אדיר שוורץ, משה ליאון, יוסי חביליו (צילומים: שרון גבאי, עיריית ירושלים, ישראל כהן)
אדיר שוורץ, משה ליאון, יוסי חביליו (צילומים: שרון גבאי, עיריית ירושלים, ישראל כהן)

גורמים בסביבת ליאון: "בשביל עתיד ירושלים – ראש העיר חייב את חביליו והתעוררות בקואליציה"

בהתבטאויות חריגות יחסית, בסביבת ראש העיר משה ליאון אומרים בשיחות עם "כל העיר" כי המשא ומתן להרכבת הקואליציה העירונית חייב להתחיל עם שתי הרשימות החילוניות-ליברליות ומשם להתקדם. וגם - הדיל שנרקם בין חגית משה לרשימת 'נעם' ומה שמכונה בזירה הפוליטית העירונית 'משבר איובי'

פורסם בתאריך: 6.3.24 08:55

אבק הבחירות שוקע לאיטו, וביחד עם העובדה שראש העיר משה ליאון המריא ביום רביעי לארצות הברית, שם השתתף ב'וועידת ניו יורק' של 'כלכליסט' ובנק לאומי, הובילו לרגיעה מסוימת בזירה הפוליטית העירונית. לפחות מעל פני השטח. מתחת – כך מסתבר, הפוליטיקה בשיאה. כולם מדברים עם כולם, מנסים לתאם עמדות, מנסים להגדיל כוח ולהגיע מאוחדים למשא ומתן הקואליציוני שצפוי להיפתח בימים הקרובים.

ראש העיר ליאון כבר הכריז כי הוא מעוניין בקואליציה רחבה ככל הניתן – מקיר לקיר, ונראה שהוא באמת מכוון לשם. השאלה אם יצלח את המכשולים שיוצבו בפניו עם דרישות הרשימות והנציגים סביב שולחן המועצה הנכנס. בכל מקרה – יש לו זמן לא מבוטל – עד סוף החודש לסיים את מלאכת ההרכבה.


משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)


"בשביל העתיד של ירושלים – ראש העיר חייב את חביליו והתעוררות בקואליציה", אמר השבוע גורם בכיר בסביבתו של ליאון בשיחה עם "כל העיר", ומקורבים אחרים לראש העיר אמרו דברים ברוח דומה. לכולם היה חשוב לומר שהדברים נאמרים מתוך מחשבה כנה על ירושלים בשנים הקרובות ושלא מדובר בעמדה של ליאון, והוסיפו כי אינם יודעים איך הוא ינהג.

ועדיין – הדבר משמעותי. במועצת העירייה הנבחרת, כפי שכר פורסם, רוב חרדי – עם 16 נציגים: ש"ס ודגל התורה – 6, אגודת ישראל – 3, בני תורה (הפלג הירושלמי) – 1. הנציגים הללו היו שותפיו של ליאון בקדנציה החולפת. החרדים, כידוע, תמכו בו באופן מובהק מיום הגעתו לירושלים לפני למעלה מעשור, ועדיין – בסביבתו הקרובה של ליאון מסמנים דווקא את 'האיחוד הירושלמי' של יוסי חביליו ואת 'התעוררות' של אדיר שוורץ כבעלות משמעות גדולה לקדנציה הקרובה.


יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)

יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)


'האיחוד הירושלמי' ו'התערורות' צפויות לנהל בנפרד את המשא ומתן הקואליציוני, אך ישנם דיבורים מאחורי הקלעים ומחשבה על הגעה משותפת – כגוש שמונה 7 נציגים במועצה אל המו"מ. המשמעות היא שהגעה מאוחדת נותנת להן יתרון עם 7 נציגים סביב שולחן המועצה. מנגד, בהתעוררות למודי ניסיון מר מהעבר – 7 נציגים, כך הם למדו על בשרם לפני כחמש שנים – לא מבטיח כלום. כשגם הניסיון לנהל משא ומתן משותף, כזכור, לא צלח כשליאון הצליח לפרק את הסיכומים שהושגו אז בין עופר ברקוביץ ליוסי חביליו ולורה ורטון.


אדיר שוורץ (צילום: שרון גבאי)

אדיר שוורץ (צילום: שרון גבאי)


יצוין כי זו לא המחשבה היחידה על איחוד כוחות לקראת המו"מ הקואליציוני. ל"כל העיר" נודע כי כמעט כל הרשימות מדברות אחת עם השנייה (למעט אולי החרדים שמגיעים עם כוח עצום מהבית) כדי למקסם את יכולות המו"מ. בין היתר מדובר על דיל שקרוב מאוד לסיכום בין 'המפד"ל-הציונות הדתית' לבין רשימת 'ירושלים בנעם' – לא חיבור הכי טבעי, אבל כשעל הפרק תיק החינוך העירוני, שבו מעוניינת יו"ר 'המפד"ל-הציונות הדתית' חגית משה, גם חיבורים לא טבעיים הם אפשריים. מבחינת 'נעם' יש אינטרס שמשה תקבל את תיק החינוך – או אז הם יבקשו לדאוג לציבור שלהם מבחינת מוסדות החינוך – דבר שלטענת גורמים ברשימה, כמו גם ברשימת 'מאוחדים' של אריה קינג – לא קרה בשנים האחרונות. בין הדרישות והמחשבות שעלו – פיצול החינוך הממלכתי והחינוך הממלכתי-דתי – בדומה למה שנעשה עם פיצול החינוך החרדי.


חגית משה צילום רמי זרנגר

חגית משה (צילום: רמי זרנגר)


ההיגיון מבחינת חגית משה, מחזיקת תיק החינוך בקדנציה החולפת, היא השארת התיק בידיה, כשגם חביליו ו'האיחוד הירושלמי' לוטשים עיניים אל תיק החינוך.

חיבורים נוספים שנבדקים על ידי משה – 'המפד"ל-הציונות הדתית' ביחד עם 'הליכוד' (יעל ענתבי), והחיבור המועדף עליה – עם רשימת של ראש העיר ליאון (ירושלים אחת) שלה שני נציגים במועצת העירייה (כולל ליאון עצמו). חיבור שכזה, שהוא טבעי יותר מחיבור עם 'נעם', יביא את הרשימות לכדי 4 נציגים במועצה – והדבר יבטיח להם כמעט בוודאות סגן ראש עיר לקדנציה מלאה (שאותו תקבל משה), שמצידה תבטיח לליאון שקט בגזרת תיק החינוך.


אלדד רבינוביץ (צילום: פייסבוק)

אלדד רבינוביץ (צילום: פייסבוק)


 

 

אולם, לדברי גורמים המעורים בפרטים – אחד המכושלים הבולטים בדרך לדיל שכזה בין משה לליאון הוא מה שמכונה כיום בזירה הפוליטית העירונית "משבר איובי". הכוונה היא לעופר איובי – מספר 3 ברשימתו של ליאון למועצת העירייה, שכידוע לא הצליח להיכנס. זו כבר מערכת הבחירות ה-3 שאיובי רץ ביחד עם ליאון וזו הפעם השלישית – שהרשימה לא מקבלת את מספר הקולות הנדרש כדי להכניסו כחבר למועצה.


עופר איובי (צילום: שריה דיאמנט, דמקה בית הפקה ירושלמי)

עופר איובי (צילום: שריה דיאמנט, דמקה בית הפקה ירושלמי)


ולמה מדובר במשבר? מכיוון שליאון, מעל כל במה אפשרית – החל מהצגת הרשימה לפני אי אלו חודשים ועד ראיונות שונים שנתן לתקשורת – הכריז על איובי כסגן ראש עיר בקדנציה הקרובה. העובדה שאיובי, מקורבו, לא נכנס למועצה היא מבחינת הפסד כואב לרשימה שהציג ליאון.

בזירה העירונית נפוצו בשבוע האחרון שמועות ודיבורים על הסכם חתום וסגור מראש – על פרישה של מספר 2 של ליאון (ד"ר רונית אחדות חודז'ייב הכהן) לטובת הכנסה של איובי למועצת העירייה. הסכם כזה, יש להדגיש, לא קיים. דיבורים באוויר אולי יש – אבל הסכם חד משמעי אין. ליאון, בכל מקרה, יתקשה לעמוד מאחורי מהלך שכזה. במהלך כל הבחירות הוא התגאה שוב ושוב ברשימה שלו, בייצוג הנשי הבולט, בעובדה שמספר 2 שלו היא אישה ובכך ש-3 נשים מוקמו בחמישייה הראשונה. הוא יתקשה מבחינת תדמיתית לוותר כעת על ד"ר אחדות חודז'ייב הכהן.

וישנו כמובן עניין נוסף – גם אם היא תפרוש, ואיובי ייכנס כחבר מועצה מן המניין – ליאון יתקשה לתת לו סגן ראש עיר לקדנציה שלמה בשל מספר המנדטים המועט שקיבלה הרשימה.

ליאון יכול למנות 8 סגני ראש עיר בשכר. ההנחה הרווחת היא שנדרשים לפחות 3 מנדטים כדי לקבל סגנות לכל הקדנציה – שלא לומר על 4. בקדנציה הקודמת חילק ליאון חלק מהסגנים לחצאים – שחלקם לבסוף סיימו קדנציה מלאה מאחר שהתעוררות לא נכנסה לקואליציה.
כך או כך – ליאון יתקשה לספק סגן מלא למקורבו איובי.


אליעזר ראוכברגר (צילום: דגל התורה)

אליעזר ראוכברגר (צילום: דגל התורה)


הדעה הרווחת היא שדגל התורה וש"ס ישמרו על כוחם ויקבלו 2 סגנים כל אחד – בדומה למועצת העירייה הקודמת. חביליו, שרשימתו קיבלה מנדטים (אם יוכנס לקואליציה) יקבל סגן מלא גם כן. ואז ישנם 3 סגנים שיחולקו לחצאי קדנציה – והרבה מועמדים שרוצים לקבל את התפקיד. לכן נרקמים הדילים, לכן חגית משה על סף חבירה ל'נעם', לכן כולם מדברים עם כולם ומנסים להגיע עם כמה שיותר כוח למשא ומתן הקואליציוני, וזה עוד לפני שהתחילו לדבר בכלל על חלוקת התיקים.


סגן וממלא מקום ראש עיריית ירושלים, צביקה כהן (צילום: ישי ירושלמי)

צביקה כהן (צילום: ישי ירושלמי)


יצחק מאיר ברים (צילום: אגודת ישראל)

יצחק מאיר ברים (צילום: אגודת ישראל)


כמו בקדנציה החולפת – התיקים הבכירים יישארו בידי הרשימות החרדיות – דגל התורה תקבל את תיק תכנון ובניה, ש"ס תרצה (וככל הנראה גם תקבל) לשמור על תיקי הכספים וההקצאות. בהנחה שחגית משה תקבל את תיק החינוך (לליאון אין שום רצון לתת אותו ליוסי חביליו – מהלך שיכול לגרור ביקורת נוקבת מצד הדתיים-לאומיים (המפד"ל-הציונות הדתית, מאוחדים, נעם') – הדבר משאיר תיקים קטנים יותר. במצב כזה חביליו ידרוש את תיק התמיכות ואולי גם את תיק המינהלים הקהילתיים. יכול להיות מאבק בינו לבין התעוררות על תיקי התרבות והצעירים, כשלהתעוררות יכול להתאים גם תיק קידום עסקים.

קינג מצידו ישמח לשמור על תיק איכות הסביבה – אך הוא כבר הכריז שהדבר החשוב מבחינתו בקדנציה הנוכחית היא דאגה לחינוך הדתי-לאומי (בשונה מהחינוך הממלכתי-דתי). קינג טוען לקיפוח ברמת תקציבים ומוסדות לציבור הדתי-לאומי-חרד"לי, ונראה שהמשא ומתן מולו לא יהיה פשוט.


אריה קינג (צילום: שגיב כהן)

אריה קינג (צילום: שגיב כהן)



בשורה התחתונה – ליאון כידוע, זכה לתמיכה כמעט מוחלטת של כלל הרשימת, למעט זו של חביליו שהתמודד בעצמו לראשות העיר (התעוררות לא בחרה צד), והוא יודע לעבוד עם כולם. גם אם המשימה נראית כעת מורכבת – הוא צפוי להקים קואליציה רחבה אפילו יותר מזו החולפת – אז היו בסיומה 26 חברי מועצה מתוך 31 אפשריים (התעוררות נשארה בחוץ). הפעם, גם עם אחת הרשימת תישאר בחוץ – מדובר על מינימום של 27 חברי מועצה בקואליציה, וככל הנראה תהיה קואליציה מקיר לקיר – כי אם יש משהו אחד שניתן היה ללמוד מהקדנציה הקודמת – ישיבה באופוזיציה אינה משתלמת. שאלות בנושא אפשר להפנות לעופר ברקוביץ והתעוררות.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אחדות חשובה לעיר

    ד"ר אחדות חייבת להישאר והיא גם הודיעה רשמית שהיא תישאר ולא תתפטר.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר