נסיעת הרצה להדסה עין כרם (צילום: רץ ברשת)
נסיעת הרצה להדסה עין כרם (צילום: רץ ברשת)

"מצב ביש" – אז מתי תגיע הרכבת הקלה להדסה ולנוה יעקב?

בשבועות האחרונים החלו נסיעות הרצה, אך בחברת כפיר, בצוות תכנית אב לתחבורה ובעירייה לא יודעים עדיין לומר מתי יחלו נסיעות מסחריות. "פועלים למציאת פתרונות להתגברות על האתגרים שהציבה המלחמה לפתיחת הארכותיו של הקו האדום"

פורסם בתאריך: 8.5.24 08:58

תושבים חדי הבחנה מספרים כי בשעות הלילה המאוחרות, כשרבים ישנים והדבר כמעט ולא מפריע לתנועה, הרכבת הקלה מגיעה עד להדסה עין כרם בצד אחד (וככל הנראה שגם לנוה יעקב בצד השני). מדובר על נסיעות הרצה שנועדו לבחון את התשתיות של הרכבת, את המסילות ומערכות האיתות השונות.

למרבה הצער, נסיעות ההרצה האלו אינן מעידות כי מועד ההפעלה המסחרית של הרכבת מתקרב. "עסק ביש", כך מתאר גורם המעורה בפרטים ומכיר היטב את המצב, והוא מתייחס לעיכובים הבלתי נגמרים בהפעלת הארכות הקו האדום.

כזכור, כפי שפורסם לא אחת ב"כל העיר", הפעלת ההארכות של הרכבת הקלה נדחתה שוב ושוב ושוב. תאריך היעד האחרון היא בחגי תשרי 2023 – בסוף ספטמבר-תחילת אוקטובר. ההערכות דיברו על כך שזה יקרה בחול המועד סוכות, אך כידוע זה לא קרה. ואז הגיעה מלחמת חרבות ברזל וטרפה לחלוטין את הקלפים, שגם כך, כאמור, לא בדיוק היו מסודרים (ויעידו על כך אינספור הדחיות שקדמו ל-7 באוקטובר).


הרכבת הקלה בדרך להדסה (צילום: באדיבות CAF)

הרכבת הקלה בדרך להדסה (צילום: רץ ברשת)


בשל המלחמה, חלק מהמומחים הבינלאומיים שאמורים לאשר את הפרויקט ואת תקינות המערכת לא מוכנים בשלב זה להגיע לישראל, המומחים הללו נדרשים כדי לבצע את נסיעות המבחן (להבדיל מנסיעות ההרצה) ולתת את האישורים הנדרשים להפעלה מסחרית.

מהצד נראה אולי שמדובר על פרטים טכניים, אבל אלו דברים מהותיים. רק דוגמא קטנה מההפעלה המסחרית של הרכבת הקלה בתל אביב – נסיעות המבחן וההרצה ארכו שם למעלה מחצי שנה, כשהמומחים הבינלאומיים דאגו לדייק את מערכת האיתות וכך גם לדייק את העצירות של הרכבת בתחנות עד למילימטר.

מערכות האיתות של הרכבת, חשוב לציין, הן אלו ששומרות על הבטיחות. הן אמורות להיות מסונכרנות עד לפרט האחרון. הידע והטכנולוגיה לא נמצאים בישראל אלא רק בחו"ל, ולכן בכל מכרז להפעלת רכבות קלות בירושלים (וכעת גם בתל אביב) נדרשת מעורבות של חברה בינלאומית, שהיא זו שאמורה לדאוג לרכבות עצמן והן למערכות האיתות.

 

 

כאמור, בשבועות האחרונים מתקיימות נסיעות הרצה. הרכבת עוברת בכל הצמתים הרלוונטיים (הדגש בהארכה הוא בעיקרו על צומת אורה, שבה צפוי כי לרכבת לא תהיה העדפה – כפי שקורה גם בצומת יפו-קינג ג'ורג' ובכיכר צה"ל) ובמקביל נבחנות מערכות האיתות השונות.

בינתיים, המומחים הבינלאומיים מסרבים להגיע לישראל. עדות לכך ניתן היה לקבל בפרישה של חברת COMSA הספרדית ממעורבות בהפעלת הקו הכחול של הרכבת הקלה. בנוסף, ישנם עיכובים נוספים שנגרמים בשל המלחמה – בעיקר בנושא השינוע. עסק ביש אמר אותו גורם מעורה בפרטים, ונראה שהוא צודק. כך או כך – צפי להפעלה מסחרית של הרכבת הקלה עדיין אין.

מחברת כפיר, מפעילת הרכבת הקלה נמסר: "לאורך החודשים האחרונים, ועל אף המלחמה, הרכבת הקלה המשיכה לתפקד ולהעניק שירות לנוסעים בבירה באופן מלא. עם זאת, פתיחת הרחבות הקו האדום מחייבת מעבר מבחני מערכות ואינטגרציה אשר מחייבים מעורבות של מומחים מחו"ל, המתעכבים בעקבות השלכותיה של המלחמה. יצוין שמצבים בינלאומיים נוספים כגון המשבר בשרשראות האספקה משפיעים גם הם על תהליך התקדמות פתיחת ההרחבות. על אף הנאמר, עבודות ההקמה, נסיעות המבחן והגעת רכבות חדשות נוספות נמשכת. בימים אלה, אנו פועלים למציאת פתרונות להתגברות על האתגרים שהציבה המלחמה לפתיחת הארכותיו של הקו בהקדם".

מצוות תכנית אב לתחבורה ומעיריית ירושלים נמסר: "גם בימים אלה, בצל מלחמת חרבות ברזל, משרד התחבורה ועיריית ירושלים יחד עם צוות תכנית אב לתחבורה פועלים בנחישות כדי לקדם את התחבורה הציבורית בירושלים ובמרכזה רשת הרכבות הקלות. יש לציין כי הושלמו כל עבודות ההנדסה האזרחית, התקנת המערכות, הכבילה והגעת הקרונות הנדרשים. כל שנותר הוא השלמת המבחנים הנדרשים במטרה להשגת אישור הפעלה.

"מאז אירועי ה-7/10 הצוותים הזרים הרלוונטיים לביצוע המבחנים, עזבו את הארץ ובשל כך לא קודמו המבחנים על פי התוכנית. עם זאת, נעשים מאמצים לצמצם את לוחות הזמנים כדי להפעיל את הרכבת בהקדם האפשרי. בשבועות האחרונים החלו נסיעות הרצה לאורך כל הקו האדום מנוה יעקב עד הדסה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר