפט. כל הפרטים

פורסם בתאריך: 19.2.24 11:37

בעוד שמונה ימים, ביום שלישי הבא, 27.2.2024, תושבי ותושבות ירושלים יגיעו בהמוניהם.ן (כך יש לקוות) לבחור ראש העיר ואת חברי מועצת העירייה. בבחירות לעירייה, בניגוד לבחירות לכנסת, יכולים להצביע כל מי שמלאו לו 17 שנים- אולם מתברר כי צעירים וצעירות רבים שכבר חצו את הגיל הנדרש לא יוכלו להשתתף בחגיגה הדמוקרטית – זאת מאחר שמלאו להם 17 רק לאחר המועד המקורי של הבחירות, אז גם נסגר ספר הבוחרים והבוחרות.

כזכור, הבחירות היו אמורות להתקיים ביום שלישי האחרון של חודש אוקטובר (31.10.23), אך בשל מלחמת 'חרבות ברזל' הן נדחו פעמיים. תחילה לסוף חודש ינואר (30.1.2024) ולאחר מכן לסוף חודש פברואר. צעירים רבים, שמלאו להם 17 בארבעת החודשים שחלפו מאז תאריך הבחירות המקורי, גילו, כאמור, כי לא יוכלו להשתתף בבחירות, דבר שגורם בקרב חלק מהם למרמור וכעס.

אחת מהן, מישל שריד תלמידת כיתה י"ב מהרצלחה, החליטה להרים את הכפפה ולנסות להקים קול צעקה ולהוביל מאבק ארצי שיביא לשינוי ספר הבחירות ולמתן אפשרות לצעירים שחגגו 17 בארבעת החודשים האחרונים להצביע גם כן.

"שמחתי ששינו את מועד הבחירות ושתהיה לי הזדמנות להצביע, אבל אז גיליתי שלא", היא אומרת ומוסיפה: "הייתי בטוחה שהעובדה שאני מעל גיל 17 תאפשר לי להצביע בסוף פברואר אבל אז גיליתי שלא. שרק מי שהיה בן 17 במועד הבחירות המקורי רשאי להצביע וכך יוצא שילידי נובמבר ודצמבר 2006 ותחילת ינואר ופברואר 2007 נשארים מחוץ לספר הבוחרים למרות שהם בני 17 ויש להם זכות הצבעה לפי חוק. זה פשוט אי מתן זכות לבני 17 להצביע בבחירות לראשות העיר למרות זכותם להצביע לפי גילם".

 

 

בשל המרמור והכעס שהיא חשה, שריד החליטה לפתוח עצומה בנושא והיא מקווה, למרות הזמן הקצר שנותר עד לבחירות, למצוא עורך דין שיסכים להגיש עתירה במימון המונים ולשנות את החוק. "מלמדים אותנו אזרחות. גם אני רוצה להצביע בבחירות ולבחור", היא אומרת. "חשוב לי להצביע בבחירות כי זה משפיע עלי שנים קדימה, ואני מרגישה שאני לא יכולה לקדם נושאים שחשובים לי בעזרת הקול שלי ושל רבים מבני הנוער שנמנעת מהם הצבעה".

בעצומה שיזמה שריד נכתב, בין השאר: "ללימודי אזרחות חשיבות רבה בכך שהנוער מגלים אחריות אישית ויכולים להשפיע על החיים בעיר ובמדינה ועל מציאות חייהם. השתתפות אזרחית הן ברמת השלטון הכללי והן ברמת השלטון המקומי היא חלק בלתי נפרד מהעיקרון הדמוקרטי היסודי – שלטון העם והצבעה בבחירות היא ביישום המשמעותי ביותר של השתתפות אזרחית. לפיכך, דווקא בזמן המלחמה שרבים אינם יכולים עוד להצביע, יש לאפשר לנוער מעל גיל 17 לממש את זכות ההצבעה ולהשפיע על עתיד העיר שלהם. לאור זאת, אנו קוראים לתלמידי כיתות י"ב בכל רחבי הארץ להתגייס למען זכות ההצבעה של כלל הנוער שמלאו להם 17 ולשינוי החקיקה בנושא אם אפשר כבר בבחירות הקרובות ואם לא לבחירות הבאות. רק כך נצליח להביא לשינויי גם לבחירות הקרובות".

"הדור שלנו מוכיח את עצמו בהגנה על הארץ", מסכמת שריד. "רבים אוהבים את שיעורי האזרחות, ולומדים על הזכויות שלהם כאזרחים, אלא שאז מגיע חוק יבש שמונע מהנוער לממש את הזכויות בקלפי".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר