כוחות משטרה בשער שכם, מהומות בהר הבית ובשער שכם ברמדאן 2022 (צילומים: דוברות המשטרה)
כוחות משטרה בשער שכם, מהומות בהר הבית ובשער שכם ברמדאן 2022 (צילומים: דוברות המשטרה)

ההסתה ברשתות, שעות הערב בשער שכם, ותפילות יום השישי: ההיערכות והחששות לקראת הרמדאן

רגע לפני שהחג המוסלמי יוצא לדרך, המתח במשטרת ירושלים ובמערכת הביטחון כולה מגיע לשיאו. המטרה, כמובן, לעבור בשלום את הרמדאן ולמנוע את הניסיון של חמאס להעביר את העיר עם פיגועי השראה והתפרעויות בלתי פוסקות

פורסם בתאריך: 10.3.24 07:58

בזמן שהחמאס בעזה מנסה להבעיר את השטח ולאחר אינספור דיונים שהתקיימו בממשלה בלי החלטות ממשיות – חודש הרמדאן 2024 יוצא לדרך, ללא כמעט הגבלות ועם הרבה חששות ומתח במערכת הביטחון, בדגש על משטרת ירושלים, שתצטרך להיות זו שמכילה את מרבית האירועים והמתפללים.

שלושה דגשים משמעותיים שמו במשטרת ירושלים בהיערכות לחג המוסלמי – הסתה ברשתות החברתיות, שעות הערב בשער שכם ותפילות יום השישי במסגד אל אקצא, מוקדים שבשנים עברו היו מוקד מרכזי של המתיחות והפרות הסדר שהתקיימו במהלך חודש הרמדאן.

בשבוע החולף משטרת ירושלים השלימה את היערכותה לחודש הרמדאן, שיימשך עד לחודש אפריל 2024. במהלך חודש הרמדאן, צפויים מתפללים ומבקרים רבים לפקוד את העיר ירושלים, ובפרט את אזור העיר העתיקה, הר הבית והמקומות הקדושים. תכלית ההיערכות והפעילות המשטרתית בירושלים בתקופה זו, הינה לאפשר את קיומו התקין של הרמדאן ותפילותיו, הכל תוך איזון בין חופש הפולחן לבין שמירה על הביטחון, הבטיחות והסדר הציבורי.


פעילות משטרת ירושלים בתפילות ימי השישי של הרמדאן (צילום: דוברות המשטרה)

פעילות משטרת ירושלים בתפילות ימי השישי של הרמדאן (צילום: דוברות המשטרה)


המשטרה תפעל בהתאם להחלטת הדרג המדיני, לפיה בשבוע הראשון של הרמדאן תותר כניסת מתפללים ישראלים להר הבית כפי שהיה בשנים עברו בכפוף להיבטי בטחון ובטיחות, ולצד זאת מדי שבוע תתקיים הערכת מצב בהיבטי בטחון ובטיחות ויתקבלו החלטות בהתאם.

במהלך התקופה האחרונה נערכו במשטרת ישראל הכנות, סיורי שטח, פגישות תיאום וסנכרון עם כלל הגורמים הרלוונטיים וגופי הביטחון השותפים לפעילות באזור ירושלים והסביבה. ההיערכות המשטרתית כללה גם הכנה מוקפדת של השוטרים, הכשרות ואימונים ייעודיים ועוד.

ההיערכות והפעילות המבצעית במהלך הרמדאן בירושלים תהיה בפיקודו והובלתו של מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן יחד עם מפקדי המרחבים, התחנות והיחידות של מחוז ירושלים לצד כוחות התגבור המשטרתיים.

 

 

שוטרי מחוז ירושלים, לוחמי מג״ב וכוחות תגבור משטרתיים נוספים יתפרסו במוקדים השונים, בדגש על העיר העתיקה והמקומות הקדושים, עוטף העיר העתיקה והצירים המובילים לאזור, וכן בתפר שבין מזרח למערב ירושלים ובצירי המתפללים. ההיערכות המשטרתית תותאם לשעון החיים והצרכים המבצעיים, ותכלול מאות שוטרים שיפעלו מדי יום במערכי אבטחה, סדר, מניעת חיכוך ותנועה. כמו כן ההיערכות המבצעית תכלול מספר מעגלי אבטחה, ממעברי עוטף ירושלים, דרך צירי התנועה ועד לעיר העתיקה בירושלים.

בימי השישי של חודש הרמדאן בדגש על תפילת הצהריים, המשטרה תפעל בהיערכות מבצעית מוגברת עם פריסה רחבה של שוטרים ולוחמי מג״ב במערכי השיטור ובמוקדים השונים. בימים אלו צפויים שינויים בהסדרי התנועה.


מהומות בהר הבית ברמדאן 2022 (צילום: דוברות המשטרה)

מהומות בהר הבית ברמדאן 2022 (צילום: דוברות המשטרה)


בכדי למנוע ככל שניתן מצבי צפיפות ודוחק מסוכנים בשערי ובסמטאות העיר העתיקה, במסגרת ההיערכות והפעילות המבצעית במחוז ירושלים, תפעל המשטרה לויסות קהל ועומסים ולניתוב ציבור המתפללים הרב שצפוי להגיע בתקופה זו למקומות הקדושים בעיר העתיקה, הן בצירי תנועת רכב והן בצירי תנועת הולכי הרגל.

המשטרה תפעיל מגוון כוחות ואמצעים טכנולוגיים לאיתור וטיפול בחריגים, למאמץ מניעה ותגובה שתכליתו סיכול טרור וטיפול נחוש התקפי ובלתי מתפשר במפרי סדר, מסיתים ופורעי חוק, שיפגעו או ינסו לפגוע בציבור המתפללים או שינצלו את ימי החג לצורך פגיעה באזרחים או בכוחות הביטחון.

ניסיונות הסתה ופייק ניוז

גם השנה יופעל במחוז ירושלים במתכונת מוגברת חמ״ל התודעה המשטרתי, יכלול גורמי מודיעין, חקירות ועוד, זאת יחד עם נציגים מגופי הביטחון. משימתו המרכזית תהיה לנטר באופן מוגבר ולפעול נגד הסתה ועבירות בריונות ואלימות במרחבי הרשת, תוך סנכרון עם הציר המבצעי והמערכים בשטח.

ניסיון העבר מלמד כי במהלך הרמדאן יש מי שמנסים לנצל את ימי החג להפצת חומרי הסתה ברשתות החברתיות, שמועות שקריות ודיסאינפורמציה, בפרט ביחס למקומות הקדושים, ובפרט ארגוני טרור וגורמי טרור. אלו מנצלים באופן ציני צעירים שניזונים מאותה הסתה וגורמים להם לחלל את המקומות הקדושים ולבזות אותם תוך פגיעה בציבור גדול של מתפללים ובשגרת החג, בין היתר בהתפרעויות והתנהגות פסולה ומבזה.

מעבר לטיפול משטרתי במסיתים בכל הכלים הקיימים ושיקוף המציאות כפי שהיא, אנו קוראים לציבור המתפללים והחוגגים את הרמדאן להוקיע את אותם ניסיונות הסתה ולא להישמע לפרסומים כוזבים שתכליתם יצירת בהלה או תודעה כוזבת ושקרית בקרב הציבור. נדגיש כי אין כל שינוי בנוהג הקיים בהר הבית ובמקומות הקדושים מזה שנים רבות- וכך יהיה גם במהלך חודש הרמדאן.

המשטרה קוראת לציבור לגלות ערנות ולדווח למוקד 100 של המשטרה על כל התרחשות חריגה המצריכה התערבות משטרתית וכן על כל אדם או חפץ חשוד, ומבקשת להישמע להוראות השוטרים ולשמור על הביטחון, החוק והסדר".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר