זו כבר הפכה לבדיחה שחוקה ולעוסה בקרב הירושלמים – הרכבת הקלה לעולם לא תגיע להדסה עין כרם ולנוה יעקב. אולי בסוף היא כן תגיע, אבל לפני כן יגיע ככל הנראה המשיח.
כבר שנים ממתינים תושבי ירושלים לבשורה הגדולה של הגעת הרכבת הקלה להדסה עין כרם (וגם לנוה יעקב, אבל הארכת הקו לשם תשרת בעיקר את תושבי השכונה ולא את כלל תושבי העיר). הרכבת צפויה להקל על בעיות החניה הקשה בהדסה, להקל על עומסי התנועה בדרך לבית החולים ולקצר משמעותית את זמני ההגעה לבית החולים.
ולמרות החשיבות הגדולה של הארכת הקו האדום של הרכבת הקלה – גם עבור תושבי נוה יעקב שיזכו סוף סוף לחיבור שמגיע להם – נרשמו עיכובים רבים בלוחות הזמנים. הדחיות נערמו אחת אחרי השניה, ההבטחות לפתיחת הקו הלכו והתרבו – ובסוף לא התרחשו.
כעת פתיחת ההארכות קרובות מתמיד. כפי שפורסם אתמול, שלישי, ב"כל העיר", המועד שנקבע לפתיחת ההארכות הוא ה-14 בפברואר (יום שישי), כשבשבוע שלפני כן – זאת אומרת החל מיום ראשון הקרוב (9 בפברואר) תושבת הרכבת מפעילות מסחרית לצורך ביצוע מבחני נסיעה ובדיקת המערכות המשודרגות לכל אורך הקו (פרקטיקה נהוגה בכל העולם לפני השקת קו חדש או הארכות של קו קיים).
אך ברכבת הקלה בירושלים, כמו ברכבת הקלה בירושלים, כלום לא עובר חלק, וגם המועד הנוכחי נתקל בבעיות ובקשיים. הכל, כמובן, פתיר – אבל עדיין גורם לכאבי ראש לא קטנים ומעמיד בספק את ההשבתה של הרכבת הקלה ביום ראשון הקרוב.
הנהגים ישביתו את הרכבת הקלה?
על הפרק כעת 2 בעיות מרכזיות – האחת, כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"כל העיר", משטרת ירושלים העבירה מסר כי לא תאשר את ההשבתה של הרכבת הקלה בשבוע הבא בשל ריבוי משימות ומחסור בכוח אדם. יצוין כי בין המשטרה לבין משרד האוצר מתנהל בחודש האחרון משא ומתן על תקנים נוספים, כשגם משרד התחבורה מעורב במשא ומתן בשל צורך משמעותי בתוספת תקנים ושעות לשוטרי מחוז ירושלים לקראת עבודות התשתית להקמת הקו הכחול של הרכבת הקלה – עבודות שיגרמו לבלגן משמעותי בכבישים מאחר שמדובר בצירים מרכזיים בעיר – פייר קניג, עמק רפאים והמלך ג'ורג'. גורמים שונים המעורים בפרטים מעריכים כי הפלונטר עם המשטרה ייפתר וכי מדובר בכיפופי ידיים וניסיונות למקסם את המשא ומתן.
אבל הבעיה עם המשטרה היא, כאמור, לא היחידה. אתמול, שלישי, נוספה צרה נוספת למשוואה. ועד נהגי (או כלל עובדי) הרכבת הקלה הכריז על סכסוך עבודה, זאת לאחר שפגישת משא ומתן שהתקיימה בהסתדרות התפוצצה.
הנהגים פתחו בסכסוך עבודה במחאה על קיצוץ צפוי בזמני המנוחה שלהם, מה שיובל לטענתם בפגיעה בבטיחות של הנהגים ושל כלל הנוסעים. על פי הנהגים – פתיחת ההארכות של הקו יובילו להתמשכות זמן הנסיעה – אבל למרות זאת לא נוספו תקנים ולא נוספו נהגים ושעות העבודה לא השתנו. הנהגים מדגישים כי להם בעיה עם תנאי השכר וכי המשא ומתן מתרכז אך ורק בסוגיית הבטיחות הקשורה לזמני המנוחה שיקוצרו.
על פי ההסתדרות, זמן הנסיעה בקו המלא – כולל ההארכות להדסה עין כרם ולנוה יעקב (כ-22 ק"מ), יהיה כמעט כפול מזמן הנסיעה שעתיים ו-50 דקות הלוך ושוב (לעומת כשעה וחצי שלוקח כיום – בין פסגת זאב להר הרצל – 13 ק"מ), וזמן ההפסקות שלהם – שעומד על 45 דקות בין נסיעה (הלוך ושוב) לנסיעה יקוצר משמעותית. "לא ניתן לזה יד", אומר בנחרצות דני בונפילד, יו"ר מרחב ירושלים בהסתדרות בשיחה עם "כל העיר". "מדובר על פגיעה משמעותית בבטיחות של הנהגים והנוסעים, ואנחנו לא נאפשר את זה. אין פה שום שיח על תנאי שכר, שום רצון או בקשה לעלות את השכר. יש פה רק מחשבה על הבטיחות. אנחנו דורשים שזמני המנוחה כפי שהיו, וכדי שזה יקרה יש צורך להכניס למעגל עוד נהגים".
מנגד, בחברת כפיר, מפעילת הרכבת הקלה, אומרים: "הרכבת הקלה בירושלים פועלת לפי התקינה הבינ"ל והרגולציה הישראלית, ואנו מחויבים לבטיחות הנוסעים והעובדים. יצוין כי כחלק מההיערכות להארכת הקו, חתמו הנהלת החברה ונציגות העובדים על הסכם קיבוצי ובמסגרתו זכו הנהגים לתוספות שכר, גם אל מול הארכות הקווים. בנוסף, כחלק מהיערכות גויסו עשרות נהגים נוספים. אנו קוראים לנציגות העובדים לחזור לשולחן הדיונים ולמצוא פתרונות מוסכמים מבלי לפגוע בציבור הנוסעים".
מתי יוצגו החלופות?
כך או כך, בינתיים, למרות שמועד ההשבתה הולך ומתקרב, משרד התחבורה עדיין לא פרסם את החלופות התחבורתיות והמענה שיינתן לתחבורה הציבורית בימי ההשבתה של הרכבת הקלה.
יוזכר כי ברכבת ישנם מדי יום כ-170,000 נסיעות – המשמעות היא שיהיה צורך במענה רחב היקף לחלופות לתחבורה הציבורית, כשגם המענה שיינתן בבירור לא יצליח להקיף את כל הנסיעות ברכבת הקלה. הדבר יוביל, כמובן, לעומסים משמעותים בכבישים – עליהם התריעה משטרת ירושלים במכתב שהוציאה בשבוע שעבר למנכ"ל העירייה איציק לארי.
ענת
ממש בזיון. עד כה לא פורסמה חלופה…איפה עירית ירושלים? איפה שרת התחבורה. באלכסנדריה שבמצרים גם יש רכבת קלה, ואין כאלה צרות. בזיון
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
עירייה של מושחתים.
אנאלפאבתים חסרי לימוד ליבה ומנהלים שני מליון תושבים. בושה!!!
Zvco 48
כמו בכל מדינה של העולם השלישי , ישראל הצטרפה למדינות הנחשלות בגאווה, נסיעות הרכבת לצורכי בטיחות וכו׳ אפשר לבצע כל לילה מהשעה 24 ועד השעה 06,00 בבוקר, אבל במדינה מטורללת הכל אפשרי כולל השבתה כללית של הרכבת מותרת ושהמשתמשים ילכו לעזאזל, מושחטים כבר אמרנו ? אז כן.
לואדי
מירי רגב כישלון.
עיריית ירושלים בזיון.
אאא
עיריית ירושלים כשלה בגדול. הרכבת לא צריכה!!! לעבור מנווה יעקב.
עדיין משפצים (כשנה וחצי) רחוב ראשי – השישה עשר, אשר מצרים את הכביש ולא ניתן לנסוע בשני הנתיבים במקבילי יחדיו שני אוטובוסים.
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
לא יגיע המשיח קודם, כי הוא לא אמיתי. נא לדייק בפרסום 🙂